CO2 Belasting: Wat kosten auto’s in 2013?

Auteur: , 57 Reacties

Nieuw kabinet, nieuwe tijden, nieuw jaar en nieuwe belastingregels. Exit BPM, enter volledig CO2-afhankelijke aankoopbelasting op auto's. Wat dat met de autoprijzen doet?

Kort door de bocht: minder betalen voor grote auto’s met een relatief lage CO2 uitstoot. Hele hele dure auto’s met een flinke CO2 uitstoot kosten in 2013 iets minder. Meer betalen voor kleine auto’s die nét te veel uitstoten. Meer BTW natuurlijk én we betalen natuurlijk allemaal 2,2% (inflatiecorrectie) bij onze motorrijtuigenbelasting en/of accijns.

Van de BPM zijn we in 2013 volledig af. In 2012 betaalden nieuwe auto-kopers nog 11,1% BPM. Vanaf 2013 is deze volledig door CO2-belasting vervangen.

Er gelden 4 belastingschijven voor de CO2-uitstoot van auto’s. In principe zijn benzine-auto’s die 95 gram (was 102 gram in 2012) of diesels die maximaal 88 gram (was 91 gram) uitstoten vrijgesteld. Voor diesels geldt echter een uitzondering. Vanaf 70 gram CO2 uitstoot per kilometer betaalt iedere diesel ‘variabele toeslag’. Deze regel is juni dit jaar ingegaan, in plaats van €40,68 betaal je in 2013 €56,13 euro per gram CO2 (tussen 70 en 88 gram). De 4 schijven zijn in 2013 als volgt:

Benzine

  1. 96-140 gr CO2/km
  2. 141-208 gr CO2/km
  3. 209-229 gr CO2/km
  4. meer dan 229 gr CO2/km

Diesel

  1. 89-131 gr CO2/km
  2. 132-192 gr CO2/km
  3. 193-215 gr CO2/km
  4. meer dan 215 gr CO2/km

In schijf 1 betaal je €125 per gram, schijf 2 €148, schijf 3 €276, schijf 4 €551. Diesels die aan de Euro 6 norm voldoen krijgen €500 korting.

Uitgaande van redelijk betrouwbare ‘Europese’ nettoprijzen zijn voorbeelden eenvoudig te berekenen.Een Mercedes G63 AMG, die op ons aller wishlist voor het nieuwe jaar staat, kost netto €117.327,-. Daar komen vervolgens €72.179,- CO2-belasting en €24.638,- BTW bij. Totaal voor 2013: €214.144,- (was €213k). Voor een Mercedes CLS250 CDI Shooting Brake (139 gr CO2/km) betaal je in 2013 slechts €65.814,- (was €71,5k). Een Volvo V40 D2 (94 gr CO2/km) pakt een klein voordeel met een 2013-prijs van €25.212,- (was €26,5k). Een Fiat Punto 1.3 Mjet (90 gr CO2/km) wordt juist iets duurder: €16.040 in 2013 tegenover €15,3k in 2012. Alle prijzen natuurlijk onder voorbehoud, door de nettoprijzen iets te veranderen zullen de exacte bedragen op 1 januari iets verschillen.

Een paar uitzonderingen, zoals de Mercedes CLS250 CDI Shooting Brake, pakken flink voordeel. Voor heel veel anderen verandert weinig. Ferrari’s zakken verbazend genoeg iets in prijs. Porsche schijnt de netto prijzen omhoog te gooien en houdt prijzen daarmee op nagenoeg hetzelfde niveau.



57 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
..wat een hutkoffer op wielen is die walgelijke Merc zeg !
@Megakix: 90% van auto’s op de Nederlandse wegen is lelijker.
@alcantara: klopt…maar lelijk blijftie…
@Megakix: gwn een witte walvis zoals op die bovenste foto… maar op een of andere manier hou ik er wel van ;)
@Alwood: je bent gewoon een proleet @Alwood…gewoon een hele dikke, vette proleet ^^
@alcantara: omg.. dan ga ik nu maar een woonwagen zoeken.
Blijft raar aangezien de BlueMotion/ Prius die 150 km/h trapt gedurende 120.000 km in 3 jaar alle voordelen meepakt terwijl de liefhebber weer genaaid wordt. Nog schevere regels!

