De 30 best verkopende automerken in China [2012]

Auteur: , 36 Reacties

Hoe staan de autoverkopen er eigenlijk voor in de wereldmacht die voor steeds meer autofabrikanten een kurk is om op te drijven? Terwijl verkopen in de EU afnemen laat China immers nog altijd een groei zien. Met een plus van 6% is die groei iets minder hard dan voorgaande jaren, maar nog steeds duidelijk aanwezig. Profit!

De China-prestaties van de Grote Drie uit Duitsland hebben we al onder de loep genomen. We zagen dat Audi BMW voorblijft, en bijna het dubbele van Mercedes aan de man weet te brengen in het land waar verlengde Germanen een statussymbool zijn. De #1-positie is echter nog altijd voor Volkswagen. Die hebben ze al een jaartje of 25. Niet verwonderlijk, aangezien ze al sinds 1978 connecties hebben met China en in 1984 de eerste joint-venture (Shanghai Volkswagen Automotive Co., Ltd) uit de grond stampten. Tegenwoordig vatten ze alle activiteiten samen onder de noemer ‘Volkswagen Group China’.

De tweede plek is voor het onvolprezen Wuling, die we recent nog met GM deze Dacia-achtige Baojun 630 zagen bouwen. De Koreanen pakken brons met Hyundai op de derde plek, en ondanks het anti-Japan-sentiment onder Chinezen wist Nissan een vierde plek te bemachtigen.

Hieronder De volledige top 30, met bekende en minder bekende namen als Great Wall. Het gaat hier om auto’s die in China geproduceerd zijn. Importbolides zijn niet meegerekend, waardoor de cijfers die autofabrikanten communiceren (altijd inc. import) soms afwijken. De totale verkoop in 2012 betrof 14.682.215 auto’s, bijna het dertigvoudige van Nederland.

1. Volkswagen – 2.050.193
2. Wuling – 1.212.277
3. Hyundai – 855.996
4. Nissan – 751.509
5. Changan (Chana) – 748.279
6. Toyota – 745.565
7. Chevrolet – 704.857
8. Buick – 700.007
9. Honda – 587.415
10. Chery – 556.993
11. Great Wall – 47.370
12. Kia – 480,566
13. BYD – 456.056
14. Ford – 418.501
15. Dongfeng – 418.226
16. Audi – 328.700
17. Suzuki – 253,471
18. Skoda – 230.003
19. Citroen – 223.801
20. Peugeot – 216.227
21. JAC – 200.812
22. Geely Gleagle – 178.630
23. Haima – 172.767
24. Lifan – 171.777
25. Mazda – 171.771
26. BMW – 162.620
27. Geely Emgrand – 160.517
28. Geely Englon – 152.297
29. Brilliance – 152.245
30. Xiali – 144.462

Data via China Passenger Car Association



36 reacties

Typ een paar van die merken in en je krijgt allerlei rip-offs te zien van europese merken. Innovatief.. !
@epimetheus:

Inderdaad, ik typ net Audi A3 in en kreeg allemaal informatie over een VW Golf.
@jack_abarth: Hahahah ja, dan bedoel ik Dongfeng en die Geeley merken..
“en minder bekende namen als Great Wall.”

Nou, van de chinese merken is Great Wall toch wel een van de bekendere hier. Ze zijn zelfs als 8e gefinished in de Dakar.

Nu maar hopen dat die chinese merken hier niet aanslaan, dan verkloten we onze economie al helemaal…
@motoragent: Van Great Wall kloppen volgens mij de cijfers niet omdat ze met 47.000 op nummer 11 staan. Overigens is dit gewoon een chinese BMW.
Vergeet niet het BMW submerk Longdong..
@Jochempie:
Als je een Longdong hebt, dan heb je toch geen BMW meer nodig!!!
@Jochempie:

de tegenpool van de Mini ..
Wat een trieste boel allemaal bij elkaar :’)
VW als sinds 1978 banden met China. Een dictator z’n gat likken werpt dus toch vruchten af….
Heb wel bedenkingen bij dit soort connecties.
@ericc:

goed zo .. zover mogelijk over de grens kijken ..
en roepen dat het heeeeeel ver weg allemaal corrupte honden zijn ..

