De 16 coolste sportsedans uit de jaren ’80

Auteur: , 71 Reacties
BMW M5 (E28) '85

Een ouderwets lijstje met ouderwets dikke sedans.

Voor wie de jaren ’80 is vergeten of nooit heeft meegemaakt, een kleine reminder. Het was het decennium waarin het allemaal begon. Kleurentelevisie, elektrische muziek en de aftakeling van Patricia Paay en Patty Brard. Iedereen droeg truien met van die bollen, strepen en ruiten. We stemden toen nog gewoon massaal CDA en de kranten hadden het over zure regen.

Op het gebied van sportieve sedans werden de eerste stappen gezet. In de jaren ’70 waren prestaties voornamelijk weggelegd voor sportcoupé’s en GT’s, maar in de jaren ’80 was er kennelijk een stijgende vraag naar praktische vierdeurs sedans met een flinke motor onder de kap. Dit zijn volgens ons de 16 gaafste:

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Mitsubishi is een vreemd merk. Tegenwoordig maakt het voornamelijk SUV’s en crossovers. In de jaren ’90 waren ze specialist op het gebied van sportieve coupe’s en in de jaren ’80 begonnen ze met sportsedans. De Lancer 2000 Turbo kan gezien worden als de voorvader van de latere Lancer Evolution, of als de Japanse iteratie van de BMW 2002 Turbo. De 2.0 liter viercilinder was voorzien van een flinke turbo die je nog echt op toeren moest jagen om het maximum vermogen te kunnen extraheren.

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo

Opel Omega 3000 (A)
We weten het: de Lotus Omega/Carlton is cooler en er was ook nog een snelle Evolution van de Omega. Dat waren zeldzame en dure sedans. De Opel Omega 3000 was eveneens de moeite waard, maar iets goedkoper en iets langzamer. Daarmee overigens niet minder cool, want de Omega 3000 is heerlijk jaren ’80. Lekker dikke skirts, aangezette bumpers en ‘grote’ 16″ velgen. Qua layout is het een perfecte auto: de atmosferische zes-in-lijn levert via een handgeschakelde transmissie zijn krachten af aan de achterwielen.

Opel Omega 3000 (A) '87

Peugeot 604 GTI
De 604 was de grote sedan van Peugeot in de jaren ’80. De voorloper van de Peugeot 505 was nog ouderwets Frans, dus met enorme zetels bekleed met velours, flexibele veren en een complete standaarduitrusting. De naam ‘GTI’ is natuurlijk een beetje misplaatst, aangezien wij de naam nu associeren met gepeperde versies van reguliere hatchbacks. De 604 GTI had een 2.8 liter grote PRV onder de kap liggen, goed voor iets meer dan 150 pk. De achterwielaandrijver kan daarmee 190 km/u halen en in minder dan 10 seconden naar de 100 accelereren. Een rappe Peugeot dus.

Peugeot 604 GTI '84

Volvo 760 Turbo
De motor van de 604 was ook leverbaar in de Volvo 760. Voor wie meer vermogen wilde, was er de 760 Turbo. Deze had geen ‘Franse’ motor, maar een echte Zweedse vierpitter turbo. In standaardtrim leverde dit blok 177 pk en 253 Nm, maar met een beetje kietelen kun je daar meer, véél meer uithalen. De blokken waren extreem sterk, iets wat Volvo nog steeds een goede naam bezorgt. Dat de auto er nauwelijks sneller uitziet dan de gewone 760 en 740 maakt het totaalplaatje af. Perfecte auto voor de sleeper-fanaticus met tuningsplannen.

Volvo 760 Turbo '84

Saab 900 Turbo 16
Als je denkt aan een Saab 900 Turbo komen al snel beelden van een Coupé of liftback bovendrijven. Misschien zelfs een Cabriolet. Maar er was ook een vierdeurs 900 in Turbo uitvoering. Die zag er heerlijk suf en sullig uit, zeker als je koos voor een exemplaar in het beige. Maar als je de in lengte geplaatste viercilinder aanzwengelde, hoorde je de onmiskenbare gorgel van een Saab Turbo. In Turbo 16 uitdossing had je ook nog eens 175 pk tot je beschikking. In 1984!