Tijd om alle belastingen aan de pomp af te rekenen! Meer rijden/ onzuiniger rijden is meer betalen!
@Benjamin1: Ik ben het met je eens, maar reken dan wel op benzineprijzen van 3euro/liter, en dat is niet echt leuk voor mensen die net een nieuwe auto hebben gekocht.
@themsdosnerd: jup, best vervelend dat het Nederlands wagenpark tegenwoordig ongeveer 20 miljard op moet leveren. Zo veel kost zelfs de Nederlandse infrastructuur niet per jaar.
@Benjamin1: eensch…we moeten de eerste verstandige (lees: waarheidslievende) politicus nog tegenkomen…Vooralsnog blijk je met een pretstudie Geschiedenis ook MP te kunnen worden :(
Dus eindelijk beginnen de prijzen in lijn te raken met de ons omringende landen?
@Rick-dos: hoe minder CO2 ze gaan uitstoten, hoe meer in lijn de prijzen zijn… trend die de komende 2 jaar iig doorzet. Per schijf gaat de premie in 2014 en 2015 weer omlaag, de schijven worden echter ook scherper gezet.
@Alwood: Het is inderdaad ietwat kort door de bocht van mij want het ligt idd aan de uitstoot van de auto. Als ik jouw voorbeeld bekijk dan ligt het redelijk in lijn. Vraag me af of dat algemene tendens zal zijn.
Wat ik me afvraag: Op benzine zitten accijnzen omdat het slecht is voor het milieu, en ook op auto’s, maar gaat dat geld dan ook daadwerkelijk naar milieuvriendelijke projecten?
@themsdosnerd: is dat werkelijk een vraag…? Of zit je ons nu gewoon te plagen met je vermeende onschuld ? ;)
@Megakix: Ik vind het alleen wat hypocriet. Dat je moet betalen omdat je het milieu schaadt, maar dat je betaald aan van alles en nog wat dat geen milieu is.
@themsdosnerd: ja, griekenland.
@kaasboerin: Target-2 …. even nog heel wat ernstiger…
@Megakix: Leg eens uit…
@benzinehoofd: zoek maar op..
@Megakix: Niet nodig. Ik ken TARGET2. En in tegenstelling tot wat wordt beweerd in de tendentieuze artiekelen die er de laatste tijd over verschijnen wordt er jaarlijks keurig openbaar over gerapporteerd. TARGET2 is een RTGS-systeem, niet meer en niet minder. De betalingsbalansproblemen die in voornoemde artikelen aan TARGET2 worden geweten zouden ook zonder TARGET2 bestaan – en ook dan zou er in openbare documenten over gerapporteerd worden.
@benzinehoofd: die wet openbaarheid, mooie vinding voor mensen die nauwelijks de naschoolse opvang mochten verlaten; ‘we’ hebben het immers gerapporteerd !? Dus buiten deze openbaarstelling om toch even de vraag waarom jij je geen zorgen maakt over een groot percentage eigen financiering van de export ? Of vind jij, dat dóór de openbaarheid van documenten er ineens geen vuiltje aan de lucht is ? :)
Jemig een gram CO2 is tegenwoordig bijna drie keer zo duur als een grammetje sos! :o

