De Europese specs van de Kia Stinger zijn bekend

Auteur: , 72 Reacties

Jazeker, hij komt ook naar Europa, die Stinger. Maar komt er ook een diesel?

De onthulling van de Kia Stinger was toch wel even een cultuurschok. Zo is Kia een merk dat eigenlijk een beetje onder de radar van de gemiddelde autoliefhebber vliegt en dan opeens komen ze met een achterwielaangedreven D-segmenter op de markt. De meesten waren direct onder de indruk van de auto, die al snel vergeleken werd met onder andere BMW’s 4-serie Gran Coupe qua uiterlijk en verschillende Mercs qua interieur. Niet bepaald de minste namen.

Maar doorgewinterde liefhebbers hebben wel vaker veelbelovende producten gezien, die het dan uiteindelijk toch niet wisten te redden op de keiharde Europese markt. Velen vroegen zich dan ook meteen af of de Kia überhaupt wel geleverd zou gaan worden op het oude continent. Maar die twijfel blijkt dus onterecht te zijn. En voor de verstokte veelrijder is er nog meer goed nieuws: er komt ook een diesel voor de Europese versie.

Afgaande op de specificaties van de motor gaat het niet om een slome duikelaar. Kia heeft naar eigen zeggen een nieuwe 2.2-liter grote zelfontbrander ontwikkeld met 200 pk en 440 Nm. Deze is goed voor een sprint van nul-naar-honderd in acht-en-een-halve tel. Sowieso doet Kia niet aan laffe motoren voor de Stinger, want qua benzinemotoren krijgen we dezelfde motoren als de rest van de wereld. Dat wil zeggen een 2.0-liter turbo met 255 pk en een 3.3-liter V6 turbo met 370 pk. De laatste doet het sprintje in 5,1 seconden en blaast door tot 270 km/h. Dat wordt dus gelimiteerde Duitsers pesten op de Autobahn.

Kia wil van de Stinger dan ook vooral de ideale GT maken. Gregory Guillaume, hoofd design van Kia Motors Europe, weet het in ieder geval goed te brengen:

“De Kia Stinger is een échte Gran Turismo, een auto voor plezierige en langdurige autoritten. Het gaat niet alleen om pure kracht, uitstekende rijdynamiek en een emotionele aantrekkingskracht, maar ook om luxe, comfort en elegantie. Het gaat er niet om wie als eerste bij zijn bestemming is, maar om de reis er naartoe. Het gaat om passie.”

Kia

De productie voor Europa start in de tweede helft van 2017, wat betekent dat je de auto aan het eind van het jaar al op de weg tegen kan komen. De Stinger komt dus met grote snelheid op ons af. Sterker nog, terwijl je dit leest staat @casperh al oog in oog met Kia’s nieuwe raket. Hopelijk duikt hij net op tijd uit de weg, zodat hij ons nadien kan vertellen of de Koreaan ook in het vlees tot zijn recht komt.

UPDATE: een filmpje van de onthulling zie je op ABHD.nl.



72 reacties

Die pook op de foto is toch vintage. Dat kan echt niet meer (vind ik) en mooie bak, maar het is en blijft een KIA, dus restwaarde 0 en geen uitstraling. Misschien moeten ze gril wat ovaler en minder hoeking maken en dat logo uit de gril halen.
@loewie1984: Restwaarde is sowieso om te huilen in dit segment, en als je minder hoeft in te leggen in het begin heb je dus misschien ook minder afschrijving (absoluut versus relatief).
En tja, 7 jaar garantie kun je bij de Duitse gevestigde orde ook op je buik schrijven.
@loewie1984: Vooral dat laatste. Mensen willen geen Kia, hoe mooi hij ook is. Kijk naar de Suzuki Kizashi. Mooie auto, dikke motor, maar zeker geen topper of competitie voor de Duitse orde.

