De gaafste 911 in Genève is geen Porsche

Auteur: , 42 Reacties

Het is eigenlijk niet eens een 911.

Oké, sorry voor wat betreft het muggenziften, want Ruf is natuurlijk al jaren een bekend fenomeen. De jongeren onder ons kennen het merk wellicht van racespelletjes die in het EA-tijdperk geen Porsche-licentie konden bemachtigen, maar Ruf is zo veel meer. Samen met Singer bouwt Ruf misschien wel de gaafste Porsches van het moment. There, I said it.

Het idee van de SCR, die Ruf dit jaar mee nam naar Genève, is niet nieuw. Vorig jaar nam Ruf de nieuwe CTR mee, een ode aan de welbekende Yellow Bird. Ruf dacht de kracht die de Yellow Bird uitperste te verrekenen naar huidige maatstaven, maar 710 pk werd toch een beetje overkill. Als je het daar mee eens bent, kun je opteren voor het nieuwe model onder de CTR die Ruf dit jaar meenam naar Genève. Hij heet SCR en hij lijkt veel op zijn oudere broer. Juist de verschillen maken hebberig: het aantal pk’s werd gereduceerd naar 510 stuks, gezien het feit dat je dan in de buurt komt van een GT3 RS is dat meer dan genoeg. De rest voldoet eigenlijk aan alle puristen-clichés, een handbak en een atmosferische zescilinder boxermotor. Die laatste stuurt de pk’s over de achteras naar het asfalt. De grote “turbo-wing” van de CTR is weg, de iconische aflopende daklijn van de 911 keert terug met een uitschuifbare achterspoiler. De auto bestaat voor het grootste deel uit koolstofvezel, wat het gewicht laag houdt: net geen 1300 kg.

De SCR is echter meer dan de perfecte rijders-Porsche. Kijk alleen naar de retro-styling, om vervolgens tot de conclusie te komen dat met ondersteuning van moderne LED-lampjes en grote velgen, deze auto ineens weer zo bij de tijd lijkt. Dit is misschien wel de meest puristische en sensationele 911 die je momenteel kunt krijgen. Dat hebben ze opnieuw fantastisch voor elkaar bij Ruf.



42 reacties

Totaal mee eens! Buitencategorie cool.

In het voorjaar ga ik bij ze op bezoek in Zuid Duitsland.
Van buiten extreem cool. Maar van binnen toch een stuk minder mooi.
Niet helemaal mij smaak, velgen zijn te groot en achterbumper/lichten zijn gewoon niet mooi. Singer maakt voor mij nog steeds de allerlekkerste.
@dave130r: dit komt op mij een beetje cartoonesk aan. Aan de achterkant doet die doorlopende (te laag geplaatste) lichtstreep vooral niet veel goeds in de proporties.
@dave130r: Inderdaad, Een Singer is, naar mijn mening, toch even mooier. Vooral het gebrek aan kleur in het interieur van deze RUFF valt tegen.
@dave130r:
Ben het wel met je eens, geloof ik. Zo’n SCR is een technisch meesterwerk en daardoor enorm begeerlijk, maar qua uiterlijk wint een Singer. Op punten weliswaar, niet op K.O., maar toch.
@amghans: Een Singer leent zich om naar te kijken.. en persoonlijk vind ik de modernismen zoals die lenskoplampen op een Singer een beetje jammer. Als ik geld had als water, komt deze RUF toch eerder. Liever rijden dan kijken. En de modernismen (zoals de moderne look voor de verlichting) komt bij deze minder detonerend over. Het gebrek aan een aflikbaar interieur vertaald zich hopelijk naar een beheersbaarder prijs.

