Dit is de coolste auto voor de hete dagen

Auteur: , 44 Reacties

Veel cooler dan een 488 Spider of open McLaren.

Natuurlijk is het bijzonder gaaf om met een supercar door de straten van Monaco en St. Tropez te cruisen. Maar is het ook cool? Wat ons staat dat open voor discussie, want je bent absoluut niet de enige die twee ton of meer heeft stukgeslagen op zijn auto.

Daarbij, in dat soort havensteden is de auto een relatief weinigzeggende indicator qua getoonde rijkdom. Als laatste: op de krappe bergwegen en in die kleine straatje in de steden is het helemaal niet leuk om met zo’n nerveuze hypercar rond te rijden. Het is hetzelfde als rondlopen met 8 met cocaïne doorvoede pitbulls: je maakt zeker indruk, maar echt lol heb je niet.

Renault 4 e-Plein Air '19

Het liefst heb je een kleine auto die lekker open is. Denk aan een Fiat 500, Citroen Méhari of de Renault die je op deze foto’s ziet. Het is de Renault 4 e-Plein Air. Het is een samenwerking van Renault Classic en Renault Design. De derde partij die meewerkte was Melun Retro Passion. Dit bedrijf houdt zich bezig met onderdelen voor Franse auto’s.

Heel veel informatie geeft Renault nog niet weg. Met de R4 e-Plein Air viert Renault de tiende verjaardag van het ‘4L International‘-evenement, waarbij jaarlijks honderden Renault 4-eigenaren elkaar opzoeken. Zoals de naam van de e-Plein Air doet vermoeden is de motor geheel elektrisch. Het is de power-unit uit de Renault Twizy. Heel erg snel is de Renault 4 e-Plein Air dus niet, maar dat hoeft ook niet. Het is de perfecte auto om op een warme morgen even van je megajacht naar de bakker te rijden voor een paar verse baguettes en croissants.



44 reacties

voor € 3500 helemaal niet gek
@gove: zet er maar een nulletje bij. En originele, harde, uit Frankrijk geïmporteerde R4 doet tegenwoordig al 10 mille. Da’s meer dan dat ze nieuw ooit hebben gekost.
@rrrobert: dan is het wel gek
@gove: 35000?
Haha, super cool!
Geniaal ding. Als je zit ziet dan zie je hem al figureren in een Bondfilm. Uiteraard met Roger Moore, hij had geen dikbolide nodig om cool te zijn!
Toch is een mx5 met v8 leuker
@realhustler:

Dat betwijfel ik. En een mx5 is sowieso verre van cool.
@realhustler: Op een andere manier.
@realhustler: veels te veel gewicht in de neus. Het klinkt stoer met een v8 en je kan makkelijk je banden op roken. Maar je verpest het hele concept van de auto. Licht en soepel te rijden. Gooi er dan een Honda S2000 blok in. Stuk liglchter dan de v8 en vermogen zat voor de mx-5
@seanxtype: Oh oh, een kenner. Met een LS V8 verandert de gewichtsverdeling van 52%voor en 48% achter, naar 53% voor, 47% achter. Wat een ramp.
@jochempie: stel je eens voor dat je baas 1% minder loon geeft en dat minimaliseert?

Een mx5 met 2.0 V8 zou ik best cool vinden.
@tjorque: Ik wil je slimme opmerking niet bagatelliseren, maar de vermindering van je loon heeft op lange termijn een sterk effect op de rente die je kunt opbouwen, en die 2% verschil in gewichtsverdeling wordt niet steeds erger.
@jochempie: ik meende het niet helemaal serieus hoor :)
Op auto vlak doet wat mij betreft iedereen wat hij zelf wilt (tenzij mijn opgeballen verschroeien met lelijke suv’s of ander ongedierte natuurlijk ;) )
@jochempie: btw ik ben waarschijnlijk een naamgenoot 🙂
Gegarandeerd dat je hier leukere dames mee leert kennen dan met een Ferrari.
@vaakbenjetebang: Dat denk ik ook wel! Maar sommige mannen willen een Ferrari voor zichzelf…
@jochempie: Zo’n man ben ik ook, maar laat ik generaliseren: als je met je Ferrari door de straten van Monaco en St. Tropez gaat cruisen zoals @willeme schrijft, dan is het niet ondenkbeeldig dat je de auto eerst en vooral gebruikt als uithangbord van je welgesteldheid en niet zozeer als rij-ijzer. Op de Trollstigen of de Transfagaran-weg is er geen publiek, maar juist wel lekkere bochten. Daar zou ik dan liever heen rijden met mijn hypothetische Ferrari. Wie wil er nou stapvoets rondsukkelen in een supercar?
@vaakbenjetebang: Ja, zeker weten. Gewoon lekker over de veluwe banjeren met dat ding.
@vaakbenjetebang: wedje leggen? Haha
@detroitv8: Leukere, niet sletterigere.
@detroitv8: Dat durf ik wel aan. Zie het als het uitlaten van een hond. Met een Rottweiler voel je je misschien de bink, maar met een Jack Russell ontmoet je meisjes. True story.
@vaakbenjetebang: een Italiaans maatpak vergelijken met eentje van de C&A. Nice.
Geweldig leuk dat Renault weer zoiets doet. De e-Plein Air is op basis van een ingekorte R4 (zie JP4) met de techniek van de Twizy. Het is een éénmalige actie, inderdaad bedoeld om het ‘4L International’ evenement te eren. En dat is zeker een leuk evenement, elke twee jaar komen er meer dan duizend R4’s bij elkaar (en nog wat andere klassieke Renaults) vanuit heel Europa op een circuit in midden Frankrijk (Thenay).
Dit jaar werd er tevens aandacht besteed aan de zestigste verjaardag van de Renault Estafette bestelbus, geniaal ding ook.

