De Autoblog Wall of Fame [Top 50]

Auteur: , 240 Reacties

Tijd voor de lijst der lijsten. We vroegen jullie om vijftig namen die een plek verdienen op de Autoblog Muur des Faam. Welnu, na een dertigdaagse redactievergadering op de zoutvlaktes van Bonneville, inclusief zweethutsessies geleid door onze spirituele leider Dr. Sacha, is deze verzameling gearheads ontstaan.

Vijftig, of eigenlijk negenenveertig personen die de autowereld hebben gevormd, hebben veranderd, of dusdanig hard wisten te beïnvloeden dat ze voor altijd in de automotive geschiedenisboeken thuishoren. Of het zijn simpelweg enorme petrolheads, begenadigd (test)coureurs danwel briljante ingenieurs. Of ze heten Lapo. Hoe dan ook, deze namen moet je kennen. Google ze. Wikipedia ze. Benijd ze. Verafschuw ze desnoods. Maar er omheen, dat kan je niet. Nou ja, behalve bij Lapo dan.

Komen ze:

50. William Lyons

49. Alec Issigonis

48. Camiel Eurlings

47. Lapo Elkann

46. John Cooper

45. Ben Pon

44. Colin McRae

43. Bob Lutz

42. Steve McQueen

41. Kiichiro Toyoda

40. Sébastien Loeb

39. Sir Stirling Moss

38. Rudolf Diesel

37. Niki Lauda

36. Adrian van Hooydonk

35. Louis Renault

34. Felix Wankel

33. Henrik Fisker

32. Henry Royce & Charles Rolls

31. Christian von Koenigsegg

30. Jackie Stewart

29. Lee Iacocca

28. John Boyd Dunlop

27. Ferdinand Piëch

26. Alessandro Zanardi

25. Juan Manual Fangio

24. Sergio Pininfarina

23. Valentino Balboni

22. Soichiro Honda

21. Andre Citroën

20. Giorgetto Giugiaro

19. Bruce Mclaren

18. Michael Schumacher

17. Frank Williams

16. Horacio Pagani

15. Ferrucio Lamborghini

14. Nicolaus Otto

13. Ron Dennis

12. Gottlieb Daimler

11. Gordon Murray

10. Carroll Shelby

09. Etore Bugatti

08. Colin Chapman

07. Ferdinand Porsche

06. Walter Röhrl

05. Ayrton Senna

04. Carl Benz

03. Enzo Ferrari

02. Henry Ford

01. [insert jouw #1]

Inderdaad, geen nummer één. Het is onmogelijk vijftig automotive personen te benoemen waar iedereen het roerend mee eens is. En omdat voorkeuren op autogebied nog wel eens afwijken (i.e. fanboyisme), laten we de #1 spot open. Omdat jullie (i.e. fanboys) het toch wel beter weten.

Kies daarom zelf een winnaar (of gooi ze in een andere volgorde). De reactievelden zijn opgepoetst, ruiken weer ouderwets naar peut en staan open voor je bijdrage.



240 reacties

01. Carl Benz.
@mercs: Voor de wijsneuzen, 4 moeten jullie invullen. 1 is nu dus ingevuld.
@mercs: *1 Nicolaus August Otto, uitvinder van de 4tact motor (Otto motor); *2 Rudolf Diesel, uitvinder van de Dieselmotor; *3 de Romeinen, die de eerste snelwegen aanlegden (dus geen uitvinding van Adolf H.); *4 Carl Benz, bouwde de 1e auto (is dus ook indirect verantwoordelijk voor de wegenbelasting); *5 Ransom Eli Olds, oprichter van Oldsmobile, waar de Automatische versnellingsbak werd uitgevonden; *6 (anoniem) de uitvinder van het wiel; en dan komen de in het topic genoemden
@audicoupe84: Wat moesten de Romeinen met snelwegen zonder auto’s, meneer de geschiedenisleraar?
@mikkeloentje: Hun leger op en neer marcheren, inclusief alle osse wagens / paarden etc.
@mikkeloentje: Een heerweg, met varianten heerstraat, heirbaan (niet te verwarren met heerban) of heirweg of in het Latijn via, is een oude Romeinse (lange-afstands)weg. Heer (van het Germaanse harja) is een in het Nederlands in onbruik geraakt woord voor leger. Die naam wijst op het oorspronkelijk doel van deze “snelwegen”. De Romeinen legden duizenden kilometers wegen aan naar alle delen en kolonies van het Romeinse Rijk om met hun legers snel ter plaatse te zijn in geval van een opstand. Maar ook een vroeg soort ‘keizerlijke’ postdienst maakte gebruik van deze wegen om snel berichten en boodschappen te versturen. Ook gewone burgers zoals handelaars en andere reizigers maakten dankbaar gebruik van deze wegen. Dit feit ligt aan de oorsprong van het gezegde “alle wegen leiden naar Rome” (bron: Wikipedia)
@mikkeloentje: Ha meneer de geschiedenisleraar haha
@audicoupe84:
wat een onzin zeg. De oprichter van Oldsmobile zelf heeft nooit de automatische versnelling bedacht.
Is een beetje hetzelfde als de koning van Engeland de eer toekennen voor het bedenken van de moderne stoommachine omdat het toevallig in Engeland is uitgevonden.
@fiets: Het merk Oldsmobile introduceerde in 1939 de eerste auto met een automatische versnellingsbak. (bron: Wikipedia) Normaal gesproken geeft de directie/directeur van een bedrijf de opdracht iets te ontwikkelen, waarna de technici het ontwikkelen.
Dus zou ook Huub van Doorne (CVT uitvinder DAF) in t rijtje thuis horen.
@audicoupe84: Ach, natuurlijk… Wikipedia, dé bron van alle wijsDOM :-) Grappig genoeg vind ik op jouw geliefde Wikipedia László Bíró (Ja, de uitvinder van de balpen) als uitvinder terug :-) (1932)
Karl Friedrich Benz
@fred: Ik mis ook Adrian Newey
@fred: Lezen is een vak he … Carl staat al op nr #4.

