Dit is de Mercedes AMG GT Roadster

Auteur: , 80 Reacties

De sterkