De crash van 20 miljoen: Ferrari 250 GTO in de kreukels

Auteur: , 83 Reacties

Als je crasht, kan je dat het beste in een moderne auto doen, airbags en kreukelzones doen een hoop voor de veiligheid. Helaas zit dat niet in een Ferrari 250 GTO van 50 jaar oud, en dus hielden de betrokkenen er nare verwondingen aan over.

De crash met de auto in kwestie, een blauw-gele GTO die eigendom is van de Amerikaanse zakenman Chris Cox, vond plaats op vrijdagochtend op een buitenweg in Frankrijk, tussen Saint-Étienne- des-Guérets en Herbault. Het was één van de 23 Ferrari 250 GTO’s die in Frankrijk was voor het Le Mans Classic-evenement.

Volgens de verhalen wilde de GTO links afslaan, en is er vervolgens een achteropkomende auto tegenaan gecrasht. Bronnen op Ferrarichat (aanmelden verplicht) melden dat de echtgenote van de eigenaar op het moment van de crash achter het stuur zat:

Chris and Ann are both OK. She was driving and took the brunt of the hit. Ann hit her head, and broke an ankle. May also have a broken leg. Chris had little injuries. Both are now out of the hospital. Cars are always repairable, just time and money.

Someone in the pits showed me a photo Friday of 3445 after the accident, it was a head on shot and the damage was mostly to the front and very significant but the car is totally irrelevant here, anyone not able to understand that needs to reassess…their mind and set of values -NOT talking about money here: values as in education, principles-.

Terwijl de betrokkenen herstellen, zal de Ferrari ongetwijfeld naar de restaurateurt gaan. Het is één van de 39 modellen, en naar schatting minstens 20 miljoen euro waard. Vorige maand werd er nog een 250 GTO verkocht voor 28 miljoen euro, daarvoor verwisselde een exemplaar voor ruim 24 miljoen euro van eigenaar.

Meer informatie over deze blauw-gele Ferrari vind je hier.

Foto credit: Ferrarilife.

Met dank aan iedereen voor de tips!



83 reacties

Eigenaar van de achterop komende auto kapot maken graag
@bonkers: Ja, want dat helpt alle betrokkenen enorm… Bestuurder deed het ook vast expres.
@bonkers: omdat het een mens is en mensen maken fouten? Gebruik je verstand…
Los van de wat onintelligente opmerking: wie zegt dat de GTO niet plotseling naar links zwaaide als een last minute-manoeuvre en de achterligger haar niet meer kon ontwijken?
@sir_smokalot: precies! Kleine Franse weggetjes zijn denk ik niet de specialiteit van de gemiddelde Amerikaan… jammer dat ’t niet in Moskou is gebeurd, dan hadden we foto’s en film gehad, dan was de situatie beter in te schatten geweest.
@sir_smokalot:
Ik lees net elders dat het gerucht gaat dat deze GTO eerder dit jaar is verkocht voor 35mil$.
Hij zou van een Nederlandse zakenman zijn geweest.
Als dat zo is hebben ze er niet lang plezier van gehad.
Al wordt ie natuurlijk weer netjes opgeknapt.
@jrk68: ik denk dat jij op die mint groene doelt…
@davelepeef:
Het artikel had het over deze maar in een ander artikel las ik dat deze meneer hem al 6 jaar in bezit heeft.
Ach het blijft een gerucht.
@jrk68: Ja, die mintgroene ging voor 28 mln weg, deze is idd sinds 2005 in handen van de huidige eigenaar.
@bonkers: Kapot maken gaat ver maar ik zou diegene wel laten betalen. Zoveel mogelijk verhalen op hun verzekering.
Is het nou zo dat diegene aan het bellen was of dergelijke dan had ik wel een paar tanden eruit geslagen
@burninrubber: Nee daar wordt je wel wijzer van?
@jrk68: plus dat zo’n gebrek aan zelfbeheersing de verdere afhandeling van je zaak ook zeker geen goed zal doen
@jrk68: Knap dat jij altijd je zelfbeheersing bewaard. Nogmaals als iemand een ongelukje maakt oke. Maar als jij aan het bellen was etc en dus doelbewust niet oplet maak je me wel heel boos
@bonkers: dom dom domme opmerking. Wel heel erg zonde!! Hopelijk doen ze er niet een andere kleur zodat je niet weet oh die was gecrasht.. Tenzij het nummer etc bekend is, maar goed
Oei, wanneer ik een krasje veroorzaak op mijn Mazda heb ik al een week buikpijn. Dit moet buiten het fysieke letsel om veel pijn doen. Jij bent toch degene die een 250 GTO in de prak rijdt, ookal is het misschien niet jouw schuld.
Ergens in het achterhooft zal nu zitten “waren we maar in Amerika gebleven, daar kun je nergens linksafslaan”
@Jansen: hij was op zoek naar een Autoroute
@Jansen: Integendeel: Amerikanen kennen niets anders dan links afslaan, het is het rechts afslaan dat ze niet gewend zijn!
Dat wordt best een duurgrapje voor de verzekering van die Fransoos.
Erg vervelend voor de betrokkenen. Als ik het goed begrijp waren ze dus nog onderweg naar de LeMans classic.
Was dit weekend op MotorsTV te zien, erg leuk helaas verregend evenement.

