Diefstalgevoelige auto? Meer premie betalen

Auteur: , 65 Reacties

Je oog laten vallen op een auto die populair is bij het boevengilde? Dan is de kans groot dat je in de toekomst nog meer gaat betalen voor je autoverzekering. Je moet er immers iets voor overhebben om in een Duits premiumhok te rijden.

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) en Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) stellen dat het voor de hand ligt dat voor bepaalde merken/modellen meer premie betaald moet gaan worden. Ze verwijzen hierbij naar landen als Engeland en Duitsland, maar in die landen liggen de premies voor autoverzekeringen sowieso al vele malen hoger dan in Nederland. In Engeland betaal je vaak wel 3x zoveel premie. Zo gek zal het in Nederland echter niet worden.

Je maakt mij niet wijs dat autoverzekeraars op dit moment nog geen rekening houden het met diefstalrisico wanneer ze een premie vaststellen. Deze nieuwe ‘waarschuwing’ zal dus vooral een manier zijn om een toekomstige premiestijging alvast goed te praten.

Recent zagen we nog dat er in 2012 minder auto’s werden gestolen dan in 2011, maar het is wel zo dat jonge auto’s (0-3 jaar) iets meer werden gestolen dan voorheen. Het risico dat een jonge auto wordt gestolen is bij Volkswagen, Honda en BMW twee tot drie keer zo hoog als gemiddeld.

In de categorie “grote merken” is het diefstalrisico van Volkswagen het hoogst; bijna driemaal het landelijk gemiddelde (0,35 %). Ook van de overige Duitse merken is het diefstalrisico hoog en het terugvindpercentage laag.

Hieronder nog enkele leuke statistieken met betrekking tot diefstalrisico’s en de kans dat je auto wordt teruggevonden. En voor de mensen die het nog niet wisten: Het merk ‘quattro’ staat voor alle RS-modellen van Audi.

Diefstalrisico per type (2012)

Diefstalrisico per merk (2012)



65 reacties

Gelukkig laat het dievengilde zich niet leiden door fanboyism. Die weten ook dat een Audi RS met quattro veel beter is dan AMG of M met RWD. :)
@wimpster: Nee hoor, het dievengilde is zo slim niet. Dit gaat hoofdzakelijk op bestelling. Dus ze laten zich gewoon leiden door fanboyism bij hun klandizie.
@potver7: Waarvoor denk je dat die RS’en gejat worden dan? Niet als daily driver van een of andere crimineel. Nee, Audi RS is de ideale getaway car: Ruim, (relatief) onopvallend en SNEL. Als ze dan gebruikt zijn voor een overval/ramkraak dan gaat de fik erin.
@wimpster: Bedoel je te zeggen dat BMW en Mercedes meer fans hebben?
@wimpster: En deze comment is dan niet zuiver fanboyisme?

De RS rijdt beter dan de M en de AMG?
Ongetwijfeld heb je dit uit eerste hand jij.
Los van estetische voorkeuren en merkliefde, kan je er niet om heen dat in het segment van snelle berlines de M3 de te kloppen wagen is. De RS4 heeft trouwens best wel veel last van onderstuur (en ja, ik heb meer ervaring dan gewoon er eens naar te kijken, top gear te kijken of er eens als passagier mogen bijzitten) maar als getaway kar snap ik het wel. Je hebt een pak minder skill nodig om hem snel door de stad te laten rijden, veel meer ruimte voor fouten maar op de limiet gaat hij wel trager zijn dan de M concullega indien je weet wat je doet.
Zal wel gaan over de RS4 avant, BMW heeft geen M break en de C63 AMG Estate, jah….

De C AMG is gewoon een auto die je elke bocht wil vermoorden. Niet geschikt als vluchtwagen trouwens aangezien je elke 30 km mag stoppen voor nieuwe achterbanden ;)
Kortom op een golf ga je dadelijk honderdmiljoenmiljard % belasting betalen.
@the-budel-guy: belasting? Premie zal ik bedoelen.
@the-budel-guy: En dus ook (assurantie-)belasting.
Is het misschien niet een idee om het merk verantwoordelijk te laten zijn/op de hoogte te laten stellen van het diefstal percentage? Dat is gewoon het bewijs dat de beveiliging KAK is. Onderzoek hoe er meestal wordt ingebroken en doe hier iets mee. Voorkomen is beter dan genezen (meer premie).
@wacko: de beveiliging van elke auto is kak. Het is niet zo dat pjotr de Bulgaar eerst een Kia Rio wil stelen, en als dat niet lukt hij een nieuwe e-klasse probeert. Verdiep je in de materie: ELKE auto is binnen 2 minuten gestart zonder sleutel!
@eklasse: klopt, behalve een Saab.
@Svenska_Aeroplan_AB: ook een saab.
@Svenska_Aeroplan_AB: Joh, aan een Saab beginnen ze niet eens, want die zijn te lelijk!
@wacko: Lijkt me niet, deze diefstalcijfers hebben meer te maken met de vraag naar bepaalde modellen bij de klandizie van het dievengilde, dan met de diefstalbeveiliging van die auto’s.

