De nieuwe Porsche 911 GT3, alle geruchten op een rij

Auteur: , 54 Reacties

We zijn een goede twee maanden verwijderd van zijn onthulling, traditiegetrouw wordt de geruchtenkraan steeds iets verder open gedraaid. Wat kunnen we verwachten van de leukste 911-versie in tijden? We sommen het hiero voor je op.

3.8-liter en 450 pk
De GT3 is van nature een atmosferische uitvoering. Waar de volgende 911 Turbo maar liefst drie blaasinstrumenten krijgt, behoudt de GT3 gewoon zijn karakteristieke motorroffel. Een Italiaanse Porsche-rijder ging op onderzoek uit bij zijn dealer en kwam met de volgende statements: er komt een 3.8-liter boxermotor onder de kap te liggen -dat zou dus gelijk blijven- en het vermogen wordt naar 450 pk getild. Een bump van 15 pk ten opzichte van het huidige exemplaar. (via Teamspeed)

Vierwielbesturing. Optioneel.
Meedraaiende achterwielen, voor die optimale bochtsnelheid. Het zou niet alleen terechtkomen in de 991 Turbo, ook de GT3 krijgt het. De bron claimt dat Four Wheel Steering (4WS) wel als optie moet worden aangevinkt. De basis-GT3 houdt het dus bij louter sturende voorwielen.

Geen handbak
Eigenlijk het meest hardnekkige gerucht. Een handgeschakelde versie zou tot het verleden behoren, want Porsche levert ‘m straks alleen nog met PDK (Porsche Doppelkupplung). Twee koppelingsplaten en een robot die het schakel- en koppelwerk voortaan voor je doen. Porsche’s 911 projectleider August Achleitner heeft dit al min of meer bevestigd. Geen puristengedoe meer, laat staan enige heel-and-toe-actie. Dat ziet er zo uit, van binnen:

De GT3 met de zeven versnellingen tellende PDK-bak

40 kilogram lichter
Uiteraard wordt er op het gewicht gelet. Men roept dat er 40 kilo afgaat. Hoe en waar laat Porsche begin maart weten, in een ongetwijfeld met superlatieven doorspekt persbericht. FYI: de huidige weegt rijklaar 1.370 kg.

Levering in juli of augustus
Opnieuw opgetekend door de Italiaanse GT3-meneer op Teamspeed. Net op tijd om nog in de zomermaanden de kerbstones op te zoeken.

Elektronische stuurbekrachtiging
Vergeet hydraulische stuurpompen. Net als de reguliere 911 (991) krijgt de GT3 elektronische stuurbekrachtiging. Het eet minder energie en ze hebben het systeem toch al liggen. Als je ‘m toch al klinischer maakt met PDK-fratsen, kan dit er ook nog wel bij. Of zijn we nu te voorbarig? Ja, laten we wachten totdat het proefondervindelijk wordt vastgesteld.

RS-versie
Traditiegetrouw komt er een Renn Sport-broertje. Deze RS-versie krijgt natuurlijk minder meesjouw-kilo’s en een klapje pk’s erbij. Rond de 480 in totaal, zo wordt gesuggereerd. Om daarna nog eens een RS 4.0 te kunnen bouwen die boven de 500 pk uitkomt? Wie weet.

Vergis je niet. Ondanks de toenemende elektrificatie blijft de GT3 een bruut klinkend apparaat. Hieronder een recente video van een testexemplaar op de NĂĽrburgring. Samen met de 991 Turbo. De GT3 herken je aan zijn centraal geplaatste uitlaten, en het motorgeluid dat de Turbo-variant doet verbleken. Kortom, laat maar doorkomen!

