Dit is de 303 km/u snelle Alpina B3 Bi-Turbo sedan

Auteur: , 33 Reacties

Chic, stijlvol en snel. Wat wil een mens nog meer?

Als er een merk lekker constant is met de motor-configuratie, dan is het wel Alpina met de B3. Waar BMW en Mercedes van allerlei motortypes toepassen op hun snelste modellen, heeft Alpina het altijd al bij het rechte eind gehad: een lekker grote zes-in-lijn met veel vermogen én koppel.

Dat doet Alpina al jaren. Op de IAA in Frankfurt onthulden de paardenfluisteraars uit Buchloe al de nieuwe B3 Bi-Turbo Touring, met de Tokyo Motor Show voor de deur onthult de familie Bovensiepen de B3 Bi-Turbo in sedan-uitvoering. Daarmee heeft Alpina de heren van BMW Motorsport de loef afgestoken.

Alpina B3 Bi-Turbo Sedan (G20) '20

De B3 Bi-Turbo is qua karakter wel iets anders dan de M3. De M3 is een perfecte combinatie tussen rijbeleving op de openbare weg en lekker de hooligan uithangen op het circuit, met de B3 is het voornamelijk comfortabel en bliksemsnel grote afstanden afleggen.

Alpina B3 Bi-Turbo Sedan (G20) '20

De Alpina B3 Bi-Turbo is géén 340i met een chipje, leren bekleding en striping. De motor is afkomstig van de X3M, de zogenaamde S58B30. De afstelling is wel compleet anders. In de Alpina is de motor minder hitsig en veel gecultiveerder. Meer getuned op koppel en soepelheid dan stampende pk’s. Net als in de B3 Touring levert deze motor in de B3 Sedan 462 pk en 700 Nm.

Alpina B3 Bi-Turbo Sedan (G20) '20

De prestaties doen zeker niet verlangen naar een nóg snellere auto (lees:, de M3). Van 0-100 km/u accelereren is in 3,8 seconden achter de rug, met dank aan de snelle achttrapsautomaat en de ‘Allrad’ vierwielaandrijving. Op de Autobahn is de topsnelheid 303 km/u. Van 0-200 km/u sprinten kost 13,4 seconden. De verkoop van de Alpina B3 start begin volgend jaar.



33 reacties

Yo, waar is het dunnere Alpina stuurwieltje? Die van BMW zijn net iets te dik.
@AutomotiveDesigner: en mensen met grote handen dan?
@WillemE Is Allrad (AWD) nu ook optioneel?
@automotivedesigner: Goede, ik zet het er even bij!
Hij is lekker hoor! En de basis van de M-sport bumper van BMW gecombineerd met de bekende Alpina lip is ook erg mooi.
@dutchdriftking: Volgens mij is dat een van de eerste keren dat Alpina een M-sport uitvoering als basis neemt. Zolang ik me kan herinneren, deden ze dat altijd op basis van een non-M.
@berlinetta: Klopt. Dat is denk ik ook de reden waarom deze het dikkere M-stuur heeft.
@berlinetta: ja en gelukkig maar. Ik vond de oude Alpina stuurwielen altijd zo lelijk. Paste gewoon niet bij de rest van het interieur. Ze zouden mooier geweest zijn als ze toen de M sturen hadden gebruikt.
Dit, dames en heren, is zo’n beetje mijn droomauto. Ik vind het echt een geweldig apparaat.
@berlinetta: is het ook.
@berlinetta: yep, high 5 to that. Hiervan ga je niet raar dansen of vragen waar je kan parkeren. Hiermee wil je rijden tot aan het einde der dagen….
@berlinetta: mocht het dromen en sparen je te lang duren dan kan ik je voor een pak minder geld een E63 AMG W211 aanbevelen. Die heeft meer vermogen (514) en iets minder koppel (630). Met het optionele Drivers Package mag je op de Autobahn ook met de 300 km/h + jongens meedoen. Van 0-200 heb je wel anderhalve tel meer geduld nodig ;-)
@t5power: Machtige auto, maar ik vind hem best wel lelijk en eigenlijk ook een maatje te groot. Niet mijn ding dus ;)
Geen driekleur stiksels, geen striping, geen extreem opzichtige uitlaten, geen heel kofferdeksel vol met typeplaatjes.. Ofwel dit is geen echte Apina ofwel de smaak is eindelijk aangekomen bij Alpina.
@mashell: Inderdaad. Ik vind de BMW’s van de laatste tijd ook de meest stijlvolle modellen maken van de Teutoonse 3 overigens. Audi heeft de rol van het patserige een beetje overgenomen …
@mashell: stiksels zul je alleen bij de lavalina lijn kunnen krijgen. Hier is hooguit het stuur van 2 kleuren stiksels voorzien.

De striping zal optioneel zijn. Dat was het ook bij de vorige generatie.

De uitlaat lijkt mij nog steeds van akrapovic en van hetzelfde formaat als van de vorige B3.

Nog steeds staat er Alpina en B3 op de kofferbak. Alleen de ‘s’ ontbreekt. Bovendien is ook dat optioneel achterwege te laten.

Dus wat is er dan anders wezenlijk veranderd?


Mooi chique gelaten :-) Helemaal goed zo!
Maar dan liever in het Alpina groen met subtiele gouden striping.
Beauty.
Chic, stijlvol en snel. Wat wil een mens nog meer?

Nou, ik zou zeggen ook nog eens schoon zodat ik geen last bezorg aan mijn omgeving. En dat kan.
@gasterplancke: zijn heel schoon hoor. Euro6 met partikelfilter. Voordeel is ook nog dat hij geen 500kg aan zware metalen meesleept, gedolven door kleine kinderhandjes, opgeladen door kolencentrales.
@maarten123: onzin, weet je wel hoeveel zware metalen wegen? Kleine kinderhandjes kunnen die zware metalen helemaal niet tillen. Laat die kinderen met hun kleine handjes maar gewoon kleding in elkaar naaien, dat is veel efficiënter…
Retro Alpina Z8 velgen zie ik. Ben er geen fan van. Ziet er verder zeer appetijtelijk uit. Eerste keer ook dat ze een M-sport pakket als basis hebben genomen, maar dat zal wel komen doordat het op de M340i is gebaseerd.
Hoowly moly wat een schitterend pakket zo!
Fraaie auto, alleen de velgen van Alpina kunnen mij nooit echt bekoren. Deze zijn nieteens heel lelijk overigens.
Voor de rest wil ik mijn G21 er wel mee ruilen :P
Prachtig! Hele mooie uitvoering van de G20
Heerlijk ALPINA’s. Binnenkort ga ik even bij ze in de keuken kijken in Buchloe. Vindt alleen de stoelen erg anoniem zo. Mag wel een blauw/groen accentje in.
Hebbe hebbe hebbe maar moet wel 1800 kg zware caravan kunnen trekken.
Niceeeee, wat zal -ie kosten?
Velgen op foto 4 passen er totaal niet bij, met dat ander setje velgen van op de foto’s is het een mooie verschijning!
Wat een heerlijk merk is Alpina toch. Deze gasten (m/v) weten echt hoe ze een auto moeten bouwen.
@audipolarblue: daar heb je helemaal gelijk in
Heerlijke wagen, maar ik ga voor de Touring.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).