Je gaat je echt afvragen waar ze nu hun inspiratie vandaan hebben gehaald.
Eén van de meest iconische auto’s die op vele wereldwijde wegen te zien is, is de Jeep Wrangler. Alhoewel de auto nog steeds erg potent is, is de simpele insteek sinds de laatste generatie wel aan het vervagen. Het is zeker niet meer zo simpel als de auto waar de Wrangler een knipoog naar wil zijn: de Willys Jeep. Deze kleine alleskunner, het best bekend als Willys MB, was bedoeld voor de oorlog. Toen die tijd achter de rug was, kwam er een civiele versie, deze luisterde naar de naam CJ5. Een overzicht van alle Wranglers en zijn inspiratiebronnen hebben wij ooit gecompileerd.
Uiteraard verandert de auto door de tijd, maar één ding bleef altijd: ronde koplampen, een grille met zeven koelgaten in een trapeziumvormig front, een ronde motorkap en voor de rest juist hoekige vormen. Een sterk recept, al meer dan 75 jaar.
Copyright
Het idee van een potente offroader op basis van een militair voertuig, dat is veel vaker nagedaan. Alleen Land Rover bewees met hun Series I/II/III en Defender, net als Hummer met hun H1, dat je niet control+C en control+V hoeft in te drukken bij de Willys Jeep. Een bedrijf wat nog niet zo bedreven is in het zelf bedenken van een recept: Mahindra.
Ja, die van het gelijknamige FE-team: Mahindra is een grote Indiase autoproducent. Naast auto’s die vooral gemaakt zijn voor de Indische markt en ogenschijnlijk niks te maken hebben met andere landen, heeft het merk ook een auto die luistert naar de naam Roxor. Deze palindroom wordt gegeven aan een kleine, potente offroader die er tot voor kort zo uit zag:
Om redenen die wij nog even moeten ontcijferen, vond Jeep dat Mahindra de auto te veel liet lijken op de Jeep Wrangler. Waarschijnlijk zou geen haan er naar kraaien als Mahindra de auto in India had gehouden, maar de Roxor is een product van de Amerikaanse divisie van het Indiase merk: Mahindra Automotive North America (MANA).
De oplossing
Jeep was het er zo mee oneens dat ze de zaak naar de rechter hebben gebracht. En ja, die heeft gezegd dat de Roxor toch wel enorm lijkt op de Wrangler, vooral het oude model waarvan het juist leuk is dat je ‘die’ nog nieuw kan kopen. Het apparaat kost niet veel meer dan een scheet en twee knikkers (zo’n 15.000 euro zonder opties). Jeep haalde hun gelijk en het waren de Indiase ontwerpers die nieuwe potloodstrepen op het papier mochten zetten. Dit is het resultaat.
Kennelijk was het vooral de grille waar Jeep problemen mee had. Het frontje is nu namelijk een klein beetje anders en dat is genoeg. Want de rest heeft nu helemaal niks meer te maken met de Wrangler, vind je niet?
Zoals gezegd is een Roxor het offroaden zoals vroeger. Mocht je wat tijd over hebben, slinger even de configurator aan. Niet alleen heb je extreem veel opties, je ziet de opties op je scherm verschijnen door een 3D-animatie waar Porsche pas mee op de proppen kwam met hun ’toekomstauto’ Taycan.
Dutchcarwizard zegt
Alsof Jeep de uitvinder was van de Willy’s.
potjak zegt
@baidu: iets met merkrecht en intellectueel eigendom. In dit geval Jeep.
robert110 zegt
@baidu: Willy’s was niet eens de uitvinder van de MB
fanboy zegt
Nu is het een beetje een combi van klassieke Landcruiser/Patrol/Daihatsu.
Maar goed, het zit allemaal erg dicht bij elkaar, al meer dan een halve eeuw.
kees66 zegt
Alsof ze het frame en de lampen van een Honda E erop geplakt hebben…
potjak zegt
Dan plakken we er iets gelijkend als Toyota op! Ja goed idee! En zo geschiede…
gandini zegt
15.000 is inderdaad relatief weinig, maar om het nu een scheet en twee knikkers te noemen…
alfisstii zegt
@gandini: mocht die ooit naar Nederland komen zal de prijs waarschijnlijk rond de 100.000 komen te liggen
tjorque zegt
@alfisstii: al die extra taksen is om het schijt van te krijgen! Voila daarmee kan je hem dan ook gelijk betalen…
gregorius zegt
@gandini: maar de 2e hands markt voor een Wrangler in al zn versies; valt ook reuze mee in America. En daarmee rijdt je American (wat belangrijk is voor die mensen) en zal elke monteur er alles aan kunnen doen.
Dus de mensen die dit ding kopen, zullen mensen zijn die om de een of andere reden alleen iets nieuws MOETEN kopen/leasen.
moveyourmind zegt
Als ze nu maar niet aangeklaagd worden door de één of andere Amerikaanse autofabrikant die zich de mening toebedeeld is dat zij het patent hebben op duidelijk zichtbare en volstrekt willekeurige kieren tussen de afzonderlijke plaatwerkdelen…
Maar dat zal wel niet, want ik zou niet weten welke fabrikant het patent zou moeten hebben op duidelijk zichtbare en volstrekt willekeurige kieren tussen de afzonderlijke plaatwerkdelen.
robert110 zegt
Leuk detail in de hele discussie: Mahindra heeft al sinds de jaren 50 het recht om Jeep CJ’s na te bouwen, alleen mogen ze deze dus niet in Noord America verkopen.
pomoek zegt
Wat tof dat dit soort auto’s nog steeds worden gemaakt, de aangepaste grille is grappig genoeg ook echt een verbetering, en die configurator is echt fantastisch! Ik zat na 10 minuten configureren helaas al op de 30k, en dat is denk ik in de VS gewoon teveel geld voor een auto als dit, en misschien in Nederland ook al, dan zit je exclusief belastingen, al in het Jimny territorium. Dus die gaan we in Nederland nooit zien.
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk lijkt het erop, het is een rechtstreekse doorontwikkeling van de CJ, waarvoor ze een licentie hebben.
Waar is FCA trouwens bang voor? Dit ding zal alleen gebruikt worden on the farm or on the beach…
Dutchdriftking zegt
Ach, als Jeep moet je hier toch gewoon om lachen? Laat het maar een succes worden in de verkoop. Als ze daarna binnen vijf jaar allemaal uit elkaar vallen van ellende ben je er weer vanaf.
xytras zegt
De configurator is redelijk zot, je kan er zelfs rupsbanden onder zetten ^^