Soms komen we toch wel mooie voorbeelden van fijne auto’s met een CD-kenteken (Corps Diplomatique) tegen. Buitenlandse diplomaten die in Nederland wonen en werken hebben natuurlijk wielen nodig. En aangezien ze onder de regels van Diplomatieke Onschendbaarheid vallen, is de Nederlandse wet voor hun net even iets minder van toepassing dan op de rest. Onderzoek wees onlangs al uit dat 55 á 60 procent van de verkeersboetes uitgeschreven aan diplomatenbakkies op Nederlands kenteken -altijd te herkennen aan de ‘CD’lettercombo- niet wordt betaald.
Blijkbaar worden sommige diplomaten nogal vrijgelaten in hun keuze voor een automobiel. En waarom zou je dan een gezapige Hyundai Equus kiezen als het ook een BMW M3 of deze 911 GT3 RS kan zijn? Een Renn Sport onder de dilpomatenbips en 450 pk onder het gaspedaal, wetende dat iedere flitsende flitspaal geen grip op je heeft. Kijk maar, geen kentekengegevens. Verleidelijk, nietwaar?
De auto werd door @mauritsgrinwisphotography gespot in de buurt van zijn natuurlijke habitat: de ‘Ring. Oh, en heeft iemand een nieuw 19-inch bandje voor diplomaatmans (m/v)? Die van hem is lek. BEELD!
98 reacties
I.p.v. dit soort uit het oog verloren onkosten op te zoeken en af te sluiten schijnen er nog zat mensen te zijn die liever op hun gemak de belasting (blijven) verhogen, refererend naar de huidige politiek.
Ach ja, VVD de grootste nu, we zullen zien hoe die ’t gaat (proberen) oplossen
duh. wat had je anders verwacht? tis de fucking VVD…
Je eigen (extreme doorgeschoten) “meningkjes” dwing je maar bij iemand anders op poep.
Lieve, Lieve Kaasboerin,
We zijn allemaal gelijk.
Echt waar.
Alleen zijn sommigen meer gelijk dan anderen.
Jij begrijpt toch zeker ook wel dat de in Brussel (hoofdstad EU) gestationeerde nederlandse ambtenaren ook geen belasting hoeven te betalen. Die lieverds hebben het al moeilijk genoeg in dat verre buitenland en om onze domme koppies te vertegenwoordigen.
p.s. me wou dat ik die koe was die jouw onder je rokje…..
Je reactie raakt echt kant noch wal en is echt totaal niet van toepassing op het onderwerp.
Of snap je dat niet??
Misschien vind jij het ver gezocht, maar we hebben wel een tekort, ik prefereer dan ook dat dit soort dingen éérst worden ‘opgelost’, en dan pas (tot een bepaald niveau) belastingverhoging wordt overwogen.
En heb wel eens gehoord dat er aardig wat van die CD’s rondrijden hier.
Betalen overigens ook geen accijns of btw op benzine (tot 250 liter/maand geloof ik), of op andere goederen… Eerlijk is het niet helemaal maar van de andere kant de Nederlandse diplomaten in het buitenland hebben dezelfde status (in een bananen republiek betekent dit ook bescherming van corruptie) en ambassadeurs moeten iedere 4 jaar van land wisselen.. je kan dus ook in een gebied komen waar het onveilig of ongevelijk saai is. Het is wel lange dagen maken!
Ze maken echt geen langere dagen dan de gemiddelde ondernemer hoor! Alleen ligt de ‘beloning’ wel aanzienlijk hoger EN hebben ze allerlei voordeeltjes die anderen niet hebben.
Maar één troost: Vlak voordat het Romeinse Rijk viel (en andere rijken) was het ook een ambtenarenwalhalla, dus ook hier komt een eind aan.
Liever in een Pruis op en neer naar Brussel dan in een Prius hoor…
Durf te wedden dat jij in zijn/haar schoenen precies ’t zelfde zou doen.
Dus indirect wel.
Try again.
