Citroën Numéro 9 is officieel! [updated]

Auteur: , 95 Reacties

Hier is 'ie dan: de opvolger van de Metropolis Concept en een voorbode voor de gehele DS-lijn van Citroën. Aangenomen werd dat deze shooting-brake-achtige als DS9 door het leven ging, maar die naam bewaren ze wellicht voor het productiemodel. Wij mogen hem Numéro 9 noemen, en wát een plaatje is het.

De Numéro 9 is één groot uithangbord voor de DS-modellen en zal voor het eerst op de Autoshow van Beijing worden getoond, eind deze maand. Met een lengte van 4.93m is de conceptuele Fransman wel een slag kleiner dan de Metropolis. De breedte bedraagt 1.94m en de wielbasis komt uit op 3 meter. Designelementen als de driedimensionale grille die doorloopt tot in de LED-koplampen zijn dingetjes die volgens de autobouwer terugkomen in toekomstige productiemodellen met een DS-badge (inmiddels al 200.000 van verkocht).

De aandrijving van de Numéro 9 geschiedt volgens een hybride-principe: de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met 70 pk en onder de kap kan een benzine- of dieselmotor gelepeld worden, afhankelijk van de marktvraag. In dit geval ligt er een BMW/PSA 1.6-liter viercilinder met turbopower in, goed voor 225 pk. Gecombineerd met de e-motor van 70 pk en 200 Nm komt het totaal uit op 295 pk & 275 Nm aan koppel waarmee in 5,4 tellen naar de honderd kan worden gesprint. De topsnelheid is 244 km/uur. In e-modus legt de auto 50 km af en het opladen van de lithium-ion batterij kan -middels 230 Volt- in 3,5 uur. Dat is dus zo gepiept met een snellader.

Wanneer op de weg?
Inmiddels kennen we de DS3, DS4 en de iets grotere DS5. Dat Citroën broedt op uitbreiding van dit gamma is al geen geheim meer. Zo schijnt er een kleintje bij te komen (DS2) en wordt er nagedacht over een grote, premium sedan. En wellicht wordt dat de DS9 die we hier in conceptvorm zien.

UPDATE: Er is nu ook een video beschikbaar, bekijk hem op Autojunk.



95 reacties

Ge-wel-dig! Mooier en vooral aparter dan de Metropolis.
Chapeau Citroën!
@Pallas:
Klopt, maar hopelijk krijgen we zoiets overweldigends ook in productievorm!
weinig woorden voor, gewoon een mooie auto. Citroen zal altijd lekker eigenwijs blijven, en dat loont zich bij concepten als deze. mooi werk.
@dikkerikjuh: Heeft iedereen gezien hoe de achterdeur opengaat en hoe mooi een tankdopklepje kan zijn!
@dikkerikjuh: tankdopklepje: ja (trouwens soms links, soms rechts. Jaguar XJ anyone?)
achterportier: nee, zou niet weten hoe die open gaat, en ben best nieuwsgierig.
@mout: tankklepje ook gezien, deur achter niet. Opgemerkt hoe de A-stijl los hangt van de voorruit?
Mooi beeldhouwwerk. Jammer dat er geen plaatjes van het interieur zijn…
GEWEDLIG

alleen ben benieuwt naar het interieur! Iemand al foto’s gevonden?
@Barnato: Daar zijn nog geen foto’s van vrijgegeven, helaas.
@Barnato: Oh… dat wordt duimen dat ze het interieur mooier maken dan de DS5. Daar is het navigatie scherm zo ongelovelijk verneukt. Alsof iemand nog een rechthoekje moest uitzagen met zijn decoupeerzaag (vroeger, op school, bij techniek).

