Citroën doet de C5 & C8 lichtjes over

Auteur: , 57 Reacties

Omdat Citroën wel van de minimalistische feestliftjes is - in 2010 nog met de C5 bijvoorbeeld - is er weinig veranderd aan het uiterlijk van zowel de C5 als de C8. Toch ziet de kenner dit natuurlijk meteen: ze hebben nieuwe chevrons!

C5
Het iconische logo van Citroen, dat gebaseerd is op een gepatenteerde tandwiel-uitvinding van André Citroën, is op de twee Fransoosjes iets boller geworden aan de voor- en achterkant. Komt de expressiviteit ten goede, aldus de pantalon violet van dienst bij Citroën. Verder staat de C5 voortaan op standaard 17-inch Egée-velgen en plaatsen ze een nieuwe kleur op de optielijst: Guaranja-bruin. Wie de Exclusive-uitvoering opteert, kan rekenen op nieuwe halflederen bekleding en een eMyWay-navigatiesysteem. Dat laatste geldt trouwens voor alle uitvoeringen. Ook al je media- en telefoondevices zijn nu makkelijker te verbinden middels de Connecting Box: een 9mm jack, Bluetooth en een USB-poort. Harder danwel comfortabeler over hobbels doe je met de nieuwste versie van de hydropneumatische vering, dat voortaan als Hydractive III+ door het leven gaat.

C8
Citroëns people mover mag ook rekenen op de nieuwste versie van de dubbele chevrons voor en achter. En een nieuw sierlijstje onderin de bumper, voor de kenners. Motorisch verandert ook hier niets, het enige dat Citroen er aan toevoegt is het Black Pack: zowel de buitenspiegels, stijlen, zijstrips alsook de beschermpstrips op de bumpers komen hierbij in onyx-zwart op je familievoiture.




57 reacties

Als je had gezegd dat die eerste 2 plaatjes van de c8 uit het jaar 2000 waren gekomen dan had ik dat ook geloofd.
Volgens mij is er niets verandert aan beide auto’s.
Die C8 bestaat nog?! Dacht dat die al lang uit productie was.
@560pkferrari:
Ze zeggen het, dus het zal wel.
Lijkt mij een tikkie achterhaald die c8.
@jrk68: inderdaad achterhaald, het interieur is niet echt meer van deze tijd, en het exterieur eigenlijk ook (nog steeds) niet. Maar hij is dan ook al vanaf 2002 in productie
@560pkferrari: Dat is nou precies de gedachte die ik ook gelijk had haha
@560pkferrari: dat dacht ik nou ook ;) De Fiat & Lancia versies zijn in elk geval wel uit productie. Maar blijkbaar willen Peugeot & Citroen nog een concurrent in huis hebben voor de eveneens bejaarde Espace.
@robbie: Ik kan je vertellen, ze zien er allebei niet uit…
Blijft een mooie auto de C5! De C8 kan me niet echt bekoren, deze auto’s kunnen wel erg luxe zijn.
Still damn ugly
Het blijft overdesigned, frans, en Citroën. Heb betere doelen om mijn geld aan uit te geven.

Wel moet ik erbij zeggen dat het al stukken beter is als vroeger, als je bijv. een C5 station ziet rijden past zo’n ding prima tussen het Duitse segment.
@MLTB:
Vind ik wel meevallen, het is gewoon een chique verschijning.
Heel verfrissend tussen al die saaie duitse lease meuk.
@jrk68: verfrissend tov duitse meuk?? De C5 is door Citroen destijds tot in het extreme voorzien van ‘duitse’ stijlkenmerken, ze hebben bij uitstek en opzettelijk geprobeerd om hem er zo duits mogelijk uit te laten zien aangezien dat de norm is in dat segment!!
@flipper:
Nee hij werd geroemd om zijn bijna duitse kwaliteits beleving. Dat is iets heel anders dan wat jij ervan maakt.