Maar ik ben diep teleurgesteld in deze lijst; de snelste vrouw ter wereld (met grotere ballen dan de meeste van ons) staat er niet eens in !

Michele Mouton:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Iku7KKNa1_w#!
@dawwg:

Als we het over zulke oude dino’s hebben doe dan toch maar Stig Blomqvist ipv Michelle. Daar heb ik meer coole filmpjes van gezien.
In ieder geval níet meneer Prius..
01: Zanger Rinus, met de hit ”Jij mag eerder rijden”
Giovanni Michelotti
@toeter11:
Das een goeie, al kent bijna geen hond die hier….
@jrk68: ik had em wel in de lijst staan.. Net als Keith Duckworth… vader van de DFV v8, greatest racing engine ever!
Beun de Haas natuurlijk!
@flippert: Beunhaas…
Ik mis Bertone, grondlegger van het gelijknamige concern.
Wie is insert jouw #1 in hemelsnaam?
Ik mis Kunimitsu Takahashi en Keiichi Tsuchiya. De mannen die driften groot hebben gemaakt!
JC. Niet die uit de bijbel maar die andere;
Jeremy Clarkson
@allaar: right
@allaar: als je op dikke harige mannen valt wel ja..
@flippert: Jij bent meer van de onbehaarde slanke mannen?
@allaar: Helemaal mee eens.
Wouter Karssen.
@maseratizzzzzzzz: nee die is voor de wall of shame! Die komt volgende week…
Jos verstappen
Jorinde mol, voor haar inzet voor het grensverleggende programma de grote beurt
Adolf Hitler. Hij wilde immers een auto voor iedereen, ipv enkel voor de welgefortuneerden. En daar is hij toch wel in geslaagd…
@Emile_Benz: Eensch, terechte Nummer 1.
@Emile_Benz: Voor iedereen? Nou, ik kan in ieder geval al 1 volk opnoemen dat zeker uitgesloten is.
@SimonMc: dat ene volk had al een auto..
@flippert: de Joden behoorden juist tot de gefortuneerden. De Joden waren zeer actief in o.a. de juwelenhandel en financiële wereld en waren daarin zeer succesvol. Dit ondanks het feit dat de Joden van oudsher al als minderwaardig beschouwd werden.
Daarom waren ze zo’n makkelijke zondebok om de schuld van de economische crisis aan te geven.
@Emile_Benz: zeg ik toch: ze hadden al een auto. Een van de weinigen die het al konden betalen..
@flippert: was ook niet voor jou bedoeld… ;)
@SimonMc: reactie op @flippert was voor jou bedoeld.
@Emile_Benz: Zet een standbeeld van hem neer in de voortuin. Als ik me niet vergis heeft hij meer mensen op de trein gezet dan in de auto gekregen….. Spijtig genoeg.
@moveyourmind: dus hij zorgde ook nog eens voor snel en efficiënt openbaar vervoer…?
@Emile_Benz: nou nog even de holocaust hier ontkennen en je hebt een ban te pakken..
@flippert: dat dan weer niet. ;) Ja, Hitler heeft een hoop ellende teweeg gebracht, maar ook een hoop goede dingen, waarvan we tegenwoordig nog steeds gebruik van (kunnen) maken. De auto voor iedereen en de Autobahn zijn uiteraard voordehand liggend. Maar denk ook aan de administratie die juist in die tijd sterk ontwikkeld is. Daarnaast creëerde hij banen (wapenfabrieken etc.) waardoor de werkloosheid daalde. Alleen het “minderwaardige” werk werd in de kampen gedaan.
@flippert: dat dan weer niet. ;) Ja, Hitler heeft een hoop ellende teweeg gebracht, maar ook een hoop goede dingen, waarvan we tegenwoordig nog steeds gebruik van (kunnen) maken. De auto voor iedereen en de Autobahn zijn uiteraard voordehand liggend. Maar denk ook aan de administratie die juist in die tijd sterk ontwikkeld is.
Daarnaast creëerde hij banen (wapenfabrieken etc.) waardoor de werkloosheid daalde. Alleen het “minderwaardige” werk werd in de kampen gedaan.
@Emile_Benz: de administratie? Ah juist ja, dat maakt alles goed.. :-)
@Emile_Benz: Moet jij toch eens even zo een kamp bezoeken, ben benieuwd of je dan nog zoiets zal schrijven …
@Emile_Benz:

Jouw economisch inzicht is nu toch ook niet van het beste.

Hitler creeërde werk, hahaha. Hitler zette mensen aan het werk en dat is een heel groot verschil. Hitler’s jobs creeërden geen welvaart.

