BMW, MINI, Ferrari, Audi, Volkswagen en General Motors. Zomaar een paar merken en fabrikanten die leuke motoren maken maar het simpelweg niet halen bij de verbluffende techniek en prestaties van Ford's 1.0 Ecoboost.
Tot nu toe waren het vooral de Duitsers die bij de ‘Engine of the Year Award’ domineerden. BMW, weer BMW, twee keer Volkswagen en vorig jaar eindelijk een keer Fiat. Dit jaar strijkt Ford met de eer van ‘overall’ Engine of the Year. BMW, Audi, Volkswagen, Ferrari en General Motors spelen dit keer mee in de achterhoede. Er zijn namelijk prijzen voor meerdere categorieën.
We trappen af met General Motors. Zij wonnen met hun 1.4 gekoppeld aan een elektromotor de “Green Engine of the Year Award”. Nummer 1 in de ultieme muesli-categorie.
Vervolgens Volkswagen, eveneens met een 1.4 blok. Het door falende distributiekettingen geplaagde blok was volgens de jury het beste op de markt tussen 1 en 1,4 liter.
Dan de categorie 1,4 tot 1,8 liter. BMW en PSA mochten de vlag uithangen voor hun 1.6 Turbo, gebruikt in MINI’s en ander klein spul. In de categorie 1,8 tot 2 liter wint BMW opnieuw met de nieuwe 2.0 TwinPower viercilinder. Hun 3.0 TwinPower zescilinder wint in de 2,5 tot 3 liter categorie en in de 3 tot 4 liter categorie gaat de welbekende 4.0 V8 uit de huidige M3 er met de beker vandoor.
Audi wint met hun 2,5 liter turbo vijfcilinder de 2,0 tot 2,5 liter categorie. De in de Ferrari 458 gebruikte V8 is ‘Performance Engine of the Year’ in de 4+ liter categorie.
Al met al motoren met leuke prestaties maar ik had het haast de ‘teruggeroepen motoren van 2012 award’ willen noemen. Ontwerp, techniek en prestaties daar wil ik niet over twisten. Daarentegen lijken duurzaamheid en betrouwbaarheid volledig over het hoofd gezien door de jury. Een vreemde gewaarwording in een tijd waar zorgvuldig gebruik van grondstoffen zo belangrijk is.
Het is te hopen dat de Ford 1.0 Ecoboost een betrouwbaarder toekomst tegemoet rijdt. Een volledige uitslag staat in de gallery.
40 reacties
BMW heeft geen problemen met de 1,6
http://www.autoblog.nl/vw-roept-300-000-dieseltjes-terug-mini-235-000-turbos
Tegenwoordig houdt een 550xd ook bijna een m5 bij.
Niet iedereen kijkt voetbal…
deze prijs zou moeten gelden voor minimaal 6 cilinders.
krijg steets meer een schijthekel aan die ecotroep.
in de shredder er mee
Dankzij deze inovaties kunnen wij nog een tijdje met verbrandingsmotors blijven rijden ipv de “electrische vernieuwing”.
Heb je liever dat dan?
Ik ben bv ook geen fan van de Porsche Cayenne, maar die brengt tenminste geld in het laadje voor modellen te kunnen ontwikkelen zoals de 918 Spyder.
Die door die muslietroep moet ik nu juist meer belasting betalen.
En de olie is nog lang niet op. De hele hele wereld zit vol olie.
Vind deze opmerking een beetje jammer.
Aangezien bmw bijna in alle groepen de winst nog pakt
OK, ze hebben nog een V12. Maar dan nog, kan niemand deze prestatie naast zich leggen. Daarom ook dat BMW onlangs tot meest betrouwbare merk is verkozen.
Try again..
Ook erg stom als je serieus had verwacht dat een onzuinige motor het goed had gedaan bij die flut awards. Het gaat tegenwoordig allemaal om groen, groener, groenst hè. Ja, dan vallen de meesten al buiten de boot.
http://www.autoblog.nl/bmw-tri-turbo-diesel-uitgelegd