Ff serieus.. prima regeling om zo langzaam de automarkt naar een volledig electrisch punt te duwen. Ben ik helemaal voor! Ze moeten alleen nog w ff wat op het geluid van die dingen verzinne.. heb al enkele (bijna) aanrijdingen met fietsers gezien omdat ze niet helemaal op zaten te letten en de auto ook niet hoorden.
@hassle: +1 voor sos :)
@hassle: -1 voor elektrische wagenpark. Je kunt toch zelf ook wel inzien dat elektrische auto’s absoluut niet de oplossing zijn?
@TimoBac: wat dan wel? Een bom onder je auto hangen in de vorm van een waterstof tank?
Als je net een dure auto hebt gekocht ben je even mooi geflasht door de overheid. Duizenden euro’s teveel betaald aan BPM. Heeft toch nog voordelen, bij de EU zitten, die bepaalde richtlijnen voorschrijft.
@Tommy2: Geflasht? Heeft de overheid haar boezem laten zien? U bedoelt waarschijnlijk ‘geflest’, ofwel, de overheid zit de boel te flessen.
http://www.complete-encyclopedie.nl/Woordenboek/Synoniemen+F/Flessen/
@Gulli: Dat ja. Flessen.
Dit is zo geweldig hè… Brussel had wat aanmerkingen over de BPM belasting in Nederland, die was volkomen tegen de EU-regels. Dus verzinnen we gewoon iets wat hetzelfde oplevert maar gerelateerd is aan CO2-uitstoot, iets wat geen problemen oplevert met de boekhouders in Brussel.

Broekzak – vestzak

Met dat verschil: blijkbaar is het nieuwe tarief in het voordeel van de rijken (zie de Merc; Porsche steekt het voordeel gewoon in eigen zak), en dus zal de rekening wel weer bij Jan-met-de-Pet neergelegd worden. VVD anyone?
@potver

Jan met de pet koopt geen dure auto’s en heeft daardoor nauwelijks last van de CO2-heffing, mensen die wel duurdere auto’s kopen worden in Nederland ontzettend gestraft. B.v. een Jeep die in België of Duitsland ca. 75.000 euro kost hier 150.000 euro (in de VS 50.000 euro). Het wordt zeer aantrekkelijk voor hogere inkomens om naar België of Duitsland te verhuizen, huizen en auto’s zijn daar veel goedkoper.
@grandmasterb: Ik heb het even doorgerekend: Aygo +1000euro, Up +850euro, panda +500.
@themsdosnerd:
Yep, we hebben hier nu eenmaal politici die nivelleren een zegen vinden….
Dan maak je goedkope zuinige auto’s dus duurder en dure benzineslurpers goedkoper….
Ik denk dat Spekman dit bij effect van zijn zegen niet had voorzien….
@jrk68: ja dit is wel verkeerd. De bedoeling is vast geweest dat de normale auto, waar vast het meest op verdient wordt, fors duurder werd. En de duure auto’s een beetje duurder.
geweldig hè de Nederlandse overheid die het broeikaseffect te hoog in het vaandel heeft en fijnstof helemaal vergeet. van co2 ga je niet dood, maar van fijnstof wel.

PS. iedereen die denkt dat ‘ie blij kan zijn met minder bpm dat geheven word op hun toekomstige auto, daar heb ik nieuws voor, namelijk dat de dealer zijn prijzen ietsje zal verhogen waardoor zijn winstmarge wat hoger zal zijn en jij je genaaid zal voelen.
lovely, isn’t it?! ;)
Het is en blijft belachelijk dat je moet betalen voor CO2 uitstoot die je auto per km uitstoot zonder dat je er ook nog maar één km mee hebt gereden. En er vervolgens per gereden km weer over moet betalen via benzine accijns.
@sacha:
Die redenatie kan ik niet volgen. Als je geen km rijdt, betaal je toch ook geen accijns?
Denk eens aan het principe van: De vervuiler betaalt. Denk daar eens goed over na. Dan zou het ineens wel eens wat minder belachelijk kunnen blijken.
Dat de hoogte van de accijns belachelijk wordt gevonden, daar kan ik nog wel inkomen, maar hoe je het ook draait of keert, een auto met een verbrandingsmotor is en blijft een vervuiler.
Dat mijn mening op dit blog daarover geen algemene bijval zal krijgen, weet ik ook wel. Maar ondanks het feit, dat ik een groot autoliefhebber ben, heeft het mileu voor mij ook een belangrijke plaats. Zo heb ik indertijd mijn mooie Volvo 245 GLD verkocht, omdat het zo’n enorme vervuiler was.
@9000cse: …. en je rijdt nu een 9000cse? Een heel fijne wagen, maar lijkt me qua verbruik ook niet een milieuvriendelijk alternatief. Is geen verwijt, want ik heb geen recht van spreken met mijn 9-5 Aero. Het enige dat daaraan ‘duurzaam’ is de langere levensduur t.o.v. de gemiddelde auto.
@moveyourmind:
What’s in a name? Nee, ik rijd geen Saab meer maar een Volvo 960 op LPG. Niet iedereen op dit forum rijdt met de auto zoals in z’n nickname vermeld.
@9000cse: okee, die is een stuk milieuvriendelijker dan die andere Volvo. Dan begrijp ik je argument. Wel jammer dat je die 9000 niet meer hebt.
@9000cse: kill it with fire!!!
@9000cse: bij aanschaf van een auto betaal je nu CO2 heffing (wat vroeger BPM was). Terwijl je nog helemaal niet met die auto hebt gereden. Dat heeft niks te maken met “de vervuiler betaalt”, maar is pure geldklopperij.
C02 belasting is grote onzin. Het is een verzinsel zodat mensen meer belasting te betalen.