Maar van de buitenkant: wat een plaatje.
niets meer aan doen, zo verkopen. wat een prachtige auto
Hm..jammer van die anorexia skin over bone lelijke heksen
Wat een prachtige auto zeg! Nu maar hopen dat de DS9 hier zoveel mogelijk op gaat lijken
Heel mooi, heel gewaagd! Hoop oprecht dat deze auto een klein succesje wordt (niet te veel, dan is niet meer bijzonder)

Ben ook erg benieuwd naar de DS2, of het echt een 2cv look-a-like wordt….
ziet er erg goed uit!
Ik vind hem nog steeds te lang lijken en de lijn over de heup is wat te kort, maar zeker een nette auto. Ben alleen bang dat hij er met helder glas (wat de RDW toch graag ziet) uit gaat zien.
@jolig: je bent bang dat hij er met helder glas komt uit te zien?
Prachtig! Ben in een citroen-nest opgegroeid, maar vond het na de XM altijd tegenvallen, mooi dat ze de laatste tijd weer met mooie ontwerpen komen (hoewel ik de C6 ook wel erg mooi vond)
Super! Eigenwijs uiterlijk en 295 pk! Al iemand een idee wanneer deze in productie gaat?
Zijn dat zonnepanelen op het dak?
Wow wat een mooie auto!
zit het citroen logo aan de voorzijde nu achter glas? Wat een beauty!
Hulde voor Citroën, lekker bezig de laatste tijd!
Uitgetrokken DS3. Alle gekheid op een stokkie, ziet er strak uit, maar van de zijkant, daar moet ik even aan wennen, de voor- en achterkant zitten vol met elegante lijnen waardoor de zijkant wat ‘kaal/saai’ oogt. Maar al in al, geweldig design, mogen we de DS bolides met regelmaat mogen aanschouwen op de openbare weg.
citroeeeeeeeeeen :D ik word helemaal fan van het merk! wat een wagen zeg….
Audi A7/Mercedes CLS killer, al vraag ik me af of deze kopers weer niet gaan afgeremd worden door de Citroën badge (C6 was een superberline maar kon niet op tegen BMW/Audi en Mercedes op vlak van verkoopsaantallen)
@upstream: Valt wel mee denk ik. CLS en A7 (& 6-GT) zijn over het algemeen wat ouder. De M6GT versie (of 650GT), AMG, en S7 zijn 2 klassen hoger dan deze (DS)9.
Ik denk dat je t eigenlijk bij de ‘goedekopere versies’ van de A6/5/E + Volvo, Lexus GS, etc etc die moet zoeken. Zal waarschijnlijk in die prijsklasse zitten en het zal zich onderscheiden door het uiterlijk en deze zal waarschijnlijk voor de zelfde prijs een stuk completer worden.
@upstream: dat denk ik ook niet. Qua looks zeker, maar motorisch gezien niet. Als er een 1.6 in komt (die weliswaar snel is in combinatie met de elektromotor) en voor de rest geen enkele 6 of 8 cilinder, dan gaat dat niet lukken. Een CLS500 heeft een V8 met 435pk. Dit zal vanzelfsprekend een stuk minder zenuwachtig en relaxeder rijden/cruisen dan een 1.6.
@E320cdi: Ik bedoel 408pk. 435k heeft de S500.
@E320cdi: lekker bezig: pk :-D
Hij is wel heeeel groot of niet?
Zal deze dan eindelijk geproduceerd worden? Ik heb genoeg superconcepts gezien die “zeker” op de markt gingen gebracht worden: GQ, C-Metisse, GTbyCitroën, Survolt… Altijd merk geweest van super concepts…
En al te leasen vanaf 202.81 volgens de banner hierboven.
Nog iemand die er langs de zijkant een beetje panamera in ziet?
Echt Ge-Wel-Dig mooi!
Wat zou ik deze auto graag willen zien, rijden en hebben!!!