Dat was een economisch systeem op steroïden, een land dat z’n eigen het faillisement in werkte.
@flippert: Wat ontkennen?
@Emile_Benz: je weet waar ik op doel, en dat is in mijn ogen meer dan genoeg reden om die man te verafschuwen.
@moveyourmind: hoe afschuwelijk iemand ook moge wezen, dat is geen reden om zijn/haar positieve daden uit te negeren of wat dan ook.

Maar jij rijdt nooit in een Duitse auto, noch maak je gebruik van de Autobahn?

En als we dan toch over fout beginnen: jij wil niet weten wat de geallieerden met de Duitse bevolking (en dan vooral met de meisjes/vrouwen) deed…

In een oorlog is iedereen fout. Daarnaast werden joden ook voor Hitler niet de grondlegger van de anti-jodengedachte. Hij heeft het alleen naar gehandeld. En dat in combinatie met de Duitse gründlichkeit is een dodelijke combi…

Maar ja, iemand beoordelen op z’n fouten is makkelijker dan op z’n goede daden…
@Emile_Benz: Hoe je het ook went of keert, als ik deze man op zijn daden beoordeel slaat de balans toch naar de negatieve kant uit. Die paar positieve ideeën die uit zijn brein ontsproten zijn wegen bij lange na niet op tegen alle ellende die hij veroorzaakt heeftwil. Ik wil wel benadrukken dat ik geen gelijk probeer te halen. Als jij een andere visie hebt prima, ik mag alleen hopen dat je niet alles wat Hitler gebracht heeft verheerlijkt.
@moveyourmind: Het gaat hier niet om de balans van zijn daden, maar wat hij voor de autobranche betekend heeft. De overige daden doen dus ff niet ter zake. Mja, het is makkelijk om gelijk naar de holocaust te verwijzen om iemand uit te kunnen sluiten…
@Emile_Benz: Ik snap eigenlijk niet dat je het zelf ook niet meer dan terecht vindt dat een man die miljoenen doden op z’n naam heeft staan geen recht heeft op überhaupt enige credits, op welk gebied dan ook.
@Emile_Benz: Hij wilde, maar pas na de oorlog is de kever op de weg gekomen. Evenals de uitvindingen zoals de raket en straaljager, die ook pas na de oorlog echt serieus werden. Ook was hij bezig met een atoombom, was dat gelukt betwijfel ik dat we hier met zijn allen achter het toetsenbord zouden zitten. (by the way, Henry Ford was hem voor met de T Ford) Dus -56 voor jou, die ene die je zelf hebt gezet kan blijven.
Met alle respect, maar er staan een aantal namen tussen die er helemaal niks in te zoeken hebben. Zoals alle coureurs, hoe briljant ze ook zijn/waren. Waar is b.v. Carlo Abarth? Of Carlo Chiti?
Sorry hoor, maar met sommige van deze namen ertussen kan ik de lijst niet erg serieus nemen.
Ari Vatanen!
@ihrte: en Simon Tahamata dan?
Wat doet Ben Pon nou weer in dit rijtje?
Volkswagen (VAG) mag dan wel groots zijn in NL, omdat we ons dat spul op laten dringen via de lease. Maar Pon heeft daar echt niet voor gezorgt.
@bullgod76: hij beheerste waarschijnlijk wel de Nederlandse taal beter…
@bullgod76: gezorgD
@bullgod76: de onwetendheid :/
@bullgod76: Ben Pon, de grondlegger van een van de meest iconische volkswagens die nog steeds in productie is, de t1. Ontwerp en idee zijn van hem afkomstig.
@Jipp:
Het enige goede dat Ben Pon verkoopt zijn Californische wijnen, voor de rest probeert ie een hoop ellende door je strot te duwen….
Dat tout lease rijdend Nederland daar in tuint heeft hem enkele miljarden opgeleverd….
Hij boert nu dus goed daar in de States…
@jrk68: ben pon verkoopt niet alleen Californische wijnen. Verbunt wijnkopers is van em en bij mijn weten komt salentein nog altijd uit Argentinië. Vw’s zijn goed daarom kiest men er voor.

Helaas heb jij ben pon junior in je hoofd en vergeet je de in ’68 overleden senior.

