Crashtests: nieuwe Audi A3 vs Volvo V40

Auteur: , 44 Reacties

Pats, boem, krak en de zoveelste middenklasser is bruut tegen de muur gezet door de dames en heren van EuroNCAP. Je zit zelf het veiligst in een Volvo V40 (en Audi A3). De botsscore voor kinderen en voetgangers laat meer verschillen zien.

Volvo scoort met de V40 (crashvideo) opnieuw uitmuntend. Een 98% score voor volwassenen inzittenden, 75% voor kinderen, 88% voor voetgangers (met dank aan de motorkap-airbag) en een 100% ‘veiligheidssystemen‘ score. Licht ondersturend de bocht uitglijden, een voetganger scheppen maar nauwelijks verwonden en zonder één schrammetje uit een verfrommelde auto stappen. Zo doen we dat. Audi’s splinternieuwe A3 (crashvideo) scoort in de nieuwste test-van-zes een tweede plek voor het veilig botsen met volwassenen. Kinderen (87%) komen er in de Audi iets beter vanaf dan bij Volvo, voetgangers iets slechter (74%) en de elektronische hulpsystemen werken nog niet he-le-maal lekker (86%). Als je botst eveneens geen noemenswaardige verwondingen, wel een kort gevoel van angst en onzekerheid voor je de muur raakt.

Een eervolle vermelding verder voor Ford. Zij hebben de B-MAX zonder B-stijl zo sterk gekregen dat dit alsnog een van de veiligst geteste auto’s is. Renault is met de Clio het enige merk waar je er zelf slechter vanaf komt dan je kinderen. Als je hobbymatig voetgangers aanrijdt geeft een Isuzu D-Max met een 51%-score wellicht de meeste voldoening.

Op de Isuzu D-Max pickup na scoorde iedereen uiteraard 5 sterren. Geen wonder natuurlijk. Fabrikanten weten tegenwoordig precies hoe ze auto’s op crashtests moeten ontwerpen. Daarom is het niet direct aan te raden als een bezetene naar huis te rijden. Op een niet gestandaardiseerde manier botsen kan nog steeds resulteren in vervelend letsel. Tenzij je door de nieuwe (Amerikaanse) small overlap crashtest heen komt natuurlijk. Echte veiligheid test je door auto’s willekeurig onder vreemde hoeken tegen objecten aan te laten rijden.



44 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
voedgangers ? Dit meen je niet :-)
@fep739:
Komt van voedselganger, Nederlands equivalent van roadkill…
@fep739: inderdaad, voeDgangers
@fep739: dat is net zo iets als een kostganger..
je koopt toch zowieso een audi? of kies je voetgangers boven je eigen kinderen?
@KaCh1ng: Als U Duwen Interesseert
@KaCh1ng: dus voor ’t belang van je kinderen , moet je een auto met 4 cockringen kopen ?
@fep739:
Nee voor je kinderen koop je een KIA Cee’d die scoort op dat vlak nog een procentje beter dan die Audi, of de Clio natuurlijk die op dat punt 89% scoort.
@jrk68: je wilt toch zeker niet dat je kinderen op school gepest worden? omdat papa een KIA rijdt.
@desoper:
Niet elk kind deelt jouw minderwaardigheidscomplex…
@desoper: het is maar net wat je belangrijk vind.
@fep739: Waar zit die -knop als je hem nodig hebt.. Kinderachtig en totaal niet orgineel ventje
@Marijn90: op je pik getrapt ?
@fep739: Nee totaal niet…fapje
@Marijn90: fapje ? ook niet echt origineel eh ;-)
@fep739: We kunnen ook niet alles hebben he.
@fep739: jaa, cockringen… leukste thuis?
@KaCh1ng: ooit over nagedacht dat je eigen kinderen ook vaak voetgangers zijn?
@kevlard: dat was vroeger zo ja. Tegenwoordig zijn kinderen vet-gemeste-blagen, die alleen nog met de auto naar school worden gebracht.
@desoper: Helemaal niet, ik fiets ELKE dag naar school, niks auto. [en toch is het maar 630m fietsen]
@kevlard: rij jij je eigen kinderen om? dacht het niet
Speciaal voor @norge en anderen die niet door gebakkenlucht zijn gefixeerd.
De percentages van de KIA Cee’d.
Volwassenen 89%
Kinderen 88%
Voetgangers 61%
Systemen 86%
Niet zo heel veel slechter dan een A3 dus.
De Volvo had de beste score ooit voor een C-segmenter.
@jrk68: Kia Ownt!
@jrk68:

