De primeurs van Alfa Romeo in Detroit

Auteur: , 83 Reacties

Bekijk ze hie..

Driewerf niets

Verdorie. Weer vertraging bij Alfa. De intro van de 4C is uitgesteld. Fiat-baas Marchionne: “The car is not where it needs to be.” Duiding!



83 reacties

Wat een flutartikel xd
@wolfssjrd: Ja, bedankt, FIAT! :)
@wolfssjrd: humor op Autoblog is nieuw voor je?
@wolfssjrd: Ik vind deze beter dan die “live”-plaatjes (ik zou niet weten hoe je anders foto’s kunt maken) die eigenlijk voor ons niet beter zijn dan die de fabrikant heeft gemaakt natuurlijk. Deze horen gewoon thuis op de junk-site.
@wolfssjrd: Ik vind het juist geniaal!

Ik dacht van te voren zal er dan eindelijk… Nee helemaal niets! Dat plaatje spreekt echt boekdelen!
Geen verrassing.
Haha beetje humor. Vroeg het me al af.
Wauw Alfa Romeo is lekker bezig zeg, not!
Wel jammer dat het zo slecht lijkt te gaan daar.
Alfa heeft het niet zo goed voor elkaar, de Mito was wel een leuke auto, maar het gaan Alfa niet redden, net zoals de 4C.
Dus ik kan wel begrijpen dat ze belangrijkere dingen te doen hebben dan aan hun sportwagen te werken.
Want meestal zijn die projecten niet echt winstgevend.
@vale46: Ik ben het niet met je eens. Waarom gaat het slecht met alfa? Ze maken al jaren geen begeerlijke auto’s meer. Vroeger was het de auto van de petrolhead die geen ferrari kon betalen maar wel een mooie, leuk sturende auto wilde met een toffe motor. Modellen als de 159 of de Brera die 400kg te zwaar wogen en GM motoren hadden, hebben het imago om zeep geholpen.
De 4C zal, als hij eindeljk uitkomt, weer eens een Alfa zijn die je echt wil hebben.
@Pulizano: Dat zal best zo zijn, maar een auto als de 4C zal nooit genoeg winst kunnen opwekken om een grote autofabrikant staande te houden ;)
@motoragent: Daar dient Chrysler voor ;)
@motoragent:

Hoe meet je de winst die je daarmee maakt?

De 4C is een marketing zet. Die alfa een ander imago moet bezorgen. Dat kan je niet enkel uitdrukken in de winst die de wagen maakt maar moet je zien hoe het hele merk het doet.
@Pulizano: Maar de 4C is niet echt een begeerlijke auto.
Vroeger waren hun auto’s begeerlijk omdat het gewoon strak sturende sedans waren met een pittige motor. Het was basic maar goed.
Met dit afkooksel van de 8C gaan ze echt hun vel niet redden, net zoals de 8C dat ook niet gedaan heeft enkele jaren geleden.
Het kan hun imago een boost geven, maar als de gewone auto’s ondermaats blijven(zoals het in de GM-tijd was), dan gaan ze er echt niet komen.

Alfa hun nieuwste auto’s lopen wel, maar het is niet de verwachte stormloop die alles weer op orde moest zetten.
@vale46:

Niet begeerlijk? Spreek voor jezelf telkens ik hem zie krijg ik het moeilijk. Ik zou hem zo kopen. Als hij bij de dealer staat ga ik me serieus moeten inhouden. Langst de ene kant is zo’n opvallende sportwagen het laatste wat ik wil. Langst de andere kant is het maar een kleine motor, relatief lage gebruikskosten, … en zie ik mezelf al helemaal zitten in een gele,rode of zwart 4C.
@Hupke: In die zin is hij idd zeer begeerlijk, maar ik bedoel begeerlijk in de zin van heel bereikbaar voor het grote publiek, goedkoop. Zo begeerlijk dat jij er niet meer over zou twijfelen zoals je zegt, maar hem echt koopt. Net zoals die ouder 4deur sedans die Alfa vroeger bouwde. Die reden goed, sommige met een dikke motor, en waren niet zo duur & handig.
Dat er op de 100 km iets kapot was noemen ze in Italië iets met emotie maar goed.
@vale46: maar gek genoeg werken ze wel aan de 4C en veel minder aan de 159 opvolger.
@mashell: Marchione zei onlangs nog dat de Giulia weer eens uitgesteld wordt. Ze gaan eerst aan het vlaggenschip werken.
@vale46: Nuchtere kijk +1.
:-D
Waar is volkswagen als je ze nodig hebt…
Overnemen die Italiaanse hap..
@replicant: dr ligt alleen een bedrijf in de weg genaamd fiat/chrysler
@replicant: Marchionne (de boekhouder) was 1 jaar geleden héél stoer tegen VAG: “wij zullen nooit aan jullie verkocht worden!”. Aangezien het één van de weinige mannen met ‘ballen
‘ is, is het dus nog een paar kwartier wachten, alvorens ze worden opgeslokt.
@replicant: Ik zie het merk liever verdwijnen dan dat het saaie VAG hokken gaat maken… Dat zou pas zonde zijn!
@notsobig: Dan zal je wel erg blij zijn te vernemen hoe het er nu mee gaat. Totale implosie in 3…2…
@heidekonijn: Ik zeg niet dat ik het merk graag zie verdwijnen, in tegendeel! Zou het heel jammer vinden!

Maar het zou nog pijnlijker zijn als ze vervolgens saaie VAG-rommel gaan maken met een Alfa Romeo logo erop… Moet je daar blij van zijn? Ik denk dat het dan beter ten onder kan gaan, dat het merk tenminste word herinnert door de mooie auto’s die het gemaakt heeft…
@notsobig: Dat hangt er al vanaf. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom het minder erg zou zijn om een Alfa badge te plakken op de huidige GM rommel of toekomstige Chrysler meuk dan op mogelijke Volkswagen toestanden. En blijkbaar velen met mij want erg goed gaat het niet echt.

Het hangt er eigenlijk gewoon vanaf hoe ze het zouden aanpakken. Checkboek openen of gewoon wat onderdeeltjes schuiven.
@heidekonijn: Ik heb ook niet gezegd dat het beter is om Alfa badges op GM/Chrystlers te plakken… Ik zeg alleen dat ik niet hoop dat Alfa een zombie-merk gaat worden die ook al saaie VAG-meuk gaat maken… (Daar kan je vanuit gaan als VAG het overneemt)

Het is gewoon te hopen dat er een oplossing gaat komen dat Alfa gewoon Alfa kan blijven en niet dat alleen het merknaam door blijft gaan, puur voor meer afzet…
@notsobig: Dat zie je naar mijn mening toch verkeerd.
Ik denk niet dat VAG zich tot een seat scenario zou verlagen met Alfa. Ze zijn ook niet gek, en zien echt de waarde van dat merk wel.
Denk dat je eerder iets mag verwachten zoals wat ze gedaan hebben met Lamborgini. Of vind je dat ook saaie VAG-meuk?
@wimmm: Inderdaad. En laten we even wel wezen, SEAT is ver gekomen als je ziet hoe ze waren… onder Fiat!Moesten ze de sprong naar Alfa vertalen van een Sea Marbella naar een Leon FR dan kunnen ze in Turijn nog wat meemaken. En dat weten ze daar ook. En daarom zullen ze Alfa nog liever begraven dan verkopen.
@wimmm:
Ik kan het je nog sterker vertellen. VAG heeft destijds van Seat het spaanse Alfa willen maken. Daar hebben ze jammerlijk in gefaald. Dus nu willen ze Alfa zelf, godverhoede dat het ooit gebeurt, en dan draaien ze Seat definitief de nek om. Dat was immers ook een falliete boedel. En maken ze van Alfa VW’s met een Alfa badge.
@jrk68: De vraag met dat hele “vw wou van Seat een spaanse Alfa maken en is gefaald” is welke Alfa bedoeld wordt.

