De Jaguar F-Type is maar een rare auto

Auteur: , 102 Reacties

En met 'raar' doel ik uiteraard niet op het design (want dat is prachtig), maar wel op de positionering die Jaguar heeft gekozen. Of eigenlijk: De positionering die ze niet hebben gekozen. Als je de F-Type vergelijkt met (mogelijke) concurrenten dan wordt al snel duidelijk dat de F-Type een beetje tussen wal en schip valt.

Je zou verwachten dat een sportieve roadster met 2 zitplaatsen zit het beste zou laten vergelijken met auto’s als de Audi TT, BMW Z4, Mercedes SLK en Porsche Boxster. Dat is echter niet het geval. Voorgenoemde auto’s zijn namelijk allemaal zo’n 20 centimeter korter, veel lichter en ook nog eens goedkoper.

Vergelijken met een BMW 6 Serie dan maar? Niet echt hetzelfde type auto lijkt mij. Zo’n 6 Serie is eerder een concurrent voor de XK(R). Een Mercedes SL dan? Die komt eigenlijk nog het meeste in de buurt. Een SL is iets groter (zo’n 10 cm) en ook de prijzen liggen enigszins bij elkaar in de buurt. We hebben de F-Type ook al eens vergeleken met de Porsche 911 Cabrio, maar heel eerlijk vind ik die vergelijking niet.

Vergelijken met ‘praktische’ cabrio’s zoals de A5, 3 Serie of E-Klasse is ook een beetje vreemd natuurlijk. Die auto’s zijn niet alleen handiger (2+2 zitplaatsen), maar fors goedkoper. Nog even voor de mensen die het niet meer weten de prijzen: F-Type (340 pk) €90.000, F-Type S (380 pk) €103.000 en de F-Type V8 S (495 pk) kost €139.000. De goedkoopste Jaguar XK kost €140.620 en heeft 385 pk.

Jaguar zal ongetwijfeld een goede reden gehad hebben om de F-Type op deze manier (zonder directe concurrenten) te positioneren. Als je een roadster met 2 zitplaatsen wil kan je voor veel minder geld terecht bij de concurrentie. Jezelf onderscheiden is prima en niet iedereen elke auto hoeft in een ‘hokje’ te passen, maar als je daarvoor kiest is het wel slim om een USP (Unique Selling Proposition) te hebben. Oftewel: Je moet iets veel beter doen dan de concurrentie.

Bij de F-Type heb ik een beetje moeite om die te kunnen ontdekken. Het design is prachtig, maar aan de andere kant is de prijs fors te noemen en is het gewicht ook aan de hoge kant. Ook zou een handbak misschien wel aardig zijn in een sportieve roadster. Er zijn geruchten dat Jaguar die in ontwikkeling had/heeft, maar het project schijnt ook alweer gecanceld te zijn. De prestaties zijn niet verkeerd, maar de concurrentie bied hetzelfde (of beter) voor minder geld.

Wat zie jij als concurrent voor de F-Type? En denk je dat Jaguar een juiste strategie heeft gekozen? Of was het slimmer geweest om de F-Type qua prijs, afmetingen, gewicht en prestaties vergelijkbaar te maken met de TT, Z4 en Boxster? De XK kan dan mooi de strijd aan met auto’s als de 6 Serie en GranCabrio.

PS Voor de mensen die het niet meer weten nog even de afmetingen. De F-Type is 4,47 meter lang, 1,92 meter breed, 1,30 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,62 meter. Wat dat allemaal weegt? De lichtste F-Type weegt 1.597 kilo en de V8 schopt het tot 1.665 kilo.



102 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
-edit: eerst lezen, dan commentaar leveren-
de F-type is voor de mensen die geen aston martin v8 vantage roadster kunnen betalen…?

verder is F-type een fraaie bak
@eindbaasje: zit net ff te kijken naar de V8 Vantage en die is zelfs kleiner(!) dan de F-Type. Had ik niet verwacht.