Zucht, wat ben jij vermoeiend zeg. Gaat het hier over Kia? Neen! Het gaat hier over een vergelijk tussen een Volvo en Audi. Wel een beetje vermoeiend dat jij er steeds niet relevante zaken bij betrekt. Iets met een plank en jouw kop ….
@pietjepuk: En gaat het hier op Autoblog over jou? Ik mag toch hopen van niet. Iedere keer die negatieve reacties, dat is pas vermoeiend
in zo’n d-max kun je de aangereden voetganger dan wel weer meteen in de bak gooien en bij de 1e hulp afleveren.
en het scorepercentage.. is dat de overlevingskans van het slachtoffer? of wat er van overblijft?
Die euroncap tests zijn sowieso een farce geworden. Al jaren zijn ze nauwelijks vernieuwd, behalve de toevoeging van voetgangersveiligheid dan; en wie koopt er nou een auto op voetgangersveiligheid.

Ik stel voor dat ze de auto’s gewoon 20km/h harder tegen een muur aanrijden en gaan eisen dat autofabrikanten aan die nieuwe standaarden gaan voldoen. Of misschien die nieuwe test invoeren die ze in Amerika uitvoeren? Dan krijg we tenminste weer eens een keer een crashtest waar we iets aan hebben… Lekker interessant nu als iedere auto vrijwel gelijkt scoort.
Ik vind het erg dat jullie hier zo moeilijk om doen… Volvo haalt de hoogste punten, dus in het algemeen is hij beter dan de rest. En wat Volvo-Audi betreft, gewoon smaak…
Volvo rules.
Tsja Volvo en Mercedes blijven op dit gebied toch net altijd een tandje beter.
Het verschil is dat de Audi alleen maar gemaakr is om goed te scoren in crashtests en Volvo is gemaakt om veilig te zijn in alle omstandigheden. En dan nog verslaat de Volvo de Audi, dat maar om te zeggen: maak u geen illusies bij de veiligheid van Audi ;)
Wel fijn om te weten dat de Golf VII ook goed uit de test gaat komen.
Toch kom ik het liefst niet op de moterkap terecht…
Volvo ontwerpt niet op crashtests maar op praktijkervaring. Er is in Zweden een Volvo-team dat altijd stand-by staat om direct af te reizen naar plekken waar ongevallen hebben plaatsgevonden zodat ze de auto terplekke kunnen onderzoeken.

Daardoor kwam Volvo bijv. ook beter uit het onderzoek met die gedeeltelijke crash-test met dat je schuin tegen een muur rijdt, die laatst in het nieuws was:
http://www.freep.com/article/20120814/BUSINESS01/308140049/2-midsize-luxury-cars-good-on-crash-test

Dus niet voor je beurt praten Alwood. Er zijn daadwerkelijk fabrikanten (zelfs je lievelings ;) die het wél goed doen!
@Sorcerer: eigenlijk onderstreep je precies mijn punt. Vandaar de link naar het onderzoek waarin die S60 de small-overlap test prima overleeft :)
Volvo. For Life.
Leuk dat ze zo veilig zijn maar ondertussen gaan de verkopen zo slecht dat ze 300 man moeten ontslaan bij Volvo.
@norge: totdat ze aan reorganiseren toe zijn nog niet zo veel aan de hand ;-) bovendien toch ‘maar’ saab personeel…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).