De Superbowl autoreclames van 2013

Auteur: , 18 Reacties

Mocht je het zijn ontgaan: afgelopen nacht werd de 47ste Super Bowl gespeeld, een spelletje met plastic ridders dat iedere minuut stopt vanwege het overgewicht van de spelers*. Het trekt zo'n 100 miljoen kijkers, en is dus de natte droom van elke paarse broek. Daarom: de hoogtepunten van de autoreclames op een rijtje.

Ten eerste: niet alles verliep vlekkeloos in de Mercedes-Benz Arena van New Orleans. Het evenement wordt gehouden in het Derde Wereldland dat de VS heet, en in zo’n apenland valt de stroom nog wel eens uit. Precies wat er gebeurde vlak na ‘half time’. Dit zorgde voor een half uurtje vertraging, maar Audi zag zijn kans schoon, en twitterde onderstaande. Touché Audi, touché:

BURN!

De show werd dit jaar wederom gestolen door Chrysler. Dit keer met een spotje zonder Clint Eastwood, want die was in een stevige discussie verwikkeld met een stoel, en had dus geen tijd.

Wel werd er wederom zwaar ingezet op de patriottistische gevoelens van de ‘gewone Amerikaan’, met een verheerlijking van de Ameriaanse boer in een reclame voor de Dodge Ram, voorgedragen door Paul Harvey. En het werkt, want de Amerikanen slikten het als zoete koek. Daarna ging Jeep (ook Chrysler) er nog even overheen met een sob story, waarvoor de Koningin van touchy feely, Oprah Winfrey, werd ingevlogen.

Kia trommelde dit jaar niet Adriana Lima, maar wel een voormalig Miss USA op, die een hotbot speelde.

Toyota plugde de RAV4 met Kaley Cuoco, a.k.a. Penny uit the Big Bang Theory, die als een paarse fee wensen in vervulling laat gaan, en Mercedes trok Kate Upton, Usher, Willem Dafoe, en de Rolling Stones als soundtrack uit de kast om de CLA te laten shinen.

Audi knalde er een leuke spot in, waarin de S6 het leven van een buitenbeentje een stuk leuker maakt, en de racistische blanke Jamaicaan uit Minnesota van Volkswagen zal jullie wel bekend zijn.

Hyundai had een aantal reclames, waarvan deze voor de Santa Fe het leukst is, ook al zitten er veel gingers in, wat de reclame een tikje eng maakt. Verder proberen de Koreanen de Amerikaan te verleiden tot het rijden van een auto met turbo, en werd er een spot voor de Genesis uitgezonden, waarin de sterke punten van het slagschip t.o.v. de concurrentie belicht werd.

En Lincoln, tot slot, pikte de MKZ er uit. Ford was net als vorig jaar afwezig, en GM voor het eerst ook, zoals aangekondigd.

Mochten we iets vergeten zijn, dan vind je het in ons Superbowl-archief op autojunk!

*Dank voor de treffende omschrijving, @thijsmat!



18 reacties

Hmmm…Penny…zucht
Bezingaaa
Penny… Penny… Penny…!!!
bleh…allemaal in het ‘engels’….snap er nix van…maar omdat het Amerikanen zijn, zullen het ook wel allemaal leugens zijn…
Niet echt nieuwe auto, maar F&F6 trailer is ook aan ‘Murica’s most wanted gelinkt.

http://www.autojunk.nl/2013/02/fast-furious-6-eerste-trailer
Het interieur van de lincon MK7 ziet er wel goed uit, maar lijkt wel hoog op zijn poten te staan. Kia geeft de domste reclame en Mercedes den beste. Na het kijken van Jeep en chryslar heb ik besloten om nooit zo een wagen te kopen.
@prisma:

Chryslar? Ik zie het al, een echte kenner…
ot die nieuwe Genesis is niet verkeerd!
Toch ironisch, een autoreclame moeten kijken om een autoreclame te kunnen kijken.
…Adception?
Dat is nog eens wat anders dan die suffe Nederlandse eurotrash kutreclames. Deze Amerikaanse filmpjes zijn tenminste het aankijken waard.
Typisch Amerikaanse reclames die je helaas nooit hier zal zien. Wat je ook nooit hier zal zien is die antenne van die Lincoln. Man, een gloednieuwe auto van een ‘premium’ merk en dan zo’n antenne op de achterkant…!
Geinig, de Lincoln Mond-en-Klauwzeer…
Vind die van Toyota het leukst/best
Ik vraag me dan alsnog dusdanig af of er wel naar die reclames gekeken wordt of moet dat haast wel? Als ik bijv. naar Dr. Phil oid Amerikaans kijk is er om de haverklap een break wat uiterst irritant moet zijn…
@The360box: Je went er vanzelf wel aan, en vooral met evenemten als de superbowl is het handig om nog wat pilsjes uit de koelkast te halen bijvoorbeeld. ;)
wat is superbowl? ze zijn er nu al een tijdje erover bezig. op tv, internet, krant,…
Was een leuke wedstrijd, alleen jammer dat er weer zo denigrerend moet worden gedaan over sport.


Niet elk artikel dat jullie schrijven hoeft de onderbuik van puberend Nederland aan te spreken, hoor.
@bozewolf: Was inderdaad een goede wedstrijd, ik had alleen liever de 49ers zien winnen ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).