De beste en de slechtste auto’s volgens de Duitsers [2015]

Auteur: , 65 Reacties

Over zes dagen belanden we alweer in december en daarmee is het einde van het jaar weer in zicht. Het einde van een jaar betekent lijstjes. De Duitse TÜV komt met het jaarlijks terugkerende rapport omtrent de betrouwbaarheid van autofabrikanten en diens modellen.

Mercedes B-Klasse

Om nu te zeggen dat er veel geschommeld is in het rapport van 2015? Mhaw. Duitse en Japanse merken vinden nog steeds (PDF) hun weg naar de top. Dit jaar is Toyota uitgeroepen tot meest betrouwbare merk. De Mercedes B-klasse is op zijn plaats weer het betrouwbaarste model. De lijst is gebaseerd op cijfers die afkomstig zijn uit Duitsland.

Opvallend is dat maar liefst vier Mercedes-modellen het beste scoren op het gebied van betrouwbaarheid in de categorie ‘twee tot drie jaar oud’. Toyota wist uiteindelijk de titel binnen te slepen door 14 keer terug te keren in de top 10 van de vijf categorieën. Van de verschillende categorieën hebben we de beste drie en de slechtse drie eruit gevist. Een overzicht:

2 tot 3 jaar oud:

1. Mercedes B-Klasse
2. Mercedes GLK
3. Mercedes SLK

130. Fiat Punto
131. Fiat 500
132. Chevrolet Spark

4 tot 5 jaar oud:

1. Audi A1
2. BMW Z4
3. Audi Q5

125. Dacia Sandero
126. Fiat Panda
127. Dacia Logan

6 tot 7 jaar oud:

1. Porsche 911
2. Toyota Prius
3. Volkswagen Golf Plus

114. Renault Kangoo
115. Dacia Logan
116. Chevrolet Matiz

8 tot 9 jaar oud:

1. Porsche 911
2. Toyota Prius
3. Mazda MX-5

99. Ford Ka
100. Renault Twingo
101. Kia Sorento/Renault Kangoo

10 tot 11 jaar oud:

1. Porsche 911
2. Toyota Corolla Verso
3. Toyota RAV4

87. Ford Galaxy
88. Mercedes M-Klasse
89. Fiat Stilo



65 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd duitsers en cijfers wel met een korrel zout neem…
@gertjan2012: Het mooie van TüV is dat je er altijd wel een onderzoeksopzet kan bestellen die past bij de eindconclusies die je wilt hebben.
@martinus: wat jij daar zegt is nogal een aantijging… Een officieel geaccrediteerde controle instantie die gewenste uitslagen ‘op bestelling’ levert? Daar zou ik dan wel eens harde bewijzen van willen zien…
@RRRobert: En jij bent duidelijk dat hele ADAC verhaaltje vergeten.Dat is ook zo een “officieel geaccrediteerde controle instantie” http://m.spiegel.de/auto/aktuell/a-953944.html

En hoe zat het ook alweer met die helicopter?
@sydney: moet ik uitleggen wat een officieel geaccrediteerde instantie is? De ADAC is dat in ieder geval niet. Wat jij doet is de KEMA vergelijken met de ANWB. Twee totáál verschillende instanties met elk hun eigen bestaansrecht, doelstellingen en takenpakket.
@sydney:
De ADAC is de Duitse ANWB. Ik zou dat nu niet direct een officiële onderzoeksinstantie willen noemen. Deze organisaties leven onder andere van advertentie inkomsten en lijken mij dus wel gevoelig voor meer geld.

