De onstuitbare opmars van de turbo (+ 80% in 5 jaar)

Auteur: , 47 Reacties

De turbo is in Europa niet meer van onze motorblokken weg te denken, maar ook de rest van de wereld wordt langzaamaan overgenomen door de uitlaatgasaangedreven drukvullers. In vijf jaar tijd stijgt het aantal motoren met (een) turbo('s) met 80%, zo is de voorspelling.

Kijk je naar populaire auto’s in Europa, dan moet je tegenwoordig aardig zoeken naar atmosferische modellen. Bij diesels is het sowieso al een verloren zaak (de laatste ongeblazen dieseltjes waren zo ongveer de SDI’tjes op de Golf IV), en bij benzinemodellen moet je hard zoeken. Volvo? Alles geblazen. BMW? Alles geblazen (afgezien van de E92 M3 dan). Audi? Behalve de nieuwe RS4 en RS5 volgens mij alles geblazen.

Enfin, u snapt het punt. In de VS (waar superchargers geliefd zijn) probeert de industrie nog dapper verzet te bieden met de atmosferische 6,2 liter V8 (GM) en met nog veel meer ietwat dikkere ongeblazen viercilinder-blokken (die we ook in bepaalde Lancia’s terug vinden), maar grosso modo gaan we op termijn allemaal voor de bijl, met dank aan strengere milieu-eisen, waardoor er meer (vermogen) uit minder (inhoud) gehaald dient te worden.

De voorspelling van 80% groei tot het einde van 2017 is afkomstig van Honeywell, die onder andere de Garrett-turbo fabriceert. Tegen die tijd zien we 36 miljoen auto’s met een turbo op de markt komen, wat neerkomt op 40% van de totale verkopen. Nog steeds een minderheid, want in ontwikkelingslanden geven ze wat minder om uitstoot, en is een turbo vooral een prijsopdrijvende extram en bovendien nog een onderdeel dat stuk kan gaan.

Bekijk de infograpgic hieronder (klik voor groot)!

Turbo turbo!

Dus, autoblog-toptip: koopt aandelen Honeywell. Een andere grote speler op de turbomarkt, BorgWarner, mag ook.



47 reacties

zuurstofbelasting heffen op turbo,s ..
@lincoln: Turbana’s ?
Audi heeft nog een atmosferische V6? De 2.8 uit de a6/a7?
Turbochargers, making cars sound like vacuumcleaners since the 1980’s
@michielh: niet allemaal hoor. Nissan’s 6 cilinders (o.a. RB- en VG/VQ-serie), Subaru’s 4 cilinders (EJ-serie), Volvo’s 5 cilinders (B52xx-serie). Maar ik moet me er toch bij aansluiten, want veel hedendaagse turbomotoren verliezen een hoop geluid. Daar is met een goede uitlaat echter alles aan te veranderen.
@michielh: niet altijd zo, meestal klinken ze wel minder dan atmosferische blokken, zeker waar, maar de herrie die uit een M5 komt, of uit een Huayra, of een andere AMG biturbo trouwens, of Audi’s biturbo V8, zijn toch allemaal wel geluidjes om je oren bij af te likken. of de motor uit de Volvo XC90..
http://www.youtube.com/watch?v=5VjPBrDt_x8
@salberts93: Klinkt misschien best leuk zo\’n Huayra, maar komt bij lange na niet in de buurt van een Zonda..
Het 6,2L blok in de c63 AMG is ook atmosferisch!
Klopt. Maar alles dat nu nieuw in AMG’s gaat (behalve de Black Series) is op de SLK 55 na allemaal twin-turbo.
@sir_smokalot: SLS SLS SLS :D voorlopig nog geen turbo’s voor mijn favoriete Merc!
Waarom moet ik aan (RIP) Saab denken?
@norge: dito… Blijft raar dat het merk dat de turbomotor geïntroduceerd heeft in de \’normale personenauto\’ en altijd aan het concept heeft vastgehouden hier niet genoeg van heeft kunnen profiteren! Aan de andere kant verlies je dan natuurlijk wél een USP: mensen kwamen oa voor de turbopower naar Saab. Kun je nu overal krijgen… Maar het blijft wrang!
@Svenska_Aeroplan_AB: Je bedoelt: het merk dat zo snel geen v6 kon scoren voor hun nieuwe model, en dan maar uit armoe gegokt heeft op een turbo?
mijn vorige 1.6 had 100 pk, mn huidige 150 pk, meer koppel en een lekkerder motorgeluid…. ik ben tevreden en zie het probleem niet
BMW heeft nog een aantal atmosferische blokken: in de 1 en 3 serie coupe en cabiolet. Ook de 5 serie is als 530i nog met een atmosferisch blok te krijgen.
De Audi A6 2.8 FSI is ook niet voorzien van drukvulling!
@davevz:
Dat is nou “voorsprong door techniek”….
BMW heeft nog een aantal atmosferische blokken in de 1 en 3 serie coupe / cabiolet. Ook de 5 serie is als 530i nog met een atmosferisch blok te krijgen.
Tsjah, was te verwachten natuurlijk. Dat hoeft geen negatieve ontwikkeling te zijn. Laat die (op papier) zuinige turbotorretjes maar lekker voor het gros van de mensen zorgen, dan kunnen liefhebbers lekker blijven blazen in hun geliefde atmosferische en (in mijn geval) turbogeblazen machines rond blijven blazen.
dat de co2 omlaag gaat dmv een turbo is te begrijpen.

