Dit is de custom Ferrari 458 voor Eric Clapton

Auteur: , 44 Reacties

Puissant rijke Ferrari-liefhebbers kunnen nog wel eens wat gedaan krijgen bij de hoge heren in Maranello. Ferrari heeft nu eenmaal een reputatie van eenmalige modellen die ze voor hun extra speciale clientèle bouwen. De volgende in lijn is deze omgebouwde 458 Italia voor gitaarkoning Eric Clapton.

De auto wordt binnenkort officieel onthuld, maar tijdens een evenement bij HR Owen in Londen werd de auto vanavond al voorgesteld aan een select groepje, met de obligate low-res foto’s die op het internet belanden als gevolg. Van voren valt direct op dat er gelijkenissen zijn met de Ferrari 512 BB (foto) die in 1976 op de markt kwam. En het lijkt erop dat er Ferrari Enzo-koplampen gebruikt zijn waar LED’jes aan toegevoegd zijn. Daaronder zien we een andere voorbumper.

De achterkant -of wat we daar tot nu toe van kunnen zien- lijkt iets weg te hebben van de New Stratos, een project dat door Ferrari is geliquideerd. Achter het portier is een andere luchtinlaat voor de motor waarneembaar. Verder opvallend zijn de jaren 80-stijl deurgrepen. Oh, en hij is natuurlijk rechtsgestuurd. De bolide is immers voor een muzikant die gewend is aan de verkeerde kant van de weg te rijden.

Maar ligt er een V12 in?
In de originele 512 BB lepelde Ferrari een V12 met een blokhoek van 180 graden. Niet te verwarren met een boxermotor, hoewel BB voor ‘Berlinetta Boxer’ staat. Anyway, Clapton is een uitgesproken liefhebber van het kenmerkende V12-geluid dat Ferrari weet te ontlokken aan hun blokjes. En hij heeft al eens aangegeven dat hij graag bezit zou nemen van een 458 Italia met een twaalfcilinder in het midden.

Dat klinkt onrealistisch ja, en vanwege alle technische vraagstukken die erbij komen kijken om een eenmalige 458 roadlegal te maken met een 180° twaalfpitter gokken wij erop dat ze hebben vastgehouden aan de originele 4.5-liter V8 met 570 pk. Binnenkort weten we het zeker, nu moeten we het nog even doen met dit beeldmateriaal.

Update: eerder werd gesproken over de ‘SP 12 EPC’. Dit blijkt ‘SP 12 EC’ te moeten zijn.



44 reacties

Vind het wel wat leuks hebben dat retro tintje, die grijze zijkant wijst duidelijk op de oudere Ferrari’s.
@jzaero: En de old-skool ferrari velgen. Geloof vanaf de F355?
@lennyv87: Mwah, deze velgen zijn ook op de 458 te krijgen geloof ik, vind deze velgen hieronder wel passen bij dit ontwerp.

@bempi: Een R8 is toch niet op deze manier two tone? Dit hadden vroegere Ferrari’s ook.

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200909/ferrari-512-bb-4_460x0w.jpg
@jzaero:

Ik vind juist dat stukje zo Audi R8.
Jammer, stuur zit aan de verkeerde kant ;-]
Ik zag hem net al op facebook langs komen. ik vind het er niet uit zien. Zowel de voorkant als de lijn naar achteren zijn nu gewoon raar.
Maar ach, als meneer Clapton er van kan genieten is het goed, daar gaat het om. Denk dat ik zo maar een lekker nummertje van hem opzet voor het slapen gaan
Ik zou er niet extra voor betalen, echt beter dan een 458 ziet die er niet uit. Maargoed, leuk dat het gedaan wordt.
integralechubasco
Wie weet het verschil tussen een platte V12 en een boxer 12… wie het eerst weet mag het zeggen!
.
.
.
.
Tipje van de sluier… krukasje…

Tja, als een enzo als basis gebruikt is zie ik niet eens onrealistisch in om een 12 cylinder in te zetten. Om nou een platte V12 te ontwikkelen alleen voor Mr. Clapton is wel echt onrealistisch… Ik vermoedt ook een 458 met 4,5 v8 als basis..
-edit: check!-
@integralechubasco: de basis is een 458 en niet een Enzo.
integralechubasco
@integralechubasco: dat had ik al begrepen, ja…
@integralechubasco: ik meen me te herinneren dat een boxer een aparte kruktap heeft voor elke cilinder en een 180 graden v-motor er 2 op elke tap heeft zitten? Of andersom ????

Verder heb ik nog nooit een klant gezien die het beter wist dan de designers van Ferrari zelf. Vind dit ook niet echt een geslaagde variant.
@integralechubasco: verschil tussen (180 graden) V12 en Boxer-12 is de krukas. Bij een boxer bewegen tegenover liggende zuigers tegen elkaar in, bij een V12 bewegen overliggende zuigers met elkaar mee.
@Alwood: Ja zoiets dacht ik ook, ik had begrepen dat de overliggende zuigers van een boxermotor tegelijkertijd naar elkaar toe en van elkaar af bewogen.
Zet die neus maar op elke 458! mooiere koplampen en grille
Lol hoe zit het met de uitbrandsnelheid van een v12 in de 458. Dan is deze one off al snel een one less.
God, wat lelijk. Dat ding lijkt net op één of ander concept voor een James Bond film wat kan vliegen of varen. Ik snap dat iedereen een andere smaak maar heeft, maar dit…
Tja, krijg toch het gevoel alsof ze de 458 gecastreerd hebben. De scherpe kantjes wat de 458 sexy maakt zijn er af.