F-Type: 4,47 meter lang
V8 Vantage: 4,38 meter lang

Scheelt toch 10 centimeter.
@robbie: ja idd ..en de vantage is zwaarder en ong 50k duurder…. het kan dus erger
@eindbaasje:
Poor man’s Astin Martin?
De F-type is de XK voor Nederlanders. Kost hier evenveel als een XK buiten NL.
@Jochempie: ’t wordt hoog tijd dat ze hier bij Autoblog ook de prijzen voor de Belgische markt er eens bijzetten. Zo wordt ’t er goed ingepeperd hoe belachelijk die BPM eigenlijk is.
OT : mss de Wiessman ?
@fep739: Is inderdaad een goed idee, dan heb ik tenminste ook een idee wat de prijzen bij ons in België zijn. Nu neem ik de NL-prijs en doe ik er een goeie 20% af (geen idee of dit accuraat is of niet).
Wie dergelijke bedragen kan stukslaan op een auto voor “erbij” zal het een worst wezen denk ik.. Deze auto is erotiek op 4 wielen.
@allaar: helemaal mee eens!
@allaar: Niet voor iedereen ;-)
op de fotos oogt hij compact. maatje Audi TT
@W115: schijn bedriegt ;)

F-Type: 4,47 meter lang
Audi TT: 4,19 meter lang
BMW Z4: 4,24 meter

Scheelt dus een flink stuk.
@robbie: serieus zitten bitchen over 24cm verschil?? Lijken wel mannen hier;)
@mightymike: Dat is meer dan je denkt hoor.
Geen concurrenten, hij heeft die niet nodig om goed te zijn en te verkopen!
@astonfreak:
Duitsers zouden meteen roepen dat ze weer een “niche” gevuld hadden….
Gewoon een vreselijk mooie roadster zoals alleen engelsen dat kunnen….
Kwestie van perceptie ‘tussen wal en schip’ en ‘gat in de markt’ is hetzelfde. Of nog : was de E-type een dure Triumph of een goedkope Aston-Martin?
@heidekonijn: Een waardige opvolger van de E-type, wat dat betreft.
En met goedkope AM denk ik dat je ook nu de spijker op de kop slaat. V8 Vantage is 4,38. En je hebt al aan de F-type S genoeg om ‘m bij te houden.
@heidekonijn:
De E-type was een van de snelste wagens ter wereld voor een belachelijk lage prijs. Nergens waren die prestaties zo goedkoop te verkrijgen, op de koop toe kreeg je er een van de mooiste ontwerpen ooit bij. Bij deze incarnatie zijn dus alleen de looks gebleven…
@StijnB: Verslik ik me toch even. Een auto van 495pk voor rond de 1600kg… niet snel genoeg voor je?
@heidekonijn:
Meer dan snel genoeg voor mij persoonlijk, maar algemeen toch een meeloper ipv de voorloper die de E-type was…
waarom wordt dat ding vergeleken met lease/huur auto,s ??
Er zijn liefhebbers van open tweezitters in elke inkomenscategorie. Dus ook mensen die 90.000 te besteden hebben.
zit die niet in dezelfde categorie als waar de BMW Z8 destijds in zat?
@jpoers: dat was ook al zo’n succes (not).
@robbie:
Maar die kon dan weer wel wedijveren met een Ferrari 360, evenveel pk en zelfde prestaties… Bovendien toch nog wat exclusiever, up market…
@robbie: heb ook niet gezegd of dat een succesmodel was. Vond het wel altijd een mooi model. Hetzelfde als bij deze jag, maar of het ook een goede verkoper wordt?
@jpoers: beetje wel ja alleen de Z8 was duurder en veel mooier zeker voor die tijd!
deze dan misschien. alleen is die niet meer in productie
http://media.autoweek.nl/m/m1by0dhb83mm_800.jpg
@Flamingo: dat was ook zo’n vreemd ‘kansloze’ vogel. Al was die Lexus nog redelijk te vergelijken met een SL. Alleen een stuk minder sportief.
@Flamingo: Alleen wil geen hond daarin teruggevonden worden.
Vergelijking met de SL is prima en historisch verantwoord. Ik zou -heel verrassend- voor de uitgebalanceerde SL gaan. Ondanks dat de Jaguar een mooi design heeft doet ie me niet zoveel dat hij de top techniek van de Benz kan overtreffen.
@eklasse: u heeft er al in gereden?
Vind het wel een goede zet. Auto’s in de TT klasse hebben doorgaans een wat minder stoer imago. Als je als Jaguar daar net even boven gaat zitten met een “echte mooie sportwagen” denk ik dat het wel goed kan komen. Dit heeft toch wel iets meer uitstraling dan een TT of SLK. Verschil in design met de XK is ook meer dan groot genoeg.
Ze hadden denk wel de S Type achterwegen kunnen laten, gewoon 2 versies 380 pk en de V8.
Kan me niet voorstellen dat dat beetje extra vermogen voor jaguar nou zo veel kost, dus gewoon niet beginnen aan de 340 pk versie.