Bovendien is dan het eind zoek. Moet je gemeentes ook (mede) aansprakelijk stellen als er binnen de gemeentegrenzen relatief veel auto’s gestolen worden?
Bavaria? Hips…
@norge: van die meuk wi il je niet dronken van worden joh ! ;)
wedden dat de verzekeraars ook p bijvoorbeeld een e klasse die 5 of 10 jaar oud is, een net zo hoge waarschuwings-premie gaan heffen als op een gloednieuwe.. m.a.w. we worden weer eens dubbel genaaid..
@bigcar: Aan de Escort in het lijstje kan je zien dat 10 jaar oude auto’s evenveel gestolen worden.
Maar omdat de dagwaarde laag is, en geen hond zo’n ding tegen diefstal verzekert, gaat het nergens over.
Dat een golf het meeste wordt gestolen is algemeen geweten. Zal eens bij Maserati gaan shoppen (perc. terug 100%), of Lamborghini die worden blijkbaar niet gestolen!
Daarom rijd ik Alfa.
Staat altijd op het garagepad als ik thuis ben.
Buurman verderop is ’s nachts ‘vriendelijk’ wakker gemaakt om de sleutels van zijn MB af te geven.
De revolver sprak boekdelen.
@desjonnies: dus…alleen dáárom rijd jij Alfa ? Dus, alleen omdat het diestalrisico niet 0,5% (Mercedes), maar 0,13% is ? Dus een keuze op basis van 0,1425%….goh…logisch.
@desjonnies: die dieven hebben dus geen smaak. Wel een gevoel voor de realiteit #helaas
@desjonnies: en de onderhoudskosten wegen op tegen de premie vermindering? ;-)
@desjonnies: alfa’s zijn een veilige keuze, die staan immers vaak bij de dealer
@RudyV:
alleen maar.
zuipt olie
en brandstog
hoort hem roesten
geen remmen
wegligging als een natte krant.
met krepeer-stoelen
@desjonnies: klinkt als de fiets van m’n vrouw…
Als de overheid zich dan eens druk gaat maken over de toenemende criminaliteit uit Roemenië, Albanië en Bulgarije etc. Die mannen komen hier visumvrij naar toe. Met illegale jammers, polensleutels en apparatuur om de startonderbreker te omzeilen krijgen ze ELKE auto binnen 2 minuten aan de praat en rijden ze zonder enige controles aan de grens het land uit. Kut open grenzen.
@eklasse: Amen.
@eklasse: dan wordt het weer tijd voor een versnellingsslot. Ik heb nog een stuurslot liggen. Die gaat om de stuurstang (niet de ring) en het rempedaal. Kunnen ze jammen wat ze willen.
@midasracer: Vertragen is altijd goed. Maar geloof me: als Arie de Albanees een startblokkering van een BMW 7-serie kan omzeilen kan hij ook het cylinderslot van een good-old stuur- of versnellingspookslot doorboren.
Gelukkig, Dacia staat er niet tussen
@ultrasonic: wie wil nou een Dacia als je net zogoed een Audi kan stelen?
@ultrasonic: Daar hebben ze er in Roemenië meer dan genoeg van.
Tuurlijk, mensen meer laten betalen.. Fabrikanten aan pakken..
Wat gaan de ambtenaren eigenlijk doen? Toekijken en assurantiebelasting vangen?
@kaasboerin: dit is een probleem dat niet alleen bij de autoindustrie kan worden gelegd. Alles wat los op straat staat is zo mee te nemen. Zet je auto binnen. Beveilig je huis, leg een glock in je nachtkastjes. Succes. Oja, laat je 3 serie niet overal op de stoep staan maar neem een parkeergarage die bom vol camera’s hangt. Ja, is duurder maar dat is hogere premie ook.
@eklasse: Was ook sarcasme.. Alles en iedereen word aangepakt behalve degene die het echt behoren aan te pakken..
@kaasboerin: ok, op die manier. Het zijn niet zo zeer de ambtenaren die het probleem niet willen aanpakken. Geloof me: Er staan hordes KMar, douane en KLPD ambtenaren te springen om de grenzen dicht te gooien. Het is de politiek die roet in het eten gooit en Roemenen, Bulgaren en Albanezen zonder enige baricade toegang verleent tot ons land en met met volle oorlogsbuit weer laat vertrekken.
@eklasse: ik ben de Glock en de MP5 al aan het poetsen… Laat ik die lange lat ook maar eens invetten…
@eklasse: Glock in je nachtkastje mag niet. Mag alleen met vergunning en alleen gescheiden van de munitie in een wapenkluis. Anders heb je kans dat jij de bak in gaat ipv de personen die je auto(sleutels) mee wilden nemen… ;)
no dacia
afgelopen december is de golf 6 GTI van mijn collega gestolen. het eerste wat de verzekering zei: ‘ja meneer, die zijn wel heel erg gewild’.
Lol, we hebben net een E besteld.
Haha “Ford Escort” 33.000 rijdende auto’s in het huidige wagenpark. Never haha!
@ThomasBol: Waar staat dat ze rijden?