Budget is er helaas niet voor, dus zal nog wel even bij dromen blijven ;-)
Wat een opluchting voor Franse hoogwaardigheidsbekleders.
Nou produceren maar zeg ik,maar ….
Klassebak!
Ik hoop dat de DS9 er zo in productieversie ook uit zal zien.
Mooie auto :)
Schitterende auto!! Alleen dat zeiden de meesten ook van de C6, het kopen bleef alleen altijd uit. Neemt niet weg dat ze weer een tijdloze auto op de markt weten te zetten. Deze gaat zo in ongewijzigde vorm in productie, daar doet Citroen nooit erg moeilijk over.
Djeeezzz….wát een proletenbak !!!! Behoudens alle leden van het Franse Parlement, zullen weinigen deze auto aanschaffen. Ik durf zelfs te beweren dat er in Nederland niet meer dan 100 ooit verkocht gaan worden. Waarvan 50 aan ambassadeurs.
@Megakix: ik woon niet in NL, maar ik wil m wel!
ik zeg; DOEN!!
Nu nog goede techneuten onder contract stellen bij Citroën ipv designers.

Erg mooi ding overigens.
Tering wat zijn ze weer goed bezig! Binnenkort krijgt Citroen overigens ook nieuwe motoren van een 1.0i tot een 1.2 met turbo met 130 pk en wordt de C5 en de C4 Picasso weer lichtelijk aangepast. Nice :-)
wow. alleen die spoiler achterop is het niet.
wat mij betreft eraf, of het dak gewoon doortrekken zodat de bagageruimte nog wat is..
Niet normaal mooi! Damn! Alleen 2 dingen: 1: opladen van batterij = plug-in hybride uiteindelijk? En 2: Grote premium sedan = dus C6 opvolger?
@toyotafortuner: Waarom zou het een C6 opvolger moeten zijn. De C5 is net zo groot als.
@The360box: nah ik dacht het alleen… Zie niet zoveel C6’en op de weg… Toch wel jammer :( Een C6 is echt prachtig!
@toyotafortuner: Klopt en om een lang verhaal ff in te korten, de Peugeot variant mocht een paar jaar eerder en daarna pas de C6 dus veel mensen kochten de 607( +/- 70K) t.o.v. krap 18000 voor de C6 die dan ook 6 jaar later werd gelanceerd.
Dit heeft citroën heel goed aangepakt
erg mooi, ik hoop dat we hem vaak gaan zien op ’s heeren wegen
Een 1.6? Serieus?
Laten ze eerst maar weer een fatsoenlijke C2 want de laatste stamt ook al een tijdje terug. De rest is allemaal vernieuwd alleen ik heb een vermoeden dat dit mooie apparaat eveneens als de DS5 helaas niet zal aanslaan in dit sletterige ‘Ik wil degelijk rijden’ land. Want wat wil je anders dan dit?
Lengte en breedte ok… maar ik ben echt benieuwd naar de hoogte. Want of het model naast de concept is 2,20 of dat ding is extreem laag!
@911GT2: En daarom niet echt geschikt voor de doelgroep. Als die diep door de knieën moet om in of uit te stappen geef ik dit model weinig kans. Niet iedereen is zo’n onderdeurtje als Sarkozy (1m65).
Jahoe!!! op de site van Citroën:
0-100 in 5,4 seconden :O
max = 244km/h

Ow en voor diegene die het willen weten, mogelijk praten ze hier over het topmodel, maar dat is niet zeker.

Dit is het model dat naar Bejing gaat voor de beurs. Netals bij de DS5 was, komt er misschien nog een auto die niet met hybride is uitgerust, maar 100% power is!
mooie auto
net als de rest van de DS lijn
Ziet er fantastisch uit dit, hopelijk wordt het uiterlijk niet te veel afgezwakt voor de productieversie!
WAUW! Die wil ik!!
Prachtige wagen, in alle details. Die A-stijlen zijn echt geweldig! *kwijl*

Zou wel weer wat teruggeschroefd worden voor t productiemodel, maar citroën kennende de laatste tijd zal dat niet heel veel inboeten van het ontwerp. Waarvoor hulde!
Niet helemaal mijn ding.

