Voor wie het niet puur genoeg kan zijn.
Er zit een verschil tussen crossover en een SUV. Met een crossover heb je een stoer uitziende auto, met een SUV kun je daadwerkelijk stoere dingen doen. Wat dat betreft is de reclame van de Renault Captur werkelijk briljant, ze moesten alleen de Captur vervangen voor deze Lexus GX.
Lexus GX460
Nu hoor ik u denken, een Lexus GX? In Nederland kennen we de Lexus RX. Dit is een beetje de stoere evenknie. De basis van de Lexus GX is de Toyota Land Cruiser Prado, die bij ons wel leverbaar is. Dat is voornamelijk een werkpaard, de Lexus GX is een stukje luxer. Voor de Montreal Auto Show (ja, die bestaat echt) heeft Lexus de speciale GX Overland Concept. Deze auto is voor mensen die het leven leiden die je in de reclames ziet.
Dikke V8
De auto is gebaseerd op de Lexus GX460. Dat betekent een échte SUV met ladderchassis waar de koets op gezet is. De auto is voorzien van een 4.6 liter V8. Kenners noemen deze motor de 1UR-FE in dit geval goed voor 301 pk bij 5.500 toeren en 446 Nm bij 3.500 toeren. Het onderstel is voorzien van andere veren en dempers, waardoor de Lexus hoger op zijn poten staat. Voor het betere terreinwerk zitten er brute Toyo banden op met zeer grof profiel.
Interieur
In het interieur is het de felrode bekleding die zorgt voor lekker wat contrast. Voor de achterpassagiers zijn er twee schermen voor het nodige entertainment. Eenmaal op locatie kun je tent op zetten. Het mooie is: elke locatie is in principe goed, want je kan altijd op het dak slapen. De daktent komt standaard met een soort dakterassje. Altijd lekker om te borrelen in de rimboe.
De Lexus GX460 Overland is voorlopig nog een concept, maar kijk er niet van op als bepaalde onderdelen in een accessoiregids terecht komen. De Lexus GX460 is alleen leverbaar in Azië, Canade en de Verenigde Staten.
toyotafortuner zegt
Lekker dik apparaat!
hotze zegt
@toyotafortuner: jammer van de lelijke Lexus-grille, al is het bij deze bak minder wanstaltig dan bij de kleinere broertjes.
gregorius zegt
@hotze: de 2020 snoet van de Prado is beter te verteren inderdaad. Die schijnen ze alleen niet te leveren met een V8. En als je toch zoveel extra uitgeeft aan al die opsmeuk, wil je er een V8 in ook!
hotze zegt
@gregorius: Proberen de voorzijde van de Toyota op de Lexus te plaatsen, ook nog een optie ?
ronnys zegt
@gregorius: https://www.toyota.com/landcruiser/
Gewoon de ‘echte’ land cruiser kopen. Die is nog gewoon leverbaar met 5.7l V8.
Is ook leverbaar met 2 schermen achterin. En rood leer als je in de wildernis campeert, lijkt mij toch een bijzondere combinatie!
gregorius zegt
@ronnys: die start vanaf 85k in Amerika. Een X5 m50i met 520 pk start vanaf 82k in Amerika.
ronnys zegt
@gregorius: Maar dat is een heel ander soort auto!
Op een X5M zet je geen dak tent en ga je de wildernis in. Dat is prima mogelijk met een standaard Land Cruiser en zeker met een paar aanpassingen zoals hierboven beschreven.
Bovendien gaat een Land Cruiser zeker 2x zolang mee als een X5M.
JanJansen zegt
Kan je mooi foto’s mee maken voor op Insta.
900t zegt
Gaaf. Alleen had wel een wat moderner interieur verwacht…
knapzuur zegt
@900t: een concept met het interieur wat in de jaren 90 niet misstond in een productie model, tsja..
gregorius zegt
@knapzuur: voor ene auto die in de USA vanaf 53000 USD start, mag je wel verwachten dat ze er een beetje normaal dashboard in hangen. De grote Land Cruiser heeft bijv al een veel nieuwere versie van een dashboard en de Lexus versie daarvan heeft zelfs een compleet ander interieur.
baklava zegt
Hier wordt ik wel hebberig van zeg. Man, wat een geil apparaat.
brammetjedeb zegt
Lilluk ding…
monsieurleloure zegt
Dit is een voorbeeld van japanse perfectie…
moveyourmind zegt
Ik weet het niet.
Waarschijnlijk is het één van de meest terreinwaardige en betrouwbare luxe 4×4’s. Maar daarin is de Landcruiser net zo goed.
Maar bij die Landctuiser boeit het niet hoe hij eruit ziet. En boeit het ook niet dat het dashboard er wat grofstoffelijk uitziet. Want dat is een werkpaard dat je op zowat elke plek ter wereld kan brengen, en waarvan je er ook op aan kan dat hij je weer terug naar de bewoonde wereld brengt. Design is op dat soort reizen totaal onbelangrijk.
En design is wat is wat ze bij de Lexus wel hebben proberen toe te voegen. Maar het ziet er een beetje te opgeplakt uit, en het grofstoffelijke van de Landcruiser schijnt er nog aan alle kanten doorheen.
Zou daarom zelf veel liever de Landcruiser willen. Die is toch een stuk puurder.
dawwg zegt
@moveyourmind: Mee eens, neem een Landcruiser – mooiere grill ook – en als je toch zo exclusief wil zijn, laat je daar een luxer leren interieur + een navi in zetten
dirkv zegt
@moveyourmind: Ik zou ook liever voor de Land Cruiser gaan. Die is zowiezo een stuk groter en stoerder dan de op de Prado gebaseerde Lexus. En alle luxe is verkrijgbaar in de Cruiser, weliswaar niet zo premium dan bij Duitse concurrenten. Maar daar zou ik niet mee zitten.
robert110 zegt
@moveyourmind: Uiteindelijk is ook enkel het neusje en de motor een beetje Lexus. De rest van de body, het interieur, het chassis en het prijskaartje is namelijk gewoon Land Cruiser J150. Een Land Cruiser J200 is dan ook zo’n $30.000 duurder. Een redelijk vergelijkbare Toyota 4Runner (die onderhuids ook gewoon een J150 is) kost niet veel minder als de GX.
gregorius zegt
@robert110: ene 4Runner doet 36k in de US, de GX begint vanaf 53k. Lijkt me een aardig verschil, toch?
robert110 zegt
@gregorius: Dat is het basismodel, die is niet vergelijkbaar. Een luxe 4Runner met AWD kost zo’n $47.000. Tel daarbij nog het prijsverschil voor twee extra cylinders en een extra versnelling bij op en je zit aardig in de buurt.
erwh zegt
Prado on steroids, maar ik blijf het een goedkoop ding vinden. Voor mij liever de LC200 (V8) of Lexus LX570.
Dutchdriftking zegt
De ideale auto voor een roadtrip met wildkamperen!
emping zegt
Canade = Canada
OT ik vind het wel een gave bak. Zeker ook met de Lexus gril.
thestino zegt
Ik ga elk jaar op reis naar Canade. Leuke bestemming die niet bekend is.