Overigens zijn er meer toffe evenementen, zo wordt er elk jaar (in februari) de 4L Trophy gehouden, waarbij circa 1.250 (!) Renaults 4 van Frankrijk diep Marokko in rijden, grootdeels over onverharde woestijnwegen. Alleen toegankelijk voor studenten die elk vijftig kilo aan spullen (schoolspullen en bouwmaterialen) meenemen voor de lokale bevolking daar in de binnenlanden. De spullen blijven daar en het lukt de Viertjes om elke keer weer heelhuids thuis te komen.

Melun Retro Passion is gespecialiseerd in onderdelen (nieuw en gebruikt) voor klassieke Renaults. Zij laten bepaalde onderdelen ook weer nieuw maken door diverse fabrikanten/toeleveranciers. En zo kan je heel goed en relatief voordelig jouw klassieke Renault rijdend houden.
Nu al een klassieker!
@willeme
Dank voor dit artikel; top dat je er hier aandacht aangeeft!
Uhhh nee dank je, rijd lekker met mn M3 rond
@spykerboy: 318 met m-badge is geen m3 hoor 😁
@seanxtype: Ach, het is tenminste niet zo triest als Tesla Model 3 bezitters, die hun auto nu af beginnen te korten naar M3.
@Jochempie: als je dat als Tesla eigenaar doet isnhet een beetje sneu ja, maar ik zie vooral auteurs (hier en elders) die afkorting hanteren. Maar goed, ik ken ook niemand persoonlijk die een Model 3 heeft.
@seanxtype: jij bent zeker de grappigste thuis…..
@spykerboy: Ja klopt! 😁
@spykerboy: … en je bent even gestopt om dat te melden? Fijn!
Wat een geinig ding.
Geen enkele Fransman die zich met die contraptie tijdens een hittegolf naar buiten begeeft. Je smelt ter plaatse weg. Bij een Mehari, als je de juiste bodykit hebt, zit er tenminste nog een (plastic) dak boven, terwijl je toch de rijwind hebt omdat alle zijpanelen (en eventueel ook de deuren) eraf kunnen. Mehari FTW ;-)
Geweldig!! Perfect voor de Cote d’azur ;)
Gelukkig zijn er nog autofabrikanten die electrisch rijden op déze manier aantrekkelijk proberen te maken. Nu nog eentje met een kunststof of stevig stofdakje voor Nederland tússen de hittegolven, kunnen we met plezier op zijn Frans,want daar moet het weer vandaan komen als het al een geslaagd idee is, ook hier broodjes gaan halen :)
Een ‘moke’ mocht ook genoemd worden. Allemaal geweldige machientjes! Lekker onthaasten op vakantie!
Dit is de gaafste auto die je vandaag op Autoblog gaat zien! En voor Renault 4 liefhebbers als mij misschien wel van heel het jaar. Autoblog bedankt voor de grote glimlach op mijn gezicht.
@mashell: vind de supra anders gaver hoor…..
Leuk, er staat toevallig een originele te koop voor 25 k: https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/4/43873164

Er was een tijd dat het leek of elke 4e auto die je tegenkwam een Renault 4 was. Nu zie je deze auto’s bijna nooit meer. Er staan er ook weinig te koop voor eigenlijk hele redelijke prijzen. Typisch.
@pomoek: Ze zijn allemaal uit elkaar gerammeld ;-)
@pomoek: die zag ik laatst bij dit bedrijf in de showroom staan. Eventjes gegoogled en toch wel geschrokken van de prijs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).