Doet mij overigens vreemd genoeg denken aan een verlengde Scirocco.
@WolfKrad: Alleen is een Scirocco veel lelijker :D :P
@jopk1992: Mja, persoonlijk vind ik dit anders ook geen schoonheid. Kan er mee door, maar niet meer dan dat. Vooral veel te plat.
Wow wat is die mooi, maar waarom steeds dat een punt zesje…
Heel mooi, vind de c6 alleen nog mooier, past gewoon beter in het rijtje van de DS en de CX ( xm expres weggelaten,vond alleen de break van xm mooi).Maar goed , dat is het verleden en ik moet zeggen dat ik het wel respecteer dat Citroen weer wild doet al die DS modellen
Prachtige wagen! Respect als ze hem zo ook op de markt brengen, wat hoogst onwaarschijnlijk is.
Ook hier geld; gaafgaafgaafgaafgaafgaaf

Heeft die kleine Napoleon euh…. hoe heet dat kleine ventje ook al weer, die met die hoge hakjes,,,,
Sarkoozie ook weer eens een leuk wagentje!

Hoewel, in zijn geval een balzaaaaaal op wielen
@alfamail: Sarkozy wil een Renault (want deels staatsbedrijf…)
als het er zo uit ziet, laat maar komen dan
daammnnn, als alleen die wielen ook maar op de echte auto zitten is ie al fan-tas-tisch!!! dit is echt fantastisch, mooiste auto in lange tijd gezien:O
mooi….zoals ook het concept van peugeot hx1….
Zo! Wat een enorm gaaf apparaat is dat!
Laat maar komen zonder al te veel gladgestreken design maar dat zal wel weer niet.

Petje af voor Citroen, die zijn goed bezig daar de laatste tijd.
Iedereen is hier enthousiast over volgens mij (aan alle reacties te zien). Ikke ook! Produceren! Iedereen is er enthousiast over!
9. Vreemd. Geen Metropolis dan? Of wordt die gewoon DS7 of 8? Maw, deze 9 wordt duurder dan een Metropolis…
je hoeft je niet te schamen als je zo`n citroen voor je deur hebt staan…
wat zou DE @citrofiel hier nou van vinden? tevreden met de nieuwe Citroëns? of liever de oudere..

vind hem tegenvallen.. de teasers vond ik mooi, maar nu valt ie toch tegen..
@dennisr: Ik las ergens anders dat hij hydraupneumatische vering heeft, dat is goed. Dat betekent dat het systeem nog niet is afgeschreven, hoewel het wel de vraag is wat het toevoegt bij deze auto. Met zulke grote velgen en zo’n kleine veerweg hoef je alsnog geen comfort te verwachten…

Maar je zult ook wel op het design doelen. Tsja, door de dakspoiler hebben ze het een beetje proberen te maskeren, maar het is natuurlijk een Panamera-vorm. En als ik die een hangkont toeschrijf moet ik consequent zijn en dat bij deze auto ook doen. Het is gewoon een vreemde vorm voor een grote auto. Een echte sedanvorm heeft Citroën nooit gehad, in die zin snap ik de verwijzing wel. Maar gecombineerd met iets te glad, modern design is het nog niet echt geslaagd.

De voorkant vind ik tegenvallen. Het is vrij gewoontjes. De chromen chevron-grilles vond ik erg geslaagd, jammer dat ze nu overstappen op een vrij normale vorm. Wel weer leuk dat hij doorloopt in de koplampen. De uitlaten, echt of nep, vind ik ook niet echt geslaagd. Maar vanaf de DS4 schijnen de DS-modellen die te moeten hebben…

In het algemeen lijkt het me wel een indrukwekkende auto, misschien in het echt ook wel mooi, maar ik ben er nog niet direct weg van.
@Citrofiel: ”Maar gecombineerd met iets te glad, modern design is het nog niet echt geslaagd.”

is idd ook wat ik dacht, hadden ze het allemaal net iets minder futuristisch gedaan was het vele malen mooier geweest denk ik.. en qua ontwerp was de Metropolis zelf natuurlijk mooier..

ik vind het vooral om de uitlaten heen er maar raar uit zien, hadden ze dat strak gemaakt was het geheel al mooier geweest..