Alfa Romeo Milano ?
http://farm9.staticflickr.com/8429/7514188630_a4b247a039_b.jpg

In dat geval, faal. Duidelijk.


Of Alfiat ?

http://3.bp.blogspot.com/_ln_sxfnt9_g/TP4k2VAi2eI/AAAAAAAACnM/ZLNZrFi1FQg/s1600/alfa146.jpg


In dat geval, niet zo zeker. Zouden ze minder verkopen dan Alfa?

http://www.autokanaal.be/imgpath/assets_img_am/2012/07/16/2306307/nieuwe-seat-leon-gelekt_19_630x350.jpg


Alleszins was dit wat ze maakten onder FGA bewind

http://cars-database.com/data_images/models/seat-marbella/seat-marbella-01.jpg

Nou ben ik niet per se Seat of VAG fan, maar ik zie toch enige beterschap.
@heidekonijn:
Ik zie 2 mooie Alfa’s, 1 omgekatte Golf en een Marbella/Panda. Die Leon rijdt gewoon als elke andere Golf.
Ergo, je begrijpt er geen ruk van….
@jrk68: Excuseer?
@replicant: ”we” willen geen onderstuur en rommel , geen kapotte motoren en meer…..Daarom.
@Tweede Woning: M’n klomp breekt..
Alfa is immers topkwaliteit, vandaar ook dat het zo superdeduper gaat met hen.
Alles wat goed is aan de hedendaagse Mito is van Fiat..
Ze moeten de opvolger van de 159 weer achterwielaandrijving geven. in ’92/’93 is het fout gegaan met alleen nog maar voorwielaandrijving. Dus rwd, wat gewicht eraf zonder dat dit ten koste gaat van de bouwkwaliteit en een interieur dat niet kraakt na 50k kilometer. Dan wordt het een topper. Overigens vind ik het huidige interieur qua stijling wel het fraaist in z’n klasse :)
@pier: BMW gaat naar voorwielaandrijving . Geen hond die het interesseert en ruim 60 % die het niet weet van de BMW rijders.
@Tweede Woning: voor de kleinere modellen misschien, maar een 3-serie of hoger zal gewoon rwd zijn. Voor kleinere auto’s is fwd ook prima.
@pier: Je kraamt onzin uit, de voorwielaandrijvers die Alfa heeft gemaakt waren prima auto’s, dit is niet de fout.

De 155 was een erg goed sturende auto, om over de de 156 nog maar te zwijgen.
De bouwkwaliteit van de 159 is prima, hij is alleen gedateerd, het gewicht maakt de leaserijders niet uit.

De 147 is, net als de 156, auto van het jaar geweest.
Alfa was een van de eerste merken met een commonrail diesel, niet voor niets is de 156 trekauto van het jaar geweest.

Ik snap dat je met dit soort punten komt, maar ik denk niet dat een achterwielaandrijver het probleem oplost.
Er moeten weer modellen komen als de 156 en 147, redelijk betaalbaar, prachtig uiterlijk(en interieur) en zoals tegenwoordig elke auto, bijtellingsvriendelijk.
@varln1991: plus een motor van Alfa zelf. Want dat mis ik wel hoor!
@Vanquish: Absoluut, al zal een busso V6 in deze tijd ook niet meer verkopen. Helemaal niet met dat wereldse uitstoot systeem in Nederland.
@varln1991: Een zuinige motor voor de winst en een V6 voor de leuk. Misschien dat Amerika er wel op zit te wachten.
@varln1991: ik zeg ook niet dat het slecht rijdende auto’s zijn. Maar als je pretendeert sportief te zijn, wat hogere vermogens hebt dan past rwd daar beter bij. Al zal dat met die vermogens in NL tegenwoordig wel tegenvallen idd met de bijtelling.

