Vandaag ging het gevecht om de winst in de zesde etappe tussen twee Nederlanders, die uiteindelijk slechts op zeven seconden van elkaar wisten te finishen. Ook de top 10 in het tussenklassemend is opvallend ‘oranje’, met ook hier een landgenoot op de bovenste plek.
Het was een spannende dag voor de fans van de Nederlandse zwaargewichten in de Dakar 2016. Na het eerste checkpoint van Etappe 6 ging Gerard de Rooy in zijn Iveco ruimschoots aan de leiding, terwijl Hans Stacey de zevende tussentijd liet noteren. De Rooy ging bijna de gehele dag aan de leiding, maar gaandeweg de dag kwam Stacey steeds dichterbij. Uiteindelijk legde hij het parcours zeven seconden sneller af dan Gerard de Rooy.
Hans Stacey en teamgenoot Peter Versluis, die derde werd vandaag, hebben daarmee genoeg tijd ingelopen op de Argentijn Villagra (Iveco, een teamgenoot van De Rooy) en staan nu op de respectievelijk eerste en tweede plek in het algemeen klassement. Onderling bedraagt het verschil minder dan een minuut, terwijl Villagra en De Rooy (op plek 4) op respectievelijk vier en vijfenhalve minuut staan. Daarachter de Kamaz van Mardeev (5), de Tatra van Kolomy (6 en de Kamaz van Nikolaev (7). De top 10 wordt gecomplementeerd door de Nederlanders Tom van Genugten (8, Iveco), Pascal de Baar (9, Renault) en Maruik van den Heuvel (10, Scania).
Loeb verliest de leiding
Bij de auto’s is Erik van Loon ondertussen uit de top 10 gezakt en heeft Sebastian Loeb, ondanks zijn drie etappe-overwinningen, de leiding niet meer in handen. Die is voor collega Peugeot-rijder Peterhansel, met een voorsprong van liefst 27 seconden. Op drie eveneens een Peugeot: Sainz op een kleine 6 minuten. De eerste MINI en Toyota treffen we op plek vier en vijf, op respectievelijk een kwartier en een halfuur van de leidende Peugeot.
Helaas is de gisteren best geklasseerde (achtste plek overall) Nederlandse equipe, Bernhard ten Brinke en navigator Tom Colsoul, uitgevallen doordat hun auto vijftien kilometer voor de finish volledig afbrande. Vijf kilometer eerder waren ze lek gereden en het verwisselde wiel is in de laadruimte van de Toyota Pickup in brand gevlogen De vlammen verspreidden zich zo snel, dat blussen niks meer uit kon halen.
Dutchdriftking zegt
Doen ze goed onze jongens!
henkhupelschoten zegt
De russen komen eraan.. Gaat niet lang duren of ze gaan weer vals spelen om eerste te worden.. Overigens leuk dat jullie dit bij autoblog naar voren laten komen!
Dutchdriftking zegt
@henkhupelschoten: hahaha goed kans van….
henkhupelschoten zegt
Wel!@dutchdriftking:
E550 zegt
@henkhupelschoten: nou nou, hoezo moeten Russen nou valspellen?
vonklausenburg zegt
@e550: precies, dat kunnen de Nederlanders ook gewoon!
5cilinder zegt
@henkhupelschoten: Kamaz is veel degelijker. Bij die Iveco’s moet je hopen dat ze de eindstreep halen.
csx3000 zegt
Respect voor de truckers OOK op de snelweg!
gtwillem zegt
@csx3000: Inderdaad. Ik geef ze altijd alle ruimte (om in te halen, in te voegen) tot ergernis van vrouwlief :-D. Die truckers zijn wel even aan het werk en ze kunnen veel minder makkelijk manoeuvreren dan een auto.