Om daarop terug te komen, ben pon senior probeerde in de states de kever te introduceren, dat mislukte. Check your facts voordat je met niet onderbouwde onzin komt.
@Jipp:
of jij misschien?
@desjonnies: check het, dan weet je meteen dat wat ik zeg klopt.
Ayrton Senna, is die nou eigenlijk beroemd door het goede rijden of door z’n fantastische dood gaan?
@dennisr: kijk de repo die top gear heeft gemaakt, dan heb je het antwoord!
@dennisr: beide. Mensen van de “oude” generatie (boven de 40/45) hebben hem vanaf het begin meegemaakt en weten hoe goed die man kon rijden en welke risico’s hij nam voor een overwinning. Altijd maar doorvechten, prachtig. Daarnaast heb je nog de middelste generatie (20-40/45) die kennen hem vaak alleen van zijn wat latere jaren of van zijn crash. Daarin zijn de ervaringen en meningen verdeeld. En dan heb je de “jonge” generatie (onder de 20), die kennen hem vaak alleen door zijn crash in 1994. Als je dan details gaat vragen weten ze je vaak nog niet eens het jaar van zijn overlijden te vertellen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij, maar dat geldt voor elke generatie.
@ej20g: yeah, ik hoor bij de jonge generatie, en ik zou zeggen dat iedereen die hem nog niet gezien heeft die docu over hem moet gaan kijken, geweldig mooi
@rsvbf1: ik hoor ook tot de jongste generatie en ik sluit me er volledig bij aan!
@dennisr: door zijn goede rijden, en geweldige persoonlijkheid, hij hielp veel arme mensen en kinderen in Brazillie
01: Koos Spee :)
@syliaca: pek en veren!!
Sebastien Loeb op #40.. des te meer een pauperlijst dus, die gozer hoort minimaal in de top 10 voor wat hij heeft neergezet.
@The360box: Op de XBox misschien…
@The360box: ja… Want Loeb heeft zo veel gewonnen door zijn stuurkunsten alleen… Kijk eens naar het grote plaatje, groot team(1 van de laatste fabrieks teams) enorm veel geld vam citroën, altijd een goede auto. Kun je beter Loeb inwisselen voor de technische mensen van het rally team
@subarufan: Subaru fan, verklaard een hoop..
@The360box: dus een ventje dat (oké, best wel) kan rallyrijden hoort thuis in de geschiedenis van beste petrolheads?
@mercedesclk350:
meeste wereldtitels ooit heeft gehaald?
en hij heeft citroen gekneed zodat ze succesvol werden, net zoals schumacher(die hoger staat en minder titels heeft) ook gedaan heeft
Lee Iacocca blijft toch wel mijn nr. 1.. Dat die zo laag staat is natuurlijk ronduit belachelijk! Met als goede 2e Lapo!
@ redactie, de lijst bestaat al uit 50 personen als je goed leest… De heer Rolls en Royce waren niet 1 persoon toch?!

Nr. 1 de heet chapman, oprichter van Lotus!
@Jipp: excuus die staat er al, dan de heer piech… Door zijn mega concern…!
@Jipp: Vreemd dat Piech er niet bij staat. Op een blog zo Duits als dit…
@Esprit_de_Flandre:
Niet in de lijst maar zijn smoelwerk prijkt toch weer fier boven aan het topic….
@jrk68: Dacht ik ook, maar er staat ‘mijnheer Ford’ ???

Foute foto, of fout bijschrift?
Onze geweldige Victor Muller. 1#
Oeh

André Citroen?
Flaminio Bertoni? Ontwerper van o.a. Citroen DS
Malcolm Sayer? Ontwerper o.a. Jaguar E-type
Harm Lagaay?
Joji Nagashima wie denkt u
nou dat was de designer van de e39 5serie
en niet te vergeten van de e39 m5 de beste en mooiste auto die er bestaat ;)
@bmwpowerm5:

Die mag dan op hetzelfde schavot staan als de ontwerper van de c219 CLS want die 2 zijn toch echt wel de mooiste sedans ooit ontworpen naar mijn bescheiden mening.
@bmwpowerm5:
een e39 is mooi, maar een e31 en e28 zijn toch echt mooier hoor. Maar dat is mijn mening
Wouter karssen natuurlijk!
@paere: Slijmbal
Chris Bangle. Gewoon omdat het een kunst is, om de woede van zovelen op je hals te kunnen krijgen.
@SimonMc: op de hals te HALEN, niet krijgen
@flippert: oeps, juist…
Ik
En waar is Ian Callum!!?!?
@Svenska_Aeroplan_AB:

Enkel als ze die Vanderhooydonkx met hem vervangen want voor de rest heeft die toch niet veel nuttigs gedaan?
@Hupke: Aston Martin DB7, Vanquish en DB9? En alle moderne Jaguars!! Come on! Van Hooydonk mag zn veters niet eens strikken…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Stuk voor stuk mooie wagens, de DB7 een van de mooiste ooit maar geen echte iconen.
@Hupke: De nieuwe XJ wordt een icon. Gewoon omdat het best wel radicaal was voor Jag.
Béla Barényi?
@HDM: daarvan slaat mijn spellingchecker op hol, sorry
Gewoon een misser om de grondlegger van General Motors niet in de lijst te zetten Zoals ik voorstelde. Maar goed Loeb zal wel meer voor de geschiedenis van de auto betekent hebben…..
Chuck Norris, zonder hem had de totale top50 niet de ballen gekregen om echt iets te veranderen in de maatschappij
Baghwan!! Niet één, maar 50 Rollers rijden van het geld van je volgelingen..
Sergio Pininfarina is de nummer 1 beste ontwerper tot nu toe
Waarom staat zo’n figuur als die Eurlings erin? Wat heeft die ooit gedaan dat hij een plaats in de wall of fame verdient, da’s een politicus.

Ik mis Rudolf Uhlenhaut, Wolf Barnatto,… helden die we niet meer gekend hebben.