Die Franse flair, daar kunnen ze in duitsland moeilijk aan tippen.
Stijl is gewoon niet hun ding. Vind dat zelf als duitser ook niet leuk maar ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat fransen en italianen daar meer kaas van hebben gegeten.
@jrk68: van welke planeet kom jij? Op het stuur na is werkelijk alles gejat van de duitsers wat ontwerp en stijl betreft. Dit in grote tegenstelling tot het vorige model C5, die verkocht alleen weer voor geen meter, dus koos Citroen in dit segment eindelijk eens eieren voor z’n geld..
@flipper: zit je nog in de luiers? ga eerst eens wat meer kennis van auto’s op doen voordat je onzin gaat uitroepen!
@jeba: nou je het zegt.. Ik dacht, wat stinkt hier zo.. Ga ff een schone halen
@jrk68: haha chique! chique zegt ie dan! wat een grap
@vliegendetosti:
Dat is een frans woord wist je niet hé.
@jrk68: nou nee, ‘chic’ is een frans woord, ‘chique’ is daar de Nederlandse verbastering van en betekent in het Frans pruimtabak.

even on-topic, noem maar eens een franse auto die meer chic is dan bijvoorbeeld een s-klasse
@vliegendetosti:
Prachtige vergelijking! Jij zou een Audi A6 nog vergelijken met een Rolls-Royce Phantom.
@9000cse: excuses, daar haalde ik even luxe en chic door elkaar, maar desalniettemin, noem eens een chique franse auto dan?
@vliegendetosti:
Dat zal altijd een kwestie van smaak blijven. Als je een Franse auto bedoelt in de S-klasse: Die hebben de Fransen niet en dat weet jij ook best. Maar wat zegt dat? Als het over “chique” gaat, dan hoef je niet direct in de hoogste klasse te gaan zoeken. Een S-klasse treft nou ook niet direct mijn smaak. En zéker niet in AMG-uitvoering! Het vorige model deed dat wel (maar óók weer niet in AMG-uitvoering.
Een chique Franse auto vind ik bijv. de Citroën DS4 of de C6, maar het is en blijft een kwestie van smaak!
Hoeveel jaar zijn de Lancia Phedra, Fiat Ulysse en Peugeot nu uit productie? Volgens mij loop Citroën achter
@bmwalpina: Peugeot 807 leeft ook nog…
@bmwalpina: Dat Fiat en Lancia uit productie zijn zegt meer over de productieaantallen en andere ontwikelingen. Als je een ruimte auto koopt koop je of een Renault Espace of Chrysler Voyager, en laat die laatste nu juist bij Lancia in de schoot geworpen zijn. PSA wil gewoon deze markt niet prijs geven… beetje tegen beter weten in denk ik. De evasion en 806 waren ook geen succes. Ze bouwen deze waarschijnlijk net zo lang door tot ze de ruimte in de fabriek voor iets anders nodig hebben. Gezien de laatste ontwikkelingen bij PSA kan dat dus nog lang duren.
@Jansen: PSA is geen filantropische instelling, ze zullen heus nog wel geld verdienen aan de C8 en 807 anders waren die allang uit productie genomen.

Dat de Phedra en de Ulysse niet meer gebouwd worden heeft alles te maken met de overname van Chrysler door Fiat: interne concurrentie is in deze klasse niet wenselijk.
Roesten ze nou ook eindelijk wat minder? Verschrikkelijk die gaten die je soms al in deze modellen ziet..
@flipper: apart, ik heb nog geen enkel roestend exemplaar van deze modellen gezien. In welk land woon je?
@RRenault: lekker objectief weer…
@vliegendetosti: omdat er Renault in mijn nickname staat? Ik ben de eerste om de toe te geven dat ook Renault ook zooi heeft gemaakt hoor. Anders dan de meeste Duitse fanboys dat van “hun” merk doen…
@RRenault: ben ik een duitse fanboy dan?
@vliegendetosti: dat weet ik niet en dat zeg ik ook niet. Ik neem dat als voorbeeld om duidelijk te maken dat ik niet een standaard fanboy ben maar dat ik gewoon objectief naar Renault kan kijken.

