Tijd voor de lijst der lijsten. We vroegen jullie om vijftig namen die een plek verdienen op de Autoblog Muur des Faam. Welnu, na een dertigdaagse redactievergadering op de zoutvlaktes van Bonneville, inclusief zweethutsessies geleid door onze spirituele leider Dr. Sacha, is deze verzameling gearheads ontstaan.
Vijftig, of eigenlijk negenenveertig personen die de autowereld hebben gevormd, hebben veranderd, of dusdanig hard wisten te beïnvloeden dat ze voor altijd in de automotive geschiedenisboeken thuishoren. Of het zijn simpelweg enorme petrolheads, begenadigd (test)coureurs danwel briljante ingenieurs. Of ze heten Lapo. Hoe dan ook, deze namen moet je kennen. Google ze. Wikipedia ze. Benijd ze. Verafschuw ze desnoods. Maar er omheen, dat kan je niet. Nou ja, behalve bij Lapo dan.
Komen ze:
50. William Lyons
49. Alec Issigonis
48. Camiel Eurlings
47. Lapo Elkann
46. John Cooper
45. Ben Pon
44. Colin McRae
43. Bob Lutz
42. Steve McQueen
41. Kiichiro Toyoda
40. Sébastien Loeb
39. Sir Stirling Moss
38. Rudolf Diesel
37. Niki Lauda
36. Adrian van Hooydonk
35. Louis Renault
34. Felix Wankel
33. Henrik Fisker
32. Henry Royce & Charles Rolls
31. Christian von Koenigsegg
30. Jackie Stewart
29. Lee Iacocca
28. John Boyd Dunlop
27. Ferdinand Piëch
26. Alessandro Zanardi
25. Juan Manual Fangio
24. Sergio Pininfarina
23. Valentino Balboni
22. Soichiro Honda
21. Andre Citroën
20. Giorgetto Giugiaro
19. Bruce Mclaren
18. Michael Schumacher
17. Frank Williams
16. Horacio Pagani
15. Ferrucio Lamborghini
14. Nicolaus Otto
13. Ron Dennis
12. Gottlieb Daimler
11. Gordon Murray
10. Carroll Shelby
09. Etore Bugatti
08. Colin Chapman
07. Ferdinand Porsche
06. Walter Röhrl
05. Ayrton Senna
04. Carl Benz
03. Enzo Ferrari
02. Henry Ford
01. [insert jouw #1]
Inderdaad, geen nummer één. Het is onmogelijk vijftig automotive personen te benoemen waar iedereen het roerend mee eens is. En omdat voorkeuren op autogebied nog wel eens afwijken (i.e. fanboyisme), laten we de #1 spot open. Omdat jullie (i.e. fanboys) het toch wel beter weten.
Kies daarom zelf een winnaar (of gooi ze in een andere volgorde). De reactievelden zijn opgepoetst, ruiken weer ouderwets naar peut en staan open voor je bijdrage.
240 reacties
wat een onzin zeg. De oprichter van Oldsmobile zelf heeft nooit de automatische versnelling bedacht.
Is een beetje hetzelfde als de koning van Engeland de eer toekennen voor het bedenken van de moderne stoommachine omdat het toevallig in Engeland is uitgevonden.
Dus zou ook Huub van Doorne (CVT uitvinder DAF) in t rijtje thuis horen.
Maar ik ben diep teleurgesteld in deze lijst; de snelste vrouw ter wereld (met grotere ballen dan de meeste van ons) staat er niet eens in !
Michele Mouton:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Iku7KKNa1_w#!
Als we het over zulke oude dino’s hebben doe dan toch maar Stig Blomqvist ipv Michelle. Daar heb ik meer coole filmpjes van gezien.
Das een goeie, al kent bijna geen hond die hier….
Jeremy Clarkson
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20061220174651/memoryalpha/en/images/7/7a/M_113_Creature.jpg
Daarom waren ze zo’n makkelijke zondebok om de schuld van de economische crisis aan te geven.
Daarnaast creëerde hij banen (wapenfabrieken etc.) waardoor de werkloosheid daalde. Alleen het “minderwaardige” werk werd in de kampen gedaan.
Jouw economisch inzicht is nu toch ook niet van het beste.
Hitler creeërde werk, hahaha. Hitler zette mensen aan het werk en dat is een heel groot verschil. Hitler’s jobs creeërden geen welvaart.
Dat was een economisch systeem op steroïden, een land dat z’n eigen het faillisement in werkte.
Maar jij rijdt nooit in een Duitse auto, noch maak je gebruik van de Autobahn?