90K, 380 PK en een schitterend design, zet de oven maar vast aan, die gaan als warme broodjes ;)
@anakiet: met het begin van je comment ben ik het eens. Alleen noem je de tenenkrommende S-type. Wat n ramp was dat. Hou het bij F-type S
@eklasse:

Ja dat bedoel ik, die S type vergeten we maar snel.
@anakiet: de graag is natuurlijk nog mensen 20k willen betalen voor een auto die ‘mooier’ (en groter) is, maar verder weinig voordelen biedt.

Het is niet zo dat die extra lengte tot gevolg heeft dat je meer ruimte hebt in het interieur. Of dat je meer opbergruimte hebt oid. Het is een beetje ‘nutteloze’ extra lengte.
@robbie: zou ruimte überhaupt een motivatie zijn om een tweezitter / sportauto te kopen?
@eklasse: ik hoop het niet ;) Vraag blijft wel waarom de F-Type zo groot moet zijn.
@robbie: omdat er dan ruimte is in het gamma om er nog een compact roadstertje onder te zetten. Moet lukken in het indiaanse succes verhaal tot nu toe.
@robbie:

Dat blijft idd de vraag. Voor mij lastig in te schatten, niet echt mijn budget. Maar zo’n TT RS vanaf zo’n 80K kaal of deze ? En mede daarom moet je dus niet aan die 340 pk versie beginnen, blok is toch hetzelfde. Laat de extra opties achterwegen en hij staat al sterker in de markt, (voor dezelfde prijs) Tenminste dat is mijn theorie :)

Die 10K extra vind ik ook zo lullig, gaan we naar een tuner voor die 40 PK of betalen we 10K, je kan em eigenlijk ook niet laten staan. Dan denk ik echt waarom ?

Hij is denk ook groter zoals E klasse al aan geeft omdat ie net boven de TT e.d. zit.
Geen ruimte meer over laten tussen segmenten, hoef je er later niet nog iets tussen te proppen :)
@robbie: Om de mooie lijnen beter tot zijn recht te laten komen.

OT: Deze auto moet een soort status symbol worden, net als een Rolls Royce Phantom dat is en de E-type dat is/was. Zijn unique selling point is zijn zijn. Dit is de nieuwe maatstaaf, een nieuwe richtlijn.
Prachtig in zijn soort en iedereen die klaagt over zijn prijs, of vermogen behoort niet tot de doelgroep. Zonder echte concurrentie is deze het beste af, een knap staaltje Jaguar in mijn ogen.
Maakt niet uit hoe duur of hoe groot of welke concurrent. Met dit uiterljk zal die als warme broodjes over de toonbank gaan
Ik zie de concurrentie meer buiten de automarkt. Het is de Jag of 10j lang keiharde porno, dat is het enige wat in de buurt komt.
als de autobloggers.nl er dolletjes op zijn ..