Ze hebben de 159 destijds gepresenteerd in München. Leuk gedaan maar op vlakken als bouwkwaliteit en restwaarde haalt een Alfa het niet bij de grote 3, dat zal toch een reden hebben. Maar mooie auto’s zijn het wel, die Alfa’s.
@ricardo : hahaha, helemaal TOP dat grapje !!! Proeste echt mijn koffie uit ‘den bek’ :)
Ik kan lachen om de grap, maar niet om het feit hoe fucking FIAT met Alfa omgaat, ze helpen het merk helemaal naar de klote!

Het doet me gewoon pijn dat dit soort grapjes gemaakt kunnen worden, heren van VAG; kom dit merk aub snel redden!
@varln1991: volgens mij moeten de klanten dit doen , we willen uiteindelijk massaal een vW , behalve op blogs en forums (de theorie derhalve) .
@Tweede Woning: Als er geen modellen zijn kan de klant weinig doen.
@varln1991: er zijn wel modellen .
@Tweede Woning: Er is een B- en een C-segmenter. Beide horend tot de krapste in hun segment, zodat ze bijna nog een segment lager komen.
@varln1991: hoho! Ik ben het met je eens, maar niet de VAG aub! Dit merk heeft zo’n beetje de mooiste merkgeschiedenis die er is, dat moet Italiaans blijven.
@Vanquish: Ik ben bang dat we onder FIAT verloren zijn, VAG heeft al meerdere keren interesse getoond.

Natuurlijk zou het het mooiste zijn als je alleenstaand merk doorkan, maar dat lijkt me in deze tijden niet meer mogelijk.
Welk concern zou Alfa anders passen? Schiet mij maar lek..
@varln1991: Laten we eerst de Mazda samenwerking even afwachten voor de nieuwe Spider. Er komt ook nog een opvolger van de 166 over niet al te lange tijd en daarna de Giulia als opvolger van de 159. Misschien dat ze weer wat opkrabbelen als die auto’s er zijn.
@varln1991: je kent de feiten niet , zeker op Audiblog nogal meoilijk aan te komen .
@Tweede Woning: Verklaar je nader? Welke feiten ken ik niet?
@varln1991:
Het is mij in elkgeval ook duidelijk dat je geen bal van Alfa en de Alfisti begrijpt. Een echte Alfist koopt nooit van zijn lang zal zijn leven een omgekatte VW.
Ga je eens in de historie van het merk en zijn trouwe fans verdiepen voor je nogeens zulke onzin uitbraakt….
@jrk68: En een echte Alfist koopt wel de huidige Fiat brol? Dacht het niet
@jrk68: Volgens mij snap jij niet dat niet alle alfisten hetzelfde denken of hetzelfde zijn,

Hier thuis wordt niets anders dan Alfa Romeo gereden, op een verdwaalde Fulvia na, is gelukkig ook Italiaans.
Ik zie Alfa liever onder een concern als VAG omdat het daar tenminste een toekomst heeft, je ziet toch zelf ook wel dat FIAT het niet de aandacht geeft die het verdient.

Als jij een Alfist zou zijn, zou je liever zien dat Alfa voortbestond dan dat het doobdbloed onder FIAT.

Nogmaals iedereen mag zijn eigen mening hierover hebben, het is slechts hoe ik erover denk.
Grapjes als deze zijn leuk, maar doen mij ergens ook pijn, we beginnen het lachtertje van de automobielindustrie te worden.

Groet, een ALFA ROMEO 75 rijder(volgens sommigen de laatste echte Alfa).
@varln1991: Over historie hoef je mij overigens ook niets te vertellen jrk68, de eerste auto waarin ik heb gereden was een ’76 spider coda tronca. Vandaag de dag rijd ik elk jaar minstens 5000 km in een ’74 1600gt.

