Definitief: de Peugopel komt er [GM en PSA]

Auteur: , 45 Reacties

Het leek nog even twijfelachtig, maar de kogel is sinds vandaag door de kerk: GM en PSA (Peugeot-Citroën) maakten zojuist bekend met modellen uit drie gezamenlijke platforms te gaan komen.

In eerste instantie was nog sprake van vier platforms, maar de Duits-Franse Ménage à trois zal in totaal een drietal liefdesbaby’s opleveren. Met de ondertekening van de verdragen vandaag (als bezegeling van de raamovereenkomst van 29 februari 2012) lijkt een Citro-Peugopel nu een uitgemaakte zaak.

Er komt een gezamenlijk model in:

1) Het MPV B-segment (Opel en Peugeot)*
2) Het MPV C-segment (3008)
3) Het Urban B-segment (C3, 208, Corsa)

Dit betekent dat één model in het D-segment (C5, Insignia, 508) vooralsnog los wordt gelaten. Eind 2016 moeten de eerste modellen verschijnen, die volgens de betrokken partijen wel ‘sterk van elkaar verschillen’ en nog een eigen merkidentiteit hebben. Ik ben benieuwd..

Ook wordt de inkoop middels een joint venture samengevoegd, en werken ze gemeenschappelijk aan de volgende generatie kleine benzinemotoren, afgeleid van PSA’s kleine motoren. Het doel is natuurlijk dat beide partijen, nu aangeschoten wild, in rustiger vaarwater terecht komen.

*Hier moet een C-MPV1 (Multi-Purpose Van) voor Opel/Vauxhall en een C-CUV2 (Compact Crossover Utility Vehicle) voor Peugeot uit komen.



45 reacties

Wouw.
@mister: wauw* …amateur
@vwally: Tenzij hij gewoon wil zeggen waar hij woont…
@vwally:
Of hij ziet ze vliegen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_wouw

Om nou meteen ‘amateur’ te gaan roepen is ook niet erg vriendelijk.
PS.
Iedereen een prettige feestdagen ;-)
@bertorelli: Inderdaad. Laten we wat aardiger tegen elkaar gaan doen, godverdomme.
@bertorelli: klotklopt :$ Het spijt me mister.
@vwally: Ik hoop wel dat ie amateur is. De gedachte dat er hier mensen professioneel zitten te reageren vind ik eng.
Leuk maar samen kunnen ze nog geen vuist maken tegen VAG…
word PSA het volgende ‘merk’ dat GM naar de kelder helpt?
@Simpson: +1 Die leeuw zal niet lang meer klauwen …
@fep739: een samenwerkingsovereenkomst is iets anders dan een fusie of overname
@fep739: Peugeot is geen Vlaamse leeuw!
@Simpson: Kortzichtigheid weer..
Zonder GM was Opel allang al stront, en GM heeft er geen enkel belang bij om dat merk pleite te laten gaan zodat Ford een nog grotere voorsprong heeft in Europa.
@kaasboerin: alleen kort.
BMW zal bij PSA weglopen, waardoor PSA zijn heil zal moeten zoeken bij de magazijnen van GM

en we weten allenaal hoe het met merken afloopt die design combineren met GM-onderdelen.

(zo beter?)
@Simpson: Want zonder GM heeft PSA geen enkel probleem…
@C6_R: en met GM schijnt de zon? Ga dat maar eens in Trollhatan vertellen
Wat houdt dit eigenlijk in voor de samenwerkingen tussen Opel en Fiat?
@jack_abarth: Voorlopig niets. In feite is er niet echt een samenwerking, GM koopt gewoon de Doblo van Fiat, die zo lief is er een Opelbadge op te plakken…
@PSA : gecondoleerd
Oh oooohw..
En nu maar afwachten met wat ze komen!
Ben redelijk benieuwd
hele domme zet,
want wat ze er niet bij zeggen is dat BMW de samenwerking met PSA heeft verbroken hierom. en ik denk dat die duitsers op technisch vlak (motoren ed.) een goede aanvullende samenwerking was.