dan doen we net of we in Nederland geen discutabele aanbestedingen hebben ..
@ericc: en de prijs van de opmerking op niveau gaat vandaag naar ……. @ericc! Gefeliciteerd!
@meneersander: zolang AB me niet afblokt gaan we verder…
Overigens niemand op de tenen getrapt,toch?
@ericc: Mij niet in ieder geval, weet niet hoe het met de dictatoren is:P
@ericc: VW had geluk: Toyota had al een montageband klaar maar dat ging op het laatst niet door (weet niet waarom). De enige andere auto die op die band paste was een: Santana. Vandaar dat je nog steeds struikelt over de Santana’s. VW kon zo een goed dealernet opbouwen, je vindt ze op elke hoek van elke provinciestad.
Wat mij vooral opvalt zijn Buick en Peug en Citroen. Buick is natuurlijk vooral amerikaans gericht met zn vrij grote auto’s. Maar welke auto’s van PSA verkopen daar zou goed? De c5 en 508 ofzo?
@mco:

de laatste Chinese Keizer had een Buick .. zodoende ..
@mco: Buick zijn vooral gerebadgte Opels en Chevrolet´s (Daewoo)

PSA is ook al jaaaaren actief in China samen met hun Chinese partners, Dongfeng en anderen waar ik nu niet opkom
@sketcher: Vergeet ook Dafuq niet…
@mco: Peugeot heeft heel wat modellen in China lopen. http://www.peugeot.com.cn/

Zij hebben zelfs een 408, die ons onthouden wordt (alhoewel ik moet toegeven dat het eigenlijk een luxueuzere 308 sedan is).

En Citroën is zo mogelijk nog gekender aldaar. De ZX, hun eerste in China, loopt nog altijd…
Bij great wall mist er een getalletje volgens mij
Ik had wel wat meer verwacht van Audi, aangezien ik hier vaker berichten voorbij heb zien komen over Audi met de focus op de Aziatische markt bla bla bla enz.
@bempi: net als de auto´s is dat een hoop gebakken lucht
Toch wel apart om te zien dat de top 10 automerken in China per merk alleen al meer verkopen in een jaar dan de totale verkoop in Nederland van alle merken bij elkaar :P
@roberto: wat dacht je van het feit dat de top 5 bij elkaar in 1 jaar al meer verkopen dan Nederland in 10 jaar met alle merken bij elkaar.
Die Chinese strategie van VAG heeft dus ook goed uitgepakt.. mooie naam ook VGC.. Wat een machtig bedrijf!
wuling maakt alleen maar busjes of kleine opleggertjes
Toch gek dat Citroen het daar zo slecht doet. Die wonen toch ook al 100 jaar in China?
Geen Mercedes? Ik dacht dat die het ook goed deden daar in het oosten.. blijkbaar niet dus.
Ik zie drie keer Geely staan. Zijn dat samenwerkingsverbanden of zo?

– Geely Gleagle
– Geely Emgrand
– Geely Englon
@FrankypankyV8: Nee, Geely heeft z’n merk opgesplitst in drie submerken, Gleagle voor gewone auto’s, Emgrand voor meer luxueuzer dingen, en Englon voor Taxi’s (de Londonse TX4, rechten netjes gekocht).

Alleen jammer dat Geely niet echt weet waar naartoe met die merken. Er is voorlopig geen duidelijke aflijning van wat nu wat is, en daar gaan ze in de toekomst moeten voor oppassen. Veel modellen worden gewoonweg onder alle drie de namen verkocht, met andere grille en logo. En een kleine variatie in de prijs.

Misschien moeten ze daar zelfs nu al voor oppassen. Als je alles samentelt komen ze aan bijna een half miljoen. Ik vraag me af of ze dat ook niet gewoon zouden gehaald hebben met één merknaam, Geely.
wat nou audi a4 allroad, titelfoto is nog een dikkere versi
VW op 1.

Zo zie je maar. Chinezen zijn heeeeeel gewone mensen.
Wat nou, minder bekend? Twee uurtjes op TheTycho’s en je kent ze allemaal…
Het verbaast me dat PSA zo’n laag marktaandeel in China heeft. Citroen is al jaren actief op de Chinese markt, dus je zou verwachten dat ze in het voordeel zijn ten opzichte van nieuwe toetreders. Buick doet het trouwens wel heel goed daar. Weet niet wat ze wereldwijd verkopen, maar de Chinese markt zal een behoorlijke bijdrage leveren aan de verkopen van dit merk.
Hoeven Chinezen geen Mercedessen? Ik had ik niet verwacht eigenlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).