De Toyota FT-86 laat zich zien

Auteur: , 44 Reacties

Huh? Maar hadden we die eerder deze week niet al? Ja, maar dat was de Modellista-versie. Als onze bron ons niet misleidt dan zien we hier de standaard fabrieks-FT-86 zoals jij en ik die via de officiële Toyota-kanalen kunnen kopen.

We zien de brochure, in het Japans uiteraard, maar gelukkig was er een Japanner in de buurt om de vertaalslag naar het Engels te maken. Op de derde pagina vind je de optionele Aero kits (Type-A links, Type-B rechts), die zijn niet vertaald.

Plaatjes kijken kan zoals gewoonlijk in de gallery, uw mening (nogmaals) dumpen in de comments. Op het eerste gezicht ben ik wat teleurgesteld over met name de lichten, deze ogen te lief voor een auto die in de eerste plaats sportiviteit moet uitstralen. Het is nog even afwachten tot de pers in de auto kan rijden, eerst beleeft hij zijn debuut op de Tokyo Motor Show. Ik ben wel erg benieuwd naar zijn rijgedrag. De layout is goed, nu is het nog even te bezien hoe het boxer-blok presteert.

Wat naar voren komt uit de folder: de FT-86 heeft LED-achterlichten, daarnaast wordt er een duidelijke vergelijking met de 2000GT getrokken. Het lijkt er op dat de designers zich qua raamlijn hebben laten inspireren door het klassieke Toyota-model.

Met dank aan Rob voor de tip!



44 reacties

De Celica had destijds nog een beetje stijl maar dit is gewoon standaard al een ordinaire sjonniebak.
@alcantara: Omdat Toyota.
@alcantara:

De celica stijl? Zelfs een getjoeende (gestylde dus) supra of een ouwe daf heeft nog meer stijl.

http://www.celicarider.be/TCBlinked/Tuning/BumperGezochtVoorZZT230/CelicaZZT230.jpeg

Ik bedoel dat ding ziet er zo standaard uit!
zooo lkker in deze kleur!!
De concept was mooi, deze niet.
De durf is eruit.
tssss, het eindelijke productiemodel mag niet eens in de schaduw staan van eerdere concepten. Wederom slaat Toyota de plank mis. Jammer hoor ….

En dan noemen ze het in de brochure “een sexy design” … tsja, daarom is een flinke bos schaamhaar daar blijkbaar ook nog in de mode. Kansloos!

:-)
@rechercheur: Hoe weet u dat?
@floryn: Hij kijkt porno. Jij waarschijnlijk ook, maar dan ben je te benepen om ervoor uit te komen.
Wat weet jij van Japanse kokosmatten?
@sir_smokalot:

Dat ze schuren als n gek
zooooo, ik weet niet wat ze met die achterkant hebben gedaan maar die is echt zwaar verkloot, wat een faal zeg.
Zoiets ga je toch niet kopen, lol.
Totaal niet eens met de reacties hierboven. Zeer geslaagde coupé en zeker in die rode kleur!

Uiteindelijke versie staat trouwens redelijk dicht tegen de conceptversie dus hoe kan je die nou schitterend vinden en deze een faal?
@Carreza: ik vind hem ook mooi
maar die achterlichten verkloten de auto wel een beetje
@Carreza: ik vind hem ook mooi
maar die achterlichten verkloten de auto wel een beetje
@sirmustang: vind die lexus style achterlichten eigenlijk altijd lelijk en cheapass. Het leidt ook af van de shape van de rest. Wil hem weleens zien met donkere achterlichten.
@pizza:
ze hadden gewoon deze lichten moeten doen

http://cdn.egmcartech.com/wp-content/uploads/2010/01/toyota_ft_86_g_sports_concept_images_004.jpg?9707a5
@sirmustang: veel meer uitgesproken zo ja. Als je iedereen naar de zin wil maken, blijft er vaak maar een lauw product over.
@sirmustang: Helemaal mee eens.

OT: Ik ben gematigd positief. Natuurlijk is het een gave bak. Coupe, Subaru boxer voorin, achterwiel aandrijving, een goede layout, goed gewicht (las 1100 kg), een lekker vermogen van 200 pk (no worries er komt ook nog een turbo) en een zeer strak rijgedrag fijngeslepen door de engineers van Subaru. Dat belooft veel.

Toch had hij nog iets bruter mogen blijven. De concept FT-86 is wonderschoon. De productieneus lijkt mij nog steeds bruut. Die is dicht bij de originele gebleven. De achterkant is echter veel minder. Ze hadden die verbindingsboog achterlichten/spoiler/kofferdeksel moeten laten zitten. Net zoals het plaatje hierboven.

