Deze Aston Martin DB5 stond 30 jaar weg te rotten

Auteur: , 47 Reacties

Maar hij kan binnenkort van jou zijn.

Het betreft hier een originele barn find van iemand die het niet nodig vond dit stukje autogeschiedenis sinds de jaren tachtig nog enige vorm van aandacht te geven. Vanaf zijn geboorte in 1964 – toen ook de DB5 van James Bond ter wereld kwam – tot aan het moment dat hij een celstraf van ruwweg dertig jaar kreeg zijn er 48.000 mijlen op de teller gezet van deze DB5, oftewel ruim 77.000 kilometer. Daarna was hem het lot van de eenzame opsluiting beschoren.

Hoewel, de veilingmensen van Bonhams troffen onder de motorkap een muizennestje aan. Had hij toch nog wat gezelschap, net als die weirdo uit The Green Mile.

De huidige eigenaar, een lid van de Aston Martin Owner’s Club, kocht hem in 1972 voor £1.500. De verwachting is dat er op de Bonhams-veiling van 19 mei tussen de 150.000 en 200.000 pond voor wordt neergeteld. Bonhams prikkelt de klassiekerliefhebbers en -verzamelaars alvast door te stellen dat hij na een grondige restauratie zomaar £320.000 waard kan zijn. Oftewel €372.000.

De huidige status bekijken kan HIER. Voor een muizenschuilplaats die 30 jaar niet is gebruikt lijkt hij nog prima te redden. Geen roest (aan de oppervlakte) en een interieur dat nog grotendeels heel is. Iemand interesse?



47 reacties

Inderdaad niet slecht, na dertig jaar. Hij zal wel goed droog hebben gestaan.
@lemans96:
Bijna zonde om te restaureren, zo goed als hij er uit ziet!
Gewoon technisch in orde maken en er mee rijden i.p.v. compleet restaureren en in een garage laten blinken of af-en-toe op een show!
@reactief: Helemaal mee eens. Wie weet bestel ik haar wel via Wayne Carini.
@reactief: Het zou pas ”zonde” zijn als deze auto zou vergaan door roest of wat dan ook. Nee, zeldzame auto’s zoals deze horen in perfecte conditie te verkeren.
@imba:
Meningsverschil dan. Zeldzame auto of niet, persoonlijk houd ik niet zo van dat perfect restaureren. Het is een auto, en een auto heb je om mee te rijden! Niet om mee te showen. Juist het verhaal van deze auto is wel leuk, en dat mag je van mij eraan blijven zien.

Laten wegroesten zou natuurlijk zonde zijn, maar dat gaat niet gebeuren door iemand die daar nu zoveel geld aan uit geeft.

Maar ja… we kunnen lullen wat we willen, degene die betaald bepaald. En ik kom net een beetje te kort om dat te kunnen doen ;-)
@lemans96: Als een auto zo lang effectief stilstaat, moet alles -ALLES- vervangen.
Mooie matte kleur geworden.

Denk dat @ricardo last heeft van verlatingsangst, de weirdo.
Wat jammer maar oooh wat is die kleur prach-tig! (zonder stof dan)
bij een clubje zitten is triest ..

dat kenbaar maken dmv een sticker is gewoon zielig ..
@lincoln: Ik wordt triest en zielig van jou.
@Vanquish: word*
@Vanquish: Ik ken er nog een.
@Vanquish:

41+jes .. gefeliciteerd ..

kan je een clubje oprichten en stickertjes uitdelen ..
@lincoln: Ik ben blijkbaar niet de enige die zich mateloos aan je irriteert. Misschien kun je er een les uit trekken.
@lincoln: hehe
@lincoln:
Ja meester zuurpruim…
@lincoln: Je bent samen.. of alleen.
Overgewaardeerde auto. Omdat toevallig zo’n ding in een film is gebruikt. Maar ja, waar moet je anders je geld in stoppen? Goud is te duur, vastgoed is hopeloos en geld op de bank is tegenwoordig riskant. Voor je ’t weet is je euro een peseta waard. Dan kun je beter zo’n krot in de garage hebben staan.
@midasracer:

yep .. en na verloop van tijd wat eieren in leggen ..
wat stro eroverheen flikkeren ..
een dom verhaal erbij verzinnen ..

en een “barnfind” is geboren ..
@lincoln: Alleen geloof ik niets van deze barnfind. Moet je dat interieur zien. Veel te mooi. Muizen hadden er al lang een puinhoop van gemaakt.
@midasracer:

in dat schuurtje op de foto heeft ie ook niet gestaan ..
deze auto heeft echt helemaal droog met een betonnen vloer gestaan ..

