Daihatsu doet ’t gewoon: Copen Shooting Brake!

Auteur: , 34 Reacties

Op de valreep presenteert Daihatsu nog even de leukste hardtop van het jaar. Oh, en de op één na leukste. Die zie je na de breek.

Copen Shooting Brake

Auto’s met verwisselbaar plaatwerk en ‘variabele carrosserievorm’, het is al vaak geprobeerd en vrijwel zonder uitzondering zonder al te groot succes. Ons eigen Max ging al na enkele auto’s roemloos ten onder, de Nissan Pulsar NX was evenmin een groot succes, net als de Mega Tjaffer. De wat? Precies, dat dus.

Des te lovenswaardiger dat Daihatsu wel haar kleine koppie boven het maaiveld durft uit te steken. Dat doen ze sowieso al met de Copen, die momenteel bezig is aan haar tweede generatie. Het plaatwerk van de Copen is relatief makkelijk te verwijderen en je hebt af fabriek de keuze uit een drietal varianten: een klassieke ogend exemplaar met ronde koplampjes (Copen Cero), de wat strakker gelijnde Copen Robe en de uitzinnige Copen Xplay. In theorie kun je bij de dealer je auto om laten toveren tot een van de andere twee varianten, al zal dit geen goedkoop geinje zijn.

Leuker is dat dit modulaire systeem ook ruimte biedt voor verschillende hardtops en dat is waar Daihatsu nu mee op de proppen komt. Beide varianten verkeren officieel nog in de conceptfase, maar productie lijkt een logische volgende stap. Het eerste exemplaar is een hardtop die van je Copen Cero een heuse coupé maakt, met een Alfa 4C-esque kontje. Dat kan ook mede door de kleur komen overigens.

Nummer twee is de meest interessante, een heuse Shooting Brake op basis van de Copen Robe. Doet de coupé-hardtop nog denken aan een relatief bescheiden Italiaan, de Shooting Brake doet van achteren gezien nog het meeste denken aan een ienieminie Ferrari FF. Heel veel details laat Daihatsu nog niet los, zo hebben we niet kunnen ontdekken of het stalen klapdakje van de Copen ook gedemonteerd kan worden. Anders heb je nog steeds amper bagageruimte en zeul je dus twee dakjes met je mee. Het 63 pk sterke driecilindertje moet toch al zo hard werken…




34 reacties

Ik zou hem niet copen.
@Robbert89:
Ik wel.
@tabano: Daarhatsu alle recht toe.
@Robbert89: dat jij dat hardtop durft te zeggen
@robbert89: hij maakt em gewoon…
@Robbert89: +1 voor de woordgrap. Toch zou ik hem wel Copen. Geinig bakkie.
Dat wordt nog een tegenstander voor de (hopelijk toekomstige) 2-serie Shooting Brake. Alleen een flinke duit goedkoper. Leuk alternatief op zich
@dubcars: een tegenstander… Serieus?

Het is geen wedstrijd. Hoogstens een concurrent voor een winkelwagentje van een euro.
@eklasse: Niet letterlijk een tegenstander. Ik ben natuurlijk ook wel een beetje sarcastisch. Maar vind het wel een leuk karretje, zeker als Shooting Brake
@dubcars: je weet hoe “groot” een Copen is? Vergelijk het een beetje met een brommobiel. De 2 serie heeft als doelgroep wel dezelfde groep als die van de brommobiel maar qua formaat komen ze volgens mij niet echt overeen
Waar is de “45 KM/h sticker” ?
@dutchcorvette: Achterop je brommobiel…
@norge: dan weet jij meer dan dat ik weet
Gelijk de leukste auto die ik in jaren gezien heb…
Leuke shit van daihatsu, maar dit gaan we dus niet vaak zien. Wellicht is het ontbreken van een dealerschap in NL daar ook debet aan.
Het is nog wel een concept, om de reacties te pijlen, maar grappig is hij wel. Mooi vind ik hem niet, maar kan het idee wel waarderen.
De Alto Works (GP) is eigenlijk leuker en interessanter dan deze Copen.
http://cdn-5.motor1.com/p/static/img/mglr/600000/600000/605000/605500/605510/s8/suzuki-alto-works.jpg
@Orichy: Bijzonder jammer dat de nieuwe Alto niet meer komt. Zelfs standaard is het een veel leuker ding dan die Celerio. Heb een tijdje geleden met een Suzuki-dealer staan praten, die vent wist niet eens dat er een nieuwe Alto was in Japan. Vond ik toch wel een beetje teleurstellend. Zijn eigen merk, en hij weet niet wat in het thuisland gebeurt…
@Esprit_de_Flandre: Ik vind de nieuwe Alto er eigenlijk 15 jaar ouder uit zien dan hij is, en dat is geen compliment.
De rode lijkt wel heeeeel erg op de 4c….
@dutchdriftking: ik zou je nu willen betichten van heiligschennis en je voor gek willen verklaren, maar ergens klopt t wel ja
Of als Daihatsu XPLAY rally cabrio: https://www.youtube.com/watch?v=bTYY5_rteFA
Die copen cero achterkant ziet er niet uit, afgekeken bij alfa (waarop het er wel dik uitziet) maar dit lijkt nergens op
Oh ja, ik zocht nog een klein stadswagentje voor 2016. Gevonden!
Geinig wagentje.

Wat ik mij afvraag: kan je ook de neus van model A en de achterzijde van model B op 1 auto zetten?

Zo vind ik de neus van de moderne fraai en de achterzijde van de klassiek gelijnde wagen
Kek karretje. Maar was het niet daihatsu die zich teruggetrokken heeft uit Nederland wegens te weinig verkopen?
Best leuk. Ben benieuwd of ik er ook in pas.
Best n leuk bakkie, maar 63 pk… Kom op zeg…
@volvoturbo: Je hebt niet altijd bakken met vermogen nodig om plezier te hebben, soms is minder juist leuker.
@robert110: tuurlijk, maar er zit wel een groot verschil tussen 63pk en ‘bakken met vermogen’. Had best wat meer mogen zijn. Zelfs voor een kleine/lichte auto.
@volvoturbo: Heeft te maken met de regels voor keicars in Japan. ca. 660cc en 63 pk is de max, net als zeer kleine buitenmaten.
Als ik niet zo enorm geproportioneerd was had ik sowieso Copen gezegd. Tegen een gewone Copen ook.

Ach ja: als ze daadwerkelijk in productie gaan, komen ze misschien naar Indonesië. De gewone nieuwe Copen wordt daar ook verkocht.
Daihatsu kopen?
Ik zeg eerlijk ik vind het leuk ogende autos.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).