Fotocredit: collaverglas.net



54 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
die auto word slechter elk nieuw model
“De GT3 herken je aan zijn centraal geplaatste uitlaten”

Dat is dan ook het enige herkenningspunt, man wat lijkt deze op een normale Carrera zeg! De vorige generatie zag je duidelijk verschil..
@wolfssjrd: het is blijkbaar een soort kaal instapmodel. Omdat te benadrukken zitten de uitlaten in het midden net als bij de Boxter. Maar omdat een deel van de Porsche gemeente alles koopt zolang het maar duur is, verkoopt Porsche deze juist duurder dan de goedkoopste 911. De ultieme marketing truuk.
@wolfssjrd:
Hoe kan je dat nou zeggen? Hij is nog niet eens klaar..
@JamesBond007: Lijkt me sterk dat het testmodel nog niet helemaal af is, want dat zijn de specificaties die ze geven niet juist.
@wolfssjrd:
Nee ik doel op:
”Dat is dan ook het enige herkenningspunt, man wat lijkt deze..”
Daarmee wilde ik zeggen dat je op dit moment nog niet weet hoe hij er daadwerkelijk uit komt te zien. Wacht geduldig af tot Porsche met een final release van de GT3, GT3 RS komt voordat je pas echt kan oordelen of hij daadwerkelijk niet te onderscheiden is van de ”gewone” Carrera.
@rsvbf1: bs.
GT3 RS is altijd toch wel de leukste 911!
Wouw, Ik ga ‘em meteen bestellen!
Buiten het gevoel dat een handbak bij iedereen opwekt, wat is dan het voordeel ten opzichte van de veelbesproken maar ook goedgekeurde PDK?
@chrizzl97:
Dan zou die 70kg lichter zijn ipv 40kg….
En het zou nog meer een rijdersauto zijn.
Wat ik daar mee bedoel snapt de playstation generatie toch niet.
Voor mij persoonlijk de enige interessante Porsche. Meest to the point. Heb er nog nooit in meegereden ofzo, maar elke test, video of bestuurder die je ziet, hoort of leest is er dol van. Vooral de NA motor en het feit dat ze er trouw aan blijven vind ik cool. Hoort toch een beetje bij een ‘echte’ circuitauto. Flinke bak toeren en janken met die handel. Wel jammer dat ze helemaal geen handbak optie meer leveren. Dat vond ik ook iets des GT3’s.
@E34M5Touring: eensch. En ik had die nieuwe handgeschakelde 7-bak wel wat gevonden! Lekker short-shiften en toeren draaien…
@Svenska_Aeroplan_AB: Owja, nou, dan had je net zo goed een stukje innovatie gehad inderdaad. En als cost free option niet heel lastig te doen lijkt mij.
@Svenska_Aeroplan_AB: short shiften en toeren draaien? ;-)
@baasbas: Kan het niet voor zowel te vroeg terugschakelen als te vroeg opschakelen. Tijdens de Koenigsegg test bij Top Gear werd het ook gezegd toen de Stig te vroeg terugschakelde en die motor vol in de begrenzer hing. Eerste bocht na de start.
@E34M5Touring: Short shifting is vroeg opschakelen.. Wat je omschrijft bij terugschakelen is shift lock. De motor slaat in de begrenzer en je verliest tractie vanwege blokkerende wielen. Short shifting doe je vaak bewust om meerdere redenen, shift lock is vaker een foutje, tenzij je wilt driften
@baasbas: Ok tnxs! Ja dan klopt SAAB z’n comment minder.
@E34M5Touring: Klein versprekinkje. Hij zal korte bakverhoudingen bedoelen..
Vette bak, maar ik denk dat de Turbo nog veel vetter gaat worden.
@kapiteinaudi: alleen spijtig dat het een geluid maakt van een stofzuiger!
@themanjeroen:
De turbo is voor patsers, de GT3 is rijders….
@themanjeroen: Dat is inderdaad waar, klinkt echt heel slecht zo’n Turbo.
@themanjeroen: klopt, opgefokt kever geluid!
want…..
het gerucht gaat ook dat ‘ie op alle voorgaande 911’ers lijkt. Al lijkt me dat sterk overdreven
@Simpson: Het gerucht gaat ook dat jij ontzettend grappig bent. Al lijkt me dat sterk overdreven.
gedwongenleaser
@aallex: jou reactie duidt nogal sterk op een gevoelige-fanboy-snaar. Al lijkt mij dat een gerucht.
@Simpson: @aallex: @gedwongenleaser: En nu maar hopen dat jullie allemaal +’jes krijgen he :) in plaats van eens een inhoudelijke reactie te geven…