OT: 2016 gaat dus het slechtste jaar voor het NL elftal worden, maar lijkt een succesvol autosportjaar te worden! Hoe doet die Beitske Visser het tegenwoordig? En kunnen we binnenkort ook en Albers Junior met Phantom aan de start zijn verschijnen van een Junkyard race?
Edge zegt
@gtwillem: Visser heeft het afgelopen jaar Formule Renault 3.5 gereden. Ze wist niet echt potten te breken daar. Eén keer 9e en één keer 10e gefinisht, de rest buiten de punten gereden. Wat ze dit jaar gaat doen is (nog) niet bekend. Als je nieuw Nederlands racetalent zoekt kun je wellicht beter je aandacht verleggen naar Nyck de Vries. Die wist in diezelfde klasse als rookie derde te worden en zit in het juniorenprogramma van McLaren.
gtwillem zegt
@Edge: Ah! Dat lijkt tegen te vallen, want ik meen te herinneren dat zij een groot talent was. Hoe staat het trouwens met die Robin Frijns? Dat doe nog iets?
Max is wel een klein wereldwondertje. Karten, karten, karten. Seizoen F3, meteen naar F1 en het daar al goed doen… :-D
stephanotis zegt
@gtwillem: Frijns heeft het stilste afvoerputje van de F1 gevonden (⌣̩̩́_⌣̩̩̀)
Edge zegt
@gtwillem: Frijns rijdt sinds dit seizoen Formule E voor het team van Amlin Andretti. Hij staat na drie races 7e in het kampioenschap, 45 punten achter lijstaanvoerder Buemi. Als ik mij niet vergis heeft is hij vorig jaar vooral bezig geweest met GT races en heeft hij de Blancpain Sprint Series op z’n naam weten te schrijven.
gtwillem zegt
@Edge: Goed maar niet goed genoeg dus. Niet dat ik het hem na doe, maar Max is dus van een serieus andere klasse.
awesome zegt
@gtwillem: dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Ik denk wel dat we het eens zijn over de talenten van Frijns, maar die knul heeft een grote sponsor nodig.
Volgens mij moet iemand hem een kans geven, dan kan hij zich alsnog bewijzen.
Formule E heb ik 1 race gekeken, maar ik begrijp dat Andretti niet de snelste batterijen heeft dus is het geen goede graadmeter om het talent van Frijns te meten.
mauricerma zegt
@gtwillem: yeah right, robin heeft ongeveer alles en overal gewonnen wat er te winnen viel, heeft bijv ook de formule renault gewonnen vóór oa jules bianchi, heeft alleen geen grote sponsor of het geluk om bij een groot team in het talentenprogramma te zitten.
csx3000 zegt
@csx3000: Jammer weinig respect voor de truckers, op die ene na.
Dutchdriftking zegt
@csx3000: amen!
uncivilsum zegt
Jammer dat ten brinke uitgevallenis met een fikkende auto
Dizono zegt
@uncivilsum: Thanks, ik heb de info even toegevoegd! =) Wel balen voor ze…
henkhupelschoten zegt
@Dizono: Truck van €500.000, zullen we hem een hart onder de riem steken en voor hem een paar aankooptips geven?
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: een Mega Monte Carlo wellicht? Zit een Mercedes V12 in. Of gewoon met een G63 6×6 aan de start verschijnen ;-)
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: De tering! Ik dacht aan Martin van den Brink! Niet Ten brinke! Komt door die vrijmibo..
trustmeiamanengineer zegt
@henkhupelschoten: beide afgefikt inmiddels helaas :(
phaeton zegt
@henkhupelschoten: Maar de Toyota is een fabrieks, toch? Dat is ‘minder erg’ dan privé ook al train je een jaar voor niets.