De TÜV zie ik meer als een betere TNO.
@RRRobert: allemaal een kwestie van definitie. VW had bv problemen met dsg en kettingen. Dat vind je niet terug bij de tuv.
@gertjan2012:
Om te bepalen wat de meest betrouwbare auto’s zijn en wat de minste, zou een enquete onder de AB-reaguurders de meest perfecte uitslag opleveren: Neutraal, onbevooroordeeld, objectief en volkomen eerlijk. De rest van alle andere onderzoeken kunnen dan gewoon de prullenbak in.
@gertjan2012: strooizout
FIAT scoort weer lekker…
@bmwtouring: Dacia doet het ook niet best…
@bmwtouring: na tien jaar Pandas geloof ik geen woord van die slechte notering. Er gaat helemaal nooit ook maar iets stuk.. No fucking way Dat MB’s en Audi’s met bergen electronica minder vaak stuk gaan. I call faul on this one.
De duitsers zitten er een paar keer flink naast zo te zien..
Ik kan al die rapporten niet meer serieus nemen: de verschillen zijn enorm. Ergo, het geeft meer ongeveer een beeld van wat eventueel mogelijk is. Gewoon goed je ogen open houden als je een okasie gaat kopen. En je moet geluk hebben.
@gtwillem: Zo is het.Ik heb inmiddels zoveel verschillende merken verkocht en bij allemaal zie je hetzelfde; de pechvogels; juist die lieve mensen die je het niet gunt of de Alfa mannetjes; waarvan je het het hele gezeik ook niet gunt maar van tevoren al weet dat er gezeik gaat komen.Wat is het toch een mooi vak.
@gtwillem: Kanttekening bij “geluk hebben”. Komt nog te vaak voor dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten:
-garantie afkopen? Kan.. maar denk er goed over na. (dat is geluk afkopen)
-Alsmaar zoeken op laagste prijs op de zoeksites. (Maar dat is bezuinigen op geluk)
-Niet alleen de auto beoordelen met buurmans mening in gedachte maar bewijzen van aantoonbaar onderhoud vragen. Daar troef je hem later wel mee af op een feestje als zijn bolide weer een kapitaalinjectie krijgt van 25% van de aankoopprijs.
etc etc.

De okasie koper moet af en toe bij zich zelf te rade gaan in hoe verre ze invloed hebben op de pech of zijn geluk.
@gtwillem:
De TÜV is een gigantische organisatie, die zich niet alleen bezig houdt met auto’s. Alles met mechanische en electronische onderdelen in Duitsland wordt door hen intensief gecontroleerd. Of dat nou auto’s zijn, schepen, vliegtuigen, machines of wat dan ook.
Op het gebied van auto’s houdt de TÜV zich slechts bezig met de jaarlijkse keuring, zoals bij ons de APK. Ze zijn alleen wat secuurder en penibeler. Het bovenstaande lijstje heeft dus slechts betrekking op een momentopname. Pechgevallen van groot tot klein worden dus niet meegenomen in de criteria.
Onbetrouwbaar zou ik hun overzicht danook niet willen noemen, alleen vraag ik mij wel af, waarom zij niet achter het gesjoemel bij VW zijn gekomen. Maar wellicht zal verder onderzoek over de gehele gang van zaken daarover duidelijkheid brengen. Dieselgate is er immers ook de oorzaak van, dat VW nu ook beticht wordt van belastingfraude. Wie weet wat er nog meer boven water gaat komen.
@9000cse: Ik ben bekend met TUV ;-). Waar het mij omgaat is dat elke instantie nét even op een andere manier het onderzoek doet, waardoor de resultaten goed vergelijkbaar zijn.
Waarom lees ik dan laatst een test waar uit blijkt dat de fiat panda het goedkoopste is om te rijden? De panda schijnt het minst te kosten met onderhoud en reparaties.

Daar draait het toch tenslotte om?
@clarkson: ja ‘total costs of ownership’ zegt meer dan alle onderzoeken die 1 van die kosten onderzoeken. Nu weten we nog niks
@clarkson: de nederlandse mentaliteit: het interesseert me niet wat ik rij, als het maar zo goedkoop mogelijk is.
@nasty: Ja daar gaat het toch allemaal om? Het is toch een vervoersmiddel? Volgens mij is deze test gewoon een battle om wie de mooiste snufjes aan boord heeft.

Deze testen moet je gewoon niet serieus nemen. Het is alleen jammer voor sommige fabrikanten dat er wel mensen zijn die hun koop hier door laten beïnvloeden.
@clarkson: ik geef liever iets meer geld uit en kom dan wel elke keer zonder pech op mijn bestemming.

Overigens geloof ik er geen barst van dat die panda zo onbetrouwbaar is. Ik ben absoluut geen fan van dat kreng maar hoor nooit iets over problemen mij mijn kennissen die er eentje hebben.
Verbaasd me niks. 911 rijders besparen meestal niet op onderhoud en de meeste auto’s zijn ook geen KM vreters. 10-11 jaar, dan komen we op 996 terrein. Toch wel verrassend.
@rulefollower: verbaasd mij juist dat de Porsche uit de top 3 is gevallen. Want ik neem aan dat er niet bezuinigd is op onderhoud bij de gemiddelde Porsche rijder. Vraag mij dan eerder af of de Porsche (o.l.v. Volkswagen) nu juist onbetrouwbaarder is geworden of de rest beter, of een combinatie van? Ondanks het feit dat ze buiten de top 3 staan blijven het mooie en begeerlijke auto’s!! Tenminste met de fantastische ‘ouderwetse’ handbak dan
Is dit echt serieus te nemen?

1e 2 categorien 3 duitsers
2e categorie 2 duitsers
3e categorie 1 duitser

Ze bezitten ook nog overal de eerste plaats.

Nu rij ik ook een duitse auto en ben bekend met de duitse degelijkheid maar of dit betrouwbaar is betwijfel ik.

Maar goed, bij ern amerikaanse test staan alle amerikanen bovenaan en bij een franse test alle fransen en bij….achja, je snapt me wel
Appels en peren..
Mercedes B en GLK klasse als beste niet zo heel vreemd. Daar rijden alleen bejaarden in en die rijden zo beschaafd dat er niet slijt of kapot gaat. Daarom is Skoda in Nederland vaak als beste.
@thomasthomas: alleen de koppelingsplaat slijt bovengemiddeld snel :-P
@sjoerd95: een beetje zelfrespecterende bejaarde rijdt automaat…

@thomasthomas: Skoda? Het valt me juist op dat Octavia rijders zich wel erg nadrukkelijk profileren als wannabee Audi rijders.
De Fiat Stilo, proest. pruttel, whahaha!
@dutchdriftking: oud collega had er 1, een abarth. Deze viel stil op de snelweg, niets deed het meer. Naar de garage gebracht en wat bleek…….: er was iets met de radio 😂😂😂 god wat was die gozer over de jank
@dutchdriftking: neem dat maar terug, rij zelf al n tijdje in een 1.8 en die heeft nog steeds de geest niet gegeven gezien z’n leeftijd en kilometerstand. T lijkt wel alsof er hiermee gesjoemeld is naar de Duitsers toe…
Ik vind dat sjoemel auto’s niet mee mogen doen aan dit soort lijstjes…
Raar dat de panda hier in staat. In Italië (voornamelijk de alpen) kom je alleen maar van de panda 4X4 tegen. Zelfs van de eerste generatie. Lijkt me een best leuke wagen.
Schandaligg, voor mercedes benz 😒😒
dat is de TUV
DUH

Duitsland, waar het woord sjoemelsoftware is ontstaan..
Een grote poppenkast..
@nord: nietwaar, dat is Nederland.
@nord: sjoemelsoftware is nochtans een Vaderlandsche vinding, daar is niets Teutoons aan te pas gekomen.
@406_v6, @lekbak: akkoord ;)
Zouden mensen dit soort lijstjes echt nog geloven? Bij de consumentenbond kwam de Panda nog als de beste uit de bus in z’n segment. Rara, hoe kan dat? En ik zo zo’n beetje in de slechtste auto rijden die er bestaat. Hoe goed moeten die nummers 1, 2 en 3 dan wel niet zijn?
@LaLancia: de Panda is fantastisch. Mn zus heeft er een en ik vind het een afschuwelijke auto. Echt ik heb er een hekel aan. Maar een auto die nieuw 10k kost, en kwalitatief zo goed in elkaar steekt, dat is echt een joekel van een presentatie. Natuurlijk heb je veel meer plezier/comfort in een S klasse. Maar als je naar prijs/kwaliteit kijkt is een Panda velen malen beter.
@dutchdriftking: mijn vrouw heeft een huidige generatie panda, naast mijn alfa 159 2.4 Qtronic. Ik verbaas me elke keer weer hoe comfortabel, stil en ruim de panda is voor dat geld. Laatst hebben we de Alfa moeten laten staan omdat we een klap bed niet in de Alfa meekregen maar wel in de panda.
Eigenaardig dat de mazda mx5 in alle tabellen een zeer goede score neerzet, maar plots bij de jongere
modellen (na 2 tot 3 jaar oud) zelfs niet voorkomt in de statistieken (zie de pdf file hierboven).

