We staan aan de vooravond van een revolutie op het gebied van motorherrie. Auto’s als de Opel Ampera maken bijna geen geluid meer in elektromodus en in de utopie van Elon Musk horen we straks alleen nog bandengeluid en vogelgetjilp. Kortom, tijd om Amsterdam even duidelijk te maken hoé stil de Ampera werkelijk is. Trololol.
De Opel Ampera in kwestie werd uitgerust met acht luidsprekers om in het stadscentrum onschuldige terraszitters, bankjeshangers en toevallige passanten kennis te laten maken met de Auto van het Jaar. Gewoon, heel hard roeptoeteren dat de Ampera -waarvan de eerste honderden al rondrijden in Nederland- in werkelijkheid muisstil is.
Check de video hieronder om te zien hoe de Opel Ampera voor één keer de grootste herriebak van heel 020 is. Hierna zul je ‘m (bijna) nooit meer horen. Zelf ervaren? Bekijk de Ampera HIERO.
tborre zegt
hebben jullie die zever van audi dan nog niet binnen als tip? ze hebben een sound gemaakt voor hun electrisch speelgoed … een hele divisie heeft eraan gewerkt… en ergste is: dit is geen aprilgrap ..
ricardo zegt
@tborre: Deze zever?
tborre zegt
@ricardo: dit idd, maar dan ook voor alle E-modellen wil men dit gaan doen. gaat me toch tever, die stilte is juist een deel van die wagens. onveilig? moetne mensen maar uit hun doppen kijken.. zodra je er speakers in gaat hangen ga je petjes hebben die daar wel weg mee weten.. en dan ga je wat zien.. van loeiende koeien tot….
Is er geen wet die uitwendige speakers verbied?
mattraket zegt
@tborre: Waarom is het ‘speelgoed’ als het elektrisch is? Of is een auto alleen een ‘echte auto’ als er een Big Boar onder ligt te rommelen. De Ampera trekt trouwens de meeste auto’s eruit bij een stoplichtsprint.
tborre zegt
@mattraket: neen, omdat ik dit soort wagens speelgoed noem.. rij zelf ook speelgoed. je leest het negatief, wil niet zeggen dat ik dat negatief bedoelde. Ik rij zelf een TT rs, en dat is mijn speelgoed. ik heb een tijdje een tesla roadster gereden.. ook speelgoed.. kennis rijd ene karma.. ook speelgoed, zelfs de F40 van een vriend noemen we speelgoed. Get the picture?
Mss een tip om niet direct negatief te WILLEN lezen ..
mattraket zegt
@tborre: Ik heb het nog eens nagelezen maar de hele toon was toch zodanig dat ik er alleen maar iets negatiefs uit kon peuren. Maar fijn dat je het anders bedoelde dus.
Overigens snap ik dat hele gedoe over geluid niet. Een elektromotor – en daarvan zullen er gegarandeerd veel meer op de weg komen – produceert nu eenmaal weinig geluid. Dat is niet veilig en dus is het noodzakelijk om hem geluid te laten maken. Waarom dan niet iets moois ervan maken?! En dat moet dan onderscheidend en futuristisch zijn, dus niet het na-apen van een V8.
Ik rijd zelf in een Karma en die produceert als eerste elektrische auto een geluid, een soort synthesizer-dreun die ze ‘Tron’ noemen (naar de SF-film waarin vergelijkbare geluiden voorkomen). Het is erg onderscheidend en behalve dat het voetgangers en fietsers waarschuwt, onderstreept het ook dat er een auto van de toekomst rijdt.
Dus wat dat betreft is er niks mis mee als een heel team bij Audi een tijd lang werkt aan een sound voor de R8. Het is behoorlijk belangrijk, niet zomaar een bijzaak. Bij merken als Aston Martin en Porsche doen ze trouwens precies hetzelfde met de geluiden die hun atmosferische motoren produceren. Wat daar uit de uitlaat komt is allang niet ‘natuurlijk’ meer maar in alle opzicht getuned en bewerkt.
kraakensmaak zegt
@mattraket: dat ligt volgens mij dan toch echt aan jou auto als een Ampera je zoek rijd.
mattraket zegt
@kraakensmaak: Ik heb in een Ampera meegereden en weet hoe die auto vanaf stilstand versnelt, kan jij hetzelfde zeggen?
mattraket zegt
@kraakensmaak: … en ik zij niet dat een Ampera mij zoek rijdt (ik rijd in een Karma, dus dat gebeurt niet), maar een Ampera is wel erg snel voor de klasse waarin die auto rijdt, en hij zal de meeste andere auto’s eruit trekken. Bij een elektrische auto als de Ampera is erg veel koppel beschikbaar en dat is bovendien meteen geheel beschikbaar, het hoeft niet op te bouwen. Daarom zijn de meeste andere auto’s kansloos.
anakiet zegt
@tborre:
Heb je de zever van BMW nog niet gehoord.
