Citroën & Peugeot hebben hun verkoopkanonnen een laatste update gegeven voordat ze over enkele jaren met pensioen gestuurd worden. Op het autosalon van Brussel kunnen we dit opgefriste duo in levende lijve bewonderen. Het grootste nieuws? Er komen meer pk's onder de kap!
De Citoën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo kwam in 2005 op de markt en kregen in 2009 al eens een facelift voor de kiezen. Dat zorgde vooral bij de Peugeot 107 voor een enorm lelijke grote smoel. In 2012 wordt dit enigszins rechtgetrokken en zien zowel de C1 als de 107 er weer fris uit. De C1 een beetje lief en de 107 een beetje stoer.
Het belangrijkste nieuws van deze facelift is echter dat er naast de 1.0 driecilinder met 68 pk ook een gloednieuwe 1.2 liter driecilinder met 86 pk beschikbaar komt. Het persbericht ontbreekt op dit moment nog, maar naar alle waarschijnlijkheid is dat de nieuwe driecilinder die Peugeot/Citroën heeft ontwikkeld.
Het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe driecilinder een stuk schoner is dan de huidige 1.0 driecilinder (1KR-FE). van Toyota. Zodra we het persbericht van Peugeot, Citroën of Toyota ontvangen zullen we jullie meer informatie geven.
Wel kunnen we alvast verklappen dat de gefacelifte modellen rond de zomer op de markt komen. Ze zullen nog steeds gebouwd worden door Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech in Kolín, Tsjechië. (via: autoblog.it)
UPDATE 05-01 – Alle informatie is vandaag officieel bekend geworden. De 1.2 driepitter komt niet, de enige twee uitvoeringen zijn de 1.0i 5-speed manual en de 1.0i 5-speed two-tronic manual. Deze verbruiken resp 4,3 en 4,5 liter en stoten 99 en 103 gram CO2 per km uit.
Bij de introductie in maart komt er een feminine special edition, de “ENVY” (geheel van toepassing op vrouwen natuurlijk). Deze krijgt een speciaal kleurtje (“Plum” of “Caldera Black”), aluminium deurstijlen, en een speciale badge. Plum vertaalt trouwens naar pruim. Subtiel, Peugeot…
58 reacties
had een keer een leenauto van de toyodealer
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/C1_facelift_2012/
Maar het zou zomaar kunnen dat ik ze over een paar maanden alweer best te pruimen vind. De C1 ph2 vond ik eerst ook niets, inmiddels vind ik het de best geslaagde ph2.
http://4.bp.blogspot.com/_GkzIp67B66s/S6slj_EjRSI/AAAAAAAAANM/vye3hRZ89Vc/s1600/Three-Wise-Monkeys-wild-animals-3311014-800-600.jpg
Same here! ;)
tjonge jonge dat lijkt wel de voorkant van een bus joh
Heb wel is met zo’n ding gereden, zijn nog aardig rap en t rijdt als een kart.
Anyway, zal wel weer een kek dingetje worden. Met de vorige 100 in zn 2 en gelijk schakelen in zn 5!
Ik bedoel maar, een AX GTI perste al 95pk uit een NA-1.4 blokje…30 jaar later dezelfde pk’s per liter maar met een cilinder minder. Ondertussen zijn wij in 30jaar zo veel veranderd dat we nauwer samenwerken met mensen aan de andere kant van de wereld dan met de buren.
Die auto’s hebben tenminste een volwaardig interieur, wat je van deze opgevoerde 45 km- wagentjes niet kan zeggen.
Puur een instap auto en een commercieel succes wagentje.
Persoonlijk vallen ze bij mij niet in de smaak. De Peugeot nog het meest. Het is overigens wel het segment waarin nog geen enkel merk echt een bommetje heeft neergezet die de anderen te kijk zet. Het zijn allemaal net niet autootjes.
De C1 2014 belooft in ieder geval mijn insziens het karakter wat op te peppen:
http://www.autolatest.com/image-thumbnail-800×600-imgupl-news_2417_33535.jpg
Ben nog vrij weinig 3 cil tegen gekomen die soepel lopen….