maar hoe dafuq zit het dan met de fijnstof (op benzineauto’s) want die neemt toe?

en trouwens;
co2 is alleen maar een probleem omdat het de broeikas effect versterkt (niet veroorzaakt!). maar opzich is het niet schadelijk. want co2 produceren wij mensen zelf ook, en co2 die neemt alleen een deel van lucht in beslag, waardoor er op dat punt minder zuurstof aanwezig is, je moet gewoon zorgen dat het goed waait en dan is co2 geen probleem.

het probleem zit hem in de fijnstof namelijk.
je hebt grove fijnstof en je hebt ultra-fijnstof (dus een hele fijne vorm van fijnstof). de grove fijnstof valt nog wel mee, die dring niet zo heel diep door in de longen, maar die ultra fijnstof die gaat echt helemaal aan het uiteinde van je longblaasjes zitten, daar krijg je de meeste en ergste schade (al helemaal op lange termijn).

en die turbogeblazen 0.1 liter benzine blokjes die helemaal tot in de toerenbegrenzer mishandeld moeten worden omdat ze niet vooruit te branden zijn, die stoten verrekt veel (ultra)fijnstof uit.

anyone een idee hoe we dat aan gaan pakken? zo ja, bel me en je krijgt van mij de nobelprijs..
@bigcar: iets met gewoon niet autorijden. Grapje. Je hebt gelijk. Fijnstoffilter anyone?
@bigcar: Da’s zeker geen fijne stof. Nobelprijs voor de Literatuur?
@bigcar: na de CO2 hype volgt vast de fijnstof hype. Fijnstof tax, fijnstof-labels, de hele zwik… Let maar op!
@bigcar: fabrikanten kijken alleen naar de verkoopcijfertjes en kopers kijken alleen maar naar het geld wat ze eraan kwijt zijn, tenminste in Europa (wat een vrij forse afzetmarkt is xD), en die prijzen zijn weer gebaseerd op CO2 uitstoot en wat een auto verbruikt enzo, als fabrikanten echt gaven om het ‘milieu’, wat niet zo is want het effect van auto’s op broeikaseffect is echt verwaarloosbaar, dan zouden ze geen bakken met geld in accu’s stoppen maar nog veel meer geld om dat waterstof nou eindelijk eens in een auto te stoppen
@bigcar: Je vergeet 1 ding in je verhaal… Er is een verschil tussen de co2 die een auto uitstoot en de co2 die wij zelf (en alle andere wezens) uitstoten. Onze co2 komt voort uit wat wij eten en drinken… Dit zijn producten die in soort van korte kringloop zitten… Plant neemt co2 op, koe eet plant, man eet koe, man produceert co2… Een auto rijdt op producten die buiten deze kringloop vallen… Het zijn namelijk fossiele brandstoffen uit de bodem. Alle co2 die je creëert uit fossiele brandstoffen worden dus toegevoegd aan de co2 uit de korte kringloop en moeten dus gecompenseerd worden…
@bigcar: leg eens uit. Ik begrijp niet waar er minder CO2 uit een turbo geblazen blokje komt. Luchtdruk is hoger dus je kunt er meer brandstof bij drukken om een goede verbranding te krijgen, maar waarom komt er dan (in verhouding) minder CO2 uit? Als je 1 gram benzine verbrand krijg je toch altijd dezelfde hoeveelheid CO2?
@dotternetta: Verbruik wordt uitgedrukt in termen van gereden kilometers per eenheid verbruikte brandstof. Daar een turboblok in het algemeen zuiniger is dan een atmosferisch blok zal het aantal gereden kilometers per eenheid verbruikte brandstof groter zijn. Koolstofdioxide uitstoot wordt uitgedrukt in uitgestoten hoeveelheid per gereden kilometer. Verbrand je minder brandstof per gereden kilometer dan stoot je per kilometer ook minder CO2 uit.