OT:
Ik vind het alleen maar mooi dit, iedereen klaagt maar dat ze zo op elkaar lijken e.d. maar let wel even op dat dit een cultureel erfgoed is binnen de automotive wereld. Een 911 hoort te zorgen voor een evolutie, niet een revolutie… Zo behoud ‘ie zijn karakter en het herkenbare design. En als je nu zeurt over dat ‘ie er hetzelfde uitziet, wat verwacht men van een andere motorisering dan? Een AMG lijkt toch ook op een Merc. met een amg pakketje… of een M op… nouja, you get the point. Volgens mij wordt dit gewoon weer een prachtige rijders wagen zoals ze ooit bedoeld waren en nog steeds zijn.
gedwongenleaser
@C220AMG: gelukkig doe je er net zo vrolijk aan mee door hierop te reageren.
@gedwongenleaser: Op die manier kun je nergens meer op reageren ;)
gedwongenleaser
@C220AMG: klopt, daarom heb ik ook een hekel aan het hele +jes systeem.
@gedwongenleaser: Ben het volkomen met je eens en dat verdient eigenlijk een +’je ;)
Het is niet typisch voor die arme GT3, maar wat zijn die US-lights to lelijk. Ik heb volgens mij nog nooit een Europese auto gezien waar ze wel netjes, niet storend zijn aangebracht.
Hij leek zo vet, maar er komen steeds meer minpunten man.
badassery…
Ik weet niet waarom maar heb de turbo nooit iets aan gevonden. Qua uiterlijk niet maar over het algemeen ook niet. Het is meer een boulevardcruiser. Als je voor een hardcore Porsche gaat ga dan gelijk voor de GT3 of GT2 en laat het anders lekker bij een carrera.
Ok…en wat is nu nog ‘nieuws’ bij Porsche ?
@Megakix:
Het nieuws is dat ze de GT3 nu ook “kappersfähig” gemaakt hebben.
mij maakt het niet uit hoe hij eruit ziet…
Hij ziet er toch sowieso uit als een carrera
Ik ben eigenlijk niet zo’n 911-liefhebber, maar kan de pure opzet van de GT3 wel waarderen en hij klinkt fantastisch natuurlijk. Jammer van die handbak, maar ergens wel begrijpelijk als de PDK gewoon de betere technische keuze is.
@pieterveer:
Dat is de PDK dus niet, hij is zwaarder dan een handbak.
Het is dus gewoon een compromis om de GT3 voor een breder publiek toegankelijk te maken.
@jrk68: feit is dat 100% van alle mensen die een gt3 zal gaan rijden sneller is met pdk dan met handbak. En die pdk zal ook de nodige tienden van de sprinttijden afhalen waardoor de wagen veel sneller ‘lijkt’ (kunnen de snobs weer lekker opscheppen) dan de vorige gt3. Maar ik ben met je eens, en gratis optie zou het gewoon moeten blijven.
@lambo4all:
Ooit gehoord van gevoel?
Kan mij die laatste tiende boeien, ik wil 1 zijn met het mechaniek…, Ik wil voelen wat er onder de wielen gebeurt. Ik wil het mechaniek voelen als ik op of terugschakel…. Daarvoor was er de GT3. voor mensen die daar te lui voor zijn heeft Porsche genoeg alternatieven.
Als ik 1 wil zijn met de computer dan ga ik wel in m’n simulator zitten en GT5 spelen ofzo.
@jrk68: Je praat alsof je er 1 wilt kopen.. maar dat betwijfel ik..
Ongetwijfeld weer een baanbrekend design :-)
Yes! De ‘leuke’ 911-versies komen eraan! Turbo, GT3 (RS), GT2 (RS)…
@ j(u)rk68

Hier een patser in het bezit van een 911 turbo. Het geluid is minder, maar met een sportuitlaat kan je nog een aardig end komen ( zelf 1 van carnewal) . Daarnaast is het denk ik een keus voor sensatie of prestatie. Een gt3 schreeuwt meer en zal ook meer aandacht vragen, maar als het gaat om pure prestaties is een turbo niet bij te houden. Wellicht is het op het circuit nog dicht bijelkaar, maar in de normale wereld heeft 4 wd zeker zijn voordeel, samen met een bak koppel.
Woaahh wat een heeeerlijke sound! Er gaat niets boven een geblazen 6pitter!
@robbievw: Jawel, een atmosferische 6-pitter.
Gaat deze nou eindelijk die Nissan verslaan met Nordschleife tijd?
@reinier73: waarschijnlijk niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).