Ze hebben daar ook nog een 917 opgevouwen, iets gekoper om te reperaren maar toch ook zonde.
Twee personen en een stukje automobiel erfgoed met ernstig letsel, bah!
@sir_smokalot
Betekent nog steeds dat je onvoldoende afstand hebt gehouden.
@koelkast: Dat weet je toch niet. Als ik op een provinciale weg iemand inhaal die geen richting aan geeft en toch opeens links af slaat… heb ik dan te weinig afstand gehouden… lijkt me niet. We hebben het over hypotheses.
Wat een maf joekel. Als ik een auto van 20 miljoen had dan bracht ik die op een autoambulance naar het circuit om daar lekker wat rondjes te rijden. Zelf zou ik er in een Moderne Super Car (Zonda of zo iets van 1 miljoen) naar toe rijden.
Dit is gewoon onverantwoord omgaan met wereld erfgoed!
Je gaat toch ook niet met een Mondriaan opgerold (of Ming vaas) in de bus zitten.
@kjeld:
Er ontgaat jouw slecht 1 ding.
Auto’s zijn gemaakt om mee te rijden en de 250GTO zelfs om mee te racen.
Waarom deze man zo’n auto heeft gekocht is geheel zijn zaak en het is ook zijn geld.

Daarnaast kan ik nog de opmerking plaatsen dat een GTO chique, klasse en smaak uitstraalt en zegt dat je een echte fan cq die-hard bent die iets over heeft voor zijn hobby en de geschiedenis van een merk ken, in stand wil houden en door er mee te rijden uit de dragen naar anderen.

Een nieuwe supercar kan iedere boere-lul met een zwarte credit card kopen.

En da’s nu net het verschil.
@desjonnies: Ben met je eens dat je er mee moet rijden. Echter niet op de openbare weg. Rij lekker op het circuit. Overigens lees je dit in mijn reactie.
En in een Ming-vaas zet je ook geen bloemen.
Ik vind dit meer asociaal te opzichte van de rest van de wereld.
Deze meneer heeft het heel goed begrepen
http://www.youtube.com/watch?v=58Pvvq4aZjo&#t=341s
@kjeld: Hoe graag we ons hier ook allemaal autoliefhebbers noemen. Het is en blijft altijd “maar” een auto. Zoals gezegd, alles wat gemaakt is kan opnieuw gemaakt worden.

Een 250 GTO is een van de best sturende en pure auto`s die er zijn (als ik iedereen mag geloven die er een gereden heeft), een dergelijke auto op een autoambulance vervoeren terwijl je er in kan rijden. Dan ben je pas een mafjoekel.
@kjeld: wat een onzin, op de weg en rijden met dat ding,
@kjeld: Ten eerste: is er eens iemand die gewoon geniet van z’n auto, en niet kijkt naar hoe duur dat ding is, is het weer niet goed.
Ten tweede: op een circuit is de kans op ernstige kreukels vele malen groter dan op de openbare weg.
Ten derde: hoeveel foto’s wil je zien van auto-ambulances waar het niet helemaal goed mee ging?
@kjeld:

Als jij de eigenaar van die ming vaas bent mag je er toch mee doen wat je wil?
Al wil je hem stukslaan of als wc-pot gebruiken zolang dat jouw eigendom is heeft een ander zich daar toch helemaal niet mee te moeien.

Daarbij is zo’n ferrari echt wel een gebruiksvoorwerp die enkel maar gebruiken op een circuit (waar hij afgejakkert) zou toch echt wel zonde en schande zijn.
@Hupke: het apparaat is gemaakt om afgejakkerd te worden:-) denk dat echt langzaam rijden geen enkele raceauto goed doet;-)
Gelukkig staat het alarmnummer al op de auto, voor het geval je ’t vergeet in noodsituaties
Ja, shit happens.
Waarom laat je dan ook een vrouw rijden in je 250 GTO, los van het ongeluk getuigt dat sowieso al van domheid.
@fapfap: Wat ben jij een vooringenomen zielig persoontje zeg.
@jrk68: dat is bij de username al duidelijk toch?
@jrk68: Dank je wel. Maar als jij een 250 GTO zou bezitten laat jij je vrouw erin rondtuffen? Of ben jij zelf de vrouw?
@fapfap: Een mooie vrouw in een mooie klassieker, errug sexy…
@fapfap: Als grapje oke. Maar jij bent gewoon serieus en dan ben je voor mijn gewoon een boerenlul. Er zijn zoveel vrouwen die zoveel beter als jou kunnen rijden, betekent dat dan dat jij niet meer mag rijden? En wanneer je een 250gto kan betalen heb je nog veel meer geld en dus maakt die 20mil voor hem ook niet meer uit. Want je bent dan gewoon superrijk.
@fapfap:
Ja mijn vriendin rijdt ook gewoon in mijn Elise en ik soms in haar Aygo. sowhat.
but the car is totally irrelevant here , ja hoor…
@norge: psies, dit bericht wordt hier gemeld, puur en alleen uit interesse en piëteit voor Chris en Ann die we allemaal zo goed kennen.
@wheelzzz: sarcasm is a bitch ;)
@wheelzzz: Haha, +1. Ik heb nog met ze geknikkerd. Jij niet?
@sir_smokalot: zij pakte altijd mijn koeiebonken af.
@norge: Die lui op ferrarichat zullen hen wel persoonlijk kennen.
Kapot maken die 250 GTO!! T maakt hem geld niks uit, toch? Koop ie toch een nieuwe 250 GTO, gehehehe!!
@siaram2: als er zat waren kon dat vriend
“She was driving” ok, enough said.
Het verzekeringskantoor van de achterligger gaat een niet zo goed jaar tegemoet, vermoed ik :-)
@fejjie:

Volgens mij dekt mijn verzekeraar niet eens 20miljoen wanneer ik een 250GTO kapot zou rijden
@civicfk3: Nee dat denk ik ook niet, de WA is gemaximeerd op 2,5 mio. Dus dan komen ze nog 17,5 mio tekort :-O
@audir8v10: Reparatie zal best duur zijn, heel wat onderdelen zullen speciaal gemaakt moeten worden. Maar dan nog gaat die reparatie geen 2,5 miljoen kosten hoor.

Bovendien is het maar de vraag wie er fout zat. Ze hadden een aanrijding met een achteropkomende auto, maar de schade zit aande voorzijde, dan kan het dus bijna niet anders dan dat ze linksaf sloegen terwijl ze ingehaald werden. Dan is het altijd lastig vast te stellen wie er fout zat – bijvoorbeeld: gaven ze richting aan?
Het zou dus best zo kunnen zijn dat hun eigen verzekering moet dokken, vooropgesteld dat ze meer hadden dan een WA verzekering.
@potver7:
Als je een auto aanrijdt die aangeeft links af te slaan ben je als achterliggende/inhalende partij fout.
Nu is het nooit snugger om een auto in te halen op of bij het naderen van een kruising maar van fransen kan je alles verwachten.
@fejjie: Ik stel voor dat ze een herverzekeraar contacteren… SwissRe zal wel in staat zijn om zoiets op te vangen.
Het is en blijft maar een auto.Mensen hier die lullen van de inzittenden zijn dood maar de auto is gelukkig nog heel moeten ze opsluiten.Als tientallen miljoenen overhebt voor een auto,zul je vast wel geld hebben om hem te laten opknappen.Zo niet,pech gehad.
Weet je, bij de vier-daagse van Nijmegen hebben ze daar een schitterende term voor :
De Dood of de Gladiolen………………