Die doen hetzelfde, alleen dan voor hun M modellen ;)
towi1989 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tuning zegt
Dit vind ik nog een ergere manier van aandacht trekken dan die petjes met hun “bromtoluitlaten” en subwoofers…….
RubenPriest zegt
hahaha tenenkrommend dit
laminaatplaat zegt
Ik hoop maar dat Autoblog hier wat geld voor krijgt..
mattraket zegt
@laminaatplaat: het is geplaatst als ‘advertorial’
laminaatplaat zegt
@mattraket:
Overheen gelezen, dan vind ik het een stuk minder erg dat dit gepost wordt ;)
midasracer zegt
Ik ga zo’n gruwelijke auto alleen kopen als er een plutonium batterij in zit en ik de komende 20 jaar niet meer hoef bij te laden ongeacht de kmstand. Anders, laat maar zitten. Als de benzine op is, koop ik wel een dieseltje en donder er slaolie van de Aldi in.
spylegion zegt
42mille voor een semi-elektrische auto die in de praktijk 1op12 rijdt..
Applaus!
fordnut zegt
10 minuten stil en dan moet je al weer op benzine rijden
spotu2 zegt
@fordnut: Nee, niet bij deze. Hier zit speciale technologie-dinges in die ervoor zorgt dat hij een even groot bereik heeft dan een gewone auto. :-)
mattraket zegt
@fordnut: het bereik op de accu is gemiddeld tussen de 60 en 80 km, afhankelijk van de rijstijl. Dat is voor de meeste Nederlanders voldoende om 90% van de ritten volledig elektrisch te rijden. En omdat hij vervolgens overschakelt op benzine heb je nooit te maken met ‘range anxiety’ (de angst om stil te komen staan met een lege accu). Het beste van twee werelden.
spylegion zegt
@mattraket: beetje jammer dat Lithium ook een schaarse grondstof, erg kostbaar is om te winnen en vnl. In Chili en Bolivia te vinden is..
Bolivia die overigens geen buitenlandse bedrijven dit goedje wil laten winnen en erg arm is..
Denk dus niet dat de Ampera het beste van twee werelden is, lijkt mij waterstof een betere ‘wereld’..
ErikkNL zegt
@spylegion: een van de smerigste delvingen dacht ik. Ik zet ook in op waterstof. Cellaenergy is goed op weg
freezzr zegt
Vraag me wel eens af hoe je dat thuis moet hebben? Moet je dan elke keer je kabelhaspel of verlengsnoer uitrollen als je thuis komt? En hoe doe je dat met verbruikte electriciteit richting je werkgever?
ErikkNL zegt
@freezzr: je krijgt of koopt er een laadpaal bij. Dus dan is het hetzelfde als in amsterdam kabeltje eraan en klaar. Bij geen laadpaal overstappen op 220v of benzine
ErikkNL zegt
@freezzr: je kunt er een laadpaal zoals in amsterdam bijkopen of je lease maatschappij zorgt daarvoor. Als je daar geen zin in hebt wordt het enerzijds 220 uit de muur of benzine verstoken. Wel mag je met Ampera in de steden gratis parkeren dacht ik
ErikkNL zegt
Damn twee keer… dus toch geen vodafone storing.
raul88 zegt
Nu al redelijk wat kilometers gemaakt in de Ampera en ik kan niets anders van maken dan: GE-WEL-DIG.
De eerste elektrische auto waarvan het design mij wel kan bekoren (even de Tesla’s en Fisker’s daar gelaten, prachtige auto’s maar niet echt betaalbaar voor Jan Modaal).
Ik heb zelf altijd het hardst van de daken geroepen ‘zo lang er zespitters bestaan rij ik een zespitter!’. Ben dus totaal geen bomenknuffelaar of ambassadeur van Greenpeace, maar toen ik eenmaal in de Ampera had gereden was mijn mening t.o.v. elektrische auto’s totaal veranderd.
Redelijk snel (je trekt vrijwel iedereen eruit aan het verkeerslicht), stuurt goed en ziet er stoer uit.
On topic: leuke ludieke actie trouwens van Opel!
ampera1337 zegt
Ik rij nu anderhalve maand in de ampera, een halve keer benzine getankt. Rij dagelijks zo hard als ik wil, trekt hard op, geen concessies tov mijn vorige diesel. Ruim 40km werkverkeer die ik makkelijk haal, de beloofde 60km electrisch is ook echt 60km. Op het werk opladen en thuis opladen. Tov diesel ben ik nu 4 x goedkoper uit en de wegenbelasting scheelt ook aanzienlijk. Uiteraard is het zakelijk anders zou het een ander verhaal worden. Ik hoop dat de auto spoedig wat goedkoper zal worden en daardoor beter beschikbaar voor particulieren.