De auto’s van Gordon Ramsay

Auteur: , 63 Reacties

Gordon is een cook. Maar hij is ook een petrolhead.

De commerciele Ramsay houdt van schreeuwen en schelden in de keuken, al lijkt dat weinig effect te hebben op het resultaat. Hij werd geboren in Schotland, maar groeide op in Engeland. Gordon heeft geen makkelijke jeugd gehad, in het Britse TV-programma ’60-minutes’ vertelde hij dat zijn vader een alcoholist was die zijn moeder mishandelde. En zijn broer was heroïneverslaafde. Geen fijn startpunt, maar blijkbaar gaf het hem wel voldoende ambitie. Zijn carriere zorgde voor een ruim inkomen, en dat is handig als je van auto’s houdt.

Hij begon zijn autohobby ooit met een Fiat Strada, waar hij zich enorm voor schaamde. Een Volkswagen Golf VR6 was de eerste auto waar Gordon echt trots op was. Daarna kwam er steeds dikker spul. Zoals een Porsche 911 Turbo, inclusief een bekeuring voor het rijden van 212 km/u. Inmiddels kunnen de boetes hem weinig meer schelen, er is immers genoeg budget. Na de Toerbo heeft hij oa een Ferrari 550 Maranello en een groene Aston Martin DB7 gehad. Die laatste werd echter snel weer verkocht, mede vanwege de onbetrouwbaarheid.

Over de 550 zei hij ooit: “I work my f****** nuts off and appreciate a car that’s relaxing to drive home after a long day. Being in my Ferrari 550 for more than a few minutes was like doing 12 rounds with Lennox Lewis.” Dat kan kloppen, want de 550 liep flinke schade op bij een botsing met een Subaru Impreza WRX.

In 2004 kocht hij een nieuwe Bentley Continental GT waar hij erg tevreden mee was. In 2009 kocht hij een 430 scuderia, maar moest deze weer verkopen met flink verlies (2010):

Inmiddels rijdt de wereldberoemde kok in een bijpassende witte 458 Italia:

Zijn vrouw Tana reed overigens altijd een Range Rover, maar sinds ze 4 kinderen hebben is die ingeruild voor een Mercedes ML met extra zitrij.



63 reacties

w115 via Android app
Not bad. Een beetje de autos die iedereen zou kopen.
@W115: speak for yourself… ;)
w115 via Android app
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat ik bedoelde is dat iedereen met succes naar deze merken/autos zoekt. Ik vind het knap dat deze bolides standaard zijn.
-edit: nutteloze bijdrage-
Bij de eerste zin moest ik gelijk aan Spun denken, daar is Mickey Rourke The Cook…. Die bakt alleen geen biefstukjes hahahaaha
Leuke collectie, vooral zijn Ferrari’s
Ach de gewone status symbooltjes ,niks bijzonders dus.
@norge: maar dat is toch elke auto van €200.000 of meer? Lekker nutteloze reactie
De Ferrari 458 Italia is echt wel een pettenbak!
@bsxc2: Zegt iemand met een mercedes (kamperauto’s ;) )teken in z’n sig..
Geen echt aparte auto’s.
”Maar hij is ook een petrolhead. ”
nee hoor , dit zijn ze niet , omhooggevallen door wat dan ook. Dan koop je de bekende merken autos en een groot huis. Geen liefhebber.
De echten zijn op jonge leeftijd al in een schuurtje begonnen , zonder pecunias. DE liefhebber .
@Tweede Woning: helaas pindakaas is een ferrari lastig als je jong bent om te betalen.
@Tweede Woning: Er zijn twee soorten autoliefhebbers, degenen die graag sleutelen in hun schuurtje zoals jij beschrijft. Die blijven gewoon in hun sleutel brikkies rijden als ze rijk worden. En degenen die van autorijden houden, en als die rijk worden kopen ze weldegelijk de Ferrari’s, Porsches en Bentley’s. En natuurlijk de voetballers, succesvolle ondernemers, etc. die kopen ook die auto’s want ze geven het geld liever uit dan dat ze vermogensrendementsheffing betalen en dat is met een dure auto nou eenmaal makkelijker ( 1 Bentley is nou eenmaal handiger dan 10 GTI’s).
@mashell: Mwah, geef toe, voor een petrolhead is het volgens mij toch een beetje inspiratieloos. Dit is een leuk rijtje auto’s, een rijtje waarvan ik zonder schroom durf te zeggen dat ik er (gezond) jaloers op ben. Die DB7 is dan nog de minst “standaard” keuze. Bij een petrolhead met geld zie ik bvb. eerder een GT3/GT2 dan een Turbo staan, of beide. Of Mclaren, of Nissan GT-R misschien.

