De historie van de bijtelling – recycling van staffels

Auteur: , 32 Reacties

Laten we het eenvoudig houden en alleen deze eeuw meepakken. We zitten in jaar 2013, maar de "leaserijder" kreeg al VEERTIEN keer een wijziging van de bijtellingsregels om zijn oren. En die "nieuwe" staffels van Weekers: ook die kwamen we al eens tegen.

Bij de BOVAG en de RAI Vereniging mogen ze dit artikel ook uitprinten en boven hun bed hangen. Zij reageerden beiden positief over het voorstel van Weekers om staffels te introduceren rond prive gebruik. De BOVAG wil er een proeftraject starten, de media doken er bovenop en Weekers claimde de primeur. Het was “iets nieuws”. Niet dus, want van 2001 tot en met 2003 haden we dit systeem echter al. Het bleek uiteindelijk te fraudegevoelig en te complex en werd weer afgeschaft.

Sinds 2000 was het ieder jaar raak, alleen in 2011 was er rust in de tent en waren er geen wijzigingen.

2000: 20 of 24% bijtelling afhankelijk van de woon-werk verkeer afstand.
2001: Staffels voor gereden prive-kilometers.
2002: Staffels voor gereden prive-kilometers, woon-werk gedeeltelijk prive, aanpassing staffels
2003: Staffels voor gereden prive-kilometers, twee-derde woon-werk wordt als prive aangemerkt. Aanpassing staffels.
2004: Bijtelling omhoog naar 22%, alleen als er minder dan 500 km prive wordt gereden is er geen bijtelling.
2005: Accessoireregeling verminderen catalogusprijs voor de inkomstenbelasting afgeschaft.
2006: Boordcomputer, cruise control en navigatiesysteem moeten volledig worden bijgeteld
2007: Bijtelling “verhuist” van inkomstenbelasting naar loonbelasting
2008: 14% bijtelling voor zuinige auto’s. Reguliere bijtelling stijgt van 22 naar 25%
2009: Introductie 20% bijtellingsgcategorie.
2010: Introductie 0% bijtelling voor elektrische auto’s; Bijtelling op basis van dagwaarde voor auto’s ouder dan 15 jaar gaat naar 35%.
2012: Wijziging CO2 grenzen per 1 januari, 1 juli en ook de BTW verhoging naar 21% per 1 oktober.
2013: Wijziging CO2 grenzen
2014: Wijziging CO2 grenzen
2015: Wijziging CO2 grenzen

Leuker maken we het zeker niet, maar we kunnen wel iedereen aan het werk houden door de regels continu te veranderen.



32 reacties

Gewoon niet leasen.
@xiran: daar komt het uiteindelijk wel op neer ja
@xiran: niet zo jaloers…
@Svenska_Aeroplan_AB: ik ben alleen jaloers op een tank pas.
@xiran: gewoon niet LEZEN (zonde van de tijd; politiek gepruttel)
@xiran: begrijpelijke reactie. Ik zou gewoon blijven rekenen. Niet alleen bij de leaseauto is de overheid onbetrouwbaar maar ook met heel veel andere zaken. De regels wijzigen à lá maar de snelheid waarmee deze nieuwe regels worden ingevoerd gaat veel te snel. Uiteindelijk weet men niet meer waar ze aan toe zijn en dus durven nergens meer gebruik van te maken. Ik doel op bijv: belastingvoordelen wel/niet, kinderopvang, hypotheekregels etc. Een onbetrouwbare overheid is de doodsteek voor een gezonde economie… :-(
@BrutaalAapje: een waar woord.
Pfff inderdaad. Je mag er nog één ergernis bijzetten wat mij betreft: geen Europese eenheid. Nu wordt er bij het bepalen van de uitstoot van een auto ( want dat is het…) gekeken naar de grote markten als GB en DLD. En de NL grenzen zijn soms net een grammetje lager toevallig… Als er één pakket maatregelen is binnen Europa kunnen de fabrikanten zich daarop richten. Als je je als overheid dan toch gaat mengen in de private markt, doe het dan wel eerlijk!
@Svenska_Aeroplan_AB: scheelt ook veel geld voor autofabrikanten, ze moeten nu aan de wetgeving van elk europees land voldoen. Al die veranderingen per land is duur voor een autofabrikanten en onnodig.
@Svenska_Aeroplan_AB: hierdoor zie je ook het beeld ontstaan van ‘Nederland = duurste autoland”. Enerzijds de afdracht aan Brussel als een schoothondje voldoen…en vervolgens de burgerij NIET opzadelen met ‘voordelen’ die Europa zou kunnen bieden. Maarja, ook Rutte gaat na zijn termijn naar Brussel, evenals alle andere Jopies die op het blauwe pluche zitten. Domme mensen noemen dit ‘slim zijn’, slimme mensen noemen dit ‘volksverlakkerij’.
@Megakix: slimme mensen weten dat het wel meevalt met de autokosten in Nederland.
@Svenska_Aeroplan_AB: klopt..de slimme mensen gezien vanuit de domme mensen… :)
@Svenska_Aeroplan_AB:

Gelukkig hebben we nog slimme mensen als SAAB en Megakix…
Heb je een teiltje ?
@anakiet: heb je zelf geen teiltje? Gebruik het toilet maar.
Fair is als de accijnzen omlaag gaan.
Fair is als je geen bijtelling hoeft te betalen over andere belastingen zoals C02 tax en BTW.
Fair is als je op basis van werkelijk gebruik betaalt.
Fair is als de inkomsten uit autogebruik alleen worden gebruikt voor mobiliteit.
Fair is dat je onschuldig bent aan ontduiken van bijtelling tenzij het tegendeel bewezen is.