henkhupelschoten zegt
Naar mijn weten knutselt Ten Brinke gewoon zelf aan z’n Toyota. Loeb is een fabrieks team (en kamax bijvoorbeeld werken er 200 man, geloof het of niet) bij Ten Brinke zal piet en ouwe Toom er wat aan klussen met een aantal andere monteurs @phaeton:
Arvado zegt
Veka groep loopt weer he
Robbert01 zegt
Natuurlijk zijn de heren van Peugeot ook geen beginners, maar het feit dat iemand als Al Attiyah aangeeft geen schijn van kans te hebben geeft wel aan hoe machtig de Peugeot is. Wie had dat een jaar geleden gedacht…
theracingelf zegt
@Robbert01: de ontwikkeling van de Mini staat helaas zo goed als stil, neemt niet weg dat Peugeot idd de zaakjes zeer goed voor elkaar hebben dit jaar. Wel jammer dat we niet een echt gevecht tussen Peugeot en Mini voorgeschoteld krijgen trouwens :(
Edge zegt
@Robbert01: Nou, ik totaal niet. Ik riep vlak voor de start zelfs meerdere malen dat het kansloos was om met een tweewielaangedreven Peugeot tegen de veel betere Mini’s met vierwielaandrijving op te boksen. Ben ik even blij dat ik het volledig bij het verkeerder eind had.
gitaarknul zegt
@robbert01: peugeot heeft dit keer ook wel een topwagen, zal vast ook helpen
skylinegtr97 zegt
@dizono niet lullig bedoeld hoor maar hoort Peter van loon niet Erik van loon te zijn?
Dizono zegt
@skylinegtr97: vooral lullig voor Pete.. ehh.. Erik ;)
Rick-dos zegt
Mooi dat het een Nederlands feestje is bij de trucks, maar is het klassement van trucks niet een beetje als het allround schaatsen?
Waarbij wij het allround schaatsen domineren en er helemaal gek op zijn, maar de rest van de wereld eigenlijk meer geïnteresseerd is en de aandacht heeft in het shorttrack schaatsen?
Is dat ook niet een beetje het geval bij de trucks in de Dakar rally? De rest van de wereld is meer geïnteresseerd in de klassementen van de auto’s en motoren dan in de trucks.
gtwillem zegt
@Rick-dos: Klopt. Volgens mij is de autoklasse de klasse waar iedereen naar kijkt en is de rest leuk meegenomen. De autoklasse is zeg maar het mannen elftal, de motoren het vrouwenelftal, de trucks het U19 groepje en de buggy’s de F’jes. Of zoiets.
phaeton zegt
@gtwillem: Lol!
swid zegt
@gtwillem: Dat je de quads niet vermeld zegt voldoende haha.
gtwillem zegt
@swid: haal de quads en buggy’s door elkaar ;-)
phdg zegt
@Rick-dos: toch nog altijd interessant de trucks vind ik, ben deze klasse door Derooy beginnen volgen in de Vatanen tijd. Kan mij het minuten lang duel op topsnelheid tussen zijn Peugeot en de DAF nog herineten
ko3n zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
clarkson zegt
Wat balen als je uitvalt wanneer je net zo lekker bezig bent. Ik denk dat je beter op de eerste dag kan uitvallen dan na 6 dagen.
Voor de rest zijn de truckers natuurlijk top. Ben benieuwd of de russen nog komen.
swid zegt
@clarkson: laat mij maar 3 meter voor de finish uitvallen. Er is toch niets aan om een jaar naar iets toe te werken en dan 2uur te kunnen rijden ipv 2 weken?
clarkson zegt
@swid: Geen winnaarsmentaliteit dus.
swid zegt
@clarkson: Mijn insteek is het onderste uit de kan halen, denk dat dat in de regel meer oplevert dan een alles of niets mentaliteit.
citroenvisa zegt
Go Dutchies!! Gave dakar so far.
Schrijver; Klassemend? Vaudje!
toniominestrone zegt
Komt een beetje onprofessioneel over, iedereen die in de racerij werkzaam is weet dat remmen en wielen erg heet kunnen worden,een brandje is ,naar nu blijkt zo ontstaan.
martijn11 zegt
Lekker jongens