Dan beter in het harnas te “sterven” dan gepamperd te worden in een volledig geconditioneerde ruimte.
Avanti !
De zon achterna.
In de geest van de oude Enzo!
Groot voordeel van zo’n dure auto is dat je er met een gerust hart de openbare weg mee op kan. Het is namelijk bijna onmogelijk om ‘m total loss te rijden. Repareren is voor een verzekering altijd goedkoper dan de dagwaarde van de auto uitkeren!

Hoe vervelend het ook allemaal is: ’t Zou een mooi klusje voor aluminiumartiest Alwin Hietbrink zijn om de GTO weer te herstellen.
@Klassiekerrally: Dat is inderdaad een goede gedachte… die dingen zijn zo veel waard dat een herstelling de waardeprijs amper kan overschatten.
misschien kan hij het wrak inruilen op een caddy of een transporter, het zakelijek budget zal er wel niet beter op geworden zijn sinds de crash
@undifined1: gniffel.
Zoals @Klassiererrally al zei, Mr. Hierbrink zal dat wel fixen. Één van de beste van de wereld. ;)
Jammer van de auto, als de inzittende er maar levend uit zijn gekomen!
Nou en? Ongelukken gebeuren overal. Jammer van de GTO, maar is gewoon te repareren in tegenstelling tot mensen.
Grote voordeel van een 250 GTO is dat hij niet total loss KAN raken: reparatie is altijd minder kostbaar dan de economische waarde. Althans bij het huidige prijspeil.
@ghengiskhan: dat heb je ook echt niet een paar reacties boven je gelezen ofzo..
Je zult maar verzekeraar zijn van de veroorzakende partij. Auto total loss laten verklaren en wrak opkopen.
@porsche928: Ik denk dat je voor dat wrak ook nog een aantal miljoenen kan neerleggen.
Dit is nou waarom ik zelf nooit in een dergelijke auto zou rijden, ik zou hem veilig stallen in een mooie verwarmde garage :)
Maar ik heb er ook begrip voor als iemand ervoor kiest om er toch mee rond te rijden, ieder zo zijn/haar ding.
Heel erg zonde… Hopelijk kan hij nog gerepareerd worden.:(
Nu maar hopen voor de eigenaar van de achterop komende auto dat die goed verzekerd is
We kunnen dus de reaguurders grofweg in 2 groepen verdelen en 1 debiele sectie :

De debiele sectie : dat je een vrouw in zo’n auto laat rijden

Groep 1 :
De mensen die, indien ze vermogend genoeg zouden zijn zich buiten de aanschaf van een 250 GTO zouden laten fêteren op de bouw van een catacombe met hoogpolig tapijt en speciale LED verlichting en een klapstoeltje om zich te kunnen vergapen aan hun kostbare bezit, al dan niet genietend van een glas Moët Champagne.
En die drie foto’s in hun portefeuille hebben, om tijdens oesterfeestjes en staande recepties met hun trots te kunnen pronken


Groep 2:
Deze groep heeft het veel moeilijker.
Want, hoewel de 250 GTO wordt gepamperd, wordt hij ieder voorjaar uit zijn winterslaap ontwaakt, er wordt een peperdure Ferrari specialist gehuurd om het beest na te lopen, waarna er een nieuw setje remmen en rubber om de Borrani’s wordt gelegd, de wagen per vliegtuig wordt overgevlogen naar allerlei evenementen.