Voor de rest mooi lijstje, kan me er wel in vinden. Wie er op 1 moet. Maakt dat uit, het zijn allemaal best wel belangrijke figuren geweest.
@Hupke: http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/13/tweede-kamer-akkoord-met-verbreden-30-snelwegen

Leuk dat er allemaal oprichters van automerken erop staan, maar asfalt hebben we ook nodig :p
Ik durf niet te zeggen wie er op nummer zou moeten staan. Er zijn zoveel grote namen geweest. Maar ik weet wel dat er één grote man mist: Chikuhei Nakajima. De oprichter van Subaru. De eerste met massa vierwielaandrijving (ja, nog vóór Audi, namelijk in 1975) en bijzonder eigenwijs door vast te houden aan de boxermotoren.
@ej20g:

Was dat nog voor Jensen?
@Hupke: Jensen was ook niet de eerste, dat was de Spyker 60HP
@Hupke: Jensen bood het inderdaad wel aan vanaf 1966, maar dat zou ik niet als “massa” willen bestempelen, daar zijn er simpelweg te weinig voor gebouwd (320 exemplaren). Hetzelfde geldt voor de Spyker. De Subaru Leone was daarin vanaf 1975 de eerste met echt véél exemplaren die met vierwielaandrijving werden gebouwd (dat was overigens wel optioneel, standaard was voorwielaandrijving).
Voor mij is Enzo Ferrari toch nummer 1!
@thewillempiej: kan niet want die staat al op nr. 3, men mag niet 2x in de lijst voorkomen.
Interessant lijstje, waarvan sommige redelijk twijfelachtig. En uiteraard missen er altijd mensen, zoals Gilles Villeneuve.

Kunnen we nog een plekje reserveren voor Herman Tilke? #32547 lijkt me wel wat.
@Mielie: of op 9.999.999.999 boor zijn kapotsaaie inspiratieloze circuits, neem een bocht van dit circuit een van een ander en hij maakt een nieuwe die nog saaier is
Ik mis Sjonnie in de lijst!!! Alle gekheid op een stokje, mijn nummer 1 blijft Ayrton Senna.
01: Wolfgang Graf Berghe von Trips. Kein twijfel uber muglich.
Christian Albers
Voor mij is het toch Paul Rosche, de man die de motoren van BMW Motorsport naar een andere niveau tilde en ervoorzorgde dat de andere merken dat ook gingen doen.
Horch misschien nog vergeten? Stichter van horch automobiles, auto union en indirect dus ook audi?
@love4sportcars:
En niet zonder rede….
@papa
Jos verstappen en christiaan albers?!?!
Foeifoeifoei dit zijn namen de niet in een lijst horen te staan met Enzo Ferrari en Atrton Senna.
1: Karl Benz
2: Gottlieb Daimler
3: Henry Ford
4: Rudolf Diesel

Deze 4 en daarna na lange afstand de rest.
@Pordon: de 3e en 4e kloppen, de 1 en 2 niet. Ze mogen dan wel de grondlegger van jou merk zijn maar een man als Porsche of toyoda heeft meer gedaan voor de auto industrie.
@Jipp: Zonder Karl Benz geen auto industrie…
Ik mis de écht grote namen in de lijst. Ik noem een Allard Kalff, Bavo Galama, Leen Huijzer (als boegbeeld van Cadillac).
Hoe kan Rorhl nou boven Dokter Porsche staan? Honderden mannen & vrouwen kunnen hard met zo’n ding maar maar 1 kan ze ontwerpen.
@billy911: alleen gaat niemand zo hard met een Porsche als Röhrl.
Walter Röhrl staat godzijdank in de top 10! Absoluut mijn nummer eins.
Die Ludolfs en Leepu, een gedeelde nummer 1 !
De drijvende kracht achter het ontstaan van de Autobahn en de VW Kever…ow wacht.
@SJ: dat zeg ik…
Chris Bangle mag voor mij nog ergens in de top-50 staan, niet op nr.1 maar gewoon ergens middenin.

Omdat hij de Fiat Coupé ontworpen heeft, omdat hij BMW een nieuw gezicht gaf, een gezicht waarvan velen hielden maar velen ook van huiveren. Zo is de vorige BMW 7-serie voor mij de mooiste 7 allertijden. Gewaagd maar nog steeds een koppendraaier. Dat mis ik bij de Post-Bangle BMW’s.

En voor de mensen die Bangle verafschuwen: tevreden met het gezicht van de nieuwe 1-serie…?
@Carreza: Fiat Coupé is een slecht ontwerp, verhoudingen kloppen totaal niet. De 406 coupé is veel geslaagder (en die ontwerper staat uiteraard wel in de lijst).
http://maranellohouse.com/myPictures/coupe16v.JPG
http://images.drive.com.au/drive_images/Editorial/2006/05/29/29peug1M_m.jpg

Tot zover mijn objectieve mening, want ik zou sowieso nooit een Fiat of Peugeot willen.
@alcantara: de 406 Coupé…de mooiste moderne Peugeot als je het mij vraagt.
@ej20g: Ik vroeg het jou niet. Maar je hebt wel gelijk.
@alcantara: mijn excuses, ik was even vergeten dat jij alles zo mooi letterlijk opvat…
@alcantara: Opinions… ;)

Overigens is de 406 inderdaad een plaatje en een klassieker (in wording).
@Carreza: alleen wel een Peugeot dus het zit kut in elkaar en rijdt voor geen meter. Maar als je een auto koopt om alleen naar te kijken: be my guest..
@flippert: mijn reactie ging over een designer dus of het nu rijdt of niet maakt even niet uit. ;)