Ik moet toegeven: het lijkt mij ook wat veel, maar dat geldt niet alleen voor de Escort. Zelfs het cijfer voor de VW Golf komt mij wat ongeloofwaardig over. 341.000 Golfjes in het wagenpark betekent ongeveer de helft van alle Golfjes die ooit in Nederland zijn verkocht. Ze zijn best betrouwbaar maar dat kan ik me toch echt niet voorstellen.
Als van die 30 Cristall’s “geen idee wat het is” er eentje wordt gejat heb je natuurlijk een enorm diefstalrisico. Iets klopt hier natuurlijk niet, aantallen zijn voor de verzekering zelf toch duurder dan het percentage?
@bobb: Cristall is een caravan-merk. Net als Bavaria en Rapido. Die dingen staan tegenwoordig ook op kenteken, en dus komen ze in dit soort lijstjes tevoorschijn.
@potver7: Ok maar blijft een vreemd “Personenvoertuig”
@bobb: hahaha inderdaad. Vooral omdat je er helemaal geen personen in mag vervoeren; gewoon nul komma nul nada. In een bestel- of vrachtauto zit tenminste nog een bestuurder…
Mooi he, die open grenzen?
quattro is toch geen merk? het is bij audi de 4wd systeem, maar geen apart merk
@toeter11:

heb je (de laatste zin van) het artikel ook gelezen?

google anders maar even op “quattro gmbh”
Hoezo in Engeland meer premie betalen dan in Nederland? Toen ik in London woonde betaalde ik voor mijn 407 Coupe 60 pond all risk in de maand. Ik vind de premies in Nederland de afgelopen jaren erg duur geworden.
Suzuki alto, ford escort? De auto kopen is nog goedkoper dan stelen
Ik vraag me trouwens wel af of de verzekaar blij wordt van die teruggevonden Audi’s, sorry, ik bedoel Quattro’s. Een groot deel zal uitgebrand of gecrashed zijn indien ze voor een ramkraak gebruikt zijn.

Dat zal bij een teruggevonden caravan, Ferrari of Bentley toch wel anders zijn.
Doe ik al met een scooter, en dan is het ook nog stadsafhankelijk
Je snapt niet dat er nog mensen zijn die iets uit de VAG-stal kopen. Als de auto niet volledig wordt gesloopt om het navigatie-systeem eruit te halen (plus de airbags als ze toch bezig zijn), dan nemen ze wel de hele auto mee…
Volgens die lijst is een escort gewilder dan een volvo 850 t5r, nou lekker dan
Ik voorspel Gouden Tijden voor Daihatsu.

Als ze in Europa blijven tenminste…
Lijstje klopt niet helemaal..

Hoezo maar 199x “Mercedes AMG”, dat is ongeveer het aantal wat per uur voorbij rijdt in de stad..

Wel belachelijk dat ze dit 1 op 1 doorschuiven naar de consument, draai het dan om, geef de consument korting als ze een GOED beveiligingssysteem aanschaffen voor hun getaway car
zoveelste smoes om weer eens meer geld binnen te harken. Laat de instanties (politie/fabriek automerk/eigenaren zelf) maar beter hun best doen om de diefstallen te voorkomen.
@jeanclaude: Wat voor suggesties heb jij voor eigenaren om diefstallen te voorkomen? Moderne auto’s hebben startonderbreker en vaak een alarm, en ik mag aannemen dat ze afgesloten zijn als ze ergens geparkeerd staan. In veel gevallen wordt in het huis ingebroken om de autosleutels te pakken. Hoe ver moet je gaan?

Ik vind het helemaal zo’n gek idee niet, je premie is nu bijvoorbeeld al afhankelijk van de regio waar je woont. Waarom denk je dat dat is?
Gewoon volledig terecht, ik hoef niet op te draaien voor iemand die graag een auto rijdt die vaak gestolen wordt.
Van mijn auto’s eisen sommige verzekeraars dat ze in een afgesloten garage gestald zijn binnen een straal van 2km van mijn huis.
Die keuze maak ik dus zelf en ik zit hier ook niet te janken dat ik dus verplicht een dubbele garage moest hebben.
@jrk68: De enige waarop je moet janken is tuig die steelt..
@kaasboerin:
Tuig dat steelt.
Nee daar kan ik hooguit boos om worden. Aan de andere kant, elke Golf die de grens over verdwijnt is weer een verbetering in ons straatbeeld….
Ik rijd lekker door in mijn Italiaanse beauty:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).