dan hoop ik dat Jaguar er een hoop bankreserves op na houden ..
In dit segment kopen mensen met het hart en minder met de knip. De auto\’s zijn allemaal dusdanig anders dat directe concurrentie lastig te bepalen is (buiten z4/slk etc). Een 6 serie zou je ook met een SL koppelen terwijl de prijs totaal anders is.
Vraag maar eens aan mensen die in dit segment shoppen wat hun shortlist is/was. Je zal de vreemdste lijstjes krijgen.
Wat deze auto heeft is dat hij vooral heel sexy is en dat dit misschien de auto wordt om in 2013 in gezien te worden.
@RudyV: heb je de prijzen van een 6 Serie cabrio en SL wel eens naast elkaar gelegd? Ontloopt elkaar niet zoveel hoor.

BMW 640i Cabrio: €101.460
Mercedes SL350: €107.550

Verder ben ik het met je eens dat de 6 Serie en SL moeilijk (direct) met elkaar te vergelijken zijn. De Mercedes SL is ook een beetje een ‘buitenbeentje’ (niet dat zoiets slecht is).
@RudyV: Klopt, en als je met je hart koopt, wil je een V8 en als je die met wat opties aankleedt zit je op V8 Vantage prijsnivo, en dan kiest je hart natuurlijk de Aston. Ga je voor de V6, dan is de Boxster, of zelfs de S5/640i een beter (volwassener) alternatief. Wil je persé een V8, dan is de SLK 55 AMG een goedkoper en de RS5/650i een net zo duur maar volwassener alternatief en natuurlijk de XK van Jaguar zelf. Kortom: (deel van) de doelgroep is al afgehaakt (en dat zou niet zo zijn geweest als het 20-30K lager was geweest, dat was ook de verwachting van alle bronnen die richting de doelgroep hebben gecommuniceerd).
@TT225man: vergelijk je nou een A5 met een 6 Serie? Niet echt logisch.

A5 concurrent = 3 Serie Coupe & Cabrio.
A5 is gebaseerd op A4 en 3 Serie is gebaseerd op de 3 Serie.
De 6 Serie is gebaseerd op de 5 Serie en beduidend groter/duurder.
@robbie: Wat ik bedoelde is dat je de SL tot dik 300k kan kopen (SL65) en dat de M6 volgens mij 160K is. De SL reikt dus tot ver in Bentley/Aston teritorium.
Aan de andere kant ken ik ook iemand die twijfelde tussen een RS5 cabrio en een XKR. Iemand op mijn club heeft zijn Conti GT uitgeruild voor een 911/991.
@robbie: de 6-serie zou je idd “moeten” vergelijken met een A7, maar “echte” klanten laten zich niet in hokjes stoppen, dat was ook doel van mijn posting, die maken nl andere afwegingen en kiezen dus in de praktijk wel bv tussen RS5 en 6-serie (met name de cabrio, die is er van de A7 (nog) niet) of Boxster en S5 (beide V6), etc, etc
De SL heeft de SL600, SL63 en SL65. Een model met zulke motoren kun je toch niet vergelijken met de F-type. Waarschijnlijk zal het meest verkochte model wereldwijd de V6 zijn, terwijl het bij de SL de V8 is.
@e550: Sl350 en Sl500?
@e550: in Duitsland en België , waar autorijden nog mag en leuk is, rijden er anders genoeg SL350 rond. Prima te vergelijken met de F-type. Zelfde doelgroep zelfde koopmotieven. Auto voor erbij, vrouwtje moet er ook in kunnen rijden zonder à la Jonathan legear tankstations binnen te rijden, en stoer/mooi genoeg om over te lullen bij de golf, tennis, hockey en andere weekend bezigheden.
@eklasse: Leuk rijden in België? ’s nachts dan wel… want je moet maar eens naar Brussel rijden overdag, dan begin je spontaan te sparen voor een helikopter.
@xilver: leuk rijden in de context waarop ik reageerde: in België betaal je Geen absurde belastingen op auto\’s zoals in Nederland. Over de kwaliteit van het wegdek had ik het niet.
Who cares?
Gewoon gelukkig zijn dat er zo een verschijning op ’s lands wegen zal terechtkomen. En als ie echt goed is verkoopt hij wel.
Inderdaad een gat in de markt deze Jaguar met Alfa looks.
t is indd een hele rare auto ik zou hem gaan vergelijken met de v8 vantage zoals hierboven genoemd maar die is duurder en kleiner en sneller?… (weet het niet zeker) dan ga je naar model kijken en moet ik sterk denken aan de Ferrari california maar ook die is duurder en sneller…. ik vind het maar een rare auto MAAR misschien is dit wel een NIEUW soort auto… een nieuw soort genre aangezien hij er tussen in.zit
@karsvdtuin: als je de F type V8 neemt met wat opties, zit je heel dicht tegen de V8 Vantage prijs aan (die is redelijk compleet in basis uitrusting). als je de XK-R cabrio’s ziet die nu te koop zijn van nog geen jaar oud, dan is duidelijk dat je de F-type over jaartje moet kopen voor V8 voor rond de 100K :)
Misschien is de F-Type nog wel het beste te vergelijken met Rivella:
Een beetje vreemd, maar wel lekker!