En ik heb nog geen Peugeot in bezit gehad dus ik kan er moeilijk over oordelen tenzij ik mij zoals vele anderen laat leiden door meningen van anderen die dat dan weer gehoord hebben van andere anderen…
@alcantara:
Een slecht ontwerp is een ontwerp dat niemand mooi of lelijk vindt….
De Coupe Fiat ((ja in die volgorde) is een ontwerp dat je prachtig of lelijk vindt, dus een goed ontwerp….
Of jij hem mooi vindt is een ander verhaal maar jaren na dat de productie gestopt is valt hij nog steeds op in het straatbeeld.
@Carreza: ik vind de Bangle BMW’s meestal mooier dan de huidige. De Bangle 1-serie vond ik niet perse mooi maar in ieder geval beter dan de huidige. De Bangle 3-serie vind ik ook beter dan de huidige maar haalt het niet bij de E46. De Bangle 5-serie vind ik nog steeds mooi en modern om te zien, en bovendien óók mooier dan de huidige. Maar die haalt het dan voor mij weer niet bij de E39, E34 en E28. De Bangle 6-serie vind ik ook mooier dan de huidige, maar die haalt het dus niet bij de E24. De Bangle 7-serie vind ik nog steeds een imposante wagen om te zien maar ook verre van mooi, dan vind ik de huidige mooier. Maar de mooiste 7-serie vind ik toch nog steeds de E38. Ik moet wel toegeven dat ik de E32 7-serie de meest imposante vind met die 4 koplampen en smalle grille.
@ej20g: eh.. ja ja.. Mmh..
@flippert: warrig geschreven? Of gewoon niet mee eens?
@ej20g: dat eerste :-)
@flippert: dat vermoeden had ik al. Mijn excuses, zware week gehad en kreeg het er niet beter uit.
@ej20g: dus eigenlijk komt het erop neer dat je vindt dat het design van BMW altijd achteruit gegaan is…

Ik geef je geen ongelijk.
@Carreza: misschien had ik dat beter kunnen zeggen ja. Er zijn wat uitzonderingen, maar voor de meeste generaties geldt dat inderdaad.
Ik snap best dat Henry Ford zo hoog staat. Ford heeft veel gedaan voor de auto industrie en heeft bijzonder auto’s gemaakt .Maar hij was helaas ook een Nazi van heb ik jou daar! Ik heb gelezen dat Ford de enige niet Duitser is die van Hitler de ijzeren kruis heeft gekregen.De hoogste Nazi onderscheiding die een niet Duitser kan krijgen.Bleef tijdens de tweede wereld oorlog ook gewoon zaken doen met Nazi Duitsland (Toegegeven, ook GM via Opel en IBM deden dat)
@nostravinniedus: niks mis mee, toch?
@flippert: Zal ik happen of niet?????…nee… niet de moeite waard.Je kan het altijd proberen.Volgende keer beter
@nostravinniedus: Handel is Handel.. Hij deed het.. ik zou het doen.. en jij net zo.. wees eerlijk..
@dennisr: Ehhh neee.Was in het geval van Ford ook meer dan alleen maar handel.Is algemeen bekend dat Ford een antisemiet was. @ Flippert. je kan zeuren wat je wil maar ik vind het relevant. En ik heb al een leven maar toch bedankt!
@nostravinniedus: van die figuren die echt altijd en overal weer de tweede wereldoorlog erbij moeten halen, wordt er zó moe van.. Get a life!
@flippert: Tuurlijk u heeft gelijk.Totaal niet relevant of iemand een Nazi is of niet bij een HALL OF FAME
@nostravinniedus: gelukkig is jouw generatie over een tijdje uitgedoofd, kunnen we weer eens verder met relevante zaken.
@flippert: Maak je borst maar nat! Ik ben 35 :)
@flippert:

Get a life…volgens mij snap jij de betekenis van 4/5 mei niet helemaal.
de belangrijkste man word vergeten. August Horch, oftewel de oprichter van Audi
mijn ex-schoonmoeder, zij heeft mij in een a8 gepraat en er nooit meer uitgekregen
@Soulmaster: hoe dik moet je zijn om in een A8 klem te komen zitten?
Andre Citroen moet dan ook sowieso in deze lijst want deze man heeft ook voor heel veel voordelen in de auto industrie opgeleverd.
Wat, geen Hub van Doorne?
Oostenrijkse chemicus, Abraham Shreiner : uitvinder van de benzine.
Senna moet er ook tussen kom op !
Racen en wat dacht je van de NSX :)
stemmers hebben gestemt op Hitler maar die staat er vreem geneog helemaal niet tussen

persoonlijk zou ik voor mr Ferrari of Lamborghini gaan! ;)
En dan die kop van Piech als topicfoto gebruiken, Dan is het meer een wall off Shame….
@jrk68: En jij herkent Henry Ford niet? Over schamen gesproken…
@FrankypankyV8:
Als dat Henry Ford is dan ben ik de Kerstman….
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Henry_ford_1919.jpg/220px-Henry_ford_1919.jpg
Dit is Henry….
@jrk68: En nu ga jij met je muis over de topic-foto?
BTW, dit is Piech:

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/18/3395/41616298/ferdinand-piech-7075109614700543666.jpg

Ja hoor…Echt een gelijkenis met de topic-foto…Ik stuur je maandag een kadobon voor Hans Anders…
Ik mis twee namen;

Joop Donkervoort, want het is een prestatie van formaat om in Nederland een sportwagenfabriek op te richten.

Ralph Nader, want zonder deze Amerikaanse advocaat zou iedereen nu nog zijn klauwen open halen aan de meest simpele auto-onderdelen.
Een f..ked up nazi op de quasi nr1.
@waverider: Boeit dat?
@xilver: heel gek misschien voor u, maar ja dat boeit
@nostravinniedus: Nee, serieus, wat voor verschil heeft het te weten dat die persoon een nazi is geweest of niet. De prestatie dat hij heeft neergezet in de auto-industrie staat geheel los van het al dan niet nazi-zijn. Daarenboven het heeft geen zin van het verleden te ontkennen, er zijn nu eenmaal iets minder prettige zaken gebeurd in de geschiedenis. Trouwens, van een objectief standpunt bekeken hebben de nazi’s ook positieve dingen gedaan, het is alleen spijtig dat hun politiek programma iets minder positief is uitgedraaid….
@xilver: Het enige waar ik u enigszins gelijk in kan geven is uw argument dat de prestatie dat hij heeft neergezet in de auto-industrie geheel los staat van het al dan niet nazi-zijn.Enigszinds omdat Ford er wel degelijk zijn voordeel uit heeft kunnen slaan. Wat zijn bedrijf heeft helpen groeien. Maar toch denk ik dat veel mensen het wel (“Stiekum”) erin mee laten wegen.Het is per slot van rekening een hall of fame. Mij beïnvloed het feit dat Ford een nazi mijn mening over hem wel. De rest van uw commentaar ga ik maar niet op in…
@xilver:
Ook een manier om het zwaar besmette VAG schoon te praten….
Ach… hij heeft enkele miljoenen mensen om zeep laten helpen, maar dankzij hem rij ik nu wel in een VW…, tja….
@jrk68: en die miljarden dieren dan?????
@jrk68: dat het een fout is maakt het ander niet direct ook fout.
@Jipp: Daar doelde ik dus ook op… het ene feit is het andere niet…
Walter Röhrl in de top 10? Nice!!! :-D
Het ziet er naar uit dat Ford wint, zullen we hem een medalje geven? Oh wacht, die heeft hij al,
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPLNu9CUVO4A-Crcawhb20GI886WJXWLdTx84NqaIjnMAWqw-j
een kwart van de mensen heb ik nog nooit van gehoord
Op nummer 1 mag van mij meneer Fiat, die een multipla op de markt durfde te zetten
@banjaloeloe: Apen kan je niet op zulke lijstjes zetten.
@banjaloeloe: duh…
Of de heren Rolls en Royce dan ? Zouden die er niet in moeten?
@norge: staan er al in, naast elkaar.
@Jipp: aah, cognac begint te werken hier…
Ik mis Lampredi en Columbo, de motorontwerpers van Ferrari die het merk groot hebben gemaakt. Want wie wordt niet week van het geluid van de 3 liter V12?
Robert Opron? Walter de’Silva? De heren Costin & Duckworth?
Onbetwist op No.1 Mijn vader.
Kazonuri Yamauchi
De man die met GranTurismo 1 t/m 5 op de Playstation veel spannende auto’s digitaal tot leven wist te brengen.
Door Joop Donkervoort niet op te nemen in de top 50 maken jullie jezelf volstrekt ongeloofwaardig.
Wat heeft Valentino Balboni nu betekend voor de auto-industrie, anders dan gas geven in Lamorghini’s… Treurig.
Hanja Maij-Weggen omdat ze de carpoolstrook mogelijk maakte :p
Jeremy Clarkson!
Sorry jongens, maar zonder Jonkheer Gijs van Lennep, vindt ik deze lijst serieus incompleet…
Kazutoshi Mizuno
Rohrl boven Porsche!? En Bosch niet in de lijst, maar Eurlings wel? Jongens toch, had beter verwacht.
Lyons op 50………. Een paar van de allermooiste auto’s allertijden ontworpen. Had van mij hoger gemogen.
Leonardo da vinci zonder twijfel
De ontwerper van de subaru e-wagon. De meest praktische auto ooit (aanschafprijs meegenomen in overweging)
Wie missen we?

Rene Panhard
Emile Levassor
(Panhard & Levassor oftewel Panhard, wordt door menigeen gezien als het oudste autoMERK ter wereld)

Hans Ledwinka – de ontwerper en constructeur die als geestelijk vader of inspirator van o.a. Porsche Senior gezien mag worden

Robert Hruska -eveneens uit de ‘Ledwinka school’ tecnuet en bedenker van de Alfa Sud, die Alfa Sud is weer de stamvader van iedere moderne hatchback

Patrick le Quemant – designer o.a. verantwoordelijk voor de Renault Twingo I en de Ford Sierra en idd de Renault Velsatis en Avant Time

Pininfarina – de inspirator en grondlegger van het hele Italiaanse design-wezen.

Adolf Hitler – Grondlegger van de KdF (Kraft durch Freude wagen) oftewel de auto die we hebben leren kennen als de VW kever, vond tevens een spaarsysteem uit waarbij arbeiders konden sparen met een heuse spaarkaart voor zo’n VW kever.
– liet tijdens de crisis moerasgebied rond Wolfsburg droogleggen als werkverschaffing voor duizenden, om aldaar de VW fabrieken te stichten.
– kwam ook op het totale autobahn idee, met een komplet gescheiden middenberm, op en afritten en ongelijkvloerse kruisingen.

