De 1 Serie in het nieuws: 125i, 125d en de 116d

Auteur: , 74 Reacties

Het komt niet als een verrassing, maar BMW heeft nieuwe motorenopties aangekondigd voor de Einser. Helaas, de zescilinders blijven nog even buiten zicht. Voorlopig is het een turbogeblazen viercilinder die de 3.0-liter zes-in-lijn moet doen vergeten. Oh, en er is nieuws voor de bijtellingsschraper met een BMW-fetisj.

BMW 125i
Tot op heden was de 118i met 170 pk het snelste dat voorhanden was op benzinegebied. Maar de 1 Serie (F20) krijgt nu het 2.0-liter blokje onder de kap waarbij de cilinders (4) onder druk worden gevuld door een TwinPower Turbo, niet te verwarren met een twin-turbo. Hierbij komt een maximum vermogen van 218 pk vrij, terwijl het verbruik op papier 6,6 l/100 km. Roeren in een handgeschakelde zesbak is een optie, maar de achttraps automaat van BMW komt ook in deze kleine jongen leverbaar. Zien we niet vaak, in dit segment. Naar de honderd sprinten gaat in 6,4 tellen met de handbak, de automaat doet het 0,1 seconden langzamer. De topsnelheid ligt op 245 km/u.

BMW 125d
Ongetwijfeld de meer populaire keuze voor leaserijders die geen fluit om bijtelling geven. Onder de kap ligt een 2,0-liter direct ingespoten turbomotor die exact evenveel pk’s heeft als de 125i. het koppel is met 450 Nm -vanaf 1.500 rpm- wel een stuk groter. Het sprintje naar de 100 km/u is met zowel de handbak als de automaat in 6,5 seconden te voltrekken. Bij 240 km/u is het gedaan met de Autobahnpret.

BMW 116d EfficientDyngaapics Edition
En dan is daar nog de handgeschakelde BijtellingsEdition. Deze 116d heeft een CO2-uitstoot van 99 gram per gereden kilometer, waardoor deze 1 Serie ook na de regelwijziging van 1 juli in de 20% bijtellingscategorie mag blijven meedoen. Wel heb je een BMW waarvan de luchtweerstand is verlaagd (lower it!) en rol je op banden met een lage rolweerstand. Naar de 100 sprinten gaat in 10,5 tellen. Het verbruik, tot slot, komt volgens de uiterst betrouwbare meetcyclus uit op 3,8 l/100 km. Hij gaat in Nederland 28.990 euro kosten.

Wat staat zit er verder nog inde pijplijn qua 1 Serie-gebeurtenissen? Welnu, er komt driedeursje aan, gevolgd door de onvermijdelijke coupéversie. Verder gooit BMW de 1 Serie Met M-pakket (10 mm verlaging, dynamischer onderstel) dit jaar in de verkoop en wachten we geduldig op de M135i, waarbij de zes-in-lijn een comeback maakt.





74 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Niks mis mee! Zeker zo’n 2.0 blok met TwinPower Turbo!
@rufctr01: Maar de 1 Serie (F20) krijgt nu het 2.0-liter blokje onder de kap waarbij de cilinders (4) onder druk worden gevuld door een TwinPower Turbo, niet te verwarren met een twin-turbo.

*zucht…*
@kliko:

Huh? Sarcasme?
@jaapiyo:
Goed lezen is vast niet zijn sterkste kant :)
@Peej: klopt… klopt… dikke fail van mij. :p
@kliko: waarom zucht volgens zegt ie niks verkeerd
@kliko: oke donders. ik ben echt slecht in lezen. Mijn excuses voor de domme opmerking!

*gaat zich schamen in een hoekje*
@kliko: De verwarring is begrijpelijk. Het was al moeilijk, nu geven ze ook nog eens de verkeerde naam aan dingen. TwinPower, ja hoor meneer!

Ja, de 125d is effectief een BI-turbo (niet twin want die zijn gelijk), een kleine en grote turbo. Niet alleen dat, de kleine is nu een VNT met variabele turbine, wat de 123d niet had.
Zoveel mooie techniek, maar het heet wel hetzelfde als de 116d “TwinPower Turbo” (één, kleine, variable turbo).

