Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energie

Auteur: , 14 Reacties

Dat is nog eens milieuvriendelijk!

Dat Hyundai tegenwoordig heel aardige auto’s bouwt, weten we. Sommigen (zoals de Ioniq en Nexo) zijn zeer vooruitstrevend. Andere (zoals i30N Performance) spreken weer juist de autoliefhebber aan.

Maar wat als je een dikke sedan wil? In Nederland was de i40 het maximaal haalbare. Deze is onlangs van de Nederlandse markt gehaald wegens serieus gebrek aan interesse. Op zich wel logisch, want je kon de i40 alleen maar krijgen met een atmosferische 1.6 of een 1.7 diesel. De roots van de i40 gaan terug naar 2011. In 2011 was de i40 voor ons Nederlanders (en Europeanen) de opvolger van de Sonata, maar die was eigenlijk een maatje groter.

In de Verenigde Staten wordt de Sonata nog gewoon geleverd. Sterker nog, het model is onlangs vernieuwd en fraaier dan ooit. Deze mag Hyundai wat ons betreft als ‘i40’ of ‘i50’ op de markt komen. Mocht je je zorgen maken over de motoren is er goed nieuws, want er is sinds vandaag een hybride!

Hyundai Sonata Hybrid '20

Het is een combinatie van een 2.0 viercilinder ‘Atkinson’-cycle viercilinder, die is gekoppeld aan een 51 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 192 pk, meer dan zat dus. De Sonata Hybrid is voorzien van Active Shift Control, waarmee de acceleratie verbetert, evenals het verbruik. Je kan de Sonata Hybrid herkennen aan de aparte grille, achterspoiler en de niet al te fraaie lichtmetalen velgen. Deze meten 16″ en zorgen ervoor dat je 20,1 km op een liter haalt. Ga je voor de optionele 17″ jetsers, dan is 19,1 kilometer haalbaar op één liter.

Hyundai Sonata Hybrid '20

De meest bijzondere feature van de Sonata Hybrid is echter het dak. Het is één groot zonnepaneel dat daadwerkelijk de accu’s oplaadt. Volgens Hyundai kun je op jaarbasis zo’n 1.300 kilometer op zonne-energie rijden, mits de auto zes uur per dag in de zon staat. Er zijn vooralsnog geen plannen om de auto naar Nederland te halen, maar van ons mag ‘ie zo komen.



14 reacties

-edit: thanks! Is inmiddels gefixt-

OT – op zich een fraaie auto maar dit soort modellen zijn gedoemd te mislukken in NL dus zal wel niet naar ons landje komen.
@tkoote: er is maar één reden waarom ook deze full size sedan in Nederland zou mislukken: het merklogo. Want niet Duits en niet premium.

Wat dat betreft kunnen we nog veel van die Amerikanen leren. Tuurlijk, Johnny Sixpack laat zich niet snel uit z’n truck zetten, maar een average suburban bean counter ziet een luxe, betrouwbare en betaalbare sedan die niét meer op een archaïsch ladderchassis is gebouwd en koopt zo’n ding gewoon.
@RRRobert: net zoals Tesla een flop is in NL toch? Oh wacht…
@wildewesten: hoeveel particuliere Tesla-eigenaren ken jij? Ik ken best mensen die 60 tot 90k in euro’s willen stukslaan op een privaat aan te schaffen auto, maar dan is dat wel een auto met een otto-motor, en een Duitse, Italiaanse of Britse badge op de grille.

Tesla is enkel een succes in Nederland omdat de auto een succes is in de zakelijke lease. Net zoals de Nederlanders vijf jaar geleden de Metsubsidie PHEV omarmden en tien jaar dáárvoor de Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. Modellen waarvan we inmiddels weten dat 75-80% na afloop van het leasecontract wordt geëxporteerd omdat het aanbod op de tweedehands markt oneindig veel groter bleek dan de vraag.
@RRRobert: nee omdat de fiscale voordelen van die auto’s in Nederland worden bestraft na 5jaar.
Zo mooi is het nou ook weer niet, zeker niet in vergelijking met pak ‘m beet een Camry of Stinger, als het dan toch Aziatisch moet zijn.
Best een knappe auto, alleen die achterkant vind ik niet zo.

Misschien een idee om er ook een mooi gelijnde estate bij uit te brengen. Kan het oppervlak van de zonnepanelen gelijk ook minstens 1,5 keer zo groot worden.
Maareh, een Camry is zuiniger, komt standaard op 17 inch wielen en heeft 26 PK méér. Buiten dat ziet dit Hyundai ding er prima uit, maar ik denk dat de markt voor zuinige D-segment sedans te klein is in Europa voor iets naast de Camry.
Het is gewoon een Aziatische Audi a5
Doe dit met een turbo blok, in een break en ik ben geïnteresseerd…
En zorg er ook voor dat er een trekhaak en een degelijke trekcapaciteit op zit.
Tja, en als dochterbedrijf Kia deze aandrijflijn eens in de schitterende Stinger stopt? Dan knapt ons straatbeeld wellicht toch nog op!
1300 kilometer op jaar basis is niet veel, maar het begin is er!
@falcon: 1300 km is net iets meer dan een tank diesel aan besparing. Op jaarbasis.

Het concept is leuk maar het kostenplaatje valt niet te rechtvaardigen. Helaas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).