als je hem ziet is het wel een nekkendraaier, dat wel..
@Citrofiel: Ik kan je niks garanderen maar verwacht niet te veel van de typische vering want die is zo goed als dood. Waarom? Het zogenoemde onderhoud en mensen kopen het niet meer veel, kijk naar de C5 waarop het mondjesmaat gekocht wordt. En de fabricage moet er helemaal op worden aangepast.
@The360box: In andere landen wordt nog steeds het merendeel van de C5’s met hydraupneumatiek verkocht. Alleen die saaie Hollanders blieven het niet. Ik blijf de hoop houden dat het systeem blijft.
@Citrofiel:
Ik had verwacht dat je zou zeggen dat het juist typisch Citroën is dat deze No9 geen klassieke sedanvorm heeft. De CX was ook enorm in zijn tijd en had ook meer een druppelvorm. Deze No9 heeft wat mij betreft geen hangkont maar een stevige maar toch strakke kont ;)
Wat betreft het design, Citroën zal toch moeten moderniseren. De huidige DS-reeks heeft succes en dit is een prima verlengstuk. Automerken kunnen niet alleen maar voortborduren op het verleden, maar zullen ook moeten vernieuwen. Vergeet niet dat de oude DS ultramodern en glad was voor zijn tijd!
Het zou me niet verbazen als over 25 jaar de huidige designtaal van Citroën zijn tijd weer vooruit blijkt te zijn.
De grille is denk ik een verwijzing naar de SM, had voor mij niet gehoeven. Ik vind de chromen chevrons ook mooier.
Ik ben in elk geval duidelijk enthousiaster dan jij :)
@PeugeotGTI: Zo kun je elk ontwerp goedpraten als men niet positief is. Vernieuwend en zijn tijd vooruit… Het is gewoon de zoveelste concept car, hij had elk logo kunnen dragen. Ik verwacht niet dat iemand dit ding over 20 jaar nog herinnert.
Voor zover bekend is Citroefiel de liefhebber van pruttelende vrolijke citroens:) het merk kent oko een dubbel gezicht, enerzijds motorisch simpel, praktsich en goedkoop. Anderzijds futuristisch avant gardisch en prestaties met de nadruk op comfort en rijbeleving (vergeet ook niet de SM met Maseratie motor en techniek en de fameuze 3L V6 motoren)
Mijns inziens zijn ze hier weer meer het futuristische op gaan zoeken. Stijl en eigenwijsheid boven gevestigde standaarden. De vormen van de auto komen op mij over als snel, laag, stoer, een echte GT.
Het is een beetej Citroen eigen om in hun exclusieve modellen altijd sommige accenten te liggen waar mensen an moeten wennen en dat is bij deze weer gelukt. Net iets lager, langer, vreemder dan had gehoeven.
Dat maakt het Citroen. En wat iemand hierboven zei inderdaad. Dit is een Citroen waar je als bestuurder waarschijnlijk een enorm plezier aan beleeft en waarvoor je je absoluut niet hoeft te schamen.
Overigens @ Citrofiel: Ik heb gelezen dat de Hydrovering bijdraagt aan het verlagen van de luchtweerstand van de auto door een dynamische hoogte afstelling bij verschillende snelheden. Daarnaast denk ik dat bij een auto van deze maat een dergelijk systeem voor het opvangen van oneffenheden wel veel toevoegt aan het cruiseplezier.
Wat een gruwelijk vette auto is dit zeg. Ziet er gewoon goed uit vanuit elke hoek. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen over een Citroen.
Citroën Pur Sang, deze zal net als alles wat ooit de naam DS heeft gedragen, nekken breken en discussies starten. Citroën liefhebber of niet! Ik bid voor een doorvoering van de legendarische hydropneumatische vering,iedereen die ooit met 80kmpu een bocht heeft genomen met hydractive weet waar ik het over heb. De styling is zeer apart en je moet er minstens 50 keer naar kijken om erachter te komen wat je er nou precies van vind. Laten we hopen dat de auto niet alleen gefocussed is op de Aziatische markt, een nog grote DS- in het nieuwe gamma zou de straten weer zoveel beter eruit doen zien.
Hij is mooi!