Ook ben ik totaal geen fan van Lexus-style achterlichten.. gadver.. daar moeten echt wel onmiddellijk mooie smokes in.
die achterkant vind ik juist nog WEL geslaagd,
maar die neus…
waar is de kots smilie?
@mazdarx8: :oops:
@towi1989: alleen moest ie dan groen kleuren
Het is niet mooi of lelijk. Vleesch noch visch. Typisch Toyota dus…
opzich wel een geslaagd model, wat smoke zegt over die koplampen ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn niet echt lieve oogjes.. meer gemene :) en de prestaties zullen ook wel goed zitten dus al met al wel een geslaagd ding :)
Vergeleken met het huidige Toyota model aanbod is dit toch wel een prettige aanwinst. Ik heb eigenlijk geen idee wat de prijs moet worden, maar als dat in de regionen van 30-40k zit juich ik een echte coupe extra daar wel toe. Er zijn maar weinig fabrikanten die dat doen/durven. Je hebt daar de Scirocco, RCZ, en wellicht de MX-5 als relatief sportieve cabrio, maar verder…? De Megane Coupe is teveel Megane. Misschien de komende Astra GTC nog. Met uitzondering van de RCZ en de MX5 zijn dat toch allemaal van hatchback afgeleide sportievelingen waarbij alleen de Scirocco een duidelijk onderscheidend uiterlijk van de Golf heeft mee gekregen.
@BJ: het is idd een uitstervend ras, de middenklasse coupe, hopen dat het met deze auto weer een boost krijgt :)
@BJ: RCZ is een 308 afgeleide…
@Carreza: I know, maar wat betreft vormgeving niet bepaald
@BJ: Ik hoop ook dat ie echt rond de 30K valt in Nederland. Dan wordt het een hit. Denk dat die anders toch “te duur” is. Dan blijft het weer een “niche” special. Denk aan de RX8, de BMW 1 Coupe, de Nissan 350 en 370Z, de Hyundai Genesis V6.. allemaal te duur voor “leuk voor de heb..”

Wat wel vet is.. Het is een Toyota. Dat betekent binnen no time zijn er 100.000 dingen op de markt om hem dik te maken, let maar op. En één ding weten we ook zeker.. de opvoerkits voor de Scooby BRZ passen ook op deze.. dus ik zeg komt goed. Maar goed.. laten we eerst eens wachten op de officiële Nederlandse foto’s.
@BJ: Als deze onder de 40k komt (verwacht ik niet) ga ik in een hoekje zitten janken dat ik net aan een nieuw contract zit.
via iPhone app
Zet maar voor de deur……
ze hadden gewoon het uiterlijk hetzelfde moeten laten als de concept, jammer dit.. vooral die achterkant van de concept was geweldig mooi, nu is het beetje een slap aftreksel. voorkant vind ik daarintegen wel mooi, afwachten wat die boxer gaat presteren
@audi18: Ja en Nee. Ja.. ze hadden van mij ook nog veel dichter bij de originele mogen blijven. Toch ben ik blij dat hij bruut en clean is gebleven. Had je de zwarte Concept II in Geneve gezien? Dat was pas een sjonniehok.. dus in zoverre vind ik hem nu wel veel mooier.

Nee.. ze kunnen niet anders in verband met eisen en duurzaamheid. Eisen.. denk aan voetgangers en inrichtingszaken. Duurzaamheid.. denk aan de concept FT-86, daarin gingen het dashboardkastje en de luchtroosters open met een rits. Dan ben ik wel blij dat die dingen vernormaliseren.. (zelf bedacht woord..) ;)
Geweldig bakkie ,en als het net zo goed rijdt als de originele van vroegah rijdt tie het snot uit alle BMW’s en ondergestuurde Audi (VAG) hokken op wat voor “ring” dan ook.
De achterlichten van het conceptmodel waren toch echt stukken mooier. Vind het een gemiste kans van Toyota om ze aan te passen. De rest van de auto ziet er prima uit. Nu maar eens even kijken hoe hij er in het echt uitziet!
eindelijk weer een mooie bak van toyota, lang gewacht. en het resultaat mag er zijn.
Ik vind het een goede opvolger van de ae86. Gewoon andere achterlichten d’r in en klaar is kees.
Ik vind het een goede opvolger van de ae86. Gewoon andere achterlichten d’r in en klaar is kees.
Mooie auto. Niet zo mooi als de concept versies, maar dat geldt voor elke auto.
Iedereen is het bijna eens dat de achterkant minder is geworden.

Geen zorgen, deze auto krijgt echt wel genoeg tunermateriaal, en ik denk dat er ook wel een tunert zo slim is om de concept lichten na te maken met leds B)
In vergelijking met de originele wagen destijds ziet dit er zowieso beter uit, de AE86 is immers niet beroemd geworden vanwege z’n looks :)
Stoere jongens een auto kraken voor dat je hem hebt gezien, sommige leren het nooit.
@Flatfour:

+1

Zal overigens niet snel veranderen, net zomin het gebrek aan een langere testrit of de financien voor een echte aankoopbeslissing “ons” zal hinderen lange discussies te houden over de superieuriteit van die en dat over zus en zo.
Laat maar komen. Ben benieuwd naar de NL-specs en NL-prijzen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).