De BMW Z1, nu al 25 jaar geleden!

Auteur: , 66 Reacties

Eind jaren '80 produceerde BMW een frivole, lichtvoetige roadster, met onder de kap een 170 pk sterke 2.5 zes-in-lijn, en een paar zeer kenmerkende deuren. Die deuren gingen niet zijwaarts open, maar schoven naar beneden. Binnenkort viert deze Z1 zijn 25ste verjaardag, reden voor een bemmend retrotopic.

Sommige mensen stellen dat BMW zich wat vrijheid permitteert met de jaartelling. Eigenlijk ging de auto namelijk pas in maart ’89 in productie (na een onthulling aan de pers in 1988), maar de Z1 werd al getoond op de IAA van 1987 in Frankfurt. Dat gezegd hebbende, terug ontopic.

De Z1 was de spirituele opvoger van de BMW 507, een dikke Roadster (met V8) uit de jaren ’50. De Z1 moest vooral jong en dynamisch worden, en met een gewicht van slechts 1.250 kg (mede dankzij zijn kleine proporties, de auto was nog geen 4 meter lang), achterwielaandrijving, een laag zwaartepunt en middenmotor lukte dit aardig.

De panelen van de Z1 waren volledig van plastic, en dus niet onderhevig aan roest, en bovendien flexibel. Het verhaal gaat dat Ulrich Bez, die we thans als CEO van Aston Martin kennen, maar die destijds bij BMW werkzaam was als directeur van BMW Technik, dit demonstreerde door voor de ogen van een aantal genodigde journo’s vol op een los paneel te springen, dat daarna terugsprong in zijn oorspronkelijke vorm.

Voor het design was de Nederlander Harm Lagaaij verantwoordelijk, die tussen 1985 en 1989 de positie van hoofddesigner bekleede (hierna vertrok hij naar Porsche, waar hij tot zijn pensionering werkte).

De Z1 kostte bij zijn introductie 83.000 D-Mark (41.000 euro), en er werden in totaal 8.000 exemplaren gebouwd. 0-100 ging in 8 seconden, en de topsnelheid bedroeg 225 km/u. In 1991 was het gedaan met de productie van de behendige Bimmer, waar je als vrouw beter niet met een rokje aan in kon stappen, zoals de volgende Top Gear-video bewijst:

Op vrijdag 8 juni is er een bijeenkomst van Z1-rijders bij het hoofdkwartier van de BMW Group in München, dus als je een hele club Z1’s bij elkaar wilt zien is dat je kans.

We laten u verder alleen met de foto’s, waarop te zien is hoe Duitse testrijders (where is ze money, Lebowski?!) met epische baarden er in de jaren ’80 uitzagen, en waarin het lelijke Z1 Coupe Concept voorbijkomt.





66 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Leuke auto. De 508 is trouwens écht de mooiste Beemer ooit! Wat een schoonheid zeg…
@Svenska_Aeroplan_AB: het is een 507, 508 is een peugeot
Geweldige auto! Na 25 jaar wel tijd voor een opvolger…
@Carreza: wat dacht je van : Z3 Z4 …….
@bumperklever: ik vraag een waardige opvolger van de Z1, eentje die zijn tijd ver vooruit is. Niet de Z3 dus.
De Z1 was een rijdend proefproject,de Z3 daarentegen werd gewoon voor de winst geproduceerd…
Echt een heel leuk autootje. Ik heb het geluk gehad er een keer mee te mogen rijden. Staat hoog om mijn wannahave-lijstje, samen met een mooie mx-5 van de eerste generatie, beiden karaktervolle, leuke roadsters!
Die gele in het Top Gear filmpje is van Clarkson’s vrouw geweest.
@E34M5Touring: Clarkson keek tussen d’r benen en hij wilde gelijk trouwen? :lol:
Auto die z’n tijd best wel ver vooruit was, maar oh oh wat vind ik dit toch een lelijk mormel. Altijd al gevonden.
Prachtig wagentje. Beetje excentriek, hou ik wel van. Staat heel hoog op mijn lijstje met auto’s die in m’n garage komen in geval van gewonnen loterijen en dergelijke.
Mooi vind ik hem niet. Afzichtelijk zelfs. Maar denk wel dat het geweldig rijd. En dat je er een hoop plezier mee kan hebben.
Damn it, wat een creatie:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lfeasfyuqC1qanlclo1_1280.jpg
@kaasboerin: vette bak !
@kaasboerin: Prachtig zo in het zwart, een van de mooiste Bimmers ooit!
@kaasboerin: Elvis Presley had er een. Coolheid garantie
@kaasboerin: en hier met zijn “echte” spirituele opvolger:

http://www.niot.net/niot_570/bmw%20z8.jpg
@eklasse: Die Z8 mag je ook bij mij voor de deur parkeren..!
@kaasboerin: Ik zal het eens aan de oom van mijn neef vragen. ;)
@eklasse: Braaf.. ;)
@eklasse: je vader? :-)
@kaasboerin:

Da’s echt een mooie wagen, de huidige Z4 en de Z8 lijken er wel wat op maar zijn geen van beiden zo begeerlijk als die 507.
Mijn schoonmoeder heeft een Z1. Mijn vriendin en ik gaan er regelmatig een stukje in toeren. Erg lekkere auto! Motor loopt lekker en klinkt zwaar, mooie lineaire vermogensopbouw en geweldige wegligging. Destijds was dit de eerste productieauto die op standaard banden 1g kon halen in de bochten.
Ook blijft het leuk om te zien hoe omstanders reageren/kijken als de deur omlaag/omhoog gaat!
@RudyV: dat denk jij iedereen kent natuurlijk dit topgear filmpje dus stiekem zitten ze te wachten todat je vriendin uitstapt ;)
@205GTI16: haha misschien wel, maar zelf als ik uitstap in een spijkerbroek dan kijken ze ;-)
Lelijk, maar toch wel mooi.
Mooi en innovatief. Klassieker in wording.
Zo’n BMW Z1 is een mooie youngtimer! Classic wordt ie zeker en ook combinatie RWD met een 2,5 zes in lijn een prachtige wagen!
@jzaero: Engine swap met een 24V en lekker burnen.
@jzaero: Het grappige is dat er laatst een vreemde kerel aan de deur kwam hier (bijna met pensioen) en die had de Z1 nieuw gekocht vroeger, hij was er nog steeds helemaal weg van.. Een échte liefhebber was ’t met verstand van zaken. Hij kwam informeren hoe de Panamera reed.. :)
Leuke kop foto ook, je zal het idd wel koud krijgen met de deuren open.

Toegegeven; ik ben niet gek op bmw (is nog zacht uitgedrukt) maar heb altijd de Z1 als bloedstollend ervaren.
Huh? de Z1 heeft de motor toch voorin?
@Pulizano: Dat betreft de oude 507.
@Pulizano: Hij heeft ook wel degelijk de motor voorin, maar omdat die zich achter de voorwielen bevind, spreekt men over een middenmotor. Bij een Honda S2000 of een McLaren SLR ligt de motor ook voorin, maar ook om die reden spreekt men van een middenmotor.
Claire can show me her knickers anytime!
Slechts 1 motor geleverd? Apart.
Nee
’t is net een vrouw met een lief smoeltje en van die hele brede heupen.
Maar dat komt misschien omdat de Z1 de Z3 en de Z4 heeft gebaard………….
En dat waren best zware bevallingen.
@desjonnies: Ge hebt dus uw vrouwen liever met mannelijke heupen? Ah ja, ik heb mijn vrouwen liefst met vrouwelijke vormen, zoals de natuur het bedoeld heeft. Vrouwen zonder heupen vind je genoeg in Thailand bv.
@SimonMc:

Ik moet je helaas corrigeren. In Thailand vind je van alles, als je maar goed zoekt. Dik/dun/mollig/grote borsten/grote kont…

Ben je wel ooit in dat prachtige land geweest?
@FrankypankyV8: Ja, die koken tenminste nog voor je.. :lol:
@FrankypankyV8: in thailand vind je onder het rokje ook wel eens iets dat je niet zoekt ;-)
@SimonMc:
Wat begrijp jij niet van het woord Nee
@FrankypankyV8
Voor elck wat wils daar ;)
De Z1 heeft trouwens wel een grote blunder, de bekleding. Die heeft camouflage stijl en dat ziet er zelfs in goede staat al ordinair en versleten uit.
@mashell:

Het oogt alleen maar versleten, maar de meeste Z1’s hebben een puike interieur, ook na ruim 20 jaar. En dat voor een open wagen.
@FrankypankyV8: klopt. Maar het ziet er vooral op foto’s niet uit.
@mashell:

Maar jij laat je toch niet alleen maar door de foto’s leiden? Echt, ik heb zelf in een Z1 gezeten. Stoelen als nieuw en nauwelijks gebruikssporen te zien, terwijl er toch 115 a 120.000 kilometer mee was gereden.
Ik heb er laatst nog 1 gezien. Maakt ook een mooi geluidje!
Leuk autootje!
Ik mag dat soort dingen wel, lekker anders dan anders. Net als de Multipla of de Ferrari Mondial.

Zat net te kijken op een ‘shop-site’…Ze moeten minimaal 20000 euro opbrengen en het kan oplopen tot bijna 26000 euro voor een karretje dat nog net geen 85000 (hopelijk originele) kms heeft gereden.

En ze hebben zo hun zwakke plekken, oa. scheurtjes hier en daar.
Toffe wagen. Leuk weetje: De achteras van de Z1 is die van de toen nog te introduceren BMW 3-serie (E36).
@harriehandrem:

En dus dezelfde als die ook op de Z3 zit.
Eigenlijk heel jammer dat BWM hier na zo’n 7500 exemplaren de stekker uit trok.
Was best een innovatief ding met z’n termoplastische body.

Zag er laatst nog een rijden, samen met de Z8 de enige BMW’s waar ik hebberig van word.
@jrk68: Iig geslaagder als het 507 project, die heeft ervoor gezorgd dat BMW bijna pleite ging toendertijd.. Veelsteveel kosten.
@kaasboerin:

idd “bijna” .. anders hadden ze nu bij BMW Duits gesproken ..
Dat is een van die wagens die me niet “koop me, heb me, neem me, steek die moersleutel …” (ok die laatste ging er misschien over) naar me roepen maar die ik toch telkens leuk vind om te zien rijden.

In Duitsland als je zo wat aan het toeren bent op die prachtige toer routes daar waar enkel motos en porsches lijken te komen zie je hier ook al wel eens een bende (nooit een eenzaat) voorbij komen.
Met die Z8 trouwens wel eens gereden heerlijk geluid ook.
Jammer dat het een amerikaanse import betrof (veel schoonheids foutjes in het interieur), maar die lui geven niet veel om hun auto.

Moest 2 jaar geleden nog een ton opbrengen en helaas je raad het al dat trekt bruintje niet.

Dan is een Z1 een stuk haalbaarder.
Vriend van me heeft er eentje. Met de kap eraf en deuren naar beneden is het echt de max cabrio-ervaring. Heel gaaf (en lekkere sound ook wel).
Leuk ding, en heel soms zie je er ook wel een. Ik vind hem best wel bijzonder, maar mooi is anders.
@ sirsmokalot; op welke manier is de z1 opvolger van de 507? dat was toch de z8!? kijk bijvoorbeeld naar verschillende uiterlijke details op beide auto’s zoals de grille? Of het feit dat deze beide 8 cylinders zijn en de z1 een 6 cylinder?
hij zal ongetwijfeld lekker rijden maar wat een gedrocht. deze auto staat bij mij in de top 10 lelijkste auto’s.
deze dingen zijn 2e hands ook veel te duur voor een niet eens heel zeldzame 3 serie cabrio
Productie gestart in ’89, en alweer gestopt in ’91?

Mogen we daaruit concluderen dat het eigenlijk niet echt een succes was? Of zaten ze in de problemen en moesten ze een kostenpost afsnijden?
de eerste innovatieve BMW ..

en tevens de laatste ..
Ik zie ‘m af en toe in Woerden rijden. Ik vind het echt een kek wagentje. Ik had niet verwacht dat sommigen hem lelijk zouden vinden.
Zo licht is 1250 kg niet. Een even grote mx-5 uit die tijd is 300 kilo lichter. Dat verklaar je niet alleen met de grotere motor.
@topless: bmw’s zijn bijna altijd te zwaar.
@topless: Inderdaad. Met minder dan 4 meter en een carrosserie van plastic vind ik het eerder knap dat ze ‘m zo zwaar hebben gekregen. Een normale 3-serie woog minder in die tijd.
Mijn eerste liefde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).