Straks weet niemand nog hoe een motor werk, ze heten állemaal hetzelfde…
Lastig, maar het twin duidt als ik me niet vergis op het ‘Twin Scroll’-proces. Allemaal marketinggelul uiteindelijk.
De 120d leek me met 184pk al geen behelpen, maar 218 dieselpaarden? Doe mij die maar!
Een verbruik van 6,6 l/100 km voor de 125i …
En wij geloven nog in de Sinterklaas, Kerstman en Paashaas !

Hoe langer ik de nieuwe 1-serie zie, hoe lelijker die wordt ! Het vorige model was dan toch iets minder lelijk.
@waxweazel: ik geloof het wel hoor, in de facelift 2008 530i met een atmosferische in-lijn 6 cilinder met 276pk haal je ook redelijke cijfers als je normaal rijd. 1:13 (7.5/100km) moet lukken, dan lukt dat al helemaal met die 1 serie.
@jzaero: Hoewel ik wel denk dat de cijfers moeten lukken heeft de 1 serie een slechter aerodynamisch model dan de 3. Een hatchback/station is gewoon een slecht model achterkant.
@tinnemans: Zou best kunnen, maar sommige ritten zijn gewoon duurder dan de andere. Ik rijd op verschillende trajecten (met dezelfde rijstijl) een verschil van 3km per liter. Op een verbruik van 1:13 tot 1:16 is dat best veel. Ligt gewoon puur aan het verkeer, hoeveel langzaam verkeer je meepakt en wat je kruissnelheid is. Ik rijd soms zo zuinig mogelijk en dan nog kom ik op sommige trajecten nauwelijks boven de 13km, waarbij bij de andere ik makkelijk de 16 haalde.
@RoT

Kost waarschijnlijk ook een godsvermogen..
Ik kan er maar niet aan wennen. Hij mist gewoon een chromosoom… Verder wel heerlijke motoren!
@Bisazza: Of hij heeft er 1 teveel. ;)
@kliko: bij inteelt (zie Audi) mis je een chromosoom…dusch.. ;-)
@Megakix: bij mongolisme heb je er eentje teveel ;)
@tjorque: :lol: … de 1-serie heeft er één teveel en één te weinig…mongoloïde inteelt ?
@Megakix: Goed, waarschijnlijk interesseerd je dit geen hol, maar ik ga je toch proberen wat bij te brengen… :lol:
zoals @tjorque: ook al zegt. Als je een mongool bent heb je trisomie 21. Oftewel: 3 chromosomen van chromosoom nr. 21. Bij inteelt komen vaak de genetische fouten eerder naar boven omdat je 2 paar genen met daarin dezelfde ziekten/afwijkingen zitten. Vaak zijn deze ziekten/afwijkingen recessief en bij normale kruising is de andere (gezonde) partner dominant en komt de ziekte niet tot uiting. Bij incest heb je 2 paar chromosomen met dezelfde ziekte, allebei recessief. Dus komt de ziekte/afwijking wel naar boven.
Ik vermoed dat dit weinig meer met autoblog te maken heeft. maar nu weet je in ieder geval hoe het zit als je in het vervolg over mongolen en chromosomen gaat praten… ;)
specs van de 116d ED?

Puur uit stats-geil oogpunt overigens. Het blijft een do not wantje voor mij..
@baasbas: 116 pk, 260 Nm (tussen 1.750 en 2.500 rpm), Vmax: 195 km/u.
@ricardo: Thnx! Prima, maar absoluut niet bijzonder of in enig anderlei opzicht onderscheidend van andere goedkope bijtellers…

#looptweerdoor
@baasbas: #looptmetjemee
@stanny: @kijktnietmeerom
Die achterlichten lijken echt op die van de polo… Niet echt iets positiefs voor BMW denk ik..
Wel lekker consequent om de x25i door de jaren heen constant op 218 pk te houden. Of dit nou een 2.5 I6 is, een 3.0 I6 of een 2.0 I4.
@sir_smokalot: Bovendien is het gemiddeld door de jaren heen 2.5 liter, die inhoud.
@mout: ons rekenwonder. ;) haha
Nee, da’s flauw.

Wel grappig dit. is me eigenlijk nooit opgevallen.
Vond het vroeger altijd handig om te zien wat de literinhoud was van de biemert. Maar tegenwoordig lijkt het nergens meer op…
doe mij die 125D maar, met dat performance pakketje een aantal artikelen terug.
Bij 10,5 seconden voor de sprint is één typisch BMW probleem verholpen: achterstevoren de sloot inkruipen als het regent.
Hoewel: met een beetje mazzel maken de ‘lage rolweerstand’ banden hem toch nog listig.
Kan je met je poot in het gips toch nog zeggen dat het door het sportieve karakter van je BMW komt.
Moet bij dat front toch altijd hieraan denken…

http://www.themask.nl/WebRoot/Store/Shops/08011005/4876/40E8/758F/3AF0/F5AC/5360/9702/1C14/Varkens-Varken-Neus.jpg
@faalhaas: Hahahahaha.
@faalhaas: Is dit masker niet in (faal)hazen-versie verkrijgbaar? haha

+1 voor plaatje :’D
Zeer lekker motoren, maar ik ben nu zeer benieuwd wat ze met de 135 gaan uitspoken. Als ik rond de 30.000 euro van de baas mocht besteden dan had ik het wel geweten.
@ErikkNL: Voor 30 duizend koop je niet veel.. 116… 116d is in basis al 30 duizend, dus zelfs een kleur kiezen zit er dan niet in…? Of had je dat anders bedacht?
@baasbas: Er komen binnenkort vast interessante optiepakketten waardoor het voor 30,31 ruggen net moet lukken. Je hoeft dan niet te gek te denken qua navigatie enzo, maar in basis moet het kunnen
Ik vind die 1-serie met z’n polo-achterlichten (wat @audii ook zei) en z’n rare neus icm. de koplampen echt een mislukkeling…
Hoe langer ik er naar kijk, hoe slechter het wordt!
125d… Wat een Lelijke Bom op wielen!
Had ik trouwens niet al jaren gelezen dat BMW’s kleinste voorwielaandrijving ging krijgen, nu komt de 116d uit en zijn ze dat blijkbaar “vergeten”…! (niet zo erg natuurlijk)
Lol @ EfficientDyngaapics

In het echt ziet hij er al geluk beter uit dan op de foto’s.
Maar toch zou ik iets anders kiezen…
Heb er laatst eentje IRL van dichtbij aanschouwd en het is wel een mooie auto in het echt, alleen de achterzijde is een beetje saai vooral als de lampen niet aan staan. Voor de rest vond ik ‘m er een stuk dikker uitzien dan de E81/87 en de voorkant is eigenlijk wel mooi, beetje klassiek/retro maar toch strak.

