Dikke mensen vaker bij ongelukken betrokken

Auteur: , 45 Reacties

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dikke mensen meer risico hebben om bij een ongeluk betrokken te raken én een grotere kans hebben om gewond te raken bij een ongeluk.

Een onderzoek van de University of Laval in Canada toont aan dat mensen die lijden aan morbide obesitas een verhoogd risico lopen om bij ongevallen betrokken te raken door aan het overgewicht gerelateerde gezondheidsproblemen. Onderzoekers claimen dat alleen in het jaar 2000 in de VS 800.000 bestuurders met een slaapziekte gekoppeld aan overgewicht bij een aan ziekte gerelateerd ongeluk betrokken waren.

Daar komt bij dat auto’s doorgaans ontworpen zijn op meer “gemiddelde” personen en dat daardoor de kans op letsel groter is voor te dikke mensen in verhouding tot mensen met een gezonde BMI. De gordels en airbags zouden bijvoorbeeld minder geschikt zijn om letsel bij mensen met overgewicht te voorkomen. Uit eerder onderzoek zou gebleken zijn dat mannen met een BMI (body mass index, een waarde tussen de 18,5 en 25 wordt beschouwd als gezond) van 30 en hoger een groter risico lopen op letsel aan gezicht, ruggengraat, hoofd en bovenlichaam dan mensen met een BMI onder de 30.

Maar lieve onderzoekers, als die dikke mensen niet eens in auto’s passen, hoe kunnen ze dan bij ongelukken betrokken raken? Of zijn de feestelijk ronden toch echt de bron van al het kwaad op de wereld?

En nu? Moeten automakers voorzieningen treffen om hun auto’s veiliger te maken voor mensen van alle formaten? Moeten verzekeringspremies omhoog voor mensen met een te hoog gewicht? Of ligt de oplossing wellicht elders? En nu niet allemaal “sportschool” gaan roepen want sommige mensen kunnen er echt niets aan doen dat ze dik zijn.



45 reacties

Een Michelin-man figuur is toch het juist het ultieme automotive lijf?
..klopt, de kans op hartklachten en dito rijstijl wordt wat groter.
dik zijn en verhoogde kans op ongeluk ..

regelrechte discriminatie ..
Die dikzakjes hebben ’t natuurlijk veel te druk met eten tijdens het rijden. Hebben ze ook gekeken of die ongelukken vaker gebeuren bij MacDonalds/KFC etc?
Hahahahaha die foto van dotcom maakt het wel af!
Ik ben dik en heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt gelukkig. Het slaapziekte verhaal speelt wel een grote rol in het onderzoek denk ik. Als je achter het stuur in slaap valt kan je misschien beter geen auto meer rijden. Ik geef toe, niet zo gevaarlijk als een 28 jarige Macho in een E34 M5 Touring, maar toch.
@E34M5Touring:
Oh zoete ironie…………
Ik ben atletisch gebouwd en heb al enkele ongelukken gehad… maar die waren niet gerelateerd met mijn gezondheid, misschien wel met mijn mentale gezondheid?
@Volvo_440_turbo: misschien heeft t te maken met de auto die je rijdt; Volvo. Als je een ander merk had gereden was t bij 1 ongeluk gebleven en reed je daarna nooit meer ;)
@wouterjeuring: Lol, maar ik rij nu geen volvo meer, heb een nieuwe Skoda en een oude Saab 900, maar die Saab is echt wel een tank, heeft ook al airbags en is echt stevig gebouwd.

Maar het klopt inderdaad, ik heb een Volvo 480 total loss gereden en moest dit een auto geweest zijn uit dezelfde periode van een ander merk, had ik het echt niet overleefd, of had ik minstens een bekkenbreuk gehad… die auto had gordelspanners, airbag, zijdelingse versevigingsbalken, die mij eigenlijk gered hebben
@Volvo_440_turbo:

Nou ja dat Volvo’s en Saabs veilig zijn is maar schijn veiligheid natuurlijk die oude blokkendozen zouden het op de euro NCAP er slecht doen.