Bill Mitchell – hoofd styling GM in de zestiger jaren.
DE man achter de Buick Riviera, een ‘Europese Amerikaan’ die nog VOOR de Mustang werd gelanceerd.
@desjonnies: En Durant dan?
Bodo Buschmann & Klaus Brackman, oprichters van brabus
ik vind dat adrian newey er zeker in moet staan en vele malen hoger moet staan dan Michael Schumacher, aangezien newey voor meer titels heeft gezorgd.
en Adrian van hooydonck?? Serious?? gewoon omdat hij nederlander is dat jullie hem er in zetten, dan heeft de Belg Luc Donkerwolcke wel al een pak beter gedaan (Lambo gallardo & murciélago om maar 2 zalige autos te noemen van hem)
Wat doen Ben Pon en Adrian van Hoydonk in het rijtje….jemig, wat een ongekende fouten ! Of het nu gepast is of niet, maar Hitler was een grotere. En Leepu, van de chopshop.
@Megakix: Ook voor jou: Ben Pon is de bedenker en ontwerper van het Volkswagen busje die op het moment nog steeds in productie is meen ik.

Daarnaast heeft hij Volkswagen getracht te exporteren naar de states.
@Jipp: ik ben zijn buurman geweest in Leusden-Zuid, hij was eigenaar van koe-pon…ken hem persoonlijk dus.

Tevens is hij geen eigenaar van Pon (Holding) etc. en daarom ‘slechts’ uitvoerder van taken, in plaats van inspiratievolle, ingenieuze, inventieve of creatieve gedachtenspinsel. Of moeten we nu alle auto-ontwerpers, of erger, busjesontwerpers opnemen in de “Hall of Fame” ? ^^
@Megakix: das knap dat je naast hem hebt gewoont. De Ben Pon uit dit lijstje is in 1968 overleden.
@Jipp: doe je huiswerk even over…dank.
@Megakix: ik denk dat jij dat beter even kan doen! Ben Pon geboren in 1904, overleden in 1968. Importeur van eerste volkswagens in Nederland en de states. Ontwerper en bedenker van de t1. Jij hebt het over een andere ben Pon. Van onder andere salentein wijn.

Dus vriendelijke vriend, hou je onzin voor je.
@Jipp: vanwaar je continue stompzinnige reacties bengel ? Had Ben Pon geen zoon dan ? Waarom wordt ik altijd opgezadeld met wikipedia-goeroes, bengelbabbels en vanachter-moeders-keukenschort-vlegeltjes….waarom ik ? /zucht :)
@Megakix: Over welke Ben Pon gaat het in de lijst hierboven denk je? Senior of junior? Mag je zelf invullen..
@solmatje: lees mijn laatste betoogje hierover…was voor mij uiteindelijk ook onduidelijk aan het worden ;)
@Megakix: ik denk dat je jezelf even een spiegel voor moet houden. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer kennis…. Dan hoeven ze niet meteen een Wikipedia goeroe of bengel te zijn… Ze weten waar ze het over hebben. En jij helaas niet zo te merken. Daarnaast is Ben Pon junior, zoals hierboven ook al is vermeld ook zeer succesvol en heeft hij wel degelijk touwtjes in handen…

De wijnen van salentein zijn subliem bijvoorbeeld.
@Jipp: het zou een gotspe zijn om zo over jezelf te praten…de opmerking over intelligentie zal dan ook niet op jou van toepassing kunnen zijn, of je moet moedwillig aansturen op je eigen hoogmoedige karakter, hetgeen geen pas geeft.
Op naar de essentie; Ben Pon Junior woonde naast mijn ouders en hem ken ik; hij was eigenaar van Koe-Pon, hetgeen direkt achter Pon Leusden lag. Lag, want voor enkele jaren geleden is zijn grond verkocht aan de Gemeente Leusden en zijn er woningen gebouwd. Ben Pon Senior is deaud (zoals iedere bron je kan aantonen) en heeft wat krabbels voor een busje gezet…hetgeen jij (@Jipp) een aanleiding vindt om hem in een Lijst van Autoberoemdheden te plaatsen. Als het nóg gekker met jou gaat worden, wordt spoedig wellicht je kamergenoot op je studentenflat voorgedragen voor een lintje ;). Je leeftijd gebiedt je in vele zaken, zéker waar het om persoonlijke, individuele zaken gaat, een stapje terug te doen. Hindert niet. Kwestie van voortschrijdend inzicht over een (wellicht) hierin tekortgeschoten stabiele opvoeding. Voor nu: ik staak een discussie, simpelweg omdat je uit de toon begint te vallen. En van saaie liedjes wordt eenieder duf en lichtelijk gefrustreerd.
@Megakix: hoeveel weet jij van mij om deze onzin uit te kramen?
@Jipp: Gewoont?
@Benz65: spelling nazi, we zijn niet aan het werk op zondagavond.
@Jipp: Nou, ik denk dat jij nog steeds op school zit.
@Benz65: fijn dat je dat denkt. Werkelijkheid is alleen een wereld van verschil dan.
Het benzine- drinkende meisje van een heel aantal topics terug.
Koos Spee for president !
Sorry maat ik mis Mario Balotelli.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).