De Polo GTI is nu leuker én goedkoper

Auteur: , 64 Reacties

Ook in Nederland!

Goed nieuws voor de automobilist die juist een beetje een leuke auto wenst. Een van de snelste auto’s in de klasse van compacte hot hatches is zojuist leuker geworden. We hebben het over de Volkswagen Polo GTI. Zeker gezien het bedrag dat je dient uit te geven voor de Polo GTI (zo’n 30 mille), heb je enorm veel power tot je beschikking: 200 pk! Onlangs heeft @Wouter er een rondje mee gereden en hij was er zeer over te spreken.

Het is niet de ultieme bochtenridder (die eer gaat waarschijnlijk naar de Fiesta ST), maar het is een zeer capabele allrounder met een enorm snelheidspotentieel. Een klein smetje op de feestvreugde was wellicht de zeventraps DSG-transmissie. Op zich een aardige bak, maar het betrekt je niet echt bij het autorijden. Iets wat je natuurlijk wel wenst in een Hot Hatch.

Handbakken hebben tegenwoordig twee nadelen: dankzij de hogere CO2 (dus meer BPM) is het vaak duurder. Daarbij is de techniek zo ver dat een automaat ook nog eens sneller is. Bij de Polo GTI heb je géén van beide nadelen. Ten eerste de prestatie: de Polo GTI is exact even snel met handbak als met DSG: 0-100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Een groot voordeel is de prijs: die daalt namelijk met 1.800 euro! Dat betekent dat de Polo GTI met handbak 28.570 euro kost.



64 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Deze week op het werk net nieuwe blauwe Polo’s geleverd gekregen. Is niet zo warm met dit weer. Heb er maar een Golf over aan gedaan.
@cossiekiller: moest hem 2x lezen..
@phevtreb: zelfde, ff moeten nadenken.
@acizane80: En het mooiste van al is dat het niet verzonnen is. ;-)
@cossiekiller: haha. Ik wist niet eens dat een Golf een jas was… terwijl ik er zelf eentje heb…
@cloverleaf: Ja, zo wordt dat in grote delen van Vlaanderen genoemd. Wist wel dat dat in Nederland een iets moeilijker mopje zou zijn… Beetje zoals bij poepen… ;-)
@cossiekiller: of een holbaard (V) en een tarrel (NL)
@cossiekiller: heeft toch z’n voordelen om Limburger te zijn, begreep het al direct tijdens het lezen.
Ik vind de 6R en 6C toch nog altijd een stuk mooier ogen die de nieuwe. Voor mij altijd de WRC !
Ziet er goed uit, alleen andere kleur, en voor 30K heb je een erg leuke auto
@lekkerlinksrijden: Rood kost niets extra en is de leukste kleur :-D. Beetje korting bedingen. Achteraf even lekker BBS’jes eronder liggen. Bilstein dempers, Eibach veren, uitlaatje, chipje, luchtfilter upgraden. Ben je in totaal 35k (of een beetje meer) kwijt en heb je een kleine 300 pk in een nieuwe hatchback :-D
@willeme: rood misschien de leukste kleur icm het interieur maar blauw vind ik het mooiste💙
@willeme: en de garantie?
@lekkerlinksrijden: Ja, hallo! Het is een Volkswagen, dus dat is standaard al knudde geregeld :-D

BBS, Bilstein, Eibach en dergelijke hebben betere garantievoorwaarden. ;-).
@willeme: ik doel meer op de bak. Kan die een 50procent toename van pk’s wel aan. En als het mis gaat kun je die zelf dokken
@lekkerlinksrijden: en ook de andere draaiende delen
@lekkerlinksrijden: Jawel. Dat kan die bak wel hebben. En anders kun je ‘m altijd wel iets aanpassen. Het is geen exotische techniek, die 6-bak.
@willeme: Je had me bijna overtuigd, maar toch zou ik dan met een Fiesta langsgaan bij Pumaspeed voor een X27 kitje. Ook 300 pk, maar wel in een auto waarbij het beter tot zijn recht komt.
@gandini: wordt wel een duur geintje zo want de vanaf prijs van de fiesta is bijna 33 mille. Met handbak. Als je dat vergelijkt met de polo dan is de polo een koopje voor net geen 29K
@flashevan: Die Polo is wel kaal, de Fiesta bomvol. Dat verklaart het verschil.
@berlinetta: Precies
@willeme: of koopt direct een WRC, chipt die en je zit al op 310pk..heb je ook een sterker motorblok, een betere bak, beter onderstel, plus je houdt 10k in je zak.
@ghost: op je voorwielen, suc6 er mee ….
@autodrome: mwah dat heeft met beheersing van je auto te maken. Mij ging het altijd prima af met 330pk op die voorwielen..van 0-100 is elke hedendaagse automaat toch sneller. Juist op de tussensprints en de race naar de topsnelheid wint de WRC alles!
@ghost: Maar dan heb je wel een ouder en in mijn ogen niet erg mooi model.
@willeme: Zit hier standaard al een sperdifferentieel op? Anders zou ik die ook nog aan je lijstje toevoegen.
Co2 daar weten wij wel raad mee!

