Binnenkort weten we of speculeren met de cabrio van deze celeb de moeite waard was.
Vaste lezers met een uitstekend geheugen herkennen deze groen Audi Cabriolet. Dit is de oude Audi 80 van prinses Diana uit 1994. Ze gebruikte de auto in die periode voor privé ritten.
De prinses werd in de jaren negentig door paparazzi veelvuldig in de auto vastgelegd. Met het dak open en de opvallende kleur was het dan ook een eitje voor de fotografen om Diana te spotten in de Audi. Krachtbron voor dit model is een 2.3-liter vijfcilinder met 133 pk. Het blok is in deze cabrio gekoppeld aan een 5-traps automaat.
De auto is na het bezit van Diana in handen gekomen van meerdere verzamelaars. In 2013 werd de Audi ter veiling aangeboden en toen kwam het topic hier op Autoblog aan bod. De auto had toen 33.800 gereden kilometers op de teller staan. De waarde werd toen geschat op maximaal 25.000 Britse pond.
We zijn zeven jaar verder en de cabrio van de in 1997 verongelukte prinses duikt weer op. De auto zal geveild worden tijdens de 2020 Practical Classics Classic Car and Restoration Show. De teller staat inmiddels op 35.000 km. De veilingmeesters hebben een waarde tussen de 35.000 en 40.000 Britse pond aan de auto gehangen. Een aardige stijging in vergelijking met de geschatte prijs van 2013.
Dutchdriftking zegt
Het is vast heel bijzonder, en leuk voor een museum of privé collectie van het Britse koningshuis, maar feitelijk is het een kolderiek bedrag voor een oude cabriolet.
kevinpeters zegt
Fotograven?
massarati zegt
@kevinpeters: Het zijn af en toe ook een stel lijkenpikkers
polak zegt
@kevinpeters: fotografen die foto’s graven. Kan op zich wel.
ghost zegt
Wel lekker die vijfpitter maar voor mij het geld niet waard verder. Leuk voor een verzamelaar of museum.
thomasthomas zegt
Misschien iets voor Meghan om naar Canada te verschepen en daar met Harry lekker rond te toeren.
Robert zegt
Als ik het me goed herinner, waren de automatische versnellingsbakken van Audi in die jaren nog voorzien van vier verzetten, niet vijf. En daarmee is één van de twee nadelen al gelijk benoemd. Het andere nadeel is namelijk, dat deze bak nou niet bepaald bekend stond om z’n uitzonderlijke duurzaamheid – dit in tegenstelling tot de geroemde vijfcilinder motor.
Trouwens, elke Audi 80 cabrio, in originele toestand, i.c.m. handbak, vijfcilinder én lage (lees: niet astronomische) km-stand is sowieso een goede investering. Ze zijn namelijk akelig schaars geworden. En tegelijkertijd behoorlijk gezocht.
frederik zegt
@RRRobert: Nou, doe mij maar een BMW 3-serie cabrio uit die tijd met een zespitter erin. Ik zie geen enkel voordeel voor de Audi 80.
SvenskaAeroplanAB zegt
@frederik: Nou, doe mij maar een Saab Cabrio uit die periode. Ik geen geen enkel voordeel van de Audi of BMW…
frederik zegt
@svenskaaeroplanab: :)
karaya zegt
@svenskaaeroplanab: Torsiestijfheid?
lekbak zegt
@RRRobert: een 4 bak is helemaal niet erg bij zo’n auto, mits het een goede is. Ze zijn niet gemaakt voor snelheid en deze motoren hebben genoeg kracht onderin.
Robert zegt
@lekbak: het probleem zit hem niet in het blok, maar juist in die bak – die heeft nogal moeite om dat koppel te verwerken, zeker als die bak op leeftijd komt.
Ik heb zelf een aantal jaar Audi 100 gereden met zo’n vijfcilinder motor; de auto’s met automaat, daar liepen de meeste liefhebbers met een grote boog om heen. Die vijfcilinder kon moeiteloos vijf, zes, zeven ton aan (koeling van de achterste cilinder was soms nog wel eens een dingetje), maar in combinatie met die automaat had je altijd wel een of twee ruilbakken nodig om die km-stand te halen. Of de auto eindigde als donor voor de handgeschakelde versies.
raoufff zegt
Nog uit de tijd dat Audi’s standaard waren uitgerust met richtingaanwijzers.
johnhert zegt
Samen met de E-klasse cabrio uit dezelfde jaren een fantastisch mooie, statige cabrio mits volledig origineel en in goede staat. Met enkel een “verkeerd” setje wielen wordt zo’n auto direct érg fout…
sonnybonds zegt
@johnhert: yep nog steeds een mooie auto. Knap ontwerp hoor. vind mooier dan huidige audi
mashell zegt
@johnhert: dat heb je heel accuraat verwoord. Ik vind dit nog steeds een bloedmooie auto. Net als de coupé trouwens.
monsieurleloure zegt
Deze komt nog uit de tijd dat Audi sympathieke modellen op de markt bracht.
Stiekem wil ik nog wel eens zo’n Audi 80 bezitten.
moveyourmind zegt
Mooiste aan deze Audi vind ik nog steeds dat geweldig nuchtere massieve dashboard waar je diep achter verscholen zit. Net ziets als de Corrado toen ook had.
Rudeboy01 zegt
Dit is een Audi Cabriolet, geen Audi 80…
Rudeboy01 zegt
@rudeboy01: ohhh en de handbak is de betere keuze. Ik heb er 2 gehad 2.6 in Akoya uitvoering en de laatste was een 1.9Tdi en die was gechipt en full options…
87sandyd zegt
Ik word alweer helemaal vrolijk als ik 2.3 vijfcilinder lees. Mijn broer had vroeger een Audi 90 2.3, maar dan de 170 pk versie. Door EPS een op maat gemaakte uitlaat eronder geknald, en dat maakte toch een heerlijk kabaal. Voor mij is een vijfcilinder het mooiste geluid wat een auto kan produceren.
Ik vind trouwens de Audi 80 cabrio er nog best deftig uitzien. Heeft de tand des tijds goed doorstaan