Dit doen ze in Georgië met een Jaguar XJS Cabrio

Auteur: , 25 Reacties

Geef een 'liefhebber' uit de voormalige Sovjet-Unie beschikking over een oude Britse cabrio, en er blijft verdacht weinig over van die vermaarde Britse stijl en klasse. Oef...

Sidepipes, chromen ventilatieroosters, chromen velgen, chromen wielkasten, en natuurlijk extra dikke chromen bumpers en spiegelkappen. Menig autoliefhebber zou er van gruwelen, maar ach, het is maar een auto, en de eigenaar mag toch zeker wel zelf weten wat hij er mee doet?

De Jaguar XJS is een van de iconische auto’s uit de jaren ’80. Over de betrouwbaarheid laten we ons even niet uit, maar de auto had toch zeker wel ‘presence’. Naast de coupé bestond geruime tijd een targa-versie, die in 1988 het veld moest ruimen voor een echte cabrio. Verbruik, uitstoot en downsizing waren nog lang geen issues, en dus had de zware Jag destijds een 3,6 liter zes-in-lijn, danwel een 5,3 liter V12 onder de kap. Ideaal cruisegereedschap, dat vond Top Gear ook, toen ze naar India trokken.

Cruisen doet de Georgische eigenaar van deze XJS met bijpassende nummerplaat ongetwijfeld ook regelmatig, maar dan wel met een extra pimp-factor op zijn Jaaaaag. Gewaagd of heiligschennis? Check de foto’s op autojunk!



25 reacties

Bad ass!
Die vent doet het beter dan de gemiddelde tunert…
Na het lezen van de titel verwachtte ik een filmpje waarbij de Jag er zwaar gehavend uit zou komen na gevechten met bulldozers en hamers.

Gelukkig valt het mee ;).
Wat een pauperbak heeft hij er van gemaakt zeg….
opsluiten en met cel en al het water in gooien!!
Niks voor mij maar ik vind het eigenlijk wel lachen wat ‘ie gemaakt heeft.
Helemaal naar z’n eigen smaak, cool.
Misschien net iets over de top, maar vind het opzich neit lelijk, zonder die sidepipe zag het er wel leuker uit.
“Gewaagd of heiligschennis?”
Geen van beiden, die wagen vraagt erom, gewoon gepast dus.
Wij hebben een mooie originele XJS-C gehad met die heerlijke 5.3 V12. En hoewel beauty in the eye of the beholder is vind ik dit persoonlijk een beetje much. Die sidepipes zijn echt te groot en de normale uitlaten lopen ook vrij dicht langs de dorpels waardoor die vaak loeiheet zijn en je met korte broek al snel een brandwond hebt. Wil niet weten wat er gebeurt als je hier met je been tegenaan komt.
Het origineel is al prachtig, maar dat chroom staat ‘m echt goed! En dat komt van iemand die helemaal niet van chroom houdt (zei ze terwijl ze haar flink verchroomde brommertje oppoetst). Gelukkig is het op een goede, retro manier gedaan. Duidelijk geen Hollandse pimper.
AAAHHH !! Mijnen tikker ….
Helemaal niet slecht.
Heeft wel wat.
Icoon? De XJS werd altijd al gezien als de lelijkerd in de Jag familie .Wat deze man gedaan heeft is fantastisch…
@norge: Zeggen ze mss van jou ook in de familie ,eh :-)))
Trouwens : de gustibus et coloribus non disputandum …
Een wagen die 21 jaar gebouwd werd , heeft wel iets bewezen niet ;-)
@fep739:
Het enige wat de XJS voor Jaguar gedaan heeft is een onbetrouwbaar imago creëren.
Nu had hij natuurlijk de ondankbare taak om de fantastische E-type op te volgen.
Dus het dubieuze uiterlijk en de belabberde jaren 70 kwaliteit hebben het er niet beter opgemaakt.
Dat hij het 21 jaar heeft volgehouden is dan ook uit pure armoede.
@jrk68: de E type opvolgen was een harde klus. Eender welke auto zouden ze afgeschoten hebben …
I think I am going to cry and puke now..

Normaliter vind ik de XJS echt prachtig.. met name de XJS V12 is echt gaaf, maar hier ga ik echt van huilen / kotsen
Lelijk? Ja, dat wel. Maar ik ken eigenlijk geen enkel ontwerp dat zo om schreeuwt als dit: stampvol met details van zichzelf, en veel rommeliger dan het type ervoor of erna.
Doet me denken aan de sl die me vader had met die overdreven bumpers.
als ie die sidepipes weg had gelaten was het nog acceptabel……
Sidepipes zijn wel vet!
@jordy14: Ja, maar op deze Jag niet
De auto heeft de typische sidemarkers bedoeld voor
Соединенные Штаты Америки (США), ook aan de typische zijuitlaten en de looks van de wielen denk ik dat deze Jag weleens in de USA zo gepimpd is..(er is in dit geval geen ander woord voor toch?) voordat auto deze naar Russia geimporteerd is. (zie overigens meer voormalige mercedessen, audi’s volgens US specs rondrijden in NL (voorzien van Oost Europese platen)
Het zal dan waarschijnlijk nog financieel gunstiger zijn als gelijkwaardige autos uit Europa te kopen (niet GB bedoel ik daarmee want daar zijn de occasions helemaal goedkoop nu, daarom zie je ook regelmatig RHD auto’s rijden in de voormalige Oostbloklanden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).