Dit dieselblok met 1.600 pk past niet onder jouw kap

Auteur: , 40 Reacties

Aanschouw, het omgekeerde van downsizen.

Wat heeft een 330-liter negencilinder van 5,5 meter lang en 3,5 meter hoog op Autoblog te zoeken? Welnu, we brengen soms graag motoren uit de categorie ‘bijzonder’ onder de aandacht. Het kan mensen soms op leuke ideeën brengen qua engine swaps. Knappe jongen (m/v) die dat hiermee voor elkaar krijgt overigens, hij weegt namelijk 30 ton. Daarnaast, met een verbruik van 350 liter dieselolie per uur wordt het een rijdende fijnstoffabriek die eigenhandig voor een klimaatverandering kan zorgen.

Deze gigantische turbodieselmotor werd in 1962 door het Franse Duvan in een oplage van drie stuks gebouwd. Bijna veertig jaar stond de overbemeten negenpitter vervolgens opgesteld in de kelder van een paardenrenbaan te Parijs. Voor het geval de stroom uitviel, en ze een gigantische dynamo wilden aandrijven. Ja, met 1.600 pk en een onbekende hoeveelheid Newtonmeters moet je aardig wat licht in de brouwerij kunnen brengen.

In 2000 vonden de leden van de Vintage Engines Appreciation Society het wel mooi geweest en besloten ze het blok uit elkaar te sleutelen. Zo kon de krachtbron in delen uit de kelder worden getakeld en in opgepoetste staat worden herbouwd. Liefhebbers van dit soort duivelse dieselblokken kunnen er overigens even zelf aan voelen en naar luisteren, hij wordt namelijk in werkende toestand (!) tot en met 5 februari tentoongesteld op Retromobile 2012. Voorgloeien en nagelen maar! (via Gizmag)

PS. Van plan om dergelijke industriële dieselblokjes in een voertuig te hangen? Check dan even deze Mini met een 74-liter V18 & 3.500 PK ter inspiratie.

UPDATE: Goed gevonden! Een video van de dieseltor in kwestie. Wel eerst een mondkapje opzetten voordat je op play klikt.



40 reacties

5pk per liter is niet veel
@porsche9ff:
Ik denk dat het koppel daarentegen echt gigantisch is…
@porsche9ff: Neem het bouwjaar en de toepassing in ogenschouw.
@porsche9ff: en dat hij maar goed 400 rpm draait… Lijkt wel een scheepsmotor, die doen gelijkaardige toeren! alleen zijn ze nog wat groter :)!

Ot: wel opvallend veel witte rook en weinig zwarte! Hebben ze de cilinders niet mooit uitgedroogd bij het restaureren :p?
Geen video?
@4991:
http://www.youtube.com/watch?v=aX7-YnunBsM

Screw global warming!
@lodewijk: lolololol, nice smoke generator.
@lodewijk: Hah, ze mogen dat ding wel eens fatsoenlijk afstellen ><
@mastertje: Walm, walm, pruttel, misfire.
Wel een cool ding natuurlijk!
@lodewijk: Vlam in de dieselpijp, nondeju! Heb ‘m bij het artikel gezet. Thanks!
@lodewijk: Prachtig! Zie je hoe prachtig diesel is?
@lodewijk: hahaha donderse rookbom, vlammen, alles. Ja dit is het wel helemaal.
@lodewijk wauw, met de spreekwoordelijke vlam in de pijp.
Voor als je nog ergens een sleepboot hebt liggen en de motor niet meer aan de praat krijgt…
@Simpson: Nou, zo spreekwoordelijk vind ik die vlam anders niet heur! :P
yeah, dikke vlammen in de pijp..
Grootste motor ter wereld Wartsila-Sulzer Super Ship
13.5 meter hoog
27.3 m lang,
2300 ton
14-cylinder
109,000 bhp.




http://gcaptain.com/emma-maersk-engine/?506
@MACH3: Stond al ooit hier op de frontpage.
@MACH3: Da’s een beste krukas.
@Ruben00: Waar zie je een krukas?
@4991: Linkje klikken?
@baasbas: Volgens mij is dat de nokkenas.
@4991: Euuhh nee. Dat is toch echt een krukas. Te zien aan de contragewichten.
@4991: Wow je hebt gelijk bij een auto krukas zijn die veel beter zichtbaar. Mon Excusee (ofzo) ;)
@baasbas: Na wat opzoek werk te hebben verricht is het inderdaad de krukas.
[zingt]met de vlam uit de pijp, warm ik heel de aarde op… [/zingt]
Check die vlammen en die roetwolken!! Samen met het geluid snap ik nu wel waarom diesel de brandstof van de duivel is :D
dat moet fantastisch zijn om te horen draaien , zal wel een degelijke startmotor nodig hebben .
tering wat een vet ding.
Al loopt ie niet echt perfect…
Ja, dit valt in ’t niet bij die scheepsmotoren met 30.000 pk. Maar wel tof filmie.
Geniaal!
@Poll: De L-fregatten van de Nederlandse marine hadden 56.000 pk. Dit was dan wel niet met een diesel maar met een Rolls Royce Olympus. Deze motoren zaten ook onder de Concorde.
vraag me wel af wat ze daarmee oorspronkelijk van plan waren … Enkel voor stroom? met ernaast dan een tankje van een litertje of 5000 ?
@tborre: dat vind ik nou een goeie !!

wat voor een alle jezus grote brandstof voorraad tank daarbij staat, en staat die dan ook nog eens continu vol met shit ? PFFFFFFF
Waar is Greenpeace als je ze nodig hebt????
Wow wat een ding. Als u American in Paris van Hemingway kent is het echter weer wat minder verwonderlijk. Gokken op paardjes is heel belangfijk en moet altijd door kunnen gaan.
Ze misbruiken het ding wel. Het is geen Honda Civic motor die je effe in de toeren kan jagen… Normaal doe je over het opvoeren naar normale snelheid zeker een minuut. En dan wacht je ook nog totdat je een fatsoenlijke smeerolie druk en temperatuur hebt. Met dit soort gebruik is je motor binnen 100 uur rijp voor een revisie.
@Original_Arnoud:
En met een grote 2-takt zoals aanboord van de Emma Maersk doe je er zeker 3 uur over voordat je op kruissnelheid bent. Dat is om warmtespanningen in je blok te voorkomen.
Gewoon Nederlands fabrikaat al in 1928 6000 pk van Stork. http://www.youtube.com/watch?v=hPlMFIaGYeU
Krukas zo groot als een huis? :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).