Zoals die steen, steen rijke gruwelijk-in-de-slappe-was zittende Brit, die me een keer met donderend geweld uit de 12 cilinder voorbij kwam stuiven op een Frans landweggetje in de buurt van Le Mans.
Het leek alsof er een Lancaster bommenwerper laag over kwam vliegen.
Bij mij hingen er vier man juichend uit de wagen
Maar volgens mij begreep die Brit het.
Donders goed !
@desjonnies: Zoals je al aangaf, auto’s zijn gemaakt om te rijden. Ze achter slot en grendel zetten is een schande en een belediging voor de maker ervan. Ik zou dus theoretisch gezien bij groep 2 horen, met het verschil dat ik zelf aan de auto zou sleutelen, mits mijn agenda dat in zo’n geval zou toelaten.
@desjonnies:
Waarom is ‘dat je een vrouw in zo een auto laat rijden’ ? Je kunt het ook opvatten als: Logisch, slim, beargumenteerbaar of ‘voorbehoud van persoonlijke hoogwaardige, uiterst zeldzame en superdure klassieke sportauto’s door er überhaupt niemand anders in te laten rijden dan jezelf’.

Stel jezelf eens de vraag: Wat als jij zo’n auto had, zou jij je vriendin/vrouw, broertje of vriend er in laten rijden? Ik waarschijnlijk niet!
@fapfap:
Ja.
Want mooie dingen en goede dingen des levens moet je delen.
Dan benje pas echt rijk.
@desjonnies:

Ik hoor in de 3e groep thuis. Moest ik dat bezitten zou hem gewoon gebruiken zonder al die speciaal onzin. Niet van dat gepamper maar ook geen verwaarlozing natuurlijk. Meer dan in orde houden kan je toch niet met zo’n ding en perfectie vind ik helemaal saai.

Doet me denken aan een brit die ik ken die de originele Brough Superior heeft die ook nog van Lawrence of Arabia geweest is (en de film versie heeft hij ook geloof ik). Wat een van de meest speciale (en de duurste) motoren is die er bestaat. En die rijd er gewoon mee rond onderhoud het ding maar weent heus niet over een krasje, vuile velgen, verduurd leder,…
Ken is misschien een heel groot woord, heb hem ooit 1 keer ontmoet en er een minuutje tegen gesproken over z’n moto’s.
@desjonnies:
Dat kan je zeker wel aan britten overlaten.
Als je ze echt los wil zien gaan kan ik je de vrijdag voor de 24uur van LeMans van harte aanbevelen.
Dan gaat alles het cicuit op, net een rijdend museum.
De LeMans classic is wat dat betreft ook top, was helaas afgelopen weekend.
In mijn verzekeringsclausule staat dat ik tot 5.5 miljoen ben verzekerd in materiele schade en 3.5 in lichamelijke schade. Dus als ik die ferrari kapot had gereden was mn leven geruineerd :o
Deze 250 GTO heeft ook maar een replica body uit de jaren 70 na een zware crash, zoals beschreven staat in het coachbuild.com artikel. Tussendoor heeft deze auto een “Drogo” body gekregen in 1965, simpelweg omdat deze goedkoper was dan de originele Scaglietti body. Dit lijkt me behoorlijk drukken op de waarde en maakt de pijn wat lichter, omdat het toch niet origineel was. Ik hoop dat de inzittenden snel weer op de been komen.
bewegende delen botsen nou eenmaal ..

althans .. de laatste 5 miljard jaar iig ..
misschien dat het nu ineens anders is ofzo ..
20 miljoen euro waard.. en na restauratie? zeg maar.. niet origineel meer, direct gehalveerd?
Maakt met GTO’s geen ruk uit de meeste hebben wel een of meerdere malen aan de verkeerde kant van de heg gelegen.
De racehistorie is belangrijker bij de waardebepaling van dit soort auto’s.

En de schade aan dit soort auto’s wordt niet gedaan door Beun of Focwa op de hoek.
Ferrari heeft daar zelf een afdeling voor en natuurlijk zijn er goede specialisten die dat ook kunnen.
Tenzij ik blind ben was die al eens gerestaureerd.
De kosten om dit te reparen vallen waarschijnlijk in het niet bij de waarde van deze Ferrari

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).