Zelf in het bezit geweest van een 155 1.7, 155 V6, 164 2.0, 33 1.4 en nu een 75 1.8, volgens mij weet ik er wel het een en ander van….
@varln1991:
Als jij Alfa graag onder de VAG hoede zit weet je 1 ding heel zeker.
Die opvolger van de 75 gaat er dan nooit meer komen.
Die kans bestaat onder Fiat wel.
Ga eens zoeken in de archieven van AV, daar staat vast nog wel ergens het mooie immemoriam wat ze destijds bij het overlijden van de 75 hebben geschreven.
Het feit dat jij claimt een 75 te rijden zegt nog niet dat je het merk begrijpt. Het kan net zo goed de enige RWD zijn geweest die je van je uitkering kon betalen….
@jrk68: Ik claim niet dat ik een Alfist ben omdat ik een 75 rijd, ik claim dat ik een Alfist ben omdat ik alleen nog maar Alfa heb gereden(prive) en vanuit huis niets anders gewend ben.
IK ben van mening dat het onder FIAT niets gaat worden, ze beloven van alles maar er gebeurt niets.

Van uitstel komt afstel, wat mij betreft neemt een ander concern Alfa over.
Dit hoeft niet VAG te zijn, echter zijn dit tot nu toe de enige die interesse hebben getoond.

Het is logisch dat Marchionne Alfa niet zomaar los laat, maar geef het dan in ieder geval een kans en laat het niet doodbloeden.

Nogmaals, iedereen heeft hier zijn eigen mening over, jij vind dat het bij Fiat moet blijven en ik zeg verpats de boel maar. Simpel.
@jrk68: Zie hier de discussie onder de Alfisti, de meningen lopen uit een:

http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=49666&postdays=0&postorder=asc&start=255
Stelletje zakkenwassers, wat doen ze daar nu eigenlijk?
Laat ze is bellen met TATA. Kijken of hij interesse heeft in een Italiaans avontuur. Zeker weten dat er over twee jaar een gamma staat waar je u tegen zegt. Kapot gesaneerd worden door FIAT verdienen ze niet. En dan kan Sergio zich weer bezighouden met het herintroduceren van de Coltrui.
Zonde van Fiat dat Alfa zo weinig aandacht krijgt om weer een mooi portfolio op te kunnen zetten. Gewoon een vicieuze cirkel. Geen modellen, geen klanten, geen klanten geen geld, geen geld geen modellen. Ze moeten er gewoon flink wat geld in investeren. Kijk naar Jaguar/LandRover.. dat was ook bijna dood. Toen kwam Ratan Tata met een blanco check en het floreert weer. Ze maken weer winst.

Ook Lancia gaat dood. Kijk naar wat hij zegt in dat artikel onder de link. Lancia is / wordt gebouwd uit Chrysler modellen. Als deze aan het eind van de cyclus zitten worden ze vervangen door Chryslers. Dus ook een kwestie van tijd.
Nou ja, gelukkig kan Alfa qua verkopen terugvallen op de…..uhm…..uuuuh…..dussssss
Tata-variant, of Chery-variant. Want ook Volvo wordt beter bemoederd dan ooit tevoren.
Wat vreeemd. Geen zak investeren sinds 2009 en nu geen modellen hebben om te verkopen. Gek toch. Erm, wooody en co, hoe zat dat ook alweer met die geniale aanpak van Sergio ‘ik blaas bellen uit mijn schoen maar pak ondertussen mooi de poen’ Marchionne? Resultaat much?
Wacht tot 2014 jongens, het komt wel goed met Alfa.
Zal ik je een edit-knop geven, zodat je elk jaar de ‘4’ een cijfertje hoger kunt zetten?
@Carreza: In 2011 moesten we op 2012 wachten, in 2012 moesten we 2013 wachten…
Alfa zet nu 2 sportmodellen in, die voor 99% van het publiek onhaalbaar zijn. Naast die 2 sportmodellen levert Alfa 2 eco bakjes. Wat verwacht Alfa van de bestaande klandizie over te houden? De mensen met een 147 kunnen overstappen op de Guilietta, of misschien zelfs de Mito. Maar waar moeten de 156 rijders, of 159 rijders dan kijken? Alfa heeft voor hen geen aanbod meer. Ik als 166 rijder ben gelukkig niet emotioneel gebonden aan Alfa, waar had ik anders nog terecht gekund bij ze?