En als we dan toch over fout beginnen: jij wil niet weten wat de geallieerden met de Duitse bevolking (en dan vooral met de meisjes/vrouwen) deed…
In een oorlog is iedereen fout. Daarnaast werden joden ook voor Hitler niet de grondlegger van de anti-jodengedachte. Hij heeft het alleen naar gehandeld. En dat in combinatie met de Duitse gründlichkeit is een dodelijke combi…
Maar ja, iemand beoordelen op z’n fouten is makkelijker dan op z’n goede daden…
Volkswagen (VAG) mag dan wel groots zijn in NL, omdat we ons dat spul op laten dringen via de lease. Maar Pon heeft daar echt niet voor gezorgt.
Het enige goede dat Ben Pon verkoopt zijn Californische wijnen, voor de rest probeert ie een hoop ellende door je strot te duwen….
Dat tout lease rijdend Nederland daar in tuint heeft hem enkele miljarden opgeleverd….
Hij boert nu dus goed daar in de States…
Helaas heb jij ben pon junior in je hoofd en vergeet je de in ’68 overleden senior.
Om daarop terug te komen, ben pon senior probeerde in de states de kever te introduceren, dat mislukte. Check your facts voordat je met niet onderbouwde onzin komt.
of jij misschien?
meeste wereldtitels ooit heeft gehaald?
en hij heeft citroen gekneed zodat ze succesvol werden, net zoals schumacher(die hoger staat en minder titels heeft) ook gedaan heeft
Nr. 1 de heet chapman, oprichter van Lotus!
Niet in de lijst maar zijn smoelwerk prijkt toch weer fier boven aan het topic….
Foute foto, of fout bijschrift?
André Citroen?
Flaminio Bertoni? Ontwerper van o.a. Citroen DS
Malcolm Sayer? Ontwerper o.a. Jaguar E-type
Harm Lagaay?
nou dat was de designer van de e39 5serie
en niet te vergeten van de e39 m5 de beste en mooiste auto die er bestaat ;)
Die mag dan op hetzelfde schavot staan als de ontwerper van de c219 CLS want die 2 zijn toch echt wel de mooiste sedans ooit ontworpen naar mijn bescheiden mening.
een e39 is mooi, maar een e31 en e28 zijn toch echt mooier hoor. Maar dat is mijn mening
Enkel als ze die Vanderhooydonkx met hem vervangen want voor de rest heeft die toch niet veel nuttigs gedaan?
Stuk voor stuk mooie wagens, de DB7 een van de mooiste ooit maar geen echte iconen.
Ik mis Rudolf Uhlenhaut, Wolf Barnatto,… helden die we niet meer gekend hebben.
Voor de rest mooi lijstje, kan me er wel in vinden. Wie er op 1 moet. Maakt dat uit, het zijn allemaal best wel belangrijke figuren geweest.
Leuk dat er allemaal oprichters van automerken erop staan, maar asfalt hebben we ook nodig :p
Was dat nog voor Jensen?
Kunnen we nog een plekje reserveren voor Herman Tilke? #32547 lijkt me wel wat.
En niet zonder rede….
Jos verstappen en christiaan albers?!?!
Foeifoeifoei dit zijn namen de niet in een lijst horen te staan met Enzo Ferrari en Atrton Senna.
2: Gottlieb Daimler
3: Henry Ford
4: Rudolf Diesel
Deze 4 en daarna na lange afstand de rest.
Omdat hij de Fiat Coupé ontworpen heeft, omdat hij BMW een nieuw gezicht gaf, een gezicht waarvan velen hielden maar velen ook van huiveren. Zo is de vorige BMW 7-serie voor mij de mooiste 7 allertijden. Gewaagd maar nog steeds een koppendraaier. Dat mis ik bij de Post-Bangle BMW’s.
En voor de mensen die Bangle verafschuwen: tevreden met het gezicht van de nieuwe 1-serie…?
http://maranellohouse.com/myPictures/coupe16v.JPG
http://images.drive.com.au/drive_images/Editorial/2006/05/29/29peug1M_m.jpg
Tot zover mijn objectieve mening, want ik zou sowieso nooit een Fiat of Peugeot willen.
Overigens is de 406 inderdaad een plaatje en een klassieker (in wording).
En ik heb nog geen Peugeot in bezit gehad dus ik kan er moeilijk over oordelen tenzij ik mij zoals vele anderen laat leiden door meningen van anderen die dat dan weer gehoord hebben van andere anderen…
Een slecht ontwerp is een ontwerp dat niemand mooi of lelijk vindt….
De Coupe Fiat ((ja in die volgorde) is een ontwerp dat je prachtig of lelijk vindt, dus een goed ontwerp….
Of jij hem mooi vindt is een ander verhaal maar jaren na dat de productie gestopt is valt hij nog steeds op in het straatbeeld.
Ik geef je geen ongelijk.
Get a life…volgens mij snap jij de betekenis van 4/5 mei niet helemaal.