Saab 900 Turbo sedan '84

MG Montego Turbo
We kennen de exit-strategie van MG nog wel. Pak een duffe Rover, zet er dikke wielen onder, gebruik een sterkere motor en taadaa: je hebt een MG sportsedan. Dat was geen nieuw trucje in 2002. Ook in de jaren ’80 deed MG dit. Zo kon je de extreem slechte Austin Montego voorzien van een dikke tweeliter turbo met meer dan 150 pk, waarmee je in 7,5 seconden naar de 100 knalde. Het resultaat was een heel snelle Montego. Nog steeds een bizar slechte auto, maar in elk geval snel.

MG Montego Turbo

Alfa Romeo 75 V6
Je hebt soms van die auto’s waarbij het perfect is. Ik denk aan de Alfa Romeo 75 V6. Vanaf 1987 kon je de middenklasser van Alfa Romeo krijgen met een 3-liter grote Busso V6, in dit geval goed voor bijna 190 pk. De 75 was met 1.250 kg niet eens zo heel zwaar, dus de prestaties waren zeer aansprekend. In iets meer dan zeven seconden kon je de 100 aantikken. Maar het waren niet de prestaties waarmee de 75 zo beroemd is geworden. Het was de complete blend van design, stijl, geluid en rijeigenschappen.

Alfa Romeo 75

BMW M5 (E28)
Tegenwoordig lijkt 286 pk niet zo heel erg veel te zijn. Een beetje Plug-In hybride haalt dat wel. Het is niet alleen het vermogen, maar ook hoe het bereikt wordt. In de E28 M5 is het een atmosferisch en mechanisch feestje. De gaspedaalrespons is direct, de zescilinder huilt schitterend en je bediend de auto nog zelf met een handgeschakelde transmissie. Ook het feit dat de motor uit de M1 komt en voornamelijk als competitiemotor ontwikkeld is, draagt bij aan de legende van de eerste M5. Persoonlijk kan ik het uiterlijk erg goed waarderen: een sharknose met 16″ BBS honingraat-velgen is gewoon hoe het hoort te zijn.

BMW M5 (E28) '84

Mercedes-Benz 190 E 2.3 – 16 (W201)
De Mercedes die iedereen 190 ‘Cosworth’ noemt, maar het officieel niet in typebenaming heeft staan. Cosworth werd ingeroepen om de 2.3 motor van extra pit te voorzien en dat lukte wonderbaarlijk goed. Het leukste aan deze auto is dat het aanvankelijk een rally auto moest worden. Toen Audi succes bereikte met de quattro, zag Mercedes in dat het te laat was om competitief mee te doen op onverhard wegdek. Het geheel werd omgebogen in een DTM-project, net op het moment dat BMW met de M3 alle records aan flarden reed. Nog altijd een geweldige auto, deze 190 met zijn racy viercilinder.

Mercedes-Benz 190 2.3-16 (W201) '87

Ford Sierra RS Cosworth
De Sierra RS Cosworth is er in diverse gradaties. In tegenstelling tot de bovenstaande Mercedes, durfde Ford het wél aan om mee te doen aan het rallykampioenschap. Titels werden niet behaald, maar er werd wel een rally gewonnen. De eerste serie Sierra Cosworths waren er enkel als driedeurs. In 1988 werd de vierdeurs sedan geïntroduceerd. Deze kreeg twee jaar later vierwielaandrijving.

Ford Sierra Cosworth '88

Lancia Thema 8.32 (834)
Een ingetogen sedan met de motor van een Ferrari. Alsof je een Ferrari 488 motor in een Alfa Romeo Giulia legt (wat overigens voor 3/4 ook zo is, eigenlijk). Er werd wel het een en ander aangepast voordat de Lancia Thema 8.32 het levenslicht zag. De motor uit de Ferrari 308 werd teruggetuned, voorzien van een crossplane krukas en het blok werd overdwars gemonteerd. De prestaties waren in de jaren ’80 beter dan in de jaren ’90, vanwege het ontbreken van een katalysator. Maar door enkel te praten over de motor doen we de Thema 8.32 te kort. Zo was het de eerste auto met een uitklapbare spoiler en was het interieur stijlvol bekleed met Poltrona Frau leder.