Probleem kende VW ook met de Pheaton. Als je dik een ton betaald voor een hele luxe en grote auto, wil je geen Volkswagen.
@loewie1984: ik vind het juist wel gaaf, zo’n vliegtuig hendel.
@loewie1984: “het is en blijft een KIA, dus restwaarde 0 en geen uitstraling”
Heb je de foto’s wel gezien? Deze wagen heeft enorm veel uitstraling! Veel meer dan een Audi A5 bijvoorbeeld. Uitstraling hangt samen met design en niet zozeer met het logo. Dat het met de kwaliteit van Kia wel snor zit weten we inmiddels wel. Met modellen als de Sportage en deze Stinger raken ze vrij snel hun budget imago kwijt. Mooie auto, goede kwaliteit, lange garantie, nette prijs. Daarmee schop je ernstig tegen de benen van merken als VW maar ook Audi en BMW.
@loewie1984: Als ik kijk naar de 2dehands prijzen van Kia’s en Hyundai’s dan schrik ik eigenlijk hoe hoog die nog zijn. Die afschrijving valt dus wel mee.
Wauw, wat een prachtige auto! Alfa Romeo Giulia, vergeet het maar. KIA komt hier even met dé auto, schitterend!
@viezefreddyw: Het is misschien vloeken in de autoblog kerk ,maar ik ben het volledig met je eens!
@viezefreddyw: yup, ik spaar alvast voor de 3.3 versie!! Prachtige bak dit. #welldoneKia
@viezefreddyw: Ik vind het een knappe auto (op de pook en de roosters in de flank na), maar ik vind de Giulia vele malen mooier. Dat doet overigens niks af aan het feit dat Kia lof verdient en lef toont door met een fraaie RWD auto in dit segment te gaan concurreren met de gevestigde orde.
Op die zijluchtinlaten na een beeldschone auto!
@denniss00: precies dat vind ik nou ook jammer die luchtinlaten. Bij BMW trouwens ook. Luchtinlaten in het voorscherm zijn de nieuwe frontoverhang.
@jaapiyo: correct me if I’m wrong, maar volgens mij is dat om de lucht langs de wielen te blazen om een ‘luchtgodrijn’ te creëeren en zo downforce te verhogen en om de lucht richting de remmen te voeren voor cooling. Vorm volgt functie zeg maar, niet heel mooi inderdaad maar ik kan altijd wel genieten van die kleine functies in het design
Dus wanneer kunnen we Casper dan samen met de Stinger op beeld verwachten? Ik ben namelijk razend benieuwd naar hoe Kia het als nieuwe speler in dit segment doet. De foto’s en specs beloven veel goeds, maar zoals in het artikel terecht wordt opgemerkt worden die verwachtingen niet altijd waargemaakt.
Erg leuke auto! Ideale auto in het segment Audi, Ford en Opel (maar dan met RWD). Kia maakt de laatste tijd best leuke auto’s.
Dat is potverdikke een mooie auto. Interieur ziet er imo ook prima uit. KIA maakt sinds een aantal jaren echt leuke auto’s, zou eerder niet dood gevonden willen worden in een Kia, maar ze zien er nu prima uit.
Serieus sjieke kar. Toch ongelooflijk hoe die Koreanen een merk uit de grond stampen! Hier kunnen Lexus en Infiniti nog wat van leren. Die hebben natuurlijk aan de andere kant van de plas natuurlijk wel weer succes. Dat dan weer wel.
@dutchdriftking: Wat moeten ze hier van leren dan? Lexus is sowieso vele malen succesvoller, dus daarbij ligt het eerder andersom.
Infiniti heeft dat soort verkopen niet, maar wel de auto’s ernaar. Kia heeft nu ook de auto ernaar, moet het alleen nog verkopen. Dus zij moeten het ook nog waar maken.

Niks ten nadelen van Kia hoor, ik vond de Hyundai Genesis modellen ook altijd mooi.
@fanboy: hoe ze als ‘niet Duits’ merk een imago weten op te bouwen in zo’n korte tijd, en ik weet eigenlijk wel zeker dat dit ook zal verkopen. Doen ze toch goed als niet premium merk in het D segment. Dat lukt Lexus (helaas) nog niet.
@dutchdriftking: Lexus verkoopt al sinds de eerste auto in 1990 lekker in het hogere segment. En geroemde kwaliteit. Je kijkt misschien te veel alleen naar Nederlandse markt, maar dan nog moet Kia zich nog bewijzen in dit segment.
Ik vind de vergelijking in ieder geval nergens op slaan.