Die SAAB 900 van je scoort maar liefst 1,5 ster dus die 440 en 480 zullen het vast niet beter doen. Een heden daagse panda of kia is dus veiliger dan in z’n oude wagen rond toeren.

Maarja dat dikke mensen meer kans op letsel hebben is zo klaar als een klontje natuurlijk 1 + 1 = 2 dat weet ieder kind. Als je stuur al ronddraait in het buik vet heb je met een klapzak wel een probleem. Hoe meer ruimte een inzittende inneemt hoe minder ruimte er is over is voor error. En hoe meer massa de persoon heeft des te meer kinetische energie die door gordel en klap zak opgevangen moet worden.

En behalve slaapziekte kan iemand die veel te dik is minder snel reageren want als je stuur in het buik vet (BMI wel iets hoger dan 30) eerst 2 rondjes links om moet en daarna 4 rondjes rechtsom om tegen te sturen is dan een aardige klus. Dan is het maar te hopen dat hij achter het stuur van een Alfa, BMW, Ford, Mini of iets anders direct sturend zat dat scheelt enorm in correctie tijd helemaal als de onderarmen dikker zijn dan mijn (ex fiets, schaat en turn) boven benen. Maarja dan hebben we het wel over de ultieme vet kleppen maar die heb je nu een maal veel in de US of A
@nokia: Daar ben ik me wel van bewust, maar met een oude volvo of oude saab rondrijden is wel veiliger dan met pakweg een oude golf van hetzelfde jaartal.
Achterin mijn Saab heeft al een kleine vrachtwagen gezeten en die vrachtwagen kon niet meer rijden, ik ben nog tot bij mijn dealer geraakt.
En waarschijnlijk is mijn nieuwe octavia wel stukken veiliger ivm botsen. Ik heb op youtube al genoeg filmpjes gezien van oude auto’s vs nieuwe… dus daarin moet ik je wel gelijk geeven…
@Volvo_440_turbo: Rijd zelf ook een 900 en merk dat mijn rijstijl anders is dan in een nieuwere auto, gewoon omdat je je net iets minder onkwetsbaar voelt. Dus iets meer anticiperen en net wat meer afstand houden. Mocht er toch wat gebeuren heb ik best wel vertrouwen in de veiligheid van de auto. Saab deed veel analyses naar real life ongelukken en scoort in andere onderzoeken juist heel goed.
@moveyourmind: Wat voor een 900? De mijne is een 900 cabriolet ’96, en inderdaad, daar rij ik veel anticiperender mee als mijn Skoda, de remmen zijn niet zo sterk als de Skoda en omdat het een cabriolet is voelt het toch wel wat minder solide aan alhoewel hij stevig gebouwd lijkt. Van tijd is het wel eens leuk vol te accelereren naar 200+ om de turbo te voelen maar dat voelt niet echt gerustgevend aan…
@Volvo_440_turbo: Een zwarte 5 deurs, en een van de meest eenvoudige, maar wel in nette staat en weinig kilometers (twee ton) Was niet specifiek op zoek naar een Saab, meer per toeval op dit merk uitgekomen…. Nooit geweten en kunnen vermoeden dat Saab rijden zo leuk is. De cabrio is natuurlijk helemaal geweldig, die staat op het verlanglijstje, net als een 900 classic.
Volgens die BMI index heb ik nét aan een ‘normaal gewicht’. 1 meter 90 en 95 kilo. Maar dat komt uiteraard door mijn gespierde lichaam, en oh ja.. Dat bierbuikje daar beneden. Gelukkig nog nooit een ongeluk gehad, alleen een tikje tegen een hek aan.
Moeten ze maar gaan fietsen…
ieder pondje gaat toch door het mondje? :o
Bijkomende vraag is natuurlijk of mensen die veel rijden hierdoor ook globaal gezien een hoger BMI hebben, ergo het hoger aantal autoongelukken die er recht evenredig mee is.
Tja als je stoel afbreekt zoals bij Audi kan je nog wel eens bij een ongelukje betrokken raken.
wie weet …als ze dikke voetjes hebben , trappen ze de rem én gas tegelijk in…
Is allemaal de schuld van de McDonalds en KFC, met hun drivetroughs.
@awesome:

