Deze schitterende Skoda is pre-war, pre-VAG en te koop

Auteur: , 41 Reacties

Slechts zeven exemplaren werden er gebouwd, dit is een van de zeldzame overlevers.

Het moge ondertussen duidelijk zijn dat ik fan ben van de Oost-Europese automobiel. Hoewel ik een Skoda 120 of Favorit zeker kan waarderen, zal ik de eerste zijn om toe te geven dat de jaren ’80 nu niet tot de meest kleurrijke pagina’s uit de geschiedenis van Skoda behoren. Hoe anders was dat voor de Tweede Wereldoorlog, toen er van een afgezonderd Oost-Europa nog geen sprake was en Skoda een gerenomeerd automerk was.

In die jaren zag deze Skoda Popular Aerodynamic het licht. De naam is een tikkeltje misleidend, want van deze uitvoering werden slechts zeven exemplaren gebouwd. Ook Aerodynamic moet je met een schepje zou nemen, maar de afgeronde vormen én kleine staartvin waren in 1934 hypermodern. Het was hetzelfde jaar waarin de Chrysler Airflow werd gepresenteerd en 99 procent van de auto-ontwerpers überhaupt nog nooit van de woorden stroomlijn en Cw-waarde hadden gehoord. Een jaar later kwam Skoda overigens met de imponerende 935 Dynamic, die onlangs volledig werd gerestaureerd door de fabriek.

Het net geen liter grote motortje perst er 44 pk uit. Dat lijkt niet heel indrukwekkend, maar mijn zestig jaar nieuwere Lada haalde 52 pk uit 1100 cc, dus waar is die voorsprong? Ok, niet helemaal het juiste voorbeeld denk ik…

Deze Skoda Popular Aerodynamic schijnt volledig gerestaureerd te zijn, al zijn de foto’s niet denderend van kwaliteit en is het lastig om de auto daarop goed te beoordelen. De prijs is met 99.000 euro fors voor een Skoda met 44 pk, maar best schappelijk voor een fraaie en extreem zeldzame vooroorlogse auto met aerodynamische koets. (Via BaT)



41 reacties

Leuk autootje
Is het zeker waard!
Mooie auto, zeker die achterkant is schitterend. Jammer dat er maar slechts 7 van zijn gebouwd. Vind de kleur er alleen niet echt bij passen (te modern). En ik zou het Skoda logo op de neus laten verchromen of polijsten als dat zou kunnen.
@pinut187: die kleur geeft het in zekere zin wel een hotrod look, maar het misstaat m.i. niet. Ik heb alleen wel het idee dat de kleur, zoals weergegeven op foto’s in de galerij, achteraf nog is aangedikt met een of ander Photoshop filter.
Waarom waren vroeger eigenlijk heel veel auto’s RHD? Het lijkt me stug dat het toen niet voor Engeland, Japan of Australië bijvoorbeeld bedoelt was.

Verder een mooie auto, zou ik haast nog liever hebben dan een Mercedes uit dat tijdperk.
@smoked:
Dat was voor de tweede wereldoorlog tamelijk gebruikelijk in landen waar nogal wat bergen waren. Veel vooroorlogse Alfa Romeo’s hebben het ook. Als je aan de rechterkant van de weg rijdt en het stuur zit ook rechts en je rijdt in de bergen op wegen waar ook vaak nog geen vangrails langs de afgrond stond, was het fijn als je goed kon zien hoe ver je van het randje zat.
Ik heb ook wel begrepen dat het daardoor ook als sportief werd gezien om een stuur rechts te hebben.
@sabrerator: en voor de oorlog reden we ook nog in meer landen links.
@remcott: zoals in Oostenrijk waar de ene helft links reed en de andere rechts. Had iets met oude grenzen van Napoleon te doen.
Zou die kleur origineel zijn?
@subaru555: ik vroeg het me ook al af. Feit is natuurlijk dat we uit die tijd voornamelijk zwart-wit foto’s zien en die kunnen best een vertekend beeld geven van de lakkleuren die toen populair waren. Zeker voor de wat exclusievere auto’s uit de jaren ’30 werden vaak opvallende lakkleuren gebruikt.
@Dizono: Ik vind rood in combinatie met zwart een hele typische kleurstelling voor voor-oorlogse auto’s.
Leuk wagentje, wordt alleen maar meer waard!
Leuk, maar ik vraag me af, moet dat logo iets voorstellen en zo ja wat?
@janmetdelangeachternaam:

– De grote cirkel staat voor de wereld/wereldbol en de algemeenheid en perfectie van producten.

– De vleugel staat voor technische vooruitgang op gebied van productie en verkoop over de hele wereld.

– De pijl staat voor onze progressieve productiemethodes en hoge productiviteit.

– De kleine cirkel (oog) staat voor de precisie in onze productie, technisch inzicht en toekomstvisie.

En dan voor de nieuwere logo’s:

– De kleur zwart staat voor de honderdjarige traditie van ŠKODA.

– De kleur groen staat voor onze milieubewuste productietechnieken, de recycling van materialen en zuinige, brandstofbesparende auto’s (met name onze Greenline-serie).