Lancia Thema 8.32 (834) '86

Renault 21 Turbo
Vroeger was alles beter. Een goed voorbeeld is de Renault 21 Turbo. Aan het einde van de jaren ’80 was dit een van de snelste auto’s in zijn klasse. Dat kwam mede door de 175 pk sterke turbomotor. Turbo is nu saai en futloos, maar in de jaren ’80 waren turbo’s te gek, gaaf en cool. Wat de 21 Turbo nog meer geweldig maakt, is het uiterlijk. De strakke lijnen van Giugiaro zien er nog steeds geweldig uit, zeker in turbo trim. Dan heb je dikke bumpers, skirts en een spoiler. Politiek correct bestond nog niet en geluk was heel gewoon.

Renault 21 Turbo '89

Ford LTD LX
In 1982 ging de Ford LTD over op het Fox-platform, de LTD’s op basis van het ‘Panther’-platform werden omgedoopt tot Crown Victoria. De nieuwe LTD op het ‘Fox’-platform was een stuk moderner en lichter dan het ouderwetse ‘Panther’-platform. De LTD was er met een viercilinder (‘Lima’) of twee zescilinders: een zes-in-lijn (‘Thriftpower’) en de Essex V6. Voor 1984 en 1985 was de LTD LX te verkrijgen. Deze had de vijf liter grote Windsor V8 uit de Mustang onder de kap. Onderstel, remmen en transmissie werden aangepast op de hogere prestaties. Wilde je een nog beter onderstel en remmen, dan kon je het ‘Police Package’ bestellen.

Ford LTD LX

Holden Commodore SS Group A (VK)
Toen Holden mee wilde doen volgens officieel Group A-reglement, moesten ze minimaal 500 straatauto’s bouwen, zoals met meer auto’s het geval was in de jaren ’80. In de basis moest de techniek exact gelijk zijn. Dus dezelfde motor, wellicht met minder vermogen en exact hetzelfde uiterlijk. Daardoor zijn auto’s als de M3 Evo en 190 Evolution II zo waanzinnig uitbundig. Beide vallen trouwens in het niet bij de Holden Commodore SS Group A. De voorkant is dankzij de gesloten lamellen zeer gestroomlijnd en de achterklep is een grote spoiler. De witte wielen en meer dan 265 pk sterke V8 maken het plaatje af.

Holden Commodore SS Group A '85

AMG Mercedes-Benz 300 E 6.0 ‘Hammer’
In de jaren ’80 waren er weinig sportsedans zo snel als een ‘Hammer’. De bijnaam die deze Mercedes-Benz 300 meekreeg. De Hammer komt nog uit de tijd voordat AMG officieel met Mercedes samenwerkte. Er zijn vier varianten geweest. De eerste was een 5.0 liter V8 met 340 pk. Later kwam er een 5.4 liter met 355 pk. De 5.6 liter variant met 360 ging daar weer net overheen. De tofste was de 6.0, die maar liefst 375 pk onder de kap had. Je kon de ‘Hammer’ ook krijgen als coupé en zelfs als stationwagon, maar in dit lijstje kijken we alleen naar de sedans.

AMG Mercedes-Benz 300 E 6.0 V8 (W124) '87

Bentley Turbo R
Soms is het leuk om een begrip iets op te rekken. De Bentley Turbo R is alles behalve sportief, zeker niet in vergelijking met de andere auto’s in dit overzicht. Als je echter kijkt naar de basis van de auto (een Rolls Royce Silver Spirit) is de Bentley zeer sportief. Het was de eerste Bentley in decennia waarbij er aansprak werd gemaakt op het sportieve verleden en imago van het Britse merk. De 6.75 liter grote V8 werd voorzien van een enorme turbo. Het resultaat is vooral heel erg veel dorst en koppel. Het was in de jaren ’80 de auto voor de heer van stand die graag zelf achter het stuur kroop.