Snap je wat ik bedoel? Neem gelijk welk lid van de nouveau riche en er is veel kans dat je dezelfde lijst tegenkomt (behalve dan die VR6, da’s wel iets interessants).
Hypercars als een Enzo, Pagani, Koenigsegg vernoem ik hier niet, want die vereisen dan weer een zeer groot budget. Klassiekers hoeven ook niet, ik kan het zeer goed begrijpen dat je niets hebt met oudere auto’s, maar toch een octaanhoofd bent.
@Revvji: Alhoewel, nu ik het wat beter gelezen heb, denk ik dat ‘ie er telkens “maar” 1 in bezit heeft. Als je geen 4 supercars à la 458, Scuderia kan/wil betalen en er liever gewoon eentje hebt, dan zijn het begrijpelijke keuzes. Of het nu een Porsche, een Ferrari of een Bentley is, dan is het gewoon een kwestie van voorkeuren.
@Revvji: Een scuderia is wel redelijk “hardcore”. De nissan gt-r vind ik dan weer absoluut niet een “petrolhead” car. Voor mij is deze niet meer dan een goedkope goed in elkaar gestoken auto.
@Nv: De GT-R is een van de snelste dingen die er rondrijden voor weinig geld – althans in vergelijking met de concurrentie. Maar het belangrijkste is dat je een GT-R koopt om fun mee te hebben, het is toch zeker geen wagen die je koopt als statussymbool?
Een Scuderia is inderdaad hardcore, maar werden vaak (nu ja, wat is vaak in dit segment :P) gekocht omdat ze er net wat stoerder uitzien dan een F430. En toch doet een flink deel ervan nét hetzelfde als een F430: ritjes door de stad om indruk te maken op vriendjes & vriendinnetjes en smeken om aandacht van wildvreemden.
@Revvji: als ik een 911 zou kopen zou het de turbo zijn en niet de GT3 of GT2, dat zijn flink duurdere modellen die minder praktisch zijn, minder uitgerust (geen 4wd) op het circuit superieur zijn maar op de gewone weg inferieur. Ook als je niet tot het randje gaat kun je een liefhebber zijn. De DB7 is een wonderschone elegante wagen. Ik ben met je eens dat ze allemaal het zelfde kiezen maar het aanbod is in het sportwagen segment natuurlijk ook kleiner dan jn het C segment.
@mashell: Zoals ik hieronder stelde: inderdaad, je hebt niet echt een rijdersauto nodig om een petrolhead te zijn, net als het feit dat je inderdaad niet altijd tot het uiterste hoeft te gaan om er een te zijn. Maar ik ken genoeg mensen die wel eens omkijken als ze een Ferrari of een Lambo zien, en die er zeker ook een zouden kopen mochten ze het geld hebben. Maar dat maakt ze nog geen liefhebber, al kopen ze bvb. een Scuderia omdat die dan nog net iets sneller is, of toch kan zijn. En het maakt niet uit dat ze die kopen omdat ze al graag eens snel rijden en niet alleen maar om indruk te maken.