En dat alles is gewoon terug te vinden op de officiële Skoda NL site. ( FAQ).



Blijft mooi Google…..je moet er wel wat voor doen ;)
@ablogjunk: Ben je nou voor janmetdelangeachternaam aan het Googelen?
@Dizono: Ik ben bang van wel ;)
@janmetdelangeachternaam: het is een indianentooi. De veren staan van origine voor vrijheid, de pijl staat voor snelheid en progressie en het oog staat voor precisie in productie. De latere groene kleur staat voor aandacht voor het milieu.
Oke, het is wel gaaf!
Ik ben wel benieuwd hoeveel van die 7 stuks RHD waren, zoals dit exemplaar. Maakt m nog wat exclusiever en lastiger te verkopen.
Hahaha dat vliegende Skodalogo
Het is net wat je schitterend noemt
Wauw wat gaaf! De kleuren combinatie mistaat hem niet, in tegendeel zelfs.
Als ik het geld had zou ik hem niet snel kopen, gelukkig dat andere mensen dat wel doen!😀
@Dizono
Foei !

Jaren tachtig, ik reed BMW en kon deze niet bijhouden van proef naar proef op de openbare weg : Ding lag zo strak als een , als een, als een ….euuuuh !

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Rally_Bohemia_2011_HS_-_%C5%A0koda_130_LR_02.jpg


Het mooie van het Skoda works tream waren de bestelwagens Tsjechische Renault Super-Goelettes gemaakt onder de naam Avia die echt helemaal ingericht waren als een service wagen uit de zestiger jaren, met complete remmensets, aandrijfassen en ophangingsdelen die aan de wanden hingen !
@desjonnies: Dat hoef je mij niet te vertellen, het rechter exemplaar is door kleine Dizono vakkundig afgespeeld:

http://static.autoblog.nl/images/wp2016/divers/skoda-matchbox.jpg

De linker een aantal jaar geleden eens gescoord op Koninginnedag. Iets met melancholie enzo.. ;)
Voor een auto die volledig is gerestaureerd laat het lakwerk (op een aantal plaatsen) wel te wensen over. Oftewel kan opnieuw of nu goed worden gedaan.
Wat voor auto is die groene die er naast staat?
@milan0:
milan?
milano?
Italia ?

Da’s een Fiat Vignale Coupé op basis van de 124 geloof ik, kan ook de 125 zijn Prego!

http://s.petrolicious.com/2014/market-finds/08-aug/fiat-vignale-1.jpg
@desjonnies: Scherp gezien! Wist je ook dat deze Vignale Samantha (op 125 basis inderdaad) dezelfde deuren heeft als een Jensen Interceptor?

http://i.wheelsage.org/pictures/f/fiat/125/fiat_125_s_samantha_1.jpg

https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/import/articlesv2/images/_uk/16790/Jensen_Interceptor_Prototype_01pop.jpg?itok=crE-TL8y
@Dizono:

Nee, dat wist ik niet, jammer dat al die carrossiers verdwenen zijn !
Nee
Bij Aerodynamic denk ik aan dichte achterwielen, zoals je wel vaker zag bij modellen rond die periode. Ik vind dit een geslaagde cratie, men zou kunnen denken dat de ontwerper van de kever zijn inspiratie uit de achterkant heeft gehaald.
@hammerman: cratie = creatie…
@hammerman:

Grappig die opmerking als je jezelf bedenkt dat de idee van de Kever eigenlijk van deTsjechische grootmeester Super-Techneut en Leermeester van Ferdinand Porsche afkomt; ene Hans Ledwinka, daar heeft Porsche het kunstje van afgekeken en de Kever is gejat van ene Jozef Ganz.
Pre-vag altijd goed
Geweldig! Ik zou het zo willen hebben/kopen als ik dat bedrag had liggen.
Laat die afgrijselijke carrosseriekleur alsjeblieft nabewerkt zijn met een of ander Instagramfilter of een derderangsfotobewerkingsprogramma…
Ziet er wat overgerestaureerd uit
Pre-vag is pluspunten!! Maar is de voorruit niet van een kever?
@mrmiyagi1982:
Lijkt me sterk, gezien de tijd dat hij gebouwd is. Al zou het bepaald niet het eerste zijn dat de Duitsers van een Tsjechische fabrikant gestolen hebben (Google voor de grap eens Volkswagen – Tatra).
Ik vind hem er eigenlijk niet heel strak uit zien voor een gerestaureerd exemplaar dat bijna een ton moet kosten. Fraaie en bijzondere auto, dat zeker, maar hij komt wat rommelig op me over. En dan niet in de vorm van (naar mijn mening alleen maar mooie/waardevolle) goed onderhouden logische slijtage, maar in de vorm van slecht terug gemonteerde onderdelen en matig spuitwerk. Maar goed, de foto’s zijn niet optimaal en ik kan het ook verkeerd zien.
Vind zelf dit ding altijd nog wel grappig.

1961 Skoda Felicia Cabriolet:
http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/08/1961_Skoda_Felicia_Cabriolet_For_Sale_Front_resize.jpg

Ik zie ze hier in Praag heel soms nog wel staan of rijden. Stiekem best wel mooie wagentjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).