hij lijkt eigelijk helemaal niet zo veel op de Metropolis, ik vind hem meer lijken op de c-metisse waar ik al heel lang fan van ben!

ziet er goed uit al vind ik em voor het mooie iets te lang
@citrofiel
Ga jij nog maar wat rond karren in je BiX,en geniet met volle teugen van je hydropneumatisch veercomfort !Natuurlijk rust Citroën zijn grotere wagens uit met deze Citroën-gepatenteerde hydro-vering voor het weergaloze comfort, en deze nummero ‘9’ in de hoek zetten als het zoveelste fantastische prototype zou ik ook niet doen. het wordt hoe langer hoe duidelijker dat deze vanaf einde 2013 in de showroom staat. Reken maar dat ze over 20 jaar nog spreken over deze ‘nummero 9’ – net zoals over jouw Bix overigens. Meer, er zullen nog heelwat ‘9’ rondrijden! Deze adembenemende voiture staat er als een sculptuur in motion en zit dan nog is vol met fijnzinnige design-verwijzingen naar de rijke Citroën-geschiedenis:
– de welving in de gordellijn (XM, xantia, C5-break 1° versie)
– de glaspartij in het front (SM)
– een concave voorruit i.p.v. achterruit (bij CX en C6)
– de 2-volumekoets en druppelvorm (DS, CX, XM, C6) voor de grotere voitures
– de wijze waarop de achterspoiler het achterraam overkapt refereert zelfs wat naar de C4-coupé
– en natuurlijk de nieuwe DS-designtaal met het opgedeelde glazen dak, wellicht in het interiuer met plafondbediening van comfortvoorzieningen zoals bij de DS 5. En zijn dat zonnecellen op het dak en spoiler ?

En Citroën bouwt steeds vernieuwende wagens – nieuwe modellen from scratch. Daarom moet je weer ff wennen natuurlijk. Deze ‘9’ is compleet anders dan de C6, die weer totaal anders was dan de XM, anders dan de CX of de originele ID / DS. Idem voor de middenklassers die evolueerden van de GS naar de BX, dan weer een stijlbreuk naar de Xantia en de eerste versie C5 heeft niks vandoen met de huidige C5. Daar waar andere merken zachtjes en voorzichtig evolueren (Audi, Mercedes, VW Golf,Polo, Passat, Opel Astra, Ford Mondeo, Renault Clio en tutti quanti…) en zeker niet durven choqueren.. Citroën kan het niet laten :-)
En ik ben mee: het is een adembenemende voiture!
PS: Misschien komt er later een verlengde Metropolis / pallas-limousine versie voor de Franse president ?
@citrofiel
Erg ongelukkig dan ook jouw vergelijking met de Porsche Panamera. Porsche maakt sinds mensenheugenis dezelfde auto: de VW kever die ze daarna plat geslagen hebben tot een sportwagentje. En dat is verder geëvolueerd tot de 911 & Co. Met de Cayenne hebben ze een opgeblazen SUV-versie op de markt gezet en met de Panamera een uitgerekte limo-versie…
Vergelijk nooit een porsj met een Citroën, citrofiel !:-)
@jodocus: Haha, excuses, dat was inderdaad een ongelukkige vergelijking. ;) De merken konden niet op meer manieren verschillend zijn…

Wat betreft de ‘9’, ik blijf jouw Citroën-optimisme bewonderenswaardig vinden. Overal het positieve in vinden… Misschien ben ik wel gewoon te conservatief, ik kan het tempo van Citroën niet bijhouden. Pas later ga ik de ontwikkelingen begrijpen en waarderen. Maar ik waardeer dat jij dat tempo probeert te verhogen.

Overigens is er nu weinig veercomfort te beleven aan de BX, er is een veerbol geknapt. Morgen komen nieuwe binnen, ik ga zelf proberen ze te vervangen, a-techneut zijnde. Spannend!
Op Netcarshow kan je mooie foto’s ervan downloaden met grote pixeldichtheid!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).