Maar goed, had de 458 niet bestaan was het geen lelijke auto geweest. Behalve dan dat die grijze lamellen in de motorkap en de gril gewoon lelijk zijn. Vond het op de 512BB ook al niet mooi.
Lijkt wel een concept uit de jaren tachtig, zonde.
Ok, prima. Maar WAAROM heeft hij dat laten doen. Waarom wil hij een nieuwe Ferrari die er uit ziet als een oude? Maar goed dat is natuurlijk journalistiek en dat is wat anders dan persberichten of artikelen vertalen.
Deze is erg fijn van Eric Clapton:
@betonstaal: deze dus http://www.youtube.com/watch?v=bXXThSZjNvQ
Is ook een van mijn favorieten, maar zijn werk bij Cream mag ook niet onderschat worden. En daarvoor zat ‘ie geloof ik ook nog bij de Yardbirds?
Slow hand noemen ze hem wel, maar goed dat er een flippers in de nieuwe Ferrari’s zitten. (flauw, ik weet het)
@sir_smokalot: God noemde ze em ook wel, dus een custom Ferrari kan er dan wel vanaf. Hij heeft naast de Yardbirds ook nog bij John Mayall gezeten, ook geen onaardige fase in z’n carriere. Ookal ben ik een stuk grotere fan van Peter Green, z’n opvolger aldaar.
Wij rijden aan de verkeerde kant
ik vindt hem wel mooier hoor!! de eerste ferrari die ik qua uiterlijk een beetje mooi vind.
In Nederland zou het inderdaad een probleem zijn hem road legal te krijgen, in Engeland krijg je echter nog een kenteken voor de gemiddelde skelter dus geloof mij die krijg je ook voor een 458 met V12.
@kraakensmaak: Dat is al lang niet meer zo. In Engeland heb je de SVA tegenwoordig en die veroorzaakt heel wat hoofdpijn bij kitcar fabrikanten.
Zal flink wat duiten hebben gekocht, maar dan heb je ook wat!
Op de 3e Foto lijkt de lijn naar achter wel op een stratos
@aschie1:

Inderdaad. en het is niet een lelijk ook. Toch?
Het is gewoon een moderne 512bb inderdaad!
Zwarte panelen aan de zijkant, neus, kont…. Ik vind het best cool!
De 512BB was mijn eerste Ferrari ervaring. Het was een witte met bordeaux interieur. Dat was in 1984!
Bij deze 458 zie ik ook de zwarte “dak”-spoiler boven de motorkap. De zwarte zijdelen hadden bij de 512BB NACA-inlaten voor de achterste remmen te koelen. Benieuwd of deze ook zijn ingebouwd.
Ik hoop dat de officiele voorstelling (met hi-res pic’s) snel opduiken.
juist 512bb door die witte rand aan de voorzijde, en qua achterkant heel erg 250gto met die oplopende spoiler/ carrosserie

of ik t nou zo geslaagd via op de 458 weet ik nog niet :S
Alles kan dus een V12 zou niet gek zijn en als hij al zei dat hij dat wilde laat hij er natuurlijk geen gras over groeien als hij nota bene een custom laat bouwen. Want anders laat hij er geen bouwen..
Mooie Ferrari voor een van de beste gitaristen op deze planeet.
Ik vind ‘m niet echt mooi. Ik ben nog wel even benieuwd hoe ze de achterkant gedaan hebben!
Hij is nice, veel minder extreem uiterlijk dan de 458. Subtieler, 80’s stijl, prachtig. Alleen de voorste spatbordranden lijken te ver naar buiten te komen, en de wielen mogen wel een maatje groter en een centimetertje meer naar buiten komen..
Wat een lelijk ding!!!
Hoe ik ook een fan ben van klassieke wagens, deze retrotrekjes vind ik niet geslaagd…
Gaaf! een Ferrari 512 BB 2.0, zeg maar. Eigenlijk is het geen 458 italia meer, maar iets anders. Ferrari moet meer van zulke maken. En wanneer deze auto straks goed in het openbaar te zien is, vind iedereen hem heel gaaf. Let maar op.
Persoonlijk vind ik het er afschuwelijk uit zien op die foto’s maar ja, de smaak neemt vaak niet evenredig toe met de dikte van de portefeuille. Het heeft inderdaad wel wat retro’s maar het is niet mijn ding…
Ik heb het idee dat dit een hele mooie auto is, maar het valt nu moeilijk te zien. Wel mooie retro elementen, die alu louvres komen zo van de 512bbi af. Stoer.
Ik vind het een gaaf ding. Ben benieuwd naar betere foto’s. :)
Erg geslaagd! Ik vind retro-ferrari’s als de p4/5 en nou deze echt geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).