als ze dan toch een andere samenwerking wouden zou ik gekozen hebben voor bijvoorbeeld een Honda. Honda kan PSA helpen om in japan goede cijfers te zetten en anderom natuurlijk PSA kan honda helpen hier in europa.
@Lotus-Omega: Denk maar niet dat Peugeot gaat helpen om hier in Europa meer Honda’s aan de man te brengen, dat kost ze zelf alleen maar klanten ;)
@Lotus-Omega: te oordelen naar wat de motoren bvb in de Mini deden, hebben de Duitsers ofwel niet veel bijgedragen, ofwel niet veel kennis. Ik gok op het eerste. Overigens betekent het ook dat BMW nu ergens anders moet gaan shoppen, vinden ze evenmin leuk. Beetje dom eigenlijk van BMW.
@Lotus-Omega:

good one ..
Citroens en Peugeots verkopen in Japan ..

kan niet geloven dat zulke domme praat bestaat ..
Peugeot heeft z’n CCUV2 (dat ik dat nu typ, ik geloof het zelf niet) allang af. Dat wordt de 2008. Gooi daar een soort Mokka/nieuwe Corsa saus overheen en Opel heeft hem ook. Hup, door naar stap 2. Tempo tempo.
2 putten maken geen berg
OK, kan Victor Muller Peugeot straks weer overnemen van GM. Komt Victor weer in de problemen, en hebben de Chinezen Peugeot in handen en maken ze er electrokarren van
zo ..
hebben ze meteen de meeste dealers in Europa te pakken ..

zijn beide mooie toko,s ..
wens ze veel sterkte ..
Peugeot zou beter eens naar zijn roots teruggrijpen en opnieuw fantastisch rijdende en leuk gestylede autos maken. Zou hen heel wat schelen in verkoop. En op vlak van rijdynamiek is Opel ook niet direct dé norm…
@ronin1130:
Dat is nu net wat ze met de 208 hebben ingezet.
@jrk68: en gaan ze in de toekomst weer verkloten?
@ronin1130:

en welke oude Peugeot is dan zo “fantastisch” ..
@lincoln: op het vlak van rijgedrag zijn heel wat oude Peugeots fantastisch hoor
@ronin1130:

welke dan precies ??
@lincoln:

Nu heb ik niet met prehistorische rally meuk gereden ofzo. Maar de 407sw stuurt echt wel goed. Ik heb met een heel deel van z’n concurrentie gereden en ik moet zeggen dat ik de 407 het liefste heb.
Veel grip, leuk stuurgedrag, voldoende feedback (niet zon playstation stuur als bij VW’s), geen torque steer,…
Let wel ik heb het over het sturen niet over de kwaliteit, comfort, ruimte van de wagen.
De motor/tractiecontrole combinatie is wel niet goed.
@ronin1130:

en welke Opels zijn er dan zo uitgesproken slechter dan Peugeots ??
@lincoln: seg zageman. Al zelf eens gereden met een Peugeot van vroeger en een Opel uit dezelfde periode? Dan mag je het zelf wel invullen…
@ronin1130:

doe eens niet zo raar ..
we zijn hier om ervaringen te delen ..

dus kom maar op met je ervaringen ..
@lincoln: iedereen die met een Peugeot en gelijkaardige Opel uit de jaren 80/90/begin 00 gereden heeft zal beamen dat de Peugeot veel meer rijplezier biedt. En ik hoop dat het niet de bedoeling is van hier een overzicht van 25 jaar Peugeot-Opel te geven? Daar bestaan andere media voor dan het posten van reacties.
Nu tevreden? Of doe ik weer raar?
@ronin1130:

joh ..
het zijn beide gewoon massa-producten zonder noemenswaardig verschil ..
“rijplezier” is hier totaal niet van toepassing ..
en de roots van peugeot zijn niet ontsproten in de jaren 80 ..
@lincoln: Zeg dat dan meteen dat je met geen van beide al mee gereden hebt. Bespaart heel wat discussie.
En ik weet ook dat Peugeot ouder is dan de jaren 80 maar ik nu eenmaal niet, en ik praat enkel over hetgene ik iets ken. En volgens u biedt geen enkel massaproduct rijplezier? Nou nou…
@ronin1130:

tuurlijk ken jij dat ..

dus over welke Peugeot heb je het dan precies ??
@lincoln: 05 en 06 reeks. Van groot tot klein. Nu content?
@lincoln: die ene die zo roestte..
@flippert:
Heb je ook recente plaatjes, deze is oud en blijft hangen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).