Europese “barnfinds” zijn of ECHT verrot of fabeltjes ..
@midasracer:

Dat zeg je nu (en we zullen het nooit weten) maar zo’n db5 ziet er best goed uit. En mooie relatief zeldzame wagens kunnen op zich ook al wel prijzig zijn.
@Hupke: Hij is wel mooi, maar de huidige veilingprijzen gaan nergens meer over. En dat komt omdat de rijken hun geld in kunst en klassieke auto’s investeren. Over een paar jaar -als het met de wereldeconomie weer beter gaat- komen ze allemaal weer op de markt. Overigens toch nog een dikke duizend gebouwd in 2 jaar tijd. Zo zeldzaam is hij ook weer niet. Maar omdat de auto in de JB films is gebruikt en daarom wereldberoemd is, is de vraag groter dan het aanbod.
@midasracer: is voor mensen die overgewaardeerd werk doen..
Ik vind het echt een prachtige auto, mooie kleur, mooi interieur(ook in een mooie kleur) maar @midasracer: ja, het is een overgewaardeerde auto. Er staan andere auto’s op de longlist vóór de AM DB5… en voor dat geld kun je een heel aantal juwelen op wielen kopen die hoger op de longlist staan…
Heeft dat figuur zoveel auto’s dat ie zijn db5 vergeten is?
Waarom vermeld autoblog niks over de audi rs6 plus van 2014

-edit: omdat we dat al lang geleden hebben voorspeld
@madridsta: Hoeft toch niet? Jij weet het al!
@madridsta:
Omdat dat totaal niet interessant is…?
@madridsta: Mailtje zenden naar [email protected], daar wordt er naar gekeken.
Barn find, jaja, mijn behind! Dat heet een goede investering en hulde voor het wachten!
Leuke investering…
Van de site van Bonhams: This 1964 DB5 Sports Saloon, which has spent more than 30 years cocooned in a garage, is expected to realise between £150,000 and £200,000 when it goes under the hammer in May

Dus we hebben het over een lid van de AM Owners Club die de auto 30 jaar in een garage heeft bewaard en nu verkoopt.

Dat is dus geen barn find, maar iemand die het ding als belegging heeft gekocht als pensioenvoorziening.

Het feit dat het ding gefotografeerd wordt met een laag stof, op een grasveld voor een openstaande schuurdeur maakt het nog geen barn find natuurlijk.
Tja, met die 5 cijferige tellers kan er net zo goed 148.000 miles opstaan. Eén keer de motor starten en gegarandeerd dat er zand via de poreus geworden luchtfilter de cilinders inkomt. Moet zeggen, op de foto’s ziet ie er goed uit. Maar ik heb eens een 35 jaar oude goedrijdende Alfa 2000GTV met nog 2 maanden apk pogen te restaureren. Nooit meer, de uiterlijke schijn was goed, maar onder die glanzende lak …
@willemseles: En dan is Alfa vergeleken met Engels spul van vroeger nog vrij onschuldig.
@heidekonijn:
Dat is onzin. Engels spul is veel minder geavanceerd of verfijnd dan Italiaans spul. De kwaliteit is absoluut niet beter, maar het is wel allemaal iets lomper, simpeler en makkelijker te repareren.
@mgmgb: Dat is geen onzin want Italianen hebben over het algemeen geen Lucas ‘the prince of darkness’ electriscs, al sinds 1910 ‘crossflow’ inlaten en dus niet de problemen die horen bij te warme inlaatlucht, alu koppen en dus geharde klepzittingen, geen gedoe met nadieselende motoren, behoorlijke remmen, en ga zo maar door.
Mooie wagen. Echt een droom.
Er is al wel wat aan gedaan zo te zien.Na zo’n lange tijd moet er stof op het leer zitten en de banden zijn ook opgepompt.Goeie poetsbeurt en hij ziet er weer als nieuw uit.Zo lijkt het op de foto’s.
Niet restaureren! Gewoon ff poetsen (wel rijdend maken natuurlijk)
De laatste echte barnfind was ergens in de jaren vijftig. Wat een onzinverhaal weer.
Wat een koopje! Alleen ff rijdend maken en opnieuw spuiten en dan ben je klaar. En dan weer verkopen. Tel uit je winst!
@Nico94:

effe spuiten ??

doen ze bij Aston Martin 89 dagen over hoor ..
met een heel dorp ..
@Nico94: Kind kan de was doen! Maar of de kwaliteit van het spuitwerk op top niveau is, dat betwijfel ik nog even als het ff wordt gedaan..
Restaureren? No way! Gewoon ff poetsen, doorsmeerbeurtje en 4 nieuwe Dunlops eronder. Alleen de spaakvelgen opnieuw laten verchromen, verder gewoon het patina behouden. Jammer dat ik het geld niet heb…
Ik wil ‘m wel! Wat een prachtige wagen.
Brede bandjes en spoiler achterop vlammen over de flanken spuiten en een fuck you sticker achterop. Yeeha.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).