Bentley Turbo R '85



71 reacties

Lekker lijstje weer, de 500E staat nog rotsvast op mijn wishlist.
@shibby: idd 500 e of de m5. Twer legende autos
@shibby: Hell yeah voor de W124.
Ik zal waarschijnlijk de enige zijn, maar heb niets met al deze 80s auto’s. De jaren 90 bracht in mijn ogen mooiere auto’s. En muziek maar dat terzijde.
@stfu: en welke jaren 90 auto’s doel je dan op?
@stfu: jaren ’90 muziek beter? Over smaak valt niet te twisten…
M5
Zo’n Sierra Cosworth als op het plaatje gehad, een 220 pk 4×4, zwart op zwart. En geen airco, je zweette in de zomer de Recaro’s uit, niet te doen. Maar dat ding reed naar de maatstaven van toen als een malle, in 6,6 seconden naar de 100 en een top (gemeten door Auto Motor und Sport) van 242,3 km/u. En als je bij 190 km/u het gaspedaal vloerde ging-ie er als een raket vandoor. Leuk speelgoed 🙂
Waarom staat de Citroën CX GTi Turbo er niet bij?
@jansen: en de Renault 25 V6 turbo
@jansen: precies dit
@jansen: De CX GTi Turbo is inderdaad het coolste dat je kon rijden in die tijd, maar het is geen sedan…
@draragon: Is zeker een sedan, er is geen 5e deur.
@pallas: je hebt helemaal gelijk. Ik heb zelf een CX Limousine in de schuur staan. Maar na 15 jaar stilstand vergeten dat die fraaie achterkant zo’n onnozel kofferklepje herbergde.
En de citroën BX gti 16v 😅
@roadster1976: Oh buurman, wat doet u nu?!
@dondeboer: Dat was een CX. Een CX 25 GTI met injectiemotor…
@baardmijt: … die de benzine met kracht in de cilinders spuit …
@baardmijt: Eigenlijk was de quote ‘Cash, American Express, Diner’s Club, Visa? – Polaroid!’ hier inderdaad nog beter op z’n plaats geweest. Al had ’t dan een BX Sport moeten zijn. Ach ja. Wel mooi stukje jeugdsentiment.
@roadster1976:
Is dat een sedan?
@e28forever: begrijpend lezen blijft lastig voor me…
Alleen is de 500E pas in ‘91 gelanceerd. Geen jaren ‘80 meer.
@galverink: Daarom heet de auto ook 300E 5.0/5.6/6.0
Je kocht toen der tijd een 300E, bracht hem naar AMG en die haalde de 3 liter 6 cilinder er uit en bouwde vervolgens een V8 in. De eerste is ergens in 86 geleverd als ik me niet vergis.
Lekker
Jaa, Alfa 75 3.0 heb ik gehad! Nu nog wel spijt dat ie weg is, dat dan wel. Verder mooi lijstje, de Volvo heeft ook wel stijl!
Mis eigenlijk wel de Audi 200 Turbo Quattro.
Stuk voor stuk allemaal iconen! Wat waren auto’s toen lekker herkenbaar met hun eigen design. Mis de Audi 200 20V turbo in dit lijstje. 220 pk.
toen ik de kop las, snel geopend en naar beneden gescrolled…..gelukkig : de 75 America wordt vernoemd. Anders was mijn avond naar de verdoemenis geweest. Mijn één na laatste Alfa en nog steeds de gaafste…..door de sper, het lage gewicht (en waarschijnlijk het wat ouderwetse onderstel) brak ‘ie om de haverklap uit. Toen vond ik dat heel leuk. En die motor sound…..gelukkig heb ik nog Sony-handicam opnamen….
@ttr6: uploaden die beelden!
Jarenlang heb ik een e28 528 i gehad supersprint spagetispruitstuk en uitlaat heerlijke auto 200pk was meer dan genoeg. Liep 1 op 7 maar wel met een glimlach. Pff war een geld aan uitgegeven geperforeerde schijfremmen voor en achter, leek me wel grappig maar koste een vermogen. Heerlijke auto, kan je een goede kopen twijfel niet, ik heb ook een e30 cabrio in Zweden gekocht maar een e28 heeft veel betere lengte breedte verhoudingen
@tjongejongejonge:
Heb een jaar geleden een E28 uit Spanje gehaald, wel het zwakkere broertje, de 525i, maar evengoed heeft die de heerlijke sound van de legendarische M30 motor.

De E30 is heel populair, de E28 wordt wat over het hoofd gezien.
Ten onrechte, een E28 is compacter dan je denkt, en rijdt heel direct en communicatief.
Verder kan je ze makkelijk upgraden en zijn wisselstukken goed verkrijgbaar.

De mijne gaat niet meer weg!
@e28forever: De E28 is zeker een mooie auto! Die E300 hammer is een monster maar ik zou denk ik ook voor een mooie E28 gaan. Veel plezier met de jouwe!
@dirkv: Bedankt!
Misschien afgezaagd maar ik vind de E28 veruit de lekkerste en mooiste auto in dit rijtje. Gewoonweg de eerste serieus snelle sportsedan (en nog eens een sharknose ook!) uit de historie. De 500E op een goede tweede plek (al zou ik altijd voor een E34 M5 3.8 gaan) en de Alfa op de derde stek.
Zitten een paar heerlijke exemplaren tussen in dit lijstje. En wat te denken van de snelle versies van onder andere de Alfa Romeo 164, de Peugeot 605 en de Saab 9000 en de Jaguar XJ…

En dan waren er ook nog auto’s als dd Aston Martin Lagonda en de Bitter 3.0 sedan:

https://goo.gl/images/js4gTW
@moveyourmind: * Deze link werkt wel als ’t goed is:

https://goo.gl/images/R4ucw8
@moveyourmind: Klopt maar de 164, 605 en XJ waren geen sportsedans maar luxewagens. Anders kan je de 560SEL ook wel meerekenen.
@mopar: Daar heb je wel gelijk in, de echte kanonnen moeten die voor zich dulden. Al waren het voor die tijd wel heel rappe auto’s.
@moveyourmind: @mopar: De 164 Q4/QV was wel degelijk een soort sportsedan, zeker de Q4 die later kwam. Door zijn vierwielaandrijving en ruim 230PK kon je het beestje in iets meer dan 7 seconden naar de 100 trappen en hij had een topsnelheid van zo’n 230/235 km/u. Het ding was ook lekker in een bocht te hoeken en het vermogen was volop variabel op de achteras (0 tot 100%). Maar het mooiste aan de auto is natuurlijk de looks (uiteraard) maar zeker de geroemde Busso motor. Echter kan de auto niet in dit lijstje staan. Zowel de QV als de Q4 kwamen pas in de jaren ’90. Ik ben nog steeds zeer blij met de mijne!
@viezefreddyw: dus eigenlijk bevestig je m’n punt dat de 164 in de jaren ‘80 nog geen echte sportsedan was ;)
@mopar: Uuuhmmm… Ja haha!
Taurus SHO. 1989 dus net binnen de 80’s. Toch aardig snel.
Wow wat ziet die alfa er uit! T arme ding is zo gedraaid als een wokkel.. torsiestijfheid anyone?
@kle500: nee dat hoort zo. Het ding is ontworpen door een kleuter met een Hema-geodriehoek.
@tymo: dat verklaart een hoop
De 500E hoort hier niet tussen. Kwam uit begin jaren ‘90. Ik geloof ‘91 ofzo tot een jaar of ‘94/‘95. Als er al een Mercedes in moet uit de jaren ‘80 heb je genoeg keuze van de W201 type. Je had natuurlijk de 190 E 2.3 16V en de 2.5 16V ban Cosworth. Maar wat mij betreft is de gaafste de Evolution. Machtige machines waren dat!
@viezefreddyw: Ik lees niet goed genoeg. De Evolution staat er wel tussen. My bad!
@viezefreddyw: Klopt helemaal! De modelserie van die W124 kwam in 1989, maar de 500 zelf kwam aan het einde van 1990, begin 91. Ik heb hem even vervangen voor een waardig alternatief ;-). Thanks!
Prachtig, die Omega 3000. Was ook nog een 24v van (die staat trouwens op de foto) en een model met 24v maar dan zonder skirts en spoiler. Een echte sleeper, zeker in donkergrijs of zo. Reed heel goed met indien gewenst of soms ongewenst lekker veel overstuur.
Die Sierra RS is echt p0rn0
Wat een icons, allemaal! Superleuk artikel, die e28 is mijn favoriet! Die Opel Omega 3000 though.. heeft die nou serieus een E-stijl? :D
Ik ken iemand die een Sierra cosworth als daily gebruikt, hij zit boven de 270.000 km zonder noemenswaardige herstellingen. Hij kocht hem begin de jaren 90 als recent tweedehandsje, begin 2000 zei hij dat hij ging inruilen voor een recentere wagen indien er kosten aan zouden komen. Ondertussen heeft hij beslist dat de Sierra blijf zelfs als die kosten er zouden komen. Betrouwbare wagen dus.
Heerlijk dit soort artikelen. Ga zo door!
E28 M5 graag! Alfa 75 V6 mag ook trouwens
De Sierra graag👌🏼👌🏼
Volvo 240 Turbo, het miskend talent
De 604 Ti heb ik gereden, de grote baas had er eentje maar ik was er niet zo onder de indruk van.
Meer limousine dan sports sedan.
Veel, veel later kochten een maat en ik een M5 en een 5 Alpina in Duitsland, ik nam de M5 hij de Alpina, die duurder was mijn laatste cent zat indie M5 dus ik moest hem verkopen na een maand of drie, was wel een zeer potente prettige wagen, in mijn simpele beleving is de Jaguar Mk II de sports saloon van de zestiger jaren en de M5 die van de tachtiger jaren .
En misschien verklaart het waarom ik zelf alle opvolgers van het hele M5 circus nix vind. De M5 E28 was puur, was zacht met een goed ruig randje maar eerlijk en recht door zee, de rest lees ik zoveel PR onzin over dat het welhaast krampachtig gekunseld moet zijn.
Dit soort auto’s moeten juist absoluut niet perfect zijn, maar streken hebben, de E 28 had persoonlijkheid, van zijn opvolgers vraag ik het me af.
En zo een 240 Volvo Turbo daar moest je levensmoe voor zijn, op een natte weg reed het als een natte krant !
W124 AMG graag, met E28 M5 erbij!
Opel Ascona SR/E (met zwarte motorkap) was ook een lekkere auto.
“…nog voordat AMG officeel met AMG samenwerkt.”

Ik snap wel wat je bedoelt @willeme, maar dat tweede AMG moet volgens mij Mercedes-Benz zijn. :-)

Of het moet in de jaren ’80 echt complete chaos bij AMG geweest zijn?
Gezien de uitvoering hadden ze hem ook de AMC Hammer kunnen noemen. Wat een foute kleurencombinatie. Maar wel indrukwekkende prestaties voor de tijd.

Met de Stam+T regel ga je overigens wel een paar keer harder uit de bocht dan een sportieve Audi.
Er was er maar 1 die met kop en schouders boven alles uit stak : de Lotus omega . Zelfs meerdere keren in het journaal geweest, dat ie te snel zou zijn.
De Mercedessen en de Opel Omega blijven heerlijk dik en zouden moeiteloos nu nog meekunnen.
De rest vind ik aardig gedateerd ogen.
AMG Hammer, zonder twijfel. De stationversie graag. Wat een dikke bak.
@willeme:
“De 5.6 liter variant met 360 ging daar weer net overheen. De tofste was de 6.0, die maar liefst 360 pk onder de kap had.”

Welke variant had nou 360 pk? :)
@stefanvts16v: De 5.6, de 6.0 had zelfs 375 pk. Thanks ;-)
De alfa 75 turbo mag ook wel in dit rijtje, de motor ligt minder zwaar op de neus dan de v6 en is even snel, maar je voelt het meer door de turbo. Goh daar kon je een hoop lol aan beleven, wel heel listig op nat wegdek. Het geluid van de v6 is natuurlijk een uit de duizend
@willeme De Lancer 2000 Turbo kan gezien worden als de voorvader van de latere Lancer Evolution. Maar dat is ie niet dat is namelijk de Galant VR4. De 4G63 2.0 DOHC Turbo uit de Galant is toen in de Lancer Evolution terecht gekomen. De Galant wordt dan ook vaak nog de EVO 0 genoemd.

Verder wederom weer een heerlijk lijstje!
@ikleesookoverautos: Klopt. Omdat de Galant te log, te groot en te zwaar werd, koos Mitsubishi voor de Lancer als rallywapen. Veel merken gingen in die tijd van een D, naar C segment auto. Kijk naar Subaru en Ford.

De Lancer 2000 Turbo is wel degelijk de voorvader. De Galant is dat óók ;-).
Wow, een 6/75-liter turbomotor in de Bentley? Over downsizing gesproken…
Fantastisch geschreven weer @Willeme

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).