Wil je het niet begrijpen ofzo? :p
@vliegendetosti: en @flipper: waarom denken jullie dat ze roesten? mijn broer heeft een 807 en mijne nonkel een c8 en je vind er geen gram roest.
@vliegendetosti: Dat klopt, in landen met objectief weer roesten auto’s meer.
@RRenault:
Hij kent alleen de plaatjes uit de jaren 70.
Toogpraat dus.
@flipper: Roesten… doen Franse auto’s al lang niet meer. Ongeveer sinds Talbot gestopt is met verkopen.
@Jansen: klopt helemaal! Kijk maar eens goed naar veel recente Duitse auto’s, na enkele jaren roesten de zg kwaliteitsauto’s flink!
Typische reacties weer. Zou de C5 een VAG-logo hebben, dan zou hij waarschijnlijk de hemel in geprezen worden. Het is gewoon een dijk van een auto met een design, dat niet iedereen zal weten te bekoren. Maar dat is ook zo met Duitsers in die klasse.
Ik vind hem erg mooi en onderscheidend, zowel van binnen als van buiten en daarom staat hij bovenaan op mijn voorkeurlijstje. De rijeigenschappen spreken mij ook erg aan. Ik houd namelijk van comfort en niet van skeltereigenschappen.
En wat dat roesten betreft: “Vroeger” klopte dat wel, maar in deze klasse gold dat evenzeer voor “Duitsers”. 12 jaar garantie op de carrosserie zegt me genoeg.
@9000cse: je hebt zó verschrikkelijk gelijk!
@9000cse: je vergeet alleen dat de kwaliteit bagger is..
@vliegendetosti: kom dan eens met bewijs in plaats van dat loze moddergooien van je.
@vliegendetosti:
Geef nou eens één keer aan wat je precies bedoelt! Aan al die loze kreten heeft niemand iets.
@vliegendetosti: kwaliteit bagger? Goh, dat ook nog eens naast al die roest, toch raar dat ze dat allemaal anno 2012 nog steeds niet onder controle hebben, die fransen..
@flipper: laat maar gaan. De ketchup was op, werd hij zo kwaad om dat z’n tosti vliegles kreeg (vandaar z’n nickname) en nu komt-ie dat hier nog ‘ns afreageren. Gewoon niks van aantrekken, hij kan er ook niks aan doen… ;)
@vliegendetosti: je bent zeker een vag coureur die denkt dat hij kwaliteit onder zn kont heeft? Wel eens een VW Caddy zonder roest gezien, of een VAG Diesel zonder blauwe walmen uit de uitlaat??
Die THP motoren mogen ze ook wel overdoen
@mrbones:
Ja die samenwerking met BMW heeft de betrouwbaarheid van Peugeot motoren niet echt geholpen.
Er is niks mis met beide dus waarom gelijk uit de handel. Alleen jammer dat bijna niemand ze nog koopt.
@The360box: Van de C8 al 10 dit jaar! De C5 verkoopt beter, al 445. Dat tegen 236 Ford Galaxy’s en 1326 mondeo’s… Citroën moet het helaas toch meer van de kleintjes hebben, in Nederland althans. Gelukkig zijn we niet de norm.
Haha. “het Black Pack: zowel de buitenspiegels, stijlen, zijstrips alsook de beschermpstrips op de bumpers komen hierbij in onyx-zwart,” de wereld is kapot! Vroeger kreeg je die zwarte strips en spiegels standaard op de goedkoopste basis modellen. Nu is het een optie. Waarom zou je bijbetalen om je auto er goedkoop uit te laten zien?
@mashell:
Omdat Mercedes dat bij o.a. de C63 AMG Black Series ook doet?………..
@mashell: dan ziet ie er minder premium (lees: Audi-achtig) uit, dat wil alleen bijna niemand en dus moet je ervoor dokken…
@flipper: oo grappig welke auto rijdt u?
Ik ben ook wel verbaasd dat de C8 nog verkocht wordt, zie ze nooit op nieuwe platen. Nou, nu met deze facelift hoop ik wel op wat meer succes. Wat de C5 betreft, zag er altijd al goed uit! Zeker de huidige generatie is een mooie aanvulling voor de Nederlanse wegen. Dus ook voor de vernieuwde C5: veel succes.
De C5 en C8 verdienen het wel, met het uiterlijk!
C8 lijjt zelfs een tikkeltje ouder door die zwarte bumpers
En wat is er in ’s hemelsnaam mis met een auto langer dan 10 jaar in productie houden ?
Bleven de kever en de 2PK geen 40 tot 50 jaar in productie, en die rijden nog steeds mee ?
Is dat nu echt een must dat die wagens om de 2 jaar een faceliftje moeten krijgen en om de 4 jaar een nieuw model from scratch ?
Duidelijk is dat de afgelopen jaren de autoproducenten vooral geïnvesteerd hebben in nieuwe grote en kleine SUV’s, in kleine en middle-class monovolumes en hybride en elektrische aandrijvingen. En ja, zowel de C8, de peugeot 807, maar ook de Espace van Renault moeten dan nog even langer mee. VW heeft ook lang gewacht zijn Sharan te vervangen door een banaler model,… De C8 oogt dan nog even minstens even flashy !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).