Dacia wil mogelijk een sportwagen bouwen

Auteur: , 53 Reacties

In de laatste jaren is Dacia met de Sandero en de Lodgy eigenlijk alleen maar de hoogte in gegaan. De gewone man (Henk, van Ingrid) die van stevig hoeken houdt heeft bij de Roemenen geen keuze voor een sportief model. Maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen.

Dacia-topman Thierry Sybord ziet het wel zitten. Volgens hem is een sportieve tweezitter dé droomauto om aan de line-up van Dacia toe te voegen. Een non-premium scheurijzer zonder pretenties, maar met een flinke dosis rijplezier in z’n donder. De vraag of Dacia hiermee op de Renault/Alpine/Caterham bandwagon springt dient zich dan ook meteen aan. Deze partijen willen immers sportwagens-om-te-kwijlen op de weg zetten. Sybord draait dit idee echter meteen al de nek om door te stellen dat het Alpine-platform veel te duur wordt. Ergens wel logisch, als je Dacia als budgetmerk wil blijven positioneren.

Een sportwagen van Dacia zou volgens hem gebaseerd kunnen worden op de Logan, en Sybord trekt meteen de vergelijking met de Mazda MX-5. Of de auto voor- of achterwielaandrijving moet krijgen beantwoord hij niet. Maar toch, een MX-5-achtige voor minder geld, waarom ook niet? (via autoexpress)

Impressie via tudoran89



53 reacties

Hier dacht ik jaren geleden ook aan. Als je een tweezits cabrio met achterwielaandrijving zou kunnen verkopen voor zeg 15k, dan heb je toch een enorme schare mensen die dit zouden willen kopen? Ik wel, in ieder geval!
@Jochempie: Tussen willen kopen en daadwerkelijk kopen zit natuurlijk wel een redelijk verschil.
@Jochempie: Ik denk dat het niet gaat werken. Voor mensen met een klein budget heb je een hele markt met tweedehands auto’s…
@BrutaalAapje: Inderdaad: echte auto’s
Een cabriolet zoals de Honda Beat zou zeker aanslaan denk ik. 800/900 kg en rond de 100 pk en je hebt een lekker fun-autootje
@bullzeyersn:
Of zoiets?
http://static.autojunk.nl/pictures/2012/1118/152726/image_02.jpg
Al zal die dan wel voor de helft van toenmalige prijs op de markt worden gebracht als het een Dacia moet worden.
Smart vroeg hier in 2004 zo’n 27K voor en in 2 jaar hebben ze er nog 40000 kunnen verkopen.
Platform en organen van de oude Clio RS gebruiken om een leuke kleine coupé te bouwen. Move over Mini Coupé!
@StijnB: Ik denk dat de onderdelen van de oude Clio RS toch te duur zijn om hiervoor te gebruiken. De ontwikkelingskosten zijn misschien al terugverdiend, de productiekosten zijn nog steeds te hoog voor een Dacia vrees ik..
@Jochempie:
De RS was al niet duur. Als je voor dezelfde prijs er een aantrekkelijk ontwerpje kan rondknutselen heb je goud denk ik zo…
@StijnB: Ik denk dat het nog beter is om een Twingo RS als basis te nemen, die onderdelen zijn al gericht op een laag gewicht en best betaalbaar. En het enorme potentieel van de Clio RS gaat misschien iets te ver voor een merk als Dacia?
@Jochempie:

De Twingo II (en RS) is het oude Clio II platform. En net dat zelfde platform is het platform van alle Dacia’s die er nu rondrijden die ontworpen en uitgebracht zijn onder de vleugels van Renault.
Of dat bepaalde onderdelen van de oude Clio II RS te duur voor productie zijn, laat ik in het midden.
@StijnB: http://mcvjournaal.punt.nl/_files/2009-05-10/dacia-shift-03.jpg

RS platform?, hahahaha Dacia waterstof naaimachientje it is.
Een Sport Spider maar dan met Dacia logo, kom maar op!
Ik zeg breng deze op de markt, met dit weer ook nog eens handig :

http://www.automobilsport.com/uploads/_neustart/december-10-2009/dacia-prost.jpg
Wanneer het zoiets wordt, belooft het wat te worden.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Scaled/585x2000x2/Global-Nyheter-2012-11-28-Dacia-Lodgy-Euro-NCAP-krocktest-krockskydd.jpg
@heidi: Fuck veiligheid, een sportwagen laat meer over aan de bestuurder. Ik ben vanochtend met een MX-5 uit 1993 over de besneeuwde wegen 70 km gereden en heb het ook overleefd. Net alsof dat een veilig autootje is.. Gewoon op de weg letten en anticiperen.
@Jochempie: Mij maak je niet wijs dat je 70km hebt zitten planken in je ‘sportwagen’. Waarschijnlijk had je daar door alle verkeerdrukte en opstoppingen geen ruimte voor dus slenterde je maar rustig mee tussen de rest. Dan is het ook niet echt een prestatie om het te overleven imo…
@alcantara: Wie wel? De vijfsterrenboys deden het ook rustig aan, hoor.