Wat de Porsches betreft, het hangt er van af of je er eentje of meerdere kan kopen. Heb ik het geld voor eentje: Carrera S of GTS. Meerdere: GT3 en Carrera S/Panamera. De Turbo vind ik wat – mss niet helemaal juist uitgedrukt maar kom – generiek. Ik vind hem zo alles-in-een en daarom eigenlijk ook weer niets. Nu ja, dit zijn ook maar overpeinzingen van een dromer, als ik ooit eens het geluk heb om ze te mogen uittesten, zal ik het je laten weten :P
masterstig via Android app
@Tweede: Ferrari’s vind ik sowieso niet zo voor autoliefhebber’s. Als autoliefhebber neem je i.p.v. een 458 een MP4-12c.
@masterstig: dat is grote onzin wat jij zegt, ferrari’s zijn JUIST de wagens voor liefhebbers. Een Mclaren kopieerapparaat heeft veel minder beleving en veel minder van de supercar nadelen dan een 458. bovendien heeft de 458 een atmosferische v8 en de Mclaren turbo’s. de 458 is veel meer een rijdersauto. je zegt dit alleen maar omdat je de mclaren verkiest boven de 458!
masterstig via Android app
@lambo4all: Ja joh, leek me nogal duidelijk! ;) Ik verwachte al de nodige reacties op deze post. Wat ik wil zeggen is dat als je een Ferrari bezit, dat helemaal niet zegt dat je een autoliefhebber bent. Vaak zijn Ferrari’s statussymbolen, je laat zo zien dat je geld hebt. Bij een Mclaren zie je dat minder, veel ‘normale’ mensen herkennen die auto’s helemaal niet. Een Ferrari wel, daarom kopen veel mensen zo’n auto.
@masterstig: Inderdaad. Na mijn post hierboven ben ik nog ff blijven nadenken, en ik ben tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk helemaal geen rijdersauto nodig hebt om een liefhebber te zijn. Het gaat er maar om dat je een auto koopt om wat hij voor je doet, wat hij voor je betekent en daar ook geen valse pretenties over maakt. Een liefhebber koopt een dure wagen om meer dan alleen maar de blits te maken langs de boulevards.
Is het een Bentley- of een Rolls-rijder, dan kan het evengoed een liefhebber zijn, maar een die meer gesteld is op comfort dan op sportiviteit.
@masterstig: Ferrari is meer dan alleen een statussymbool, indien ze worden gekocht voor hun status is het ‘maar’ een 599 of 458. Wat ik nog altijd een betere keuze vind dan de mcclaren maar dat nu terzijde.
Ferrari heeft wel degelijk auto’s die meer gemaakt zijn voor de “petrolhead” dan voor zijn status. Vbn zijn de F40, ?F50?, F60, 360cs & 430 scud.
@Nv: Die auto’s die jij nu zo noemt zijn idd meer voor de liefhebbers maar reken er maar op dat dat nog steeds auto’s zijn voor hun status. Neem nou al die sjeiks, die zijn echt niet allemaal autofan, die kopen bijvoorbeeld zo’n F40 om hun rijkdom te showen. De bekendere sportwagens worden vaker gekocht door niet-autofans, dan wel-autofans. Gewoon als statussymbool.
@masterstig: Die MP4 is toch wel één van de meest lelijke ”supercars” ooit in elkaar gefrutst!

Kan regelrecht uit de eerste GTA3 komen!
masterstig via Android app
@jeffreym3: Lelijk vind ik hem niet, juist wel mooi omdat ie niet zo schreeuwerig is.
@masterstig: en daarom vind ik hem zo lelijk, niks opvallend moois aan. Oftewel.. Grijze muis van de supercars.
masterstig via Android app
@michelyman: Een auto is niet meteen lelijk als ie onopvallend is…
@masterstig: oke, ik bedoel meer dat ik er niet warm of koud van word.
Als je je schaamt voor een Fiat Strada (Ritmo bij ons), dan heb je geen ballen.
Dat je toen geen poen had om iets anders te kopen, da’s een heel ander verhaal.
@desjonnies: het bewijst vooral wat een ongelofelijke ijdeltuit het is.

Aan de andere kant kan ik me zo voorstellen dat hij tegen z’n familie geroepen heeft dat hij het allemaal veel beter zou gaan doen; dan is een Ritmo niet helemaal de auto die daar bij past.
Ach kocht op mijn 17de een fiatje 500 en heb die eigenhandig opgeknapt en me daar nooit voor geschaamd.
Daarna een Innocenti de Tomaso (roeste nog harder dan die reed), en nog wat ander Italiaans spul tot ik mijn eerste Lotus kon betalen.

Zo doet een liefhebber dat.
@jrk68:
Inno de Tomaso, ik had zijn illustere voorganger, een Inno Cooper 1300.
Nix om hje voor te schamen, dat deden de mannen in duurdere en snellere auto’s, als je ze om de oren reed met je Inno………
schamen voor je auto ??

vandaar dat hij altijd zo loopt te schelden en te gillen als een onzeker tienermeisje ..

nou Gordon .. veel plezier met je handtasjes ..
Wat een doelloze discussie.. Elke autoliefhebber heeft toch zijn eigen smaak? De één rijdt graag een porsche 911 turbo. De ander een GT3.. Heeft niks met wel/geen liefhebber te maken.