kan je van dat voedsel dik worden ??
@awesome: Hallo, McDonalds is gewoon gezond hoor. Er zit zelfs sla op de hamburgers.
@sjaakk: Hahahahaha! Sla ja.. Half plastic met antibiotica volgeblafte budgetmeuk, gras, onkruid..
@kaasboerin:
Gelukkig is de supermarkt veel beter. Ahum!
@laurensschu: Ja, vooral die van Euroshopper.
Ieder gezond mens kan er wel degelijk iets aan doen dat ze dik zijn. Ja sommige mensen moeten er iets of veel meer voor laten of doen om slank of wat word aangezien voor slank te zijn of te worden maar iedereen kan het! Dik/te dik/vol slank is ook vooral een probleem in de westerse samenleving waar veel suikers en vetten in het voedsel zitten(net als veel te veel zout overigens wat weer vocht vasthoud)
@cocoloco: Ieder gezond mens wel ja.. Maar dikke mensen hoeven nog niet gezond te zijn, tenzij je anorexia ook denkt te verhelpen door gewoon iemand zn bord leeg te laten eten.
Tja, als je buik in de weg zit bij het sturen…
Meer kans? Meer kans dan wie?

hebben dikke ongezonde mensen meer kans op een ongeluk dan een dunne ongezonde medemens? of zijn de symptomen van de dikke mens gevaarlijker dan die van de dunne mens?

of zijn er meer dikke mensen op de weg? of zijn er maar drie dikke mensen en hebben die alledrie wel eens een ongeluk gehad? en zijn die dan tegen elkaar geknald of tegen een dunne medemens? zijn die ongelukken meegenomen in de statistieken van de dikkerd, de magere of allebei?

there are lies, damned lies…and statistics. Maar daarbij moet wel vermeld worden dat slechts 2/3e van de statistieken niet deugt.
Vraag me af hoe ze dit onderzocht hebben. Lijkt me een gevalletje onderzoeken om te bewijzen wat ze denken te weten…
Heeft dus meer met de slaapziekte te maken dan met de dikte van de persoon. Dit risico is slechts indirect aan de obesitas te wijten.
@mashell:
Klopt, alleen komt slaapapneu veel voor bij mensen met overgewicht.
Dat soort combo’s kom je vaker tegen.
Zo hebben veel verslaafden ADHD wat natuurlijk niet zegt dat alle ADHDers verslaafden zijn.
En waar gaan ze het onderzoeken in de VS waar het merendeel overgewicht heeft. Echt genius.
@amgpowerrr: Hier niet zeker?
the-budel-guy via iPhone app
Er zit wel wat in. Doen ze ook bots proeven met popen die dikker dan gemiddeld zijn??

Ben zelf blij dat ik 2 jaar geleden 20 kilo afgevallen ben en nu het streefgewicht heb van iemand die 1.92 lang is.
K denk dat ik ook maar naar die University of Laval ga. Misschien dat ik nog kan aantonen dat blinde mensen zich vaker stoten, of dat dove mensen toch minder horen dat tot nu toe werd gedacht.
Te zware mensen hebben natuurlijk ook te zware voeten… En dus voordat je het weet heb je een ObesiBAM!
Pro quiz vraag voor natuurkundigen en mythbuster lovers: zijn dikke mensen in het verkeer niet sowieso gevaarlijker, want e= 0.5m*v^2 en meer m is meer e (ceteris paribus), dus grotere crashes. (denk aan twee gasten van 150 kg in een Aygo, is toch bijna 30% meer gewicht!) Hebben de onderzoekers daar wel rekening mee gehouden?
geen wonder dat politie-agenten zo vaak bij ongelukken betrokken zijn
Ik hou van dikkerds!
Vrij voorspelbare uitslag, want bij de ontwikkeling van een auto wordt uitgegaan van gemiddelden (o.a. lengte en gewicht van de inzittenden). Personen die veel langer, kleiner, zwaarder of juist lichter dan dat gemiddelde zijn lopen mogelijk meer risico.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).