Dat wil niet zeggen dat ik geen vertrouwen in Kia heb. Ik ben in Zuid-Korea geweest en dan zie je allemaal luxe wagens van Kia en Hyundai (Genesis). Allemaal hartstikke mooi en zouden hier ook welkom zijn.
@fanboy: In Amerika doet Lexus het super goed. Dat staat ook in m’n eerste reactie.
@dutchdriftking: Lexus LFA vergeten? Lexus doet het goed wellicht niet in NL maar er zijn meer landen op de wereld..
@pinut187: LFA was gelimiteerd, dus die verkochten ze sowieso volledig. En in m’n eerste reactie gaf ik al aan dat Lexus in Amerika wel een succes is.
Ja, doe d’r maar een. Maar dan wel de V6, met zo veel vermogen moét dat haast wel een lekkere auto zijn!
Jajajaja, lekker hoor! Laat maar komen. De Kiabadge wordt er nog eens een die je met trots kan dragen!
Hulde voor Kia
Prachtige auto! Hopen dat het een succes wordt. De diesel klinkt qua specs in ieder geval prima! Denk dat dit in de US prima gaat verkopen.
Interieur vind ik niks. Lijkt wel een beetje gedateerd. De buitenkant is wel erg mooi.
@Aquios: wat vind je gedateerd aan het interieur? Ik vind het er erg mooi uitzien. Soort van sjiek zelfs
@lekkerlinksrijden: Ik vind het moeilijk om er een vinger op te leggen. Het is een gevoel dat ik krijg als ik ernaar kijk. Het geeft mij niet dat wow gevoel dat een modern interieur mij geeft. Ik denk dat het met de kleurstelling en de ouderwetse versnellingspook (automaatpook) te maken heeft.
Bring it on! Zou hem dolgraag in het eggie willen zien.
Wat een plaatje! Lekkere motoren ook. Als de uitstoot meevalt en er een scherp prijskaartje aan hangt lijkt mij dit zelfs een concurrent voor de Duitse 3. Zeker met 7 jaar garantie.
Wauw! Een KIA die ik daadwerkelijk zou kopen, wat ziet deze bak er strak uit zeg ?
Hebben!
Ik zal direct ook maar de [i]Trumpiaanse [/i] -vraag stellen: Wordt hij ook gebouwd in Europa of moeten we er 35% belasting op heffen om ons eigen kapitaal, werkgelegenheid en markt te beschermen?
@fiestacruizer:

Ook deze auto zal goedkoper in de USA zijn dan in Europa ..

35% !! Mwhahaha ..
Jij hebt dus nog nooit een nieuwe auto in NL gekocht ..
@fiestacruizer: importheffing is max 4,5% dus alleen BPM zou het verschil maken in Nederland
Dashboard (vooral middenconsole) hebben ze duidelijk bij Mercedes inspiratie opgedaan =D
Beetje dezelfde reacties als toen bij de Kia Optima en hoeveel zien we die bij ons op de weg.
Op youtube heb ik wat filmpjes van de Stinger gekeken. In basis een mooie auto met vage details die bij de Halfords lijken weg te komen. Lijkt alsof de designer een mooie strakke auto heeft getekend en daarna het 10 jarige zoontje van de baas wat suggesties heeft gedaan. De louvres in de motorkap. De chromen lucht uitlaten op de zij kanten. En de streep lichten aan de achter zijde.
Het zou me niks verbazen dat deze, net als de optima, het goed gaat doen in Amerika.
voorzichtige gok: prijzen beginnen bij 45/47K en eindigen ergens in de 60 ?
@thearchitect:

Klopt .. Jaguar XF / Volvo S90 prijzen ..
Een auto met veel potentie. Niemand die mekkert over het interieur? Ik dus wel. Lijkt wel een rechtstreekse China-import. Beetje BMW, beetje S klasse, en dan precies op een manier hoe het er in z’n totaliteit echt verschrikkelijk cheap uitziet. Alleen al daarom zou ik hem niet hoeven.
@carlover66: wrijf even de stront uit je ogen, en kijk nog eens. Kom op, dit is gewoon erg fraai. En uiteindelijk lijkt alles ergens wel op mekaar. Elke auto heeft 4 wielen, koplampen, bumpers, zijspiegels etc. Interieur idem dito. Ze moeten ook wel, want anders krijgen ze geen type goedkeuring. Koop anders een extravagant prototype, weet je zeker dat je iets “unieks” rijdt.
Vele malen mooier als de nu al ouderwetse Giulia. Komt nog bij dat deze niet bij de eerste drempel uit elkaar valt, wel altijd start en 7 jaar garantie geniet.
Een 2.2 diesel die in 8,5s naar 100 gaat? Indien men dit soort wagens wil vergelijken met BMW en Merc dan dienen ze er toch voor te zorgen dat ze op zijn minst even snel naar de 100 gaan. Ziet er voor de rest wel ok uit op foto maar hoe lang zal dit design fris blijven en hoe zal dit er irl uitzien?
@jannemaneke: ik vond 8,5 ook al aan de langzame kant voor een 220 pk en 440 Nm RWD wagen… Er zijn drie opties denk ik: 1) het blijkt toch sneller dan 8,5. 2) er zit een hele trage conventionele automaat in. 3) het is een hele zwaarlijvige wagen. Laten we hopen op optie 1…
Ik vind hem erg mooi maar het blijft een KIA………
5 jaar geleden waren dit mooie cijfers.
Maar als je tegenwoordig premium geld uitgeeft, krijg 220-240 pk uit je 2.0 diesel, niet 200 uit je 2.2 diesel.
Uit je 2.0 turbo benzine motor, weet de concurrentie (in hun niet-R modellen) ook rustig 300 – 325 pk te trekken.
400pk uit je 3.0 blok is ook de standaard tegenwoordig.
Kortom: daar ligt Kia op achter op het moment ze premium willen doen en er premium voor willen vragen