En kom toch alsjeblieft niet aan met ”veel meer een rijdersauto”. Dit nemen jullie regelrecht over uit één of andere artikel op internet of in een automagazine. Dat kan je pas zeggen als je beide auto’s zelf hebt getest. Of niet?
@jeffreym3: Je kan ook gewoon naar feiten kijken hé. 4WD, turbo’s en een “achterbank” wijst gewoon minder op “hardcore”. Raceauto’s worden ook gebaseerd op GT3’s, GT3 RS’en en GT3 RSR’s en niet op andere, dat heeft ook z’n redenen.

Autojourno’s mag je ook niet zomaar aan de kant schuiven, die mensen hebben er wél mee gereden (als het om rijtesten gaat toch) en proberen hun ervaringen over te brengen. Uiteraard moet je zo ook niet zomaar geloven, maar je snapt wel wat ik bedoel ;)

Als je je op zo’n dingen niet meer mag baseren, kan je net zo een Phantom gelijk gaan stellen met een GT3, “omdat je ze niet zelf getest hebt”. Of om het met een ietwat eerlijke vergelijking te doen: een GT3 en een “gewone Carrera”. Mochten we ons alleen maar mogen baseren op eigen ervaringen, zou het hier trouwens een zeer dooie boel worden..
@Revvji:De race-versies zijn vaak purpose-built met nog maar amper dezelfde onderdelen als de straatversies; die GT3, RS’en, etc. lijken op de race-versies, maar zijn meestal gewoon een scherpere afgeleide van de reguliere versie.

Daarnaast zijn heel veel autojourno’s (of eigenlijk de reviews) helemaal niet zo objectief als je denkt; en de ‘rijbevindingen’ al helemaal niet interessant, tenzij ze zelf coureurs zijn …

Nee b.v. Ferrari; de meeste pers-auto’s zijn nog even getuned en hebben speciale semi-track banden tijdens de pers-ritjes. En blijkt de review toch te kritisch, dan wordt de betrokken partij de volgende keer niet uitgenodigd … lekker representatieve reviews dus.

Ook zijn veel journo’s vaak (relatief gezien) broekies die amper ervaring hebben met veel supercars en sowieso minder km’s onder hun riem hebben dan de gemiddelde vertegenwoordiger. In tegenstelling tot b.v. een Tiff Needell; zijn mening heb ik wel hoog zitten, maar ook hij maakt soms advertorials …

Iemand die 10 000km in een auto gereden heeft, kan een veel zorgvuldiger oordeel vellen dan een journalist die er geen/amper 100km mee gereden heeft.

Zaken als b.v. een zware koppeling of een enorme dode hoek wegen bij dagelijks gebruik veel meer, dan tijdens een rijtest van 2 uur.

Ofwel: je zal de meeste reviews wel goed op hun waarde moeten schatten en er niet blind op staren …
@dawwg: In hoeverre de RSR’s nog onderdelen delen, weet ik niet precies, dat zal inderdaad nog vrij weinig zijn, dus misschien mag je ze inderdaad niet meer zien als verder gestripte GT3’s. Andere racewagens/tracktoys zijn wel veel vaker uitgeklede GT3’s en GT3 RS’en. Dus meer hardcore.
Dat geef je zelf toch aan? “scherpere afgeleide van de reguliere versie”, da’s toch gewoon wat ik zeg? Scherper komt neer op meer een rijdersauto. En anders ben ik de keizer van China…

“Nee b.v. Ferrari; de meeste pers-auto’s zijn nog even getuned en hebben speciale semi-track banden tijdens de pers-ritjes. En blijkt de review toch te kritisch, dan wordt de betrokken partij de volgende keer niet uitgenodigd … lekker representatieve reviews dus.”
Jij leest Chris Harris? :P Good for you, een van de beste autojourno’s die er rondlopen op dit moment. Racet ook 24u-races en zo, echt een held :) Tiff Needell ook trouwens, ex-F1 (1 race, dacht ik? :P) Jason Plato ook, nu in BTCC. Tim Schrick vind ik ook super, en ik heb nu gezien dat hij blijkbaar ook racet :P