Aldus CMO Volkswagen group
Klinkt als een goeie deal. Een setje recaro schaalstoelen van de clubsport er in, het elektrische sper wisselen voor een echte mechanische, veren en dempers vervangen voor een setje van Bilstein en je rijdt rondjes om die Fiesta terwijl je heel goed vastgehouden wordt door je stoelen. Ben je wel 5-6k verder aan modificaties, en voor dat geld moet je het er nog zelf onder hangen ook, maar dat mag de pret niet drukken.
Best een goede deal. Zoals de tekst al aangeeft, zal het niet de leukst sturende auto in zijn klasse zijn maar ik denk dat het wel de fijnste allrounder is. Daarbij zal het interieur ook het prettigst zijn. Dat hebben ze meestal wel goed voor elkaar bij Volkswagen.
Leuk van buiten, maar ik vind hem aan de binnenkant toch een beetje te plastic. Had meer verwacht van VW. Als je dan een POLO van 18k koopt, dan gaat het nog wel. Maar voor 30k zou een beetje leer om het dashboard niet misstaan. Dit zegt niets over hoe leuk hij rijdt, maar voor mij een reden om niet voor de POLO te gaan.
@mbeye: leer op het dashboard vind ik meer iets voor de €100.000+ klasse. Het interieur van de Polo is juist erg goed, kleurrijk daarmee niet saai en een stuk betere materialen dan in een T-roc bijvoorbeeld.
@mashell: nou de nieuwe mazda 3 bijvoorbeeld en de fiesta in vignale uitvoering. Maar het viel mij in ieder geval op (tegen) dat de gebruikte plastics wel erg hard waren.
@mbeye: De Mazda 3 is wel een segment hoger en een Vignale-uitvoering is juist weer een luxe-uitvoering van Ford. Volgens mij heeft een ST ook geen leer op het dashboard.
@mbeye: Leder op het dashboard? Zijn er überhaupt auto’s in dit segment die dit bieden?

Verder ben ik ook geen fan van dit ontwerp. De vorige was wellicht nog saaier, maar oogde meer als een kleine Golf dan als een volwassen Up met als de gekleurde elementen.
Welke motor zit hier voortaan in?
@kennone: EA888, 200 pk 2.0 viercilinder met Borg Warner Turbo. Volgens mij CNBC specificatie
@willeme: Komt deze op de turbo na overeen met de Golf GTI?
@dutchdriftking: is met de laatste dingen wat moeilijk te achterhalen. EA888 is een motorfamilie, dus de delen waar ze wat mindere goedkopere delen kunnen gebruiken zullen ze dat ook doen. Vaak gaat dit over goedkopere materiaallegeringen, dus met een visueel or partnr check kom je niet ver zonder de juiste info…
@onehp: Aan de ene kant logisch, aan de andere kant moet je soms wel een extra productielijn op zetten. Als je gewoon het zelfde blok maakt voor de Polo, Golf en de Golf R, S3 en Leon Cupra (op turbo en intercooler na) dan kan dit natuurlijk weer zoveel in kosten schelen dat dit wellicht goedkoper is dan af en toe een mindere materiaalsoort gebruiken.
@dutchdriftking:
Oh, veschillen zijn er zeker, hier enkele maar niet beperkt tot deze:
IS20 (GTI) vs IS38 (R, Cupra, Clubsport, TCR):
(Posted by Arin @ APR)

– Cylinder head (made from a different alloy compared to other engines in this module because of higher thermal stress)
– Exhaust valves (hollow, higher Ni content, nitrided)
– Exhaust valve seat rings (improved temperature stability and wear resistance)
– Exhaust camshaft (adapted valve timings)
-Compression ratio 9.3:1 with different pistons
– Piston cooling jets (higher flow rate)
– High pressure injectors (even higher flow rate)
– Charge pressures of up to 17.4 PSI (1.2 bar)
– High performance main radiator with 1-2 auxiliary radiators (depending on country specifications)

En natuurlijk de turbos en wss intercoolers. De EA888 bestaat ook als een 160pk 1.8 en vermoed dat de 200pk versie daar delen van geerfd krijgt waar mogelijk. Ook worden verschillende versie van dezelfde onderdelennr. gebruikt. Ook een turbo op het oog hetzelfde, kan bv. goedgekeurd zijn voor 200pk maar niet voor 250pk met een mindere nauwkeurige (kostelijke) balancering. Enz. Etc.

Ja ik schreef quasi hetzelfde, dan bedoel ik ook echt quasi ;)
@Onehp: Duidelijk verhaal.
Hoe die prijs zo’n vertekend beeld kan geven: De Fiesta ST is zo’n 3000 euro duurder, maar is in Nederland alleen beschikbaar als ST-3, ofwel alles erop afgezien van een aantal opties zoals een panoramadak. Als je de standaard opties bij de Fiesta (zoals 18″ wielen en B&O soundsystem) ga je er bij de Polo al dik overheen..