http://62.221.199.184:5389/reclamearsenaal/261130.jpg?maxwidth=517&maxheight=400&cache=yes
Ik kreeg al bijna een hartstilstand bij het lezen van de titel. “Als AB DIT toch niet mooi vindt…”
In theorie zou de GranCabrio een tegenhanger kunnen zijn. Maar kies nou zelf als je ze naast elkaar zet: de schijnbaar mooie Jag is in vergelijking gewoon lelijk bij die prachtige Maserati!

http://www.autoblog.nl/gallery/Jaguar/F-Type_2013/Jaguar-F-Type-2013-08.jpg

http://media.autoweek.nl/m/m1fyxoqb9vkk_800.jpg
@zdev: in theorie is die Maserati 2x zo duur.
@eklasse: doorsparen is het advies :-)
@zdev: tweedehands kopen is mijn advies, net zo mooi en meestal een maar een beetje gebruikt!
@eklasse: in de praktijk ook ;)
Het is bij deze auto fout om te denken in termen van “waarmee concurreert hij”, want ik denk niet dat hij gemaakt is om mee te snoepen van een bepaalde bestaande succesvolle markt.

Ik denk dat hij eigenlijk vooral een concurrent is voor de Porsche Carrera’s. Maar net zoals Aston Martin concurreert deze Jaguar niet met ringtijden, technologie of pk’s, maar gaat hij voor stijl, elegantie en luxe.

Het is een auto die mensen niet kopen als alternatief voor een Carrera, maar gewoon omdat ze deze echt willen. Vrouwen en oudere mannen die niet echt bezig zijn met *meer* en *beter*. Mensen die gewoon op zoek zijn naar een auto om zich mee te kunnen vertonen in het Zoete en Carrera’s zijn daar te gewoontjes voor.
Het is gewoon een ‘rare’ auto.
Het is een mooie auto maar (als je mij vraagt) valt ie toch iets tegen.
Iedereen vraagt zich af waar lijkt ie op?
Hij zit (qua prijs) ergens tussen een Boxster en een 911, waarschijnlijk volgen later goedkoper model met een (zwakkere 6-cilinder en) een 4-cilinder.
…volgt er later een goedkoper model…
De USP is de motorisering. De kleinere Z4 en Boxster S gaan tot respectievelijk 340pk en 315pk. Alleen de lelijke SLK is leverbaar met meer dan 400pk. De F-Type S heeft ook nog eens fijne compressor wat me leuker lijkt rijden dan een Z4 met een turbogaatje. De F-Type is niet heel veel duurder dan de eerder genoemde auto’s maar wel fors goedkoper dan bijvoorbeeld een 911 Cabrio. Jaguar vult het gat op tussen beide segmenten.
@Femme: de V8 met wat opties is een stuk duurder dan een 911 cabrio hoor! en ondanks dat ik totaal geen Porsche fan ben, is die Jag dat niet waard (1 jaar later is de V8 waarschijnlijk al voor rond de 100K te koop, dat begint er op te lijken)
@Femme: aardig idee, maar vergeet niet dat de V8 140k kost.