Veiligheid is niet om je uit een situatie te redden die je zelf hebt veroorzaakt door over de schreef te gaan..
@Jochempie: ik wil ook een MX5!!!!! Later als auto voor erbij nemen, de 1990-1994 1.6 of later als 1.8
@Jochempie: Haha, MX-5 is goddelijk met dit weer :D Helaas staat die van mij deze winter even stil gezien mijn financiën. Maar twee winters geleden enorm veel lol mee gehad.
@Jochempie:
Yep, mensen die geilen op die sterren zijn imo bange onzekere mensen zonder leven….
Veyron-killerrrr!
YOLO
Dacia en sportwagens is het zelfde als Nederland en sneeuw. Het gaat gewoon niet samen en voor je het weet staat de hele wereld op z’n kop
“Because Sport Car”
Als Dacia echt met een sportwagen zal komen, denk ik (en hoop ik ook) dat het een compact en licht wagentje zal zijn vergelijkbaar met b.v. de oudere Mazda’s MX5.
Pssstt Moderator, Je hebt per ongeluk de tekening van je 3-jarige dochter geüpload.
@mannetje: tekening is uit 2009, dus het kind zou die schets gemaakt hebben toen ze misschien net een potlood kon vasthouden. In dat geval: geef dat kind een contract, wat een talent..
@mannetje: als zijn 3 jarige dochter zo kan tekenen zie ik een mooie toekomst voor de dame in kwestie…
DALPINE-RENAULT…………….
@desjonnies: dat zou mooi zijn als dat wer op de markt komt.
Hoe kan je een sport wagen nu goedkoop aanbieden?!? Euh een Dacia (ikea) bouwdoos! ;-p
@toroloco: Een auto als kitcar te koop aanbieden is inderdaad een mogelijkheid om deze goedkoop te kunnen houden.
Maar je kunt ook zorgen dat de auto gewoon compact en licht is en dus een lekkere rijdersauto. En plaats er niet een te grote/zware motor in.

Een Veyron-killer van Dacia heeft niemand iets aan.
Burn it with fire
Vaak genoeg geprobeerd met eerdere merken in de lagere prijsklasses.
Slaat niet aan joh, tenzij ze er (flink) geld op toeleggen..
99% denkt bij het woord ‘Dacia’ gelijk aan budget, terwijl je dan juist moet denken ‘premium’ wil je verkopen..
@kaasboerin:
Hmmm De Britten hebben het toch jaren volgehouden met hun shake-rattle ’n Roll sportwagens als de Austin Healey Sprite, de Spitfire en de MGB en Triumph TR’s waren ook betaalbaar.
Eigenlijk was de Jaguar E-Type ook een koopje, een vergelijkbare Ferrari kostte tot drie keer meer geld evenals zo’n ‘fijne’ Aston Martin.
@desjonnies: Helemaal gelijk in inderdaad, maar ik heb het gevoel dat het gewoon bijna niet te doen is in deze tijd.
Ik denk dat Toyota een hele mooie GT86 neergezet heeft die relatief betaalbaar blijft, maar ik zou niet weten hoe dat beter gedaan kan worden.
Tegenwoordig mag, zoals jij al mooi zei in een andere post, een auto geen enkele piep of kraak laten horen.
Ze moeten überveilig zijn, zuinig, efficient, en lux..
@kaasboerin: Daarbij komt dat Dacia nog lang, lang, heel lang geen Toyota is.
@eklasse: Dacia i.e. Renault?
@kaasboerin: Het Renault wiebertje doet het marketing technisch beter op een sportauto dan een Dacia stickertje.
@desjonnies: De markt voor zo’n auto is in Nederland nihin. stel je een koper voor die dit zou willen kopen. Moet van een vreemd merk komen want de Dacia heeft momenteel geen sportauto. slecht budget gezinsauto’s en die mensen kopen zo’n auto omdat ze goedkoop willen rijden (mag). Overstappen van een Mazda MX-5 naar een Dacia lijkt mij een utopie. Renault zou nog een potje kunnen breken met een coupeetje maar die hebben de 3 deurs megana al. Dacia moet zich bij zijn leest houden en budget bakken blijven maken op basis van verouderde Renaults.
@eklasse:
Food for thought :
’t Austin, het truttige Austin destijds ook gelukt met de Healey series.
Was een pijprokers en pantoffelhelden merk.
Wel, waarom ook niet? Een echte sportwagen mag wel een beetje spartaans zijn vind ik. Gooi die airco, 25 airbags en alle comfort waar (gewicht) op bespaard kan worden. Een klein maar sportief betaalbaar autootje mag er voor mij wel komen :p. Misschien iets zoals een Lotus maar dan voor de helft van de prijs?
@blootmens: Denk je nou werkelijk dat je een neiuwe Lotus voor de helft van de prijs zou kunnen verkopen als je er een Dacia sticker op plakt?
Overigens heeft de tekenaar van dit plaatje, Liviu Tudoran, ondertussen wat meer geoefend..

http://1.bp.blogspot.com/-wibUIaSNHPI/TXSMuOlOdWI/AAAAAAAAApg/wcJ8EFu2eEM/s1600/renault02b_liviu_tudoran.jpg

Én hij is de tekenaar van de Dacia concept hier iets verder boven…
Nee.
lol

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).