Wel jammer van de ongeblazen I6 die verdwijnt en dat de overheid de toch al magere 20% wagens nog steeds verder terugdringt in power (en rare eco-bandjes).
Waarom noemen ze het 125i? Gaan ze ook een 120i met 190pk uitbrengen dan?
Wel knap zoveel pk uit kleine motoren
Leuke motore zal wel trekken als een gek.
Maar de looks zijn het gewoon niet, in het echt is die beter dan de foto’s maar geef me toch maar een A3 met een turbo motortje.
gaat die 116d EDE nu die 1.6 MINI motor krijgen of is het gewoon een bewerkte 2.0 zoals de gewone 116D?
@Jantje_555: Het 1.6 blok van de 1 serie is ziezo al een doorontwikkeling van het mini blok.
@flutterby: behalve dat het een 2.0L blok is dan? Ik heb in op de beamersite nog geen diesel gevonden die kleiner is dan 2 liter
Als de 125d met mpakket minstens evengoed rijdt als m’n 123d dan zit het goed! De kracht van die motor zit hel niet zozeer in de pk’s en nms maar in het lineair (bijna benzine aanvoelend) karakter!
Hopelijk geven ze de coupe een mooiere kont van de huidige hatchback is best saai te noemen…
Is natuurlijk logisch dat de 125 geen 6 cilinder krijgt. In de 3 serie heeft de 328 niet eens een 6 cilinder…
Het merendeel van de 1 -serie rijders weet niet of FWD of RWD . BMW heeft al aangekondigt ook FWD te gaan gebruiken nu ook de Focus ruim beter rijdt .
@Ricardo…wát is dan het koppel van de 125i ?
ik vond hem eerst ook erg raar maar ik ben er aan gaan wennen. hij ziet er nu (vooral met M-sportpakket) gewoon goed uit!
@jrmpower24: en het is ook gewoon een hele goede auto!
Bij de bimmers zijn de automaten trager dan de handgeschakelde bakken. Weet iemand wat daar de verklaring voor is, bij andere merken is dit dikwijls andersom!
In praktijk zijn die nieuwe 8-traps DCT automaten verrekkes snel! Denk zelfs niet dat je zo snel kan schakelen met de hand…
Ik blijf die koplampen lelijk vinden, ze zijn (lijkt wel) helemaal uitgerekt naar onderen. Hadden ze niet moeten doen! En over die Polo achterlichten moeten we het al helemaal niet hebben…
Bah, ranzig ding zeg zo met die witte velgen en witte spiegels. En die lelijke langwerpige alu-lijsten met ‘BMW Urban’ erop onderaan de deurlijst.

Nee liever het oude model wat dat betreft.
Nu hopen dat de A3 ook een meer krachtigere diesel krijgt!
Ik heb vandaag een 118i met sportpakket meegekregen omdat m’n eigen auto een onderhoudsbeurt krijgt. Ik moet zeggen, in het echt is er goed mee te leven, vooral het interieur zit toch wel mooi in elkaar. Het blokje levert lekker veel koppel, maar het geluid valt erg tegen in vergelijking met de 6-in-lijn in mijn eigen auto.
Komt er nog een facelift voor die hang ogen?
Triest merk dat BMW. Een 4.0d blijkt ook al een 3.0d te zijn.
@bartsmit: Daarom staat de naam BMW ook voor Bij Mercedes Weg gegooid
Vind hem niet mooi te grote koplampe en achterkant lijkt net een polo
@ nijntje, schakelt idd geweldig die 8-traps automaat.. en het is niet eens een DCT! gewoon met een koppelomvormer, zoals “vroegah”

@ bartsmit, onderbouwing? rijdt die 3.0 diesel er minder goed om? bestel je ‘m toch lekker zonder typeaanduiding;)
oeh en btw, de eerste 745i had ook maar een 3.2 of 3.4 blok, stout he? drama..
@luwek:

Nee joh! Ga toch niet mijn 4.0d typeaanduiding eraf halen. Iedereen moet denken dat ik een 4 liter heb. Dat is toch ook de bedoeling?
Echt een drama dat merk.
(Enkele maanden geleden) Wat ziet dat front er lelijk uit, maar misschien went het wel…”

(Heden)Nope, nog steeds om te huilen!
@Carreza: sluit ik me helemaal bij aan. Ook in het echt is voornamelijk de voorkant om te huilen.
Wat een domme auto.Nog liever de huidige a3!
@mbman: dat vind ik ook a3 is veel mooier dan deze polo
125i, jammer dat het geen 6L meer is, maar alsnog, 6.4s van 0-100 is best rap trouwens.
Toch nog een ding, bij dit artikel, lijkt die 1-serie serieus graflelijk, kijk zelf, foto boven artikel!
Jammer!
ik vind een polo véél mooier dan de einzer…
maar binnenkort heb ik waarschijnlijk een 1 van de firma, dan zal ik echt kunnen zeggen of ik hem lelijk vind of niet
De 125d ziet er super uit ! Eventjes naar ziptuning en direct 250pk !
En vanaf wanneer kan je deze bestellen bij de dealer?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).