Maar goed, als ie er staat bij de dealer, ga ik zeker even kijken. Ik wil graag zien hoe alles werkt en voelt. Kijken of dat ook de premium prijs kan gaan verklaren.
@gregorius: het aantal PK versus gewicht wil ik wel eens zien tussen KIA en de Europese sh*t. Komop, de Europese merken stellen wereldwijd toch niets voor in absolute aantallen? Wie geeft er nu 7 jaar garantie voor zijn merk?
@gregorius: denk dat kia de motoren niet teveel wil uitknijpen vanwege de 7 jaar garantie. Heb ook zo het idee dat die snelle diesels wel lekker zijn maar ze worden er bepaald niet betrouwbaarder op
Mooiste koreaan ooit denk ik wel
Wat een prachtig ding zeg!
Ik spaarnog even door voor een BMW 440i of Audi S5
De prijs zal het suc6 bepalen. Dat is regel nummer 1 in auto land. Zeker met alle “leaserijders” in NL. Als ze deze auto kunnen rijden voor 200 euro bijtelling en een Mercedes // Audi // BMW voor 500 of een VW bijv voor 400 zeg ik gegarandeerd suc6. Wordt het echter een vergelijkbare prijs dan is t jammer maar helaas.. paar privé rijders misschien maar dat is NL. In België zal de auto t dus een stuk beter doen(al bij voorbaat). Daar durft men wat minder status maar meer uit t hard te kiezen…
persoonlijk hoop ik dan ook op een suc6 daar ik t een mooie bak vind, maar ik zou er zeker niet op gokken dat het een succes wordt…
Mooie middenconsole. Mooi gekopieerd van een ’s coupe (luchtroosters) en het scherm van een amg gt
Gaaf ding zeg. Ik hoop dat ie het goed gaat doen in Europa. Meer mooie variatie op de weg is altijd welkom.
Nu nog een mooi prijsje en het wordt een topper
Dit klinkt anders wel veelbelovend: “De ontwikkeling van het chassis gebeurde onder supervisie van Albert Biermann, de Duitse ingenieur die tot 20 maanden geleden aan het roer stond van BMW’s M-departement.”

http://www.autogids.be/merk–kia/autonieuws/nieuwe-modellen/kia-stinger.html
Prachtbak. Doen ze goed!
Mooie auto, zonder meer. Nu nog een jaar of twintig de marketing strategie aanpassen en onze kids vinden KIA misschien wel ‘premium’ of zoiets :)
Het is en blijft een KIA die merkgeile kopers nooit en masse over de streep gaat trekken….
Ik wil eerst wel eens weten / lezen/ zien / ervaren hoe ie rijdt. Want uiterlijk is één ding, maar uiteindelijk koop je een RWD D segmenter omdat het beter rijdt dan een FWD.
Is toch mooi als je zegt dat je Kia rijdt, de rest bijna stikt in t bier en vervolgens met die slee aan komt zetten.. zet m maar zo bij mij op de oprit hoor. Pracht bak!
Dik! Giet dit nog even in een ruime break, en ik hoef niet per sé een 5 reeks…
Dikke slee !? Hahaha. Jongens toch….. Get real.
@peterv: want?
Mag ik hem vast tippen als Autoblog Auto van het Jaar 2017?
@wenerv8.

Laat maar. Tegen zo veel kalverliefde ben ik niet opgewassen.
De designers hebben veel GTA V gespeeld; van de voorkant lijkt de auto wel heel veel op de Übermacht Oracle :D Maar verder is dit een auto die ik maar wat graag zou willen hebben; iets wat ik van veel andere Kia’s en Hyundais niet kan zeggen. Sowieso is het Kia design van de laatste twee jaar enorm verbeterd (peter schreyer?) tov concergenoot Hyundai. De nieuwe Sportage is ook echt een hele mooie auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).