Geef mij die Fiesta maar, wat een vet bommetje
@damiand23: Inderdaad. Zat net een beetje met de VW configurator te spelen en zo’n Polo gaat makkelijk over de €35k.
Wat een onzin altijd over dat met de hand schakelen. Valt mee dat er niet zo’n sentiment is over ABS en rem- en stuurbekrachtiging. Ik wou dat mijn Octavia RS een DSG had zoals de Golf 7.5 R, werkt zo goed dat een Golf GTI Edition met DSG net zo snel is als een Clubsport met handbak.
@daniel1975: het gaat niet om snel. Het gaat om de cadans waar je als rijder in terecht kunt komen wanneer je stuur-, rem,- en schakelwerk in balans zijn.
@coffeecup: Ik waardeer het dat mensen graag hun eigen kunde willen ontplooien zoals je hier boven schrijft, maar dat geldt niet voor elke rijder van snelle auto’s.
@daniel1975: Daarom is het in ieder geval fijn dat hier nog de keuze is, en dat zowaar de liefhebber van handwerk niet nog eens financieel wordt benadeeld.
@daniel1975: Een hothatch koop je toch voor de lol? Zelf schakelen vind ik dan veel leuker dan een paar tienden sneller op de 100 zitten.
@berlinetta: voor mij niet, maar ieder zin ding. 6 à 7 keer schakelen tot aan topsnelheid scheelt zo een paar seconden. Ik ben van mening dat een goede DSG, automaat of sequentiele bak dit beter kan dan elke mens ter wereld. Ik zie een handbak ook iets als nostalgie, zoals luchtgekoeld en cabarateurs waar mensen altijd over romantiseren. Voor mij is de enige reden om de Octavia weg te doen om een DSG te nemen..
@daniel1975: een manuele 7-bak bestaat nog net maar die kan je niet betalen waarschijnlijk, een manuele 8-bak nog nooit van gehoord. Ga je voor de topsnelheid, dan doe je dat op de Autobahn, de acceleratie/oprit begin je in ze’n die, en dan nog één…………. twee………………… drie keer schakelen. Zo, ik heb je helemaal gratis en zonder inspanning van jou je twee* keer minder doen schakelen, nu hoeft die DSG niet meer ;)

*Drie keer minder als het een mk1 RS is, 5bak…
@daniel1975: Ik zeg ook niet dat de handbak beter is dan een DSG. Ik zeg alleen dat het leuker is. En wat maken die paar seconden nou uit joh? Dat is leuk voor dragraces, maar als je dat graag wil doen dan moet je sowieso geen hothatch kopen.
@daniel1975: de DSG bestaat nog steeds, dus geen probleem. Zij die een handbak wouden hebben, iets dat geheel subjectief en persoonlijk is, kwamen niet aan hun trekken. Nu dus wel.

Geniet maar van je handbak, het gras is altijd groener…
@daniel1975: hahaha een Skoda
Tegenwoordig geen lichtvoetige auto meer… ik vond mijn Polo juist zo fijn omdat deze klein en licht was.
@artje: de Polo van nu is de Golf van weleer. Gelukkig is er nog de Up GTI :)
Waar blijft Seat eigenlijk met een 200pk versie , met FR pakket , 18 inch en led koplampen ziet dat ding er echt geweldig uit, mooier als de Polo (denk ik).
Niet echt het segment waar ik warm van word, maar wel goed dat ze die 2.0 blijven gebruiken. Een 2.0 is tegenwoordig al ‘groot’
Aantal collega’s van mij rijden met deze auto’s rond. Nog altijd beter dan een full- option V40 in mijn ogen. Bovendien trekken ze iedere leasebak er makkelijk uit.
@bmw2coupeeigenaar: ik heb beide gereden en ben het niet met je eens. Polo heeft iets meer pk dan de T4 en is wat lichter, maar de V40 is een veel fijnere reismachine voor dagelijks gebruik. IMHO
Iets minder zouteloos nu, maar nog steeds vind ik een lege vuilniszak interessanter dan een Volkswagen Polo.
@tge1: wat rij je zelf?
@tttijn: Sowieso twee fietsen.
Op de een of andere manier hebben ze bij het ontwerpen van dit model Polo alles precies verkeerd gedaan. De verhoudingen en vormen kloppen nèt niet, vanuit welke hoek je hem ook bekijkt. Heel moeilijk om er de vinger exact op te leggen, maar het resultaat is echt spuuglelijk – de treurnis is groter dan de som der fouten. De gekleurde plastic panelen die je optioneel in het interieur kunt laten zetten zijn zo sneu dat het weer grappig wordt. Kleurtjes =/= interessant interieur, meneer Volkswagen. Tot nu toe heb ik ook nog geen Polo gezien die deze ‘vrolijke’ kleurtjes ook daadwerkelijk in het interieur had zitten, op wat (pers)demo’s na. Nee, ik ben geen fan.
Mijn voorkeur is toch uitgegaan naar het niet wachten op de handbak, maar om hem te bestellen met de DSG.
Weliswaar minder betrokkenheid en fun, klopt, maar voor meer dan 20.000km per jaar wel comfort verhogend. Dan lever ik wel iets sportiefs in, prima.

Ik ben van mening dat een “echte” hothatch, zoals een Focus RS, sowieso een handbak moet hebben.

Nog een paar weken te gaan..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).