Dat die reviews niet altijd even objectief zijn, weet ik heus ook wel. Ik zei toch dat je ze ook niet zomaar voor waar moet aannemen? Ik heb bvb. een abo op Car Magazine, wat mij betreft het beste wat er momenteel geschreven wordt. Maar hun BMW-reviews neem ik ook altijd met een korreltje zout, het is bij die Britten veelal een zeer geliefd merk, en daar doen ze ook niet geheimzinnig over.
Maar ze zijn vaak wel het beste waar je je op kunt baseren. Gebruikerservaringen vind je namelijk niet zo veel, en zeker niet van supercars e.d.
Da’s trouwens een grote reden waarom ik geabonneerd ben op CAR, zij testen auto’s op langere duur (meestal een half of een volledig jaar). Daarom hecht ik ook weinig waarde aan die eerste, korte rijtests. De langere, uitgebreide tests zijn vaker geschreven over ervaringen van enkele dagen. Ok, dat zijn nog geen maanden, maar dat is ook onhaalbaar.
@Revvji: Onzin. Of een auto awd, turbo’s of wat dan ook heeft zegt n iks over hoe hij rijdt. Iedereen ervaart een auto op zijn/haar manier. Een review van een autocoureur vindt ik alles behalve interessant. Die voelt dingen aan een auto die een normaal mens nooit zal opmerken.

Een 458 een meer rijdersauto noemen dan zo’n (foeilelijke) ferrari kun je enkel baseren op eigen ervaring. Heb je dit niet, kom er dan niet mee.

En dan nog snap ik niet wat iemand die dan die zogenaamde ”meer rijdersauto” heeft meer een liefhebber maakt dan wanneer hij een klassieke porsche rijdt of iets dergelijks. De hele discussie is totaal niet relevant. Niet iedereen heeft dezelfde smaak. Voor iemand anders bepalen of hij/zij autoliefhebber is ja/nee aan de hand van wat voor auto(s) hij/zij heeft is natuurlijk de grootste onzin!
@jeffreym3: “Of een auto awd, turbo’s of wat dan ook heeft zegt n iks over hoe hij rijdt.”
Heh, dat geloof je toch zelf niet? AWD is met dezelfde motor is hoogstwaarschijnlijk minder driften dan een achterwielaangedreven auto, tenminste als die dezelfde motor heeft en het centraal differentieel op 40/60 staan heeft en niet op 20/80. Turbo’s zijn altijd minder reactief als atmosferische auto’s, hoewel dat op recente wagens uiteraard al véél beter is.
Welke van de twee jou meer bevalt, da’s volledig jouw zaak. De koppeling rijdersauto/merk & liefhebber slaat inderdaad op weinig, daar heb ik hierboven ook al toegegeven ;)
Volgens mij heeft hij ook nog een witte Audi Q7 V12 TDI gehad.
Veel speculatie. En veel te veel beinvloed door marketing onzin en gebakken pr.

Als je mens niet kent, dan weet je gewoon niet of het een liefhebber is. Want zelfs al rijdt je een zogenaamde ‘rijdersauto’, dan betekent nog niet dat je kan rijden of een liefhebber bent. Enkel dat ie de auto, waarschijnlijk, gekocht heeft. Trouwens, een Ferrari betekent ook niet per se dat je rijk bent, kan evengoed een grote lening zijn, terwijl de man/vrouw die voor je neus uit een taxi stapt in jeans, én in de weg staat voor je spotje, een miljardair is die niet wilt opvallen en thuis een privecircuit heeft met een garage met 100 ‘leuke’ autos. En achter de schermen een F1 team heeft – een echte liefhebber.

Andere mensen kopen wagens puur en enkel voor de status en zijn liefhebbers van vooral veel aandacht….

