De Chinese tariefmuur – Amerikaanse auto’s extra belast

Auteur: , 29 Reacties

Het gaat niet zo lekker in de relatie tussen China en de VS de laatste jaren. Zonder meteen in geo-politieke beschouwingen te verzanden houden we het daar maar even bij. Gevolg is dat er over en weer als pesterij wat handelsbelemmeringen worden opgeworpen. Deze raken nu ook de autoindustrie. 'Dat is mooi voor de Europeanen' zou je dan zeggen. Niet helemaal.

De meest recente Chinese tarieven worden geheven op importauto’s die gemaakt zijn in de VS, in het kader van wat China anti-subsidie en anti-dumping-tarieven noemt. Ze gaan morgen in, duren 2 jaar, gelden voor auto’s met een motorinhoud van 2,5+ liter, en variëren van 2 tot 21,5 procent.

Nu heeft zo ongeveer alles wat in de VS gemaakt wordt wel een motorinhoud van minimaal 2,5 liter. Zo ook de modellen van BMW en Mercedes, die in hun fabrieken in respectievelijk Spartanburg en Tuscaloosa gebouwd worden. Zij zijn dus ook het bokje. Maar aan de andere kant: Chinezen die een dergelijke auto kunnen betalen, die lachen om een kleine markup op hun luxemobiel. Een nieuwe Camaro met 3,6 liter V6 kost daar omgerekend nu al 75.000 dollar, en toch rijden ze bij bosjes rond.

China onderwaardeert zijn munt chronisch, waardoor ze extra goedkoop hun rommel kunnen exporteren, en import eigenlijk ontmoedigd wordt. Dit is een van de pijnpunten voor de VS, dat er vanwege zijn afhankelijkheid van China eigenlijk ook niets tegen kan doen. BMW en Mercedes komen er trouwens nog goed van af met tarieven van respectievelijk 2 en 2,7 procent, GM betaalt 8,9 tot 12,9 procent. Boom!

Nee, dan heeft Audi het beter bekeken, die bouwt gewoon meer zooi in China zelf. Dan krijg je in ieder geval geen tarief om de oren. Hoewel een A3 waarschijnlijk toch niet over de 2,5 liter motorinhoud gaat. Details, details. (via Automotive News)



29 reacties

Mercedes bouwt ook in China auto’s hoor in een joint venture met BAIC. En die hebben ze onlangs gigantisch uitgebreid.
@raphael: Volkswagen is ook hard op weg. Denk aan FAW en SAIC!

Maar denk dat een Amerikaans bedrijf niet 1, 2, 3, een joint venture met een Chinees bedrijf gaat beginnen!
@RickB: En waarom niet? Ze doen het allemaal. GE, IBM, Sun en ga zo maar door..
@RickB: ooit van Shanghai GM gehoord?
http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_GM
Hup China hup… Die lui schijten gewoon geld… een extra tariefje meer of minder maakt nu niet al te veel uit.
@xilver: voor de rijken daar niet nee. Maar verschil tussen arm en rijk is nog groot hoor… Verschil met een paar jaar geleden is dat er nu een echte middenklasse ontstaat. Essentieel voor economische groei!
@xilver: Mwah vraag dat maar eens aan de bijna half miljard(!) Chinezen die onder de internationale armoede grens leven.
Dus Audi wordt de auto voor de paupers in China?
@norge: ?? Ze maken de producten daar om ze zonder extra importbelastingen te hoeven betalen. Scheelt transport, regelgeving en waarschijnlijk dus geld voor Audi. Ik zie niet in hoe dat ombuigt tot een pauperwagen. Omdat een outlander hier wordt/werd gemaakt is dit toch ook niet(om die reden) een pauperbak?
Dus ze gaan nu ‘onzuinige’ auto’s uit de VS blokken? 80% van alle Audi A6’s die hier rondrijden in de stad zijn allemaal 2.0T’s zelfde voor de A4’s. Maar ze rijden hier ontzettend veel rond in Buicks, maar ook Toyota’s allemaal met minimaal 2.5 liter V6 motoren. Ze zouden hier in China eens iets moeten doe aan de 40 jaar oude trucks die niets doen dan een hoop lawaai maken en een hoop ziekteverwekkende stoffen eruit gooien. Serieus als hier een vrachtwagen door de straat rijdt is de hele straat blauw. Denk dat 90% van de vrachtwagens hier zo is gezien het straatbeeld. En ze hebben veel vrachtwagens, dus niet voor niets al die vervuilde lucht hier. Ze verkopen hier ook nog steeds ‘nieuwe’ Volkswagens die wij sinds de jaren 80 en 90 al niet meer verkopen zoals de Santana en de oude Jetta, alle taxi’s hier zijn dergelijke auto’s. Met 20 a 30 jaar oude 1.6jes en motoren. Ik denk dat Volkswagen hier goud verdient aangezien ze die ontwikkelingskosten er al lang uit hebben en ze die auto’s hier nog steeds met bosjes verkopen.
@KaasHaas: En wij maar ons best doen door in Priussen te gaan rijden.. In dit klein kikkerlandje.. :(
@KaasHaas: Ik ben het volledig met je eens. Het zou toch erg goed zijn als dat emissie-eisen verhaal nou eens “global” geregeld zou worden.