Maar goed, daar hebben we de stembus voor, meningen meningen..
We willen allemaal wel wat hè.. Laten we ’t daar maar op houden.
Denk ook dat je dat zelf dondersgoed weet.
Ik snap echt niet waar je last van hebt hoor. Er rijden zo ontzettend veel auto’s hier rond die geen belasting betalen (zgn muesli-auto’s) – dat kost de staat veeeeel meer.
En afgezien daarvan, als je CD-auto’s in Nederland belasting wilt laten betalen, moet je ook niet moeilijk doen om onze diplomaten in het buitenland ook de lokale belasting op hun heilige koe te laten betalen. Hoeveel wijzer wordt je er dan van?
Tuurlijk moeten onze diplomaatjes in dat geval dan ook belasting betalen in het buitenland (zal in vele gevallen wel véél lager uitkomen dan hier echter).
En lol, don’t get me started als het om BPM gaat hier in NL!
Als je niet verder komt dan loze discussies over het feit dat iemand als iemand geen wegenbelasting betaald dit jouw geld kost, dan kun je beter in de klaagbaak op fok.nl gaan posten.
We zullen gemakshalve de levensstijl van deze Porsche-baas- persoon en de micro-boosts voor de ecomie bij elke (tank)beurt ook maar gewoon vergeten.
Mijn god zeg wat kortzichtig.
Geef nou maar gewoon toe.
Klasse antwoord. Geheel in de lijn der verwachting, wel zo prettig.
My bad brutha.
Ach andersom is er vast wel een NL diplomaat die van onze centen leuke hobbies heeft, dus echt verkeerd is zijn conclusie ook weer niet
Ga er maar vanuit dat ook de vriendenposten worden verdeeld over mensen met veel ervaring en een hoge opleiding. Ik weet niet veel over de salariëring, maar kan me niet voorstellen dat een ambassadeur meer verdiend dan een minister.
Als ze mij uitnodigen hoef ik geen 2x te denken! Gegarandeert dat ik een zwaardere baan heb. Kom niet eens aan een rondje Ring toe, en zeker niet elk weekend
Iemand z’n leuke auto niet gunnen, klagen over belastingcenten. Gadverdamme!
Denk dat ieder “normaal” land haar diplomaten niet in een dergelijke auto rond laat rijden. Zal wel iets van Emiraten, bananenrepubliek of dictatorland zijn. Dat is dus precies het beleid waar kaasboerin het over heeft.
Ik stoor me hier niet aan. Als iemand zoveel geld uit kan/wil geven, is dat goed voor het bedrijf dat de Porsche verkoopt, goed voor de verkoper die de deal sloot, goed voor Porsche, goed voor de toeleveranciers van Porsche en ga zo maar door.
Ik vind ’t gaaf dat de diplomaat in kwestie schijt heeft aan wat anderen vinden over zijn auto. Het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden.
En al helemaal als deze betreffende GT3 bijna wekelijks wordt gespot op de nurburgring..
Hij denkt dat als een diplomaat een fucking dikke GT3RS rijdt automatisch een autoliefhebber is..
Daarop zeg ik dan; dat betekend dan dat er wel héél veel diplomaten autoliefhebber zijn, is dat dan toeval of is dat gewoon luxe die zij hebben??
Er worden regelmatig dikke bakken gespot met dergelijke kentekens..
Vandaar zeg ik; is dat toeval of zijn deze gasten erg verwend?
Ik vermoed het 2e.
Ben er groot voorstander dat iedereen mag en kan rijden wat hij wil. Maar wanneer je kijkt naar welke instanties rijden met een combinatie als deze, word de het alleen maar schimmiger.
99-CD-99 series
Deze series worden gebruikt voor Internationale Organisaties zoals bijvoorbeeld UNESCO.
Als je een beetje fatsoen en verstand hebt, koop je voor het CD kenteken een wat “degelijkere” auto en prive een dikke bak als de GT3 RS.
Daarom hebben steeds meer bedrijfsrijders een 2e auto. Een leasebak van de zaak voor het ‘imago’, en een leuke privé betaald van de besparing op bijtelling :)
Je hoeft tegenwoordig niet meer te voldoen aan Taxi-regels.
Dus een Taxi BV oprichten.
Je koopt je nieuwe luxe wagen op die BV.
Geen BPM, geen BTW, geen bijtelling.
Het verschil is zo groot dat je er een chauffeur van kan betalen.
Vervolgens huur je je ‘taxi’ in voor alle ritjes. Zakelijk en privé.
Eén nadeel: je rijdt natuurlijk dik voor lul met je blauwe platen.
Het komt wel voor bij DGA’s die een dikke S-klasse rijden. Niemand die het opvalt.
Een Mercedes is immers altijd een Taxi :-)
Ga uitzoeken of dat werkt. De kleur van de platen zal mij toch echt worst zijn. Zie ze toch niet als ik er in rijdt.
Maar geef je kenteken even door, dan zal ik naar je zwaaien vanuit m’n 760Li op blauwe platen :)
Dat is dus een wat snellere ambassadeur?
Allereerst is de eigenaar van deze auto geen ambassadeur die een land vertegenwoordigt maar een diplomaat die voor een internationale organisatie vertegenwoordigt. Hoe weet je dit? Omdat CD in dit geval, net als op de auto’s van mijn ouders, in het midden staat (sidecode 3) en niet in het begin (sidecode 1).
Deze auto wordt natuurlijk gewoon door de eigenaar zelf betaald, en bij verkoop of export van de auto moet het resterende BPM bedrag gewoon worden nabetaald. Aangezien veel van dit soort functionarissen hun auto’s niet veel langer dan 3 of 4 jaar houden krijgt de Nederlandse staat gewoon (een deel van) zijn centjes terug.
Boetes worden vanzelfsprekend ook gewoon betaald, vooral omdat ik niet weet wat voor gevolgen het structureel niet-betalen van boetes heeft bij verlies van deze status heeft (bv pensioen).
Het gapende gat in de begroting en de torenhoge staatsschulden zullen ook niet merkbaar verminderen door het wel of niet betalen van BPM over een paar CD-auto’s. Bovendien genieten Nederlanders die in het buitenland een organisatie vertegenwoordigen (afhankelijk van hun rang) exact dezelfde voorrechten. Sterker nog, in Nederland werden deze voorrechten voor vertegenwoordigers van internationale organisaties (de Niet-ambassadeuren) later ingevoerd dan in andere EU-landen.
Of dit soort privileges achterlijk zijn of niet mag iedereen zijn eigen mening over hebben. In ieder geval bestaan ze wereldwijd, ook voor Nederlanders die in het buitenland werken.
Edit:
http://picturepool.racetracker.de/1281/page_40319-5871c8fa174c6a3f7cfc7480691423ca.jpg
http://picturepool.racetracker.de/1281/page_40398-60792efcd31d1cf51c7ad3aafb7abab1.jpg
’t is ook vaak handel voor ze.
Na vier jaar nemen ze de auto mee terug naar hun vaderland, de auto valt dan onder de inboedel waardoor er geen invoerrechten voor betaald hoeven te worden.
De auto is dan verhuisgoed
Dus best kans dat deze al bestemd zijn voor iemand anders.
http://www.minbuza.nl/en/appendices/you-and-the-netherlands/staff-of-foreign-missions-and-international-organisations/handleiding-omgang-geprivilegieerden.html
99% van de CD moeten ook hun boetes betalen. De gemeente Den Haag stuurt de parkeerboetes niet naar deze mensen omdat het te veel werk vind om de adressen op te vragen bij de ministerie van buitenlandse zaken. Deze mensen zijn namelijk niet opgenomen in de GBA.
@Ikke Ferrari: doe maar….
@desjonnies: niet meer sinds 1 maart 1989 (Hoe oud ben je???)
iig twee ‘mooie auto’s