Gisteren al deels uitgelekt maar nu officieel: dit is de nieuwe Range Rover. Lichter, krachtiger, geraffineerder, dat zijn de sleutelwoorden die Range Rover gebruikt voor haar jongste model.
De nieuwe Range Rover is tot maar liefst 420 kilo lichter dan zijn voorganger en dat is met name te danken aan het gebruik van aluminium dat onder meer gebruikt werd om een volledig zelfdragende carrosseriestructuur te creëren. Dat deze gewichtsbesparing niet alleen goed zal zijn voor de boomknuffelaars maar ook de handling van de Range Rover sterk zal verbeteren lijkt een inkoppertje. Een nieuw ontwikkeld onderstel moet zorgen voor een vlakker, beter bochtgedrag.
Er zullen drie motoren beschikbaar zijn in de nieuwe Range Rover. De TDV6 of TDV8 kies je als je voor diesel gaat, maar het leukste is het natuurlijk om een V8 Supercharged benzine in het vooronder te laten schuiven. De TDV6 beschikt overigens over een groen C-Label, mocht je heel verantwoord willen overkomen bij je makkers van de Rotary.
Het interieur is stiller geworden en er is voor de achterpassagiers bijna 12 centimeter extra beenruimte gecreëerd. Als je voor de Executive Class uitvoering gaat krijg je van Range Rover twee individuele zitplaatsen in plaats van een standaard achterbank. In Parijs zullen we de nieuwe Range Rover in vol ornaat mogen bewonderen en er ons definitieve oordeel over vellen maar eerlijk is eerlijk: ziet er goed uit, toch?
Update – Eerste plaagvideo op autojunk.
83 reacties
dit wordt de nieuwe BlaricumTopper :)
Maar ze mochten de zijkanten toch ook eens meegenomen hebben, of ben ik de enige die vindt dat ze er krak hetzelfde uitzien als de vorige?
Ik vind het wel een mooie wagen geworden.
Wel een klein gaspedaaltje? :p
Well done JLR (tenzij blijkt dat de helft vd auto opeens chinees plastic is…), maar hij is wel flink lelijkerdan de vorige.
Interieur is wel super!
In real life zal het een mooie statige maar toch sportieve suv zijn denk ik :)
Nu nog hopen dat de techniek ook even goed is, want die was bij het vorige model niet echt om over naar huis te schrijven.
Het punt van de vogue is nu net van iedere vorm van sportiviteit te verbannen van je RR.
Helaas dat ik als student er het geld niet voor heb, anders wist ik het wel. (en een Ferrari 456 voor erbij :))
Maar op een leeg gewicht van de vorige van 2480 kilo!!
Hmmmm, okay 2060 kilo, nog steeds veel. Maar het is ook wel heel veel auto. Het is toch zo’n 17 % besparing.
Een Golf met zo’n besparing zou van 1216 naar 1010 gaan.
Maar daar is dan natuurlijk ook weer moeilijker op te besparen.
Sterkte dan vanavond.
Dan vind ik de Evoque meer geslaagd (als je de nieuwe modellen vergelijkt!)
ook ziet de voorkant er minder robuust uit als bij de vorige.
En de prijs van een Range Rover staat niet in lineaire verhouding tot de kostprijs van materiaal…
Moet ie naar Mars dan…
Die echte stoelen achterin vind ik eigenlijk eerder een nadeel dan een voordeel. Tenzij je idd een chauffeur hebt.
Leuk om even tussen de vorige en deze te bladeren en het verschil te zien:
http://allnewrangerover.landrover.com/nl/nl
En ik twijfel er ook geen moment aan dat je hierbij meer waar voor je geld krijgt dan bij RR of bentley.
Maar hij valt dan ook enorm hard op. Niemand gaat deze verwarren met de discovery van de dierenarts. In deze ga je gewoon keihard laten zien dat je poen hebt.
Ik begrijp dat dat nu eenmaal goed verkoopt maar ik vind het toch ook wel zonde.
De tijd dat een leek een range rover (sport, vogue,…) zag en dacht dat hij voor in de bossen bedoelt was is hiermee wel compleet over.
Ben wel met je eens dat de RR minder klasseloos geworden is dan het eerste model was. Het is geen auto meer waar je net zo makkelijk met blubberlaarzen als met maatwerkschoenen instapt. Hoewel, dat instappen zal wel net zo makkelijk zijn, maar het schoonmaken van de vloerbedekking en bekleding is een stuk lastiger geworden ;-)
boswachters met haarlak en een overmaats zonnebril ..
Als jij dat vind. Op de sport zou ik idd de benzine versie nemen. (vooropgesteld dat ik ooit een range zou kopen)
Op de vogue (ga je toch al niet mee zitten acceleren als een gek en met een SUV rijd je toch nooit sneller dan 170 en die kan ruim meer) zou ik de TDV6 nu net wel nemen.
Vind die afgeronde voorkant niet zo mooi
Nu, weet ik ‘t zeker Range Rover is in overleg gegaan met de gemeente Amsterdam. Parkeerplaatsen verbreden naar XXL formaat, omdat waarschijnlijk 80% van alle Oud-Zuid inwoners dr eentje gaat aanschaffen..
Maar ik vind hem juist geweldig geslaagd. De groei die het basic ontwerp heeft doorgemaakt, maakt hem nog mooier en past beter bij dit type auto. Dit type auto hoort/mag best ruim en groot overkomen, dus indruk maken en dat doet deze uitdrukkelijk.
Goed die lampen-om-de-hoek is ook niet mijn smaak, maar het is minder lelijk, dan bij sommige auto’s, zoals de Ford Focus, maar mooi is anders. Wat er nog bij komt, bij die lampen-om-de-hoek is, dat het totaal overbodig is, met de huidige technisch mogelijkheden. Maar meer plastic, betekent minder staal/aluminium, dus is het goedkoper.
http://www.dieselstation.com/wallpapers/albums/Ford/Explorer-Sport-2013/Ford-Explorer-Sport-2013-widescreen-07.jpg
Ford Explorer?
Vind ‘m overigens niet echt fraai, vrij druk en die ‘moderne’ lampen voegen wat mij betreft niet veel toe. Maar goed, zal het vast niet verkeerd doen in de verkooplijsten. :-)