BMW 650i: 125k (M6 160k)
Mercedes SL500: 140k
911 Carrera S: 140k

Niet echt goedkoper dus.
Auto’s zijn gewoon te duur voor leuk. Ik zou dit een auto van 60k noemen, voor iemand die het goed voor elkaar heeft. Maar voor dat bedrag krijg je nog niet eens een 335i tegenwoordig.
@jolig: ik hoop dat de F-type je niet tot dit inzicht heeft gebracht. Auto rijden kost geld. Als je een auto nodig hebt voor je werk koop je een focus of lease je een Golf. Echter als auto\’s je hobby zijn boeit geld al veel minder. Daarbij leuk rijden kan ook in een 2e hands mx-5 bv.
@jolig: Misschien hebben we over een decennium echt een kilometer belasting, ipv dat je voor een sportieve auto de helft kwijt bent aan bpm. Kan de minder bedeelde bovenmodale burger ook iets echt leuks aanschaffen en rijden.
BMW Z4 vind ik mooier, maar dit (jag) is weer specialer. Ik ga voor het laatste.
Z4 vind ik ook mooier en de nieuwe Boxster is ook echt gaaf geworden een jongensdroom.
Op de eerste plaats vind ik de F-type eigenlijk niet echt zo mooi en dat terwijl ik eigenlijk wel een soft spot heb voor Jaguars. (eentje die minder en minder soft word met elke ‘lexus’ die ze uitbrengen maar die er nog wel is)

Ik denk niet dat er iemand is die voor de jaguar zou kiezen als rijders auto. Dan is er een BMW Z4 die stukken goedkoper is, stukken beter en die er sinds de nieuwe versie ook nog eens beter uit ziet dan de jaguar. (let op ik gebruik jaguar, Jag is deze nog niet waard)

Als je de wagen koopt als “m’as tu vu mobile” dan is er de XK cabrio waarbij deze toch maar het kleine zusje is.
Ook voor je trophy-wife denk ik dat een kleine schattige boxster of SLK een betere keuze is.

De enige kopers die ik me kan inbeelden zijn mensen die hem echt mooi vinden maar daar ben ik er geen van.
Ik dacht zo voor die nieuwe alfa concept of die mini maseratie
Ik vraag me af, waarom dit een “rare” auto zou zijn. Omdat hij qua lengte, gewicht en/of prijs niet in een bepaald hokje geplaatst kan worden? Hij valt toch niet in een categorie als bijv. het c- of d-segment. Daarin tellen argumenten als prijs, gewicht, verbruik, bijtelling, onderhoud, imago enz.
Dit soort auto’s zijn bedoeld voor mensen, voor wie geld niet zo’n grote rol (meer) speelt. Ze kopen hem niet vanwege bovengenoemde argumenten en meestal ook niet als enige auto. Hier geldt emotie en smaak. En daarom is hij bedoeld voor een categorie, die nauwelijks in een hokje te plaatsen is. Ze kopen hem, omdat ze hem mooi vinden en kunnen betalen. Eigenlijk heel gewoon dus.
Maakt niet uit, het is gewoon een leuk speeltje voor al wie geld heeft.

Zo\’n auto koop je voor het plezier. Je neemt hem die 20cm meer dan de TT of 100 kilootjes te veel niet kwalijk. Het gevoel dat mensen bij deze F-type hebben, DAT is de unique selling point. Geld meer dan waard!
Briljant toch? Bij concurrenten als Mercedes, BMW en Porsche zitten gaten van 40-50K tussen de kleine en de grote roadsters. Dan is het toch juist geniaal dat Jaguar daar tussen gaat zitten? Eigenlijk bizar dat er in die klassen zo goed als geen concurrentie is.
@dizono: ga eens aan de slag met een configurator…..
@eklasse: Dat is bij de Duitse merken niet anders. Een Porsche is standaard ook zo kaal als Maik de Boer.
@dizono: ik doelde ook op de Duitse merken. Daar zit echt nergens een gat tussen de modellen hoor. Sterker nog: behoorlijke overlap.
ik vind dit een serieus alternatief voor de Jaguar XK, hoewel ze zich daarmee natuurlijk in hun eigen been schieten. Maar de vergelijking met 2+2’s gaat prima op denk ik, aangezien die achterstoelen in cabrio’s niks anders zijn dan gewoon onnodig gewicht. deze koop je omdat je gewoon de lekkerste wilt !
Qua afmetingen en prestaties zou je het V8 model nog naast een Ferrari California kunnen zetten..
F-Type V8 S: 495pk, 4,3 sec, 4,47 meter lang
Ferrari California: 460pk, 4,0 sec, 4,56 meter lang
Maarja wel 2x zo duur….

PS. “de concurrentie biedt” is met dt volgens mij.
@troublesome88: Dat zou idd een erg interessante vergelijkingstest kunnen opleveren!
een categorie loze auto dus, ik vind ‘m niet eens zo mooi met die lelijke neus nog steeds(net als xk).
dan komt een Corvette nog het meest in de buurt ..
Het werd al eerder gezegd volgens mij..
Dit valt in een prijsklasse dat men niet zo op cijfertjes loopt te kijken dunkt me.
Gewoon een mooie roadster waar “jaguar” opstaat. Genoeg om een succes te worden denk ik.
@kaasboerin:
Maar Jaguar was net altijd value for money, prijzen waarvoor je bij de concurrentie véél minder kreeg…
@StijnB: Ik denk dan ook dat dit een (relatief) populaire auto gaat worden.
@kaasboerin: dan moet de bouwkwaliteit wel op orde zijn, zie mijn posting hieronder
…de F-Type een beetje tussen wal en schip valt… Dat noem je een niche!
@fastshifter: ligt eraan wat je als de wal en het schip ziet ;-)
CONCLUSIE: Jaguar laat ruimte voor nog een model onder de F-Type?
CONCLUSIE: ik denk dat ze van plan zijn om de nieuwe XK te gaan upgraden naar het formaat van een Maserati GranCabrio / 6 serie en dan gelet op ruime achterbanken. De vorige generatie XK (tot 2006) stond op prijzenlijst vanaf €112k en de XKR €129k. Die prijsklasse vult nu de F-type. Sinds jaguar niet meer onder Ford valt en los staat van Aston Martin hebben ze geen plafond meer boven zich. De F-type vind ik zeer geslaagd en ik vind het een mooie ontwikkeling dat Jaguar hun productie modellen steeds meer op hun concept modellen durft te laten lijken.
In Parijs zowel de V6S (grijs met mooi bruin interieur)) als de V8 S (rood met zwart interieur) gezien.
De auto als geheel is qua design erg mooi, maar qua kwaliteit/materialen/afwerking ver onder de maat (zeker in relatie tot de prijs). Zelfs een Boxster is beter in elkaar geschroefd (dat is flink verbeterd sinds de 1e generatie) en een vergelijkbaar geprijsde Audi/BMW/Mercedes voelt helemaal een stuk degelijker aan. Hopelijk betreft dit “slechts” pre-production types, anders wordt het lastig voor Jaguar in dit prijssegment.
En wat nu als de F-TYPE in de plaats komt van de XK, die dan tzt van het toneel gaat verdwijnen? Dan is dat verhaal in elk geval van tafel. En zit Jaguar in een segment waarin het net even wat meer auto’s gaat verkopen dan in dat van de XK.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).