De stas heeft nog veel te doen dus…
Zie weer handel voor de tacho maffioso. Auto even op de “zomerstand” of een “verjongingskuurtje” en klaar is kees.
@rodger: exact. proefballon die weer sneuvelt op onuitvoerbaarheid. Applausje voor Weekers….had hij niet even een afleidingsmaneuvre nodig? Iets met reclamezuilen en corruptie?
Oh ja, vergeet niet dat welke wijziging dan ook NOOIT mag leiden tot MINDER inkomsten voor de Staat…dusssssssss
Hoe is dat eigenlijk geregeld in omringende landen?
@mout: ja? Iemand die dat weet? Heb je daar ook bijtelling?
Tja als ze de uitstoot omlaag willen hebben moet daarvoor betaald worden he
Wat zou de wereld eigenlijk zijn als je gratis benzine kan krijgen. En geen bijtelling hoeft te betalen?
@bmwe46csl: hetzelfde, alleen met burgers zonder ergernis…
Hou de bevolking bezig. Zorg zeker dat de verdienende middelaag niet te veel zelf gaat nadenken en reactief wordt op het kromme gestelde…..
@minimaseratti: correct verwoordt…althans, vanuit mijn optiek..
zorg dat voedsel spuuggoedkoop is ..
zorg voor genoeg sport/voetbal subsidie ..

punt 3 ..
make sure dat het monetaire systeem moeilijker te verteren is dan voedsel ..
make sure dat buitenspel ofzo belangrijker wordt dan je financiele huishouding ..

oldest trick in the book ..
geef brood en spelen volk wat ze toekomt ..

mooi stukkie huiswerk @wouter ..
Gewoon dit jaar nog en Volvo V60 Hybrid, Mitshibushi Outlander PHEV, Tesla Model S, Opel Ampera, Chevrolet Volt of Toyota Prius Plug-In gaan rijden. Heb je de komende 5 jaar 0% bijtelling zie je daarna wel weer wat ze allemaal verzonnen hebben. Tevens krijg je als ondernemer maar liefst 3 subsidies ter stimulering van de aanschaf van een auto die minder dan 50gr CO2 uitstoot. Maar wees er snel bij want registratie in 2014 wordt de bijtelling 7% (nieuwe categorie voor Wiki) en de run op deze auto’s is groot en de productie van met name de V60 Hybrid, Outlander PHEV en Tesla is heel beperkt. Op is op. Wel goed om te zien dat er nu ook auto’s komen waarmee je gewoon een caravan kunt trekken! V60 1.800kg, Outlander 1.500kg. Overheid, succes met het pesten van de zakelijke rijder!
@wouter: / @bijtelling: kun je vertellen hoe het zit met de vrijstelling van de bijtelling als je minder dan 500 km prive rijd?
bestaat dat nog of heeft de overheid daar iets op bedacht?
@bijtelling: die 5 jaar 0% bijtelling is geen wet en houdt geen stand. Geniet ervan zolang het kan. En trouwens als CO2 uitstoot echt belangrijk is dan dient het dringend wettelijk verboden moeten worden dat iemand achter een 0% bijteller een caravan hangt. Als er iets is wat het brandstof verbruik omhoog jaagt dan is het wel zo’n lekker overbeladen Nederlands caravan (met alle kilo’s aardappelen, hagelslag en Bison vochtvreters).
Als deze reguuring dus) de zaken nu eens gewoon in 1 klap duidelijk zouden stellen, en er dan met hun vettige vingertjes van af zouden blijven…
De auto industrie stort met dit gedoe op het moment in, de bouw is al ingestort; hoever laten ze het komen voordat we allemaal werkeloos thuis zitten en gewoon niks meer kopen???
Zolang ze onderstaand met rust laten vind ik het allemaal wel best. Ze zoeken het maar een tijdje uit daar in Den Haag.

“Bijtelling op basis van dagwaarde voor auto’s ouder dan 15 jaar gaat naar 35%”
Kan iemand mij uitleggen wat een staffel is?

Want de Wikipedia-uitleg (Het begrip staffel is in de Handel (economie) een gradatie in een kwantumkorting. Bij toename van de hoeveelheid in de afname van een bepaald product of dienst neemt de verleende korting op de gebruikelijke prijs per staffel toe) begrijp ik niet. Toch niet in relatie tot autobelasting…
De staffel zal waarschijnlijk inhouden dat de 500km-vrij verdwijnt, en dat je dan ..% betaald voor een minimaal aantal km’s? Hoe meer km’s, hoe duurder het wordt.
Feitelijk heeft Fransie een omgekeerde staffel in gedachten volgens mij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).