De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeld

Auteur: , 46 Reacties

Tijd voor een dosis Autoblog Autotechniek. We duiken de werkplaats van een supercarhandelaar in en zien hoe een F50, de F1-auto voor op straat die het F40-stokje overnam, langzaam ontleed wordt.

De auto die bij zijn introductie in ’95 een Nederlands prijskaartje van 1.203.595 gulden kreeg werd direct het summum van Ferrari’s kunnen. Qua topsnelheid had hij alleen de McLaren F1 boven zich te dulden, maar zelden ging er zoveel F1-techniek de straat op. Neem het 4,7-liter V12 motorblok (530 pk & 470 Nm), wat een afgeleide was van de 3.5 V12 uit de F1-auto waarmee Ferrari in 1992 aan de startlijn van Grands Prix verscheen.

Gekoppeld aan een zes versnellingen tellende handbak die letterlijk verweven is met het subframe. Wil je vervolgens ergens bij komen, om bijvoorbeeld de koppeling te vervangen, dan zul je de F50 moeten tweeëndelen. Het duurt even. Ongetwijfeld. Maar je creëert een zee aan ruimte. Een walhalla voor elke autotechnicus met rugpijn na een koppelings/versnellingsbak-wissel.

Oog van Sauron

Deze foto’s van de New Yorkse garage UniversalAutosports laten hoe een Ferrari F50 er vervolgens bijligt. Opengewerkt en met zicht op het hart en de aderen van de uit koolstofvezel opgetrokken bolide, waarvan er in twee jaar tijd niet meer dan 349 zijn gemaakt.

Waarom deze bewuste F50 op de operatietafel terechtkwam is niet bekend, en wat het kostte evenmin. Maar als we iets weten is dat Ferrari’s met de nodige levenservaring nooit voor een prikkie te onderhouden zijn (voorbeeld I, voorbeeld II)

Met dank aan @Flowmotion voor de tip!



46 reacties

Die auto op de foto’s had nieuwe remblokjes nodig…
die banden, nog breder dan de kont van mijn schoonmoeder
@dromedaris: Dan weet je alvast wat je van je eigen vrouw kan verwachten over 20jaar.
@dromedaris: maar deze banden hebben wss meer grip:)
@meneersander: u vergeet de enorme putten.
Slechte automonteurs: geen overal aan, poseren met de auto (kijk mamma ik mocht vandaag echt aan een oude Ferrari F50 werken), foto’s maken om te weten hoe het weer in elkaar moet. Kwitfit doet dat veel beter ;)
@mashell: Ze werken zo netjes dat een overal niet nodig is.. :)
@mashell: hoor ik daar jaloezie? ;p
@mashell: ik ben zelf automonteur in opleiding. Maar ik zou t wel geweldig vinden om aan zo’n auto te mogen werken. Bij BMW aan een V12 mogen werken. Vond k ook wel leuk.
@mashell: KwikFit is inderdaad veel beter. Snap niet dat die Ferrari eigenaar daar niet voor zijn onderhoud heen gaat.
@moveyourmind: haha lol
Oh… daarom ziet een gecrashte Ferrari er vaak zo uit:
@carsper:
*zucht*
@carsper: je URL is te lang..
@dennisr: URL = U ReuteLt ? :)
@carsper: Ik probeerde die afbeelding in een nieuw tabblad te openen omdat dat nog wel eens wil werken met dit soort plaatjes. Staat er “Request-URI Too Large”. Waar den neuck vind jij in godsnaam een url van bijna 14.000 tekens :O
@sirmustang:
Google afbeeldingen, ik zag het zelf ook al, maar bij nog 2 andere afbeeldingen sotnd precies zo’n zelfde url.
@carsper: Maar toch vind ik het knap :P
@carsper:

als je bij google afbeeldingen een plaatje aanklikt (dan krijg je een pagina met in het groot het plaatje en op de achtergrond de betreffende website) moet je de url nog niet kopieren.
Dan moet je eerst in de witte kolom rechts op full-size image klikken. Dan krijg je een pagina met alleen het plaatje. Dan staat er ook een normale url boven.