BMW heeft z’n modellenpolitiek helemaal omgegooid, niet ieders smaak maar ze hebben wel heel duidelijk hun eigen karakter vastgehouden. Een BMW rijd als een BMW en dat hebben de heren in Munchen heel goed begrepen. Bij Alfa is het inmiddels een rommeltje. Prestaties zijn gemiddeld geworden, rijgedrag is heel erg neutraal en veilig maar gekke akties kan je er niet mee uithalen. Niet dat je ff een bochtje rond met het gevoel van: Yes, ik rij Alfa, dit hoef ik met een ander merk niet te proberen.

Dus: gemiddelde prestaties (veilig) + zeer beperkt aanbod = klanten lopen weg. Dat ga je niet goed breien met 2 over de top modellen, waar ook nog eens van alles aan mankeert (technisch en marketingtechnisch). Je hoort men nu al regelmatig als een bejaard stelletje klagen dat vroeger alles beter was en geef ze eens ongelijk.
@barrrry: 2 sportmodellen? You wish. De belofte van 1 sportmodel. Meer ook niet.
@heidekonijn:

Met ‘nu’ bedoel ik ook de voorgaande 8C.
Enorm triest dit
@ redactie. Dat Alfa in Detroit geen primeurs zal hebben was maanden geleden al bekend. Primeur(s) komen in Genève.
@rantheman:
Op de site van de Detroit motorshow werd de 4C weldegelijk aangekondigd als primeur…..
@jrk68: Das apart dan, voor zover ik weet was het maanden geleden al bekend dat er in Detroit niets getoond ging worden. Aanvankelijk was er wel sprake van geweest, maar werd zoals gezegd maanden geleden al ontkracht.
Gooi deze er nog eens tegenaan,..

Ik zeg het nog maar eens, ik heb het helaas vaker moeten zeggen: Alfa Romeo gaat onder Marchionne Saab en Rover achterna…..Dood en dood zonde!!!!
@alfamail: Alfa, Lancia en Maserati.
@alfamail: ik vrees steeds meer dat je gelijk gaat krijgen. Marchionne belooft van alles, maar uitstel is het enige wat we zien. De opvolger van de 159 had er allang moeten zijn, net als de 5-deurs Mito, de nieuwe Spider en die 4C, waarmee je natuurlijk geen volumes kunt halen. Alfa kan mooie auto’s maken en heeft met vooral de 156 laten zien dat ze die ook kan verkopen. Maar dan moet je wel willen investeren in dit mooie merk. We hebben 3 jaar geleden bij het 100-jarig bestaan al kunnen zien hoe belangrijk Alfa voor Fiat is…not. Ik vrees met grote vrezen, maar hoop nog altijd op betere tijden.
Laat Alfa weer lekker alfa worden anders! Bouw die 4C wel of niet maar dat vind ik iets te veel nichewerk, liever gewoon een lekkere Spider zonder overgewicht dit keer, een GTV, misschien een RWD 3-serie rivaal als 2 en 4 deurs, en een 166 topper, en stuur een verbouwde 8C naar Le Mans toe heb je gelijk die racehistorie weer te pakken.. maar goed dit is allemaal wens en geen toekomst, toekomst is dat Alfa overgenomen word of een pijnlijke dood sterft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).