Dieselen in de winter: bevroren brandstof en billen

Auteur: , 83 Reacties

Alsof het nog geen straf genoeg is om in zo'n ratelende zelfontbrander te stappen. Bij de huidige vrieskou warmen ze ook nog eens extreem langzaam op en kan je zelfs met een 'bevroren' tank stil komen te staan!

Het is koud, wordt iets minder koud maar blijft vriezen. Wie weet wat voor ijstijden ons over een week nog te wachten staan. Accu’s hebben het zwaar en de ANWB vaart er wel bij. Als de auto ’s avonds niet in een garage staat mag je iedere ochtend lijkbleek en rillend achter het stuur kruipen. Stoelverwarming helpt maar blijft een luxe. Wordt het een beetje kouder en rij je diesel dan bestaat bovendien de kans dat die er binnekort helemaal geen zin meer in heeft. De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden. Rond die -20 kan de parafine in de brandstof echte filterverstoppende vlokken vormen. Vooral bij tripjes richting het oosten dus iets om op te letten. In Duitsland liggen temperaturen op dit moment erg laag.

Omdat bij diesels de brandstof ook weer terugstroomt naar de tank zijn er rijdend minder tot geen problemen. Immers, wat er bij de motor vandaan komt warmt de rest op. Is de tank eenmaal warm dan vormen er ook geen paraffine-vlokken. Daarbij kan het helpen de tank niet volledig te vullen om het geheel sneller op te warmen. Rijden met een te lage tankvulling is echter ook niet aan te raden. De dan bevriezende condens in de tank kan voor nog meer problemen zorgen.

Bij een ander onderzoek heeft de ADAC gekeken naar het opwarmen van auto’s in de winter. De efficiëntie van diesels blijkt de auto’s parten te spelen. De auto’s produceren veel minder warmte bij hun verbranding. Soms duurt het zelfs een half uur voor het opgewarmd is van -10 tot een interieur-temperatuur van 22 graden celcius. Vaak is er een koelwater-verwarmer te bestellen maar auto’s zijn hier niet standaard mee uitgerust. De beste auto’s voor echte koukleumen zijn volgens de test een Mercedes SLS, Mercedes E500 of zelfs een Lada Priora. Autoblog wintervoorlichting over en sluiten. Rij warm, rij G-label.



83 reacties

Yep, the fuel of Satan
@jmeverts: Bij Oude diesels en trucks kan een anti flok middel bij de brandstof gevoegd worden. Zal wel niet goed voor common rail zijn. Start die niet, dan met de trein. Verhip die rijden ook niet goed met die bevroren wissels. Oplossing: bindt de schaatsen onder, en vermijd de file’s!
nieuwe auto’s hebben daar niet zo’n last van lijkt me? aangezien de diesel daar voor verwarmt word.. (althans dat kan, dus bij de nieuwe auto’s verwacht ik dat wel)
@dennisr: Diesel wordt niet voorverwarmd? Waarom zou diesel verwarmd worden…?
@lemster: je KAN diesel wel voor verwarmen, doormiddel van je retour brandstof (wat min of meer automatisch wel gebeurd) of doormiddel van je koelvloeistof of gewoon elektrisch..
@dennisr: je bedoelt misschien voorgloeien?
@mrbones: nope, diesel voor verwarmen :) om vlokvorming te voorkomen..
@dennisr: maar dan moet je motor dus al wel draaien… En dat is dus niet t geval als je aan komt lopen om 7:15 uur… :-)
@jmeverts: auto zal wel eerder starten, voorkomt dat de vlokken de motor bereiken..
@dennisr: starten met bevroren diesel?
@robbie: ik was nog maar bij de vlokken, als het bevroren is wil natuurlijk niks meer :)
Tip: bij slecht starten, remreiniger in je luchtfilter spuiten :mrgreen:
@dennisr: Zolang er geen brandstof in je cilinders komt kun je hem wel op remreiniger laten rondzwengelen, maar het houdt een keer op ;)
@lemster: werkt ook alleen om hem op gang te helpen, als ie alsnog ophoudt weet je ook gelijk dat je brandstof niet deugt :P
@dennisr: Leg me dit eens uit. Je hebt een functie om je diesel voor te verwarmen zodat je auto zonder problemen start, maar om dit werkzaam te krijgen moet de auto eerst gestart zijn… Ja ja! Dat is ‘m
@renoir: ik zeg toch niet dat hij eerst gestart moet zijn? je kan de diesel voorverwarmen om de vlokken tegen te gaan waardoor je auto gewoon zal starten.. althans zulke systemen zijn er..
Het klinkt tegenstrijdig, maar een koelwater-verwarmer is ook nog beter voor het milieu. Omdat koude diesels (maar ook benzineblokken) vaak vele malen meer uitstoten dan dat ze doen als ze op werktemperatuur zijn. Het sommetje is vrij simpel te maken: de uitgestoten CO2 van de energiecentrale weegt makkelijk op tegen de extra uitstoot (niet alleen CO2) die een koud blok produceert. Ik snap dus ook niet waarom dit niet op iedere auto zit.
Altijd al gemerkt dit, auto met grote benzinemotor is meest ideaal met deze kou, is het zo warm binnen, diesel duurt veel langer.
@panzerknacker: Mijn 1.6je maakt ook in de winter een sauna van de auto. Alleen bij minimale snelheid van 100 km/u :P
Standverwarming. Iedere auto zou ermee uitgerust moeten zijn:

http://www.standheizung.de/
@sacha: wat is dat precies voor ding? CV voor in je auto ? :P
@dennisr: Interieurvoorverwarming met timer of afstandsbediening in te schakelen. Moderne versies ook met app. ie-dee-aal!
@sacha: oeh dat klinkt niet verkeerd..
@dennisr: Warmt bovendien, zodra het interieur op temperatuur is, ook het motorblok via het koelwater circuit. Volgens mij goed voor de motor, en uitstoot.

Achteraf op alle auto’s in te bouwen.

Lekker hoor, als het 20 graden vriest in een warme auto stappen :)
@sacha: lijkt me heerlijk :P maak het vast nog wel eens mee :)
@sacha: is dat niet extra belastend voor de batterij ? Als die niet meer fris is kan je daarmee serieus in de problemen geraken denk ik
@cossie300: Altijd een accu met große Kapazität bestellen (ofwel vrachtauto accu) met standverwarming (als dat al niet standaard is).

Het kan altijd misgaan met een accu, maar dat is inherent aan een accu. Standverwarming is slechts een ‘consumer’ van de accu net als vele andere opties.

De brandstof voor de standverwarming is idd benzine of diesel.
@sacha: Standverwarming verbuikt toch olie en geen accu? Het geeft trouwens ook een leuk geluidje als je naast je auto staat. Lijkt net op een vliegtuig die stationair loopt.
@reinier73:

Verbruikt wel energie van je accu alleen zit er en spanningsbeveiliger op die als hij merkt dat de spanning onder een bepaalde waarde komt hij er mee stopt zodat je dus alsnog kan starten :D. Is trouwens een top uitvinding, die voornamelijk op veel auto’s zitten die in Zweden,Oostenrijk enzo rijden. Veel duiste auto’s(athans bij Volvo) hebben het ook vaak. :P
@zakar36: Ja, m’n moeder heeft een viano 3.2 v6, die heeft ook standverwarming. Alleen ik dacht dat het ook olie verbruikt.
@reinier73:

Nope verbruikt geen olie maar brandstof. :D
@sacha: Mee eens!
@sacha: Heb ik eindelijk een auto die een standkachel heeft, ben ik verhuisd naar flat met garage…. go figure…
@sacha: Die systemen zijn flink aan de prijs en schijnen ook zeker niet het eeuwige leven te hebben.

Ook mag je je blauw betalen aan opties. Afstandbediening, via gsm aanzetten etc moet allemaal bakken met geld kosten..

