De Morgan Aero Coupé is wederom hier!

Auteur: , 34 Reacties

Onlangs plezierde Morgan menig cabriorijder met de aankondiging van de Plus 8, een retrovoertuig waar we allemaal wel de sophisticated gentleman in willen uithangen. Wie echter een permanent dicht dak prefereerde had pech, want die leverde Morgan al even niet meer en de Eva GT werd ook al voor onbepaalde tijd uitgesteld. Maar check dit apparaat dan: de Aero Coupé! In maart wordt 'ie onthuld in Genève.

In 2006 werd bekend dat de AeroMax in productie zou gaan, maar de oplage daarvan bleef beperkt tot 100 stuks. Nu keert er eindelijk weer een volwaardige coupé terug in de line-up zonder productielimiet. En nee, het is geen één-op-één kopie van de AeroMax. Hij is gebaseerd op de GT3 Aero (actiefoto) en onder de kap ligt, zoals vanouds, een V8 van BMW.

Dit blok met een inhoud van 4,8 liter kan 367 pk leveren, en zal er ook als 395-pk versie komen. Laatstgenoemde wordt namelijk uitgerust met een ander uitlaatsysteem. Mede door de aluminium carrosserie komt het leeggewicht niet boven de 1.175 kg uit. Een tufsprint naar de honderd km/u kan daarom al in 4,5 seconden worden voltrokken. Heb je de automaat-versie, dan hoeft het sprintje niet langer dan 4,2 tellen te duren. Stukje leeg Autobahn in het vooruitzicht? Mooi, een Vmax van 273 km/u moet namelijk te realiseren zijn. En dat is best snel, voor een Morgan.

Roadster & Plus 8
De onthulling is, zoals gezegd, in Genève waar de Britten ook een update van de Morgan Roadster onthullen. Die ruilt zijn drieliter V6 namelijk in voor een 3.7 V6, wederom bij Ford uit de schappen getrokken. En het derde Morgan-nieuwtje is de eerder genoemde Plus 8. Een open tweezitter die sinds 2004 behoorlijk dood was. Deze gaat echter weer in productie met een andere achtcilinder onder de kap. Het is dezelfde 4.8-liter BMW-motor als in de Aero Coupé en geeft de Plus 8 367 peekaa’s op zijn achterwielen. En daarmee is de Morgan-revival compleet!



34 reacties

Naise wanneer krijgen we een keer een rijtest van een Morgan?
Is dat wel handig die uitlaat onder je deur?
@laurensl: Hoezo niet? Raampie open en genieten maar.
@kaasboerin:
Misschien omdat een uitlaat erg heet kan worden en je makkelijk je been kan branden als je er tegen stoot.
@Zimon: Tuurlijk.. Wie gaat er nou met z’n been tegen z’n sideskirt aan staan?
@kaasboerin: Kan toch gebeuren als je uit de auto stapt.
Hele dikke bak, blijft gruwelijk, Morgan..
Best lekker en toch scheel kijken…

http://www.hahastop.com/pictures/Cross_Eyed_Chick.jpg
Mooi dat die oude X5 motor nog een goed 2e leven krijgt in de Morgan. Lekker veel pk’s en koppel met een laag gewicht. Zal erg leuk rijden zoiets. Heeft er hier toevallig iemand (rij)ervaring met zo’n houten chassis? Was benieuwd of zoiets nou erg tordeert.
@E34M5Touring: ja wij hadden vroeger een houte trapgocart,
ik weet het merk nu niet direct,
ik herinner me ng dat dit ding veel onderstuur had, het ding had ook smalle bandjes,
en tordere ? oooh ja!
@E34M5Touring: oh en effe om op je vraag te antwoorde volgens de site vn morgan heeft dit ding een aleminium chassis ;)
Het doet bij mij nader inzien wel een beetje denken aan een hardtop versie van de Morgan Aero SuperSports.

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Morgan%20Aero%20SuperSports%202.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/Morgan/Aero_SuperSports/Morgan_Aero_Superports_02.jpg
@robbie: Doet mij een beetje aan de Stingray denken, die 1e foto zo van de achterkant. Desalniettemin erg gaaf.
@kaasboerin: een stingray met een verticale achterruit?
@robbie: Het deed mij eraan denken, ik zeg niet dat het hetzelfde is..
Stuurtje zit ook in de Smart Brabus en ook de Mini lampen staan me niet echt aan.

Verder wel een prachtige bak.
Mooi hoor! Als je dit in je bezit hebt dan rij je wel iets bijzonders.
Best wel mooi, maar ik denk dat originele ”oude” stijl wielen erbij nog mooier ogen :)
Jemig wat een mooi ding! Hebben!
Zijn dat nou MINI koplampen?! Alleen L>R en R>L….
@Alwyn: yep. Oorspronkelijker had de Aero 8 VW New Beetle koplampen en toen keek hij extreem scheel. Sinds 2008 ofzo worden MINI koplampen gebruikt en kijkt Morgan een stuk minder scheel.
@robbie: Haha “een stuk minder” idd.
@robbie:
De Lancia Thesis achterlichten niet te vergeten!
Ik wil nogmaals een Morgan met de ///M V10 daarin :)
Mmm waar zit ik met m’n hoofd. Ik ben in de war met Wiesmann
@Robbie
Ja,de Corvette Sting Ray had een verticale achteruit van 1968-1978.
ik vind morgans prachtig maar deze vind ik toch ietsje te modern, vooral de lichten en het dak.
Leeeeluuuuk! Evenals de slechte overdreven bewerkte foto’s…
Wat een verschrikkelijke creatie. :cry:
Dacht altijd al dat hij Coupe was, dit ding is 1 van de gaafste bakken, ook in Forza 4 alleen dacht altijd dus dat het de coupe was.
Waarom 3 ruitenwissers?

Voor de rest mooie aparte auto, keer wat anders he.
Wat een schoonheid!
Hmm ziet er wel lekker uit, deels beetje retro en toch nieuw, en sowieso anders als anders.
Wat krijg ik een heimwee naar een Trabant als ik die Engelse gedrochten zie.

Metal, Eisen und Deutsche kraft technik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).