Waar hoort de kok thuis? Kan me niet schelen, hebben we weer een autogerelateerde reactie mogen schrijven – maak niet te snel onderscheid tussen mensen op basis van hun auto….
dus als je ferrari’s, aston martins kan kopen etc. ben je een petrolhead?
@4991: nee, als je ze kan kopen niet, als je ze koopt wel.
@autoblogger: ahzo, het is maar hoe dat U dat bekijkt.
@autoblogger: mooi gezegd.
@4991:

de benaming “petrolhead” is idd net zo yuppiescum als Ferrari en Aston Martin ..
@lincoln: hahaha, you tell em!
WTF wat een gejank allemaal, als je dat toch mooie auto’s vind moet je ze toch lkkr kopen als je het kunt betalen. En als je een scuderia koopt kan niemand zeggen dat je geen petrolhead bent
Gevoelig punt hier, de tem petrolhead/liefhebber..

moet hij dan rev filmpjes posten, en zijn wagen tot in detail poetsen.. hoe overtuigd iemand jullie?

volgens mij ben je een petrolhead als je houd van snelle wagens/mooie wagens, zal toch ook wel een reden zijn waarom hij ze koopt eh?

wat een gezeik eigenlijk :|
@dennisr:

ja .. want anders is het gewoon een kutkok .. met cee oo cee kaa ..
@dennisr: Heeft te maken met hokjesdenken, purisme, je willen onderscheiden van de rest, etc. Dat vind je overal terug.
In het voetbal zijn er supporters zat die Chelsea, Man City, Real Madrid, etc. geen echte voetbalclubs vinden omdat ze vinden dat ze gewoon zomaar een ploeg bij elkaar kopen.
In de muziek zijn er veel Dubstepfans die Skrillex haten omdat hij het genre naar de mainstream heeft gebracht en zo veel “pseudodubsteppers” heeft gekweekt.
In de horlogewereld wordt vaak neergekeken op Rolex en Hublot omdat ze dikwijls gekocht worden als statussymbool (en omdat Hublot zo geen rijke geschiedenis heeft). Sarkozy droeg bvb. eerst een Rolex, kreeg eens ferm op zijn donder van een journalist en het publiek, daarna een Patek Philippe van 70+k euro, geen haan die ernaar kraaide..
@dennisr: ”volgens mij ben je een petrolhead als je houd van snelle wagens/mooie wagens, zal toch ook wel een reden zijn waarom hij ze koopt eh?” Natuurlijk niet, één machtig woord in de autowereld die geldt voor vele autobezitters: Status.
JeffreyM3,
Ik denk dat je Mercedes niet mag verschuldigen, gezien jij een petjes M3 hebt.
Volgens mij heeft hij ook een Ferrari 599 GTB gehad.
De commerciele Ramsay houdt van schreeuwen en schelden in de keuken, al lijkt dat weinig effect te hebben op het resultaat

Dan moet jij me is uitleggen waarom hij een onwijs goede chef kok is als het toch maar weinig effect heeft op wat die zegt en doet, niet meteen schreeuwen dat die alles via de tv verdient heb want dat is onzin. Want hij heeft 26 restaurants en meerdere michelinsterren bij elkaar geschreeuwd zonder effect;)
nog een argetypisch gegeven van een ware autoliefhebber ; deze heeft het zelden over pk’s. (…)
Mooie Scuderia..

De ware petrolhead is meer onder de indruk van bv. een volvo 240 met 500pk dan van een continental gt imho..
Sterker nog. Als we gaan beginnen over autoliefhebber wel of niet van de gemiddelde autoblogger. Dan is merendeel GEEN echte autoliefhebber. De meeste rijden immers in een goedkoop studentenhok rond.

Toch?
@jeffreym3: Hangt ervan af of je je schaamt voor je goedkoop studentenhok ;) Ik rij in een Auris met een vrij tamme 1.4 diesel (in “bruikleen” van m’n ouders, ik moet hem beginnen terugbetalen na m’n studies), dus redelijk tegenovergesteld aan een liefhebbersauto. Maar schaam ik me erover? Geen enkel moment!
Het is een comfortabele wagen, niet slecht uitgerust (regen- en lichtsensor, bi-zoneairco, MP3) en vrij goed afgewerkt, met een motor die goed mee kan met het verkeer. Meer verwacht ik er niet van, en daarom ben ik er uiterst tevreden mee. Het belangrijkste is: het is een auto, en vooral daarom ben ik er tevreden mee. Laatst nog met een Chevrolet Spark 1.0 gereden, niet vooruit te branden, maar toch ben ik blij dat ik er eens mee kunnen rijden heb, weer een ervarinkje rijker :)
net zoals een hond vaak op z’n baasje lijkt, past die ferrari precies bij die schreeuwende kok zonder smaak..ze zijn allebei precies hetzelfde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).