Is daar een verklaring voor?
@koentjeduvel: geld was op?
Nou ja zeg. Daar sta ik dan met mn 3jaar oude Spark.

Kan maar beter wat geld opzij gaan zetten.

Of gewoon gezond verstand gebruiken en de resultaten met een korreltje zout nemen. En ermee in NL blijven rijden; daar scoort hij beter dan op de Duitse wegen als ik de onderzoeken moet geloven ;)
Wat moeten we met zo’n test… Betrouwbaar? Nee..
Ik snap sowieso niet waarom Dacia zo slecht uit de test komt… Ik ken genoeg mensen met een Dacia die ‘nooit’ problemen met hun auto hebben.

En sowieso, een auto van 120.000 vergelijken met een auto van 10.000? Is dat niet wat kort door de bocht… Dan kan je ook zeggen dat een SLK 10x betrouwbaarder moet zijn… Ook kort door de bocht.
@gemaskerdemuchacho: als het nou auto’s zijn met gelijke luxe en afwerking heb je wellicht een punt. Maar je weet zelf ook dat een groot gedeelte van de prijs naar ontwikkeling (wegens kleinere afzet meer per auto) en naar de hogere bouwkosten gaan.
Tja, voor de Duitsers is Mercedes hun laatste strohalm, dus dan maar even sjoemelen met de betrouwbaarheids cijfers.
Wel gek dat bijna alleen duitse merken bovenaan staan…
Statistiek, net zo betrouwbaar als de gemiddelde politicus ………………….

Ik had de volgende uitkomst verwacht voor alle categorieën :

!
1 Volkswagen TDi
2 VolkswagenTDi
3 Volkswagen Tdi
Ze kijken enkel naar leeftijd en niet naar het aantal km? Dan is de fiat panda van mijn bompa ook betrouwbaarder als mijn auto na 9 jaar, heeft ook maar 1/10 van de km.
Ik ken de opzet van het raport niet, maar je kan nogal blij kiezen hoe je zoiets aanpakt.
Zo is er een Amerikaans raport, waarbij klanttevredenheid plus het aantal extra bezoekjes (kost punten) aan de dealer gemeten worden. Een extra bezoekje aan de dealer is het ook als je uitleg nodig hebt over pakweg de Navi. Resultaat: De ‘gewoonste’ auto’s winnen alles. En in Amerika zijn dat Amerikaanse auto’s, liefst pickups.
En een Duits raport (ADAC, of was dat de TÜV? …) is gebaseerd op de inzet van de wegenwacht. Juist de Duitse merken bieden merkgebonden pechhulp aan. Die pechhulp komt dus nooit in de statistieken terecht.
Hmmm, deze resultaten hebben daar veel van weg: De eerste eigenaar gebruikt de merkgebonden pechhulp (dus Duitse merken komen op 1), volgende eigenaars zijn op de wegenwacht aangewezen.
Volgens Autobild.de zijn deze testresultaten gebaseerd op TÜV-keuringen. Toch zou ik wel graag een testraport lezen – van de verschillende testmethoden.
Graag de uitslagen van 15-20 jaar oud, daar heb ik meer aan ;(
Zo ontzettend ongeloofwaardig!

Het leuke is, dat b.v. de Fiat Panda bij de ADAC al jaren tot de betrouwbaarste Europese auto’s behoort.
Een enkele BMW is betrouwbaarder.
Mercedes was juist de jaren voor 2012 zeer onbetrouwbaar; het wordt nu beter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).