Het heeft de maken met de “global warming” hoax. Historisch gezien verandert het klimaat voortdurend en is nog lang niet op de historische piek vergeleken met miljoen jaren aan data. Zie http://board.freedomainradio.com/forums/t/37134.aspx

De overheden, banken, carbon traders gebruiken climate change bangmakerij, en de carbon tax om meer geld te krijgen via belasting.
@mezos: excuses voor typefouten, er is geen edit optie.
@mezos:
Even je tekst doorlezen voordat je op “plaats reactie” klikt kan ook. ;-)
Ach..de echte Hollanders (lees: schrapers) onder ons willen alleen maar weten wat hun 190d ze volgend jaar kost..
Maar nu nieuwwaarde er niet meer toe doet zijn 7-series en A8’en en dat soort spul weer wat leuker geworden om te importeren.
@flippert:

En daar ben ik erg blij mee. Ben er wel klaar mee om de weg vol te zien stromen met al die Oost-Duitse roest hokken. Onder het motto ‘liefhebber’
@Vreddy_B: echt een tsunami van mercedessisering… vies hoor…
@Alwood: Nou niet alleen mercedes. Ook staan er bij mij in de buurt twee audi 80’s van de eerste generatie. En gezien de staat van de auto’s kan ik niet spreken van liefhebberij…
@Vreddy_B: mijn punt is meer dat zelfs na de ‘massale import’ 25+ auto’s een fractie van het wagenpark zijn en daarmee ook niet verantwoordelijk zijn voor een substantieel deel van de vervuiling.
Wel jammer dat er zo veel niet-liefhebbers rondrijden natuurlijk. Sowieso jammer dat NL’ers hun auto’s niet onderhouden..
@Alwood: hehe, reed gister nog is door Zaandam (lees: Zaanbabwe), ging er is op letten en het stikt van die dingen!
Vergeet niet dat vrijwel alle optieprijzen omlaag gaan. Daar zat wel die 11,1% BPM in maar niet de CO2 toeslag. Je ziet dit ook werkelijk gebeuren in de nieuwe prijslijsten bij de meeste merken. Een auto die dus met de nodige opties wordt uitgerust zal dus relatief voordeliger worden.
Een vraagje: ik zie dat deze regeling nogal lijkt op onze belastingsstelsel.
Betekent dat dat we ook zo moeten rekenen: als een auto bijvoorbeeld 200 gram stoot, moet er dan over meerdere schijven worden gerekend?
Ik moet de eerste maatregel nog zien, die in het voordeel is van de meerderheid. Voordeel zal grotendeels wel verdwijnen bij de importeurs in de zakken. En de olieprijzen zakken, dus kan er wel een extra verhoging van de belastingen overheenkomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).