Rijden. Dat wil je hiermee. Niet wegzetten als investeringsobject. Daar is inderdaad het interieur niet mooit genoeg voor. Maar oh. wat zou ik mijn bips graag in die pied-de-poule drukken!
@postzegel: ik heb natuurlijk geen ervaring, maar als ik kijk naar wat Singer met de techniek uithaalt moet het ook qua rij-ervaring (rip-roaring volgens autocorrect, wtf) een juweeltje zijn. Het is niet slechts eyecandy!
@postzegel: rijden doe je miss wel beter in een RWB.
@ikleesookoverautos: Loool, verdiep je anders even wat meer in RUF. Zo’n RWB gedrocht is voornamelijk looks.
@postzegel:
Qua ‘rijden’ : volledig met je eens, er slechts naar kijken is (een vorm van) armoe. Niet alleen geld moet rollen, auto’s ook, dus gaan met die . . . komkommer.
@dave130r: dik 500 PK en 1300 kg, je hebt nu eenmaal een zeker maatje remschijven nodig om hier veilig mee om te gaan. Dus eerder noodzaak dan esthetische keuze.
@BaRa: Goed gezien maar voor ieder probleem is er een oplossing. Minder grote keramische schijven hadden een oplossing kunnen bieden. Ook lijken de velgen optisch groter omdat de spaken volledig vlak doorlopen tot de velgrand, in dit geval had dus bijvoorbeeld een minder modern ogende BBS RS velg er veel beter uitgezien.
@dave130r: inderdaad. Het is best gaaf, maar Singer is zoveel gaver!
Had wat mij betreft wel een klein schepje op de achtersteven gemogen, maar voor de rest een strakke bak.
Mij lijkt het wel wat. Ruil ik mijn 930 in. Deal?
@hbk62: Waar woon je? :’)
Die nieuwe Rufs zijn zo gaaf . Al mis ik bij deze wel de spoiler en die achterlichten zijn niet de mooiste. Maar toch zou ik hem nemen vermoed ik. 510 pk 1300 kg . Perfectie .
Gewoon lekker simpel interieur alles wat je nodig.hebt
Nooit gedacht dat zo’n lelijke kleur groen toch stiekem zó mooi op zo’n auto zou staan. Nu de knippers onder de koplampen gewoon weer oranje en die velgen een inch of twee kleiner en het ontwerp aanpassen naar een retro-mod Fuchs model. Dan is -ie voor mij helemaal af.
De velgen zien er niet uit. Het ontwerp ervan zou een Daihatsu Cuore misschien niet misstaan, maar past echt niet bij een sportwagen. Geen probleem natuurlijk, want een setje mooie sloffen is vast makkelijk te vinden. De koplampen vind ik ook niet mooi. Misschien valt er iets knappers op te knutselen. Met een paar kleine aanpassingen kan dit nog een hele toffe bak worden.
@thomassnelweg: doet me denken aan de velgen van een Enzo. Weinig mis mee. Sowieso gaat bij dit ding functie over design, velgen lijken wel erg licht.
That said, ben er ook geen fan van. Iets meer klassieker model mag er wel onder, een leuke meerdelige breedset. En indd. Verlichting heeft teveel moderne fratsen, maar past op zich wel in het thema..
@thomassnelweg:
De velgen hadden wat diepte mogen hebben.
Qua design ogen ze erg “mainstream”.
Ze ogen nu wat “plat”.
Niet echt mijn ding.

Verder wel een bruut apparaat!
Ik mag dit wel…. retro Porsche in een modern jasje. Hele gave kleur ook. Ik zeg; zet maar voor de deur. Een Singer is ook goed….
Dan kies ik toch voor het nieuwste speeltje van Magnus Walker: http://www.speedhunters.com/2016/12/magnus-opus-the-complete-porsche-964/
@mperformance: lekker hoor. Hij moet wel oppassen dat z’n haar niet tussen de motorklep komt…
Analoge klokken, fantastisch!
Heel erg gaaf!!! 😍
Zelfs liever dan een harem zou ik deze kist willen hebben. Ubergeil!
Neigt toch naar kitch. Technisch steekt het vast uitermate goed in elkaar, maar er gaat toch niets boven een puntgave originele 993. Raar interieur trouwens ook…
@jorden: kitSch.
Ziet er iig 100x beter uit dan de verkrachtingen van Liberty en Mansory e.d.
Kermit!
Mollen ze hier een echte 911 voor?
@rossi: Nope. Eigen carbon tub met ophanging en plaatdelen. Ziet er alleen uit als een (soort van) oude Porsche. https://youtu.be/1KkLZCg7MAM vanaf 7.55
Bah
Honds lelijke macans, cayennes en panameras bouwen met een voorin geplaatste diesel die liefhebbers doen huilen kunnen ze als geen ander. Maar een retro 911 waar duidelijk vraag naar is en waar de petrolheads van dromen dat lukt niet.
Gister de ctr nog tegen gekomen, vond de koplampen niet mooi, maar voor de rest was dat wel echt een hele fraaie auto. De spoiler die daar opzit lijkt op de fotos ook meer toe te voegen aan het ontwerp.
Wat een hoerig interieur. Daar geef je toch geen geld aan uit?
Liever een 991 GT3, dit is voor mensen die ouder dan mij zijn en ik ben 42…
Vreemd dat alle puristen zo moeilijk reageren op deze auto. Ja, een echte klassieker is mooier, maar dit is dan ook gewoon een nieuwe auto. Er is geen goede porsche voor gesneuveld. En dan dat gemiep over het interieur. Vergeet alle carbon shit, zó ziet een lichtgewicht interieur er dus uit.
Een singer is mooier, een GT3 sneller en een turbo is luxer. Maar dit zou zomaar de leukste kunnen zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).