@Henkhenk: Oke, dat snap ik. Maar waarom is een turbo blok zuiniger?
Een e60 M5 ook?
@maseratizzzzzzzz: die wordt niet meer gebouwd he..
@maseratizzzzzzzz: 5 liter V10, atmosferisch.
dus (godzijdank) nee
Brrr, ik ben blij dat ik van mijn turbo verlost ben. Mijn nieuwe atmosferische blokje wordt op dit moment opgebouwd met nieuwe kop en hogedruk zuigers. Ik wil weer een lekker donker geluid uit de uitlaat! Ik begrijp dat het met de downsizing te maken heeft, maar een atmosferisch blok kun je ook zuinig krijgen met voldoende vermogen. En zoiezo meer koppel onderin.
Is het voor fabrikanten ook mogelijk om superchargers zuiniger te krijgen ipv het turbogat van turbo\’s weg te werken? Het geluid zal dan net zo goed minder zijn, maar het rijdt wel fijner
@berlinetta: Eaton (van Eaton superchargers) hebben recentelijk een aantal zeer efficiente superchargers uitgebracht die erg krachtig zijn en gebruik maken van 4-lobe ipv 3-lobe rotors. Deze superchargers zijn verbonden aan de krukas en hebben dus al van zeer lage toeren gelijk koppel. Ik heb zelf een Eaton die m’n blok van 280 naar 370pk brengt en zou niks anders willen. Misschien wat minder explosief als een turbo maar wel gelijk overal en altijd koppel en geen turbo-gat.
Alleen jappannes en koreanen zijn nog niet aan de turbo in hun ‘kleinere’ modellen.
@jeanclaude:

Oh nee,zoek eens op starlet glanza…4e-fte en bijv. 4a-gze.
@redbeams: haha inderdaad. Die Starlet Glanza\’s waren 1 van de eerste kleine wagens met klein turbotorretje. Of om niet te vergeten, de Daihatsu Charade GTti! Ook een 1.3 turbotorretje, zijn tijd ver vooruit.
@ej20g: Waren die Charades geen 1.0 3pitter turbo?
@E34M5Touring: foutje, maar zou goed kunnen trouwens. Ben ik niet zo zeker van. Misschien een beetje in de war door 3 cilinders óf 1.3 liter. In ieder geval, downsizing at it’s finest lang voordat de Europeanen ermee begonnen…
Hee, de R8 is ook ongeblazen?
Ja, da’s waar. Zat alleen in A’tjes en Q’tjes te denken.
I have a Turbo on my Turbo. Now I can boost while I boost!
Het is inderdaad wel snel gegaan, een paar jaar geleden was \”twinturbo\” nog een suoercarterm, nu hebben we het gewoon op onze BMW familieauto! :o
Wat is er zo verkeerd aan een turbo dan? Mijn V70 T5 fluit heerlijk en het turbogat in de Alpine is juist de reden dat ik voor een turbo ben gegaan :)
Lekker met zn alle turbo-en! Vooral het opspoelen en afblazen klinkt geweldig (Aftermarkt dan vaak)
Wij van WC-eend..
Bovendien: de turbo is al jaren gemeengoed bij dieselauto’s. Aangezien dieselauto’s een groot deel van het Nederlandse wagenpark uitmaken, lijkt me een stijging van 80% sterk overdreven.
Ik moet met heimwee terugdenken aan de 1.8 8v 112pk van mijn eerste auto. Qua verbruik en prestaties deed het niet onder voor huidige eco turboblokken, ook niet wat koppel betreft, maar je moest wel 98 met lood stoken om het beste eruit te halen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).