Die eerdere pagina (met de witte balk) heeft nog allerlei database nummers, bronwebsite, doelwebsite etc als url. Daar heb je niks aan.
@sirmustang: Een URI is geen URL overigens. Een URI is opgebouwd uit een URL en een URN.
@sr71: Ik kan zo nog wel dingen bedenken die bestaan uit een URN…
Dit blijft toch wel de mooiste Ferrari ooit voor mij.
Het zou misschien wel leuk zijn als jullie als AB.nl wat meer van dit soort achtergrond-en diepgaandere zelfgeschreven artikeltjes zouden schrijven i.p.v. copy/ paste autonieuws.
@The360box: Zo héél diep is dit artikel nou ook weer niet. Maar je hebt wel een punt, ja.
@mout: Autonieuws over de recenste nieuwe auto’s of facelifts zijn leuk maar beginnen na een tijdje eentonig en saai te worden. Ik baseerde het eigenlijk nog op vroeger toen er in de reacties soort van onder de motorkap werd doorgesproken en je nog wat kon leren van de reaguurders en volgens mij worden er op menig autosites wat dieper op de stof in zijn geheel in gegaan in aparte(achtergrond)artikels.
En ik maar denken dat het vervangen van bougies bij een Subaru veel werk is… Als je dit elke keer moet doen als je de koppeling wil vervangen ben je mooi klaar.
@ej20g:
Dit soort auto’s zijn ook gemaakt om tentoon te stellen en aan je vrinden te showen. Niet om mee te rijden, dus waarom zou je rekening houden met de mogelijkheid dat er weleens onderhoud aan gepleegd moet worden.
Met bougies vervangen bij een SLR zijn ze ook 25 uur bezig.
Net als bij een Ferrari TR moet het blok eruit om er überhaupt bij te kunnen.
Bij mijn Roadster is het ook niet makkelijk trouwens. De bovenste 3 gaan nog wel maar om bij de onderste 3 tekomen moet de hele achterkant eraf….
@jrk68: dat is waar. Bij sommige auto’s is het gewoon (veel) lastiger. Maar aan de andere kant, voor veel mensen zal dagenlang aan deze Ferrari sleutelen dezelfde voldoening geven als urenlang aan een Subaru sleutelen dat voor mij doet. Dan is het opeens niet erg meer dat je je handen open haalt, olie op je gezicht hebt, benzinedamp in je neus hebt hangen en die hele auto 100 keer vervloekt hebt. Want uiteindelijk start hij weer en weet je exact waarvoor je het gedaan hebt. Blijft toch een fantastisch vak, dat automonteur zijn. Tenminste, als je het geluk hebt om te sleutelen aan de auto’s die zoveel voor jou persoonlijk betekenen. Dit komt van een student die in zijn eerste (officiële dan!) jaar van zijn autotechnische opleiding zit. Over een paar maanden maar lekker verschillende exemplaren bekijken en er uiteindelijk één aanschaffen en daarmee lekker aan de gang gaan. Zolang het je passie is, niet waar?
@jrk68: “Met bougies vervangen bij een SLR zijn ze ook 25 uur bezig”

Dat was toch een grapje mag ik hopen???
@SimonMc:
Volgens de garagechef bij mijn dealer in elkgeval niet.
En die heeft er nog eentje te koop staan.
Voor 2,5ton ben je het mannetje….
@jrk68:
Yep.
Zelfde reden waarom vele supperrijken een jacht hebben :
De foto in hun portefeuille.
@desjonnies:
Oh, ik dacht altijd dat ze zo’n jacht hadden als excuus om er een kudde thaise koorknaapjes op na te kunnen houden….
Meer van dat op AB!
Altijd eens leuk om echt IN een supercar te kijken. En daarmee bedoel ik niet het interieur.
Lijkt meer werk dan het is. De motor is dragend, dus die zit op het achterschot. De versnellingsbak draagt de wielophanging en blijkbaar ook het bodywork. Kwestie van uitlaat, remleidingen, schakelstangen en zo te zien koelsysteem (en wellicht drysump systeem) loshalen. Dan de verbindingsbouten van de bak aan de motor loshalen en je trekt de hele achterkant eraf. Het mooie is dat de motor blijft zitten, inclusief alle systemen. Ik gok op een halve dag werk voor 2 man.
@midasracer: ik doe het in minder dan een halve dag. bij een polo duurt het een halve dag.
Das een klein beurtje
En ondanks alle ‘F1 techniek’ een van de meest bekritiseerde, minst uitontwikkelde en slechtst bevredigende Ferrari-pakketjes ooit. Nooit wat mee gehad, die F50, en de vele matige kritieken van de journo’s en clarksons van deze wereld bevestigen alleen maar mijn afkeur van het ding.

Desalnietteplus mooi om te zien hoe het ding uit elkaar gaat.
WIL ik wel weten wat dat kost??
@SimonMc:
Bij een 512TR kost een nieuwe koppeling zo’n 3K en deze zal zeker niet goedkoper zijn….
Kloterig om ’t uit elkaar te halen maar je kan wel overal lekker makkelijk bij.
Link met meer en grotere foto’s:

http://wmexpressway.net/lofiversion/index.php/t29677.html



“But, if you are about to drop your F50 off for a clutch change, get ready to spend $18,000.”



OUCH!
Mooi om te zien
Wel een kutvloer om een moertje op terug te vinden.
En ik word schijtziek van die ‘breedbeeld’ lensjes van die goedkope fototoestelletjes. Zo bol als de builenpest.
@fortuna: Slecht weekend gehad?

De camera is een Nikon D3, dat zou ik toch geen goedkoop fototoestelletje noemen hoor. De Exif info laat niet zien welke lenzen zijn gebruikt maar gezien de gebruikte brandpuntsafstanden (14, 15, 19, 58, 70, 105 mm) gok ik op een 14-24, een 24-70 en een 105 mm lens.

De foto’s die op 14, 15 en 19mm zijn geschoten zijn juist NIET bol, maar door de extreme groothoek wordt het beeld naar de rand van de foto steeds verder uitgerekt.
Tja zodra een Ferrari financieel bereikbaar zou zijn dan zou de aantrekkingskracht halveren… Dan denkt iedereen ‘leuk maar onhandig’, beetje wat ze nu bij snelle kitcars denken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).