Racen en wat dacht je van de NSX :)
persoonlijk zou ik voor mr Ferrari of Lamborghini gaan! ;)
Als dat Henry Ford is dan ben ik de Kerstman….
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Henry_ford_1919.jpg/220px-Henry_ford_1919.jpg
Dit is Henry….
BTW, dit is Piech:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/18/3395/41616298/ferdinand-piech-7075109614700543666.jpg
Ja hoor…Echt een gelijkenis met de topic-foto…Ik stuur je maandag een kadobon voor Hans Anders…
Joop Donkervoort, want het is een prestatie van formaat om in Nederland een sportwagenfabriek op te richten.
Ralph Nader, want zonder deze Amerikaanse advocaat zou iedereen nu nog zijn klauwen open halen aan de meest simpele auto-onderdelen.
Ook een manier om het zwaar besmette VAG schoon te praten….
Ach… hij heeft enkele miljoenen mensen om zeep laten helpen, maar dankzij hem rij ik nu wel in een VW…, tja….
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPLNu9CUVO4A-Crcawhb20GI886WJXWLdTx84NqaIjnMAWqw-j
De man die met GranTurismo 1 t/m 5 op de Playstation veel spannende auto’s digitaal tot leven wist te brengen.
Wat heeft Valentino Balboni nu betekend voor de auto-industrie, anders dan gas geven in Lamorghini’s… Treurig.
Rene Panhard
Emile Levassor
(Panhard & Levassor oftewel Panhard, wordt door menigeen gezien als het oudste autoMERK ter wereld)
Hans Ledwinka – de ontwerper en constructeur die als geestelijk vader of inspirator van o.a. Porsche Senior gezien mag worden
Robert Hruska -eveneens uit de ‘Ledwinka school’ tecnuet en bedenker van de Alfa Sud, die Alfa Sud is weer de stamvader van iedere moderne hatchback
Patrick le Quemant – designer o.a. verantwoordelijk voor de Renault Twingo I en de Ford Sierra en idd de Renault Velsatis en Avant Time
Pininfarina – de inspirator en grondlegger van het hele Italiaanse design-wezen.
Adolf Hitler – Grondlegger van de KdF (Kraft durch Freude wagen) oftewel de auto die we hebben leren kennen als de VW kever, vond tevens een spaarsysteem uit waarbij arbeiders konden sparen met een heuse spaarkaart voor zo’n VW kever.
– liet tijdens de crisis moerasgebied rond Wolfsburg droogleggen als werkverschaffing voor duizenden, om aldaar de VW fabrieken te stichten.
– kwam ook op het totale autobahn idee, met een komplet gescheiden middenberm, op en afritten en ongelijkvloerse kruisingen.
Bill Mitchell – hoofd styling GM in de zestiger jaren.
DE man achter de Buick Riviera, een ‘Europese Amerikaan’ die nog VOOR de Mustang werd gelanceerd.
en Adrian van hooydonck?? Serious?? gewoon omdat hij nederlander is dat jullie hem er in zetten, dan heeft de Belg Luc Donkerwolcke wel al een pak beter gedaan (Lambo gallardo & murciélago om maar 2 zalige autos te noemen van hem)
Daarnaast heeft hij Volkswagen getracht te exporteren naar de states.
Tevens is hij geen eigenaar van Pon (Holding) etc. en daarom ‘slechts’ uitvoerder van taken, in plaats van inspiratievolle, ingenieuze, inventieve of creatieve gedachtenspinsel. Of moeten we nu alle auto-ontwerpers, of erger, busjesontwerpers opnemen in de “Hall of Fame” ? ^^
Dus vriendelijke vriend, hou je onzin voor je.
De wijnen van salentein zijn subliem bijvoorbeeld.
Op naar de essentie; Ben Pon Junior woonde naast mijn ouders en hem ken ik; hij was eigenaar van Koe-Pon, hetgeen direkt achter Pon Leusden lag. Lag, want voor enkele jaren geleden is zijn grond verkocht aan de Gemeente Leusden en zijn er woningen gebouwd. Ben Pon Senior is deaud (zoals iedere bron je kan aantonen) en heeft wat krabbels voor een busje gezet…hetgeen jij (@Jipp) een aanleiding vindt om hem in een Lijst van Autoberoemdheden te plaatsen. Als het nóg gekker met jou gaat worden, wordt spoedig wellicht je kamergenoot op je studentenflat voorgedragen voor een lintje ;). Je leeftijd gebiedt je in vele zaken, zéker waar het om persoonlijke, individuele zaken gaat, een stapje terug te doen. Hindert niet. Kwestie van voortschrijdend inzicht over een (wellicht) hierin tekortgeschoten stabiele opvoeding. Voor nu: ik staak een discussie, simpelweg omdat je uit de toon begint te vallen. En van saaie liedjes wordt eenieder duf en lichtelijk gefrustreerd.