Wij moeten hier met Priussen rijden, Leafs, etc. En dan moet je eens kijken wat er rond rijdt in de oostbloklanden of Afrika, of in dit geval China, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Zo helpt het toch nog niks.. of de CO2 nou uit Afrika of Europa komt of waar dan ook vandaan, de atmosfeer blijft zo vervuild en opwarmen.
zonder china was alles hier 3x zo duur
De Chinezen beginnen stilaan hun macht te misbruiken.
Ze weten dat zowat elk modern land van hun exportvafhangkelijk is, als die zich dan volgens hun waarden niet goed gedragen leggen ze boycotten ze die.

Die spleetogen zijn slimmer dan wij ons voorstellen.

Langs de andere kant hebben wij ook weer veel knowhow die ze daar niet hebben. Denk maar aan bruggen bouwen & maritieme werken.

Ii vind het maar laf van China.
@vale46:…leggen ze die een boycot op*
@vale46: spleetogen? Dat klinkt racistisch. -1
En het is juist amdersom. Wij zijn niet afhankelijk door hun export. Maar juist omdat WIJ willen exporteren naar china. Ook heeft china belangen in grote NL bedrijven en is hun lobby bij de NL regering erg sterk geworden.
Ik steun de amerikanen en heb voor mijn vrouwtje een X3 besteld. Levering mei 2012!
Wij moeten gewoon hetzelfde doen bij producten van China.
Trekt alles weer een beetje gelijk en levert een mooie duit op.
jah dan gaat half nederland zeuren dat ehmmmmmm alles wat in de winkel ligt duurder is geworden…. oh nee dat kunnen we niet hebben he@E34M5Touring:
Chinezen en auto’s bouwen. Als dat maar goed gaat. Ik heb ervaring met onderdelen die Boeing in China liet bouwen voor de 737. Van vliegtuigonderdelen verwacht je dat ze op de 0,001mm nauwkeurig zijn gebouwd. Nou niet de Chinezen hoor. Met proefvliegen hadden we ongelooflijk veel problemen om de trim goed te krijgen. Boeing moest er speciaal de toleranties in de handboeken voor aanpassen. Echt schandalig. Van mij mag er een grote muur om China er alles wat ze maken mogen ze zelf houden. Europa moet ook maar op Chinese spullen 20% importheffing gooien,volgens mij gebeurt dat al met de velgen.
@midasracer: Mooi, geen vluchten meer in ’n 737 voor mij.. :D
@kaasboerin: Niets mis mee hoor, alleen het kostte ons wel veel geld om het vliegtuig weer gereed te krijgen.
@midasracer: Wel ’n gave baan heb je man.. ;)
@kaasboerin: Ja maar is al weer 10 jaar geleden. Was leuk maar helaas worden techneuten slecht betaald. Inmiddels ben ik er weg en zit nu in de handel.
heb tot 2008 ook veel handel uit china laten komen
maar dat gaat nu niet meer sinds de invoering van het
anti dumpbeleid ik moest 60% meer gaan betalen dus toen was de room er weer snel van af ;)
Maar waar denkt iedereen dat de onderdelen van zijn/haar auto vandaan komen, bijvoorbeeld het interieur?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).