Liever een systeem zoals Hot-Frog. Dat werkt op 220v en doet verder hetzelfde namelijk je koelwater opwarmen. Dus warme motor en ook warme lucht zodra je de blower aanzet.

Je kan ook een mini elektrisch ventilatorkacheltje in je auto zetten met een timer erop.

Enige nadeel je moet 220 bij je auto hebben.
Misschien werkt het ook wel met die laadpalen:P
De E30 interieur warmt ook snel op. Lijkt wel alsof er een ouderwetse kolen kachel in de dashboard zit :)
@kaeser: maar je ramen beslaan DIRECT..
@kaeser: Wanneer heb jij voor het laatst een kolenkachel aangemaakt? Duurt best wel een tijd voor de kolen eenmaal gloeien… 15-20 minuten is normaal.
Je bedoelt misschien voorgloeien?
Ik heb een G-label diesel, een compromis? :P
In mijn (baas zijn) auto wordt het ’s ochtends niet echt warm, de ventilatie lucht wordt hooguit wat lauw, als ik de file in rijd of stil ga staan loopt de koelwater temperatuur weer helemaal terug naar beneden en voorgloeien duurt een stuk langer. Mijn eigen auto daarentegen wordt wel echt warm.
@Search: dan is dus gewoon de thermostaat stuk. Ff een nieuwe bestellen voor nog geen 20 euro, kwartiertje vloeken en hij zit er weer warmpjes bij:)
@Search: Ik had exact hetzelfde. Inderdaad thermostaat stuk. Snel laten maken. Is ook niet goed voor de motor als hij te koud blijft.

OT: Ik mag niet mopperen. M’n auto had tot gisteravond 4 dagen stil gestaan. En dat bij die temperaturen van -15 bij ons.. was echt benieuwd.. zo van.. zal wel ANWB bellen worden.. but nope. Gloeien, lopen. Oke.. iets minder stoer: gloeien duurde 20 seconden i.p.v. 3.. en normaal start ie dan in een halve omwenteling. Nu gooide die hem wel 15x keer rond denk, maar hij sloeg wel prima aan. M’n accu is in ieder geval goed. ;)

Opwarmen duurt nu echt lang inderdaad met -15.. zeker een kilometer of 15 denk ik.
Tja het kost idd wat meer moeite om hem aan te slingeren. Mijn vader was al bang dat het aan de accu lag, totdat hij op de thermometer keek en zag dat het -12 was. ;)
@Alpinaa: Een goede accu maakt een wereld van verschil, als je er een hebt die ook met lage tempraturen een hoge stroom levert gaat de startmotor sneller rond en gaar starten veel makkelijker.
ik ben eens naar oostenrijk op wintersport geweest en ik had problemen met nagelen en bokken, tot er een duitser naar mij toe kwam en zij je moet op een bijna volle tank een paar liter ( 3 a 4 liter )benzine bij gooien. Dan heb je er geen last meer van. Toen ik hem het zelf zag doen heb ik het ook geprobeerd en ja hoor veel minder bokken en nagelen. Bij thuiskomst aan een monteur van een diesel center na gevraagd of het kwaad kan en nee hoor het is juist een goeie oplossing.
@demoder: een diesel loopt ook langer op benzine dan een benzine op diesel.. de benzine word wel verneveld en ontbrandt wel dus weinig problemen..
@demoder: kan inderdaad geen kwaad. Ooit zelfs een keer per ongeluk 20 liter benzine in een 60 liter tank bij de diesel gegooid en hij reed nog prima. Alleen bij volgas hoorde je dat hij wat anders liep.
Nou, wij hebben er geen last van. Ajoooo.
@Alwood: ” Rij warm, rij G-label.”

Inderdaad!
Lang leve de 960! 3.0, RWD, 1op 7 en en warm voordat ik de straat uit ben!
@bodejodel: jep, gewoon binnen minuten die kachel vol open… mag wat benzine kosten maar dan heb je ook zweet op je voorhoofd staan ;) stoelverwarming is ook heerlijk.
Ik heb horen vertellen dat de allermodernste diesels niet zo blij worden als je er benzine ingooit… of kunnen de pompverstuivers en commonrails dit verdragen?
@TDI-goeroe: volgens mij kan je dat redelijk lang volhouden, de benzine word wel gewoon verneveld en ontbrandt wel dus de motor loopt wel, alleen minder soepel als anders denk ik..
the-budel-guy
@TDI-goeroe: bij onze auto uit 2007 redelijk modern met een commonrail diesel is het geen probleem hebben we per ongeluk ooit ongeveer 10 liter diesel bij gegooid in een 75 liter tank en hij liep alleen iets warmer op. je moet het natuurlijk niet te vaak doen :P
@TDI-goeroe: Klopt ja, voor oude diesels met verdeler of lijnpompen is 10 liter op een tank niet zo’n probleem.

Bij moderne motoren kan een liter of 3 nog probleemloos. Meer kan wel degelijk motorschade opleveren heb ik gehoord.
Het is drie dag koud en ooooooeh je kan stil komen te staan. Ik lach me kapot, rijden met die hap!
the-budel-guy
@freezzr: gewoon de motor 24/7 aan laten staan en volgas die oprit af. :D :D
Hier hebben we winterdiesel,whats the problem?
the-budel-guy
auto’s staan als we er niet mee rijden in de garage(s).

en die diesel heeft geen tijd om te kristalliseren aangezien het er bij ons behoorlijk vlug uit gaat :P
Je kan ook gewoon een Zweedse auto rijden…
@Svenska_Aeroplan_AB: inderdaad. De V70 D5 heeft standaard een standkachel. Scheelt weer krabben!
Choke uitrekken, beetje gas, sleutel om, karren maar. Lang leve simpele techniek en benzine. Start altijd, weer of geen weer.
Er is toch ook winter diesel?? Die het tot -45 doet??? Weet niet hoor, maar trucks in Noorwegen rijden daar al jaren op.
@AudiQuatro: zomer diesel die je hier hebt gaat al bij 0 graden en de winter diesel hier al op -20.. ik weet niet of er in andere landen betere winter diesel is..
@dennisr: Als ik hier op gewone diesel rijd begint de motor te hikken bij -18 (af en toe) ,met winterdiesel helemaal geen problemen.
@AudiQuatro: ik heb me altijd laten vertellen dat onze zomer diesel tot -15 kan en onze winterdiesel -30. En dat ze in het hoge noorden nog beter winterdiesel hebben. Stel het is buiten -10. En dat is het nu, dan ga je rijden, door de rijwind wordt je tank -20, dan zou nu al je diesel bevriezen. Ik blijf het een sterk verhaal vinden;)
@AudiQuatro: Hier ligt de zomer diesel op -24 en de winter op -32 graden ,de diesel bevriest trouwens niet maar de wax in de diesel begint zich te af te scheiden(vlokken) bij een bepaalde temperatuur waardoor het brandstoffilter verstopt kan raken.
Heb tot nu toe geen probleem met me berlingo 1.6 hdi…aanslaan duurt iets langer dan normaal maar dat is het dan ook wel…
We hebben ook een Ford transit meubelbak op het werk, en die motor word echt heet ( en dan bedoel ik heter dan elke andere Mercedes/BMW benzine of diesel die ik gereden heb ) na 10 km….weet niet hoe ze het doen bij Ford, maar dat is top in deze tijd :)
Bmw e39 diesels hadden standaard standkachels… Jammer dat ze het niet meer sowieso leveren…
@dragspert: In mijn E60 heb ik gewoon een standkachel. Die slaat overigens ook aan als ik gewoon vanuit een volledige koude auto (dus instappen zonder standkachel) ga rijden om bij te verwarmen en blijft nog een minuutje naloeien als ik uit stap. Heb nog nooit problemen gehad.
Enig nadeel is dat het verbruik flink omhoog gaat. Mijn vorige tank zat ik op 1 op 6,8 (alleen stadsverkeer). (is een 530d)
@OverSoft: Je verbruik gaat flink omhoog van een standkachel?? Uit welk tijdperk komt dat ding dan? Gemiddelde standkachel van Webasto of Eberspächer zit zo rond de 0,25 liter/uur qua verbruik. Lijkt me niet dat je verbruik van 1:6,8 daardoor sterk wordt beïnvloed.
@406_v6: 2007… Ik zei niet dat dat de enige reden van het verbruik was, de kou over het algemeen is niet zo lekker voor een 3 liter diesel.
Mijn 1.9TD PSA blok is altijd op minder dan 4km warm genoeg om mijn rijdend hok te verwarmen…

Het 1.6 PSA/BMW blok in mijn (firma) mini doet er een eeuw over…
Mijn Touran staat dag en nacht buiten en nooit last gehad. Is trouwens standaard voorzien van een standkachel voorverwarming. Belangrijker, en dat geldt voor alle wagens, niet te bruusk opwarmen en eerste kwartiertje rustigaan rijden, geen te hoge toerentallen tot olie op temperatuur is.
Nou, Ik wil niet opscheppen ofso!, maar de afgelopen week met lokaal -15/-19 graden, had ik mijn (seat arosa) 1.7 SDi geen problemem gehad. start meteen, maar word idd wat langzamer warm
Mooi tijd om te dieselen op DME (dimethylether). Dat is tot -138,5 °C vloeibaar en boven -24,9 °C gasvormig – wat dus betekend dat er niet zulke extreem hoge inspuitdrukken nodig zijn.

Nu alleen nog manieren vinden omdat goedkoop te produceren. Misschien toch maar kernenergie?
Heb nog nooit een probleem gehad met de 1.6 tdci in de focus. Hoef je ook niet voor te gloeien start in 1 sec bij het omdraaien van de sleutel. Dat winterdiesel al vlokt bij -20 lijkt mij sterk, maar wie ben ik om dit onderzoek tegen te spreken.

Mij lijkt dat -20 al snel behaald wordt in een heel aantal landen.
Staan er in dat lijstje ook oude(re) auto’s? Mijn Xantia is namelijk al binnen 2 km zo warm dat ie warme lucht begint te loeien door de ECC, soms klinkt het een beetje stom dat ie spontaan zo hard begint te blazen, maar het is wel warm in de auto voor je goed en wel op weg bent.

Tevens nog geen problemen gehad met starten deze winter, wel een keer een bevroren radiator, maarja, dat was dan weer een fout van de garage (slechte/verkeerde koelvloeistof gevuld). Heerlijk ’s morgens om naar mensen met handschoenen en dikke jassen aan in hun auto te kijken, terwijl je er zelf lekker warm bij zit met +- 22 graden.
garage met vloerverwarming :)
heerlijk om zonder jas in een warme auto te stappen als je buurman staat te krabben
Merk nu het echte voordeel van de startknop: ding start vanzelf zodra hij uitgegloeid is, hoeft er op de vroege ochtend niet gewacht te worden tot dat lampje uit gaat. Duurt inderdaad wel belachelijk lang tot de temperatuurmeter eindelijk omhoog komt.
Goedemorgen,

Ik wil toch even reageren op het voorverwarmen van dieseolie.
Veel oudere dieselmotoren hebben wel degelijk een systeem dat de dieselolie opwarmt.
Dit systeem zit bij het brandstoffilterhuis, en dat doet ‘ie tijdens het voorgloeien.
Dat systeem dat bij mijn motor pas bij later is toegepast, en ik ondervind nu ook startproblemen, motoren met zo’n systeem hebben daar geen last van!


Vriendelijke groet,

Hylke
@hylkeafeenstra: ik dank u ;)
Dat is toch de betekenis van die M50d, ‘Minstens 50 dagen’ per jaar heb je problemen met starten…
Heb een Grand Espace staan, 2.2DT. 338.000KM. met gloeistiften al 4 jaar afgeschreven. 5 extra rondjes starten en hij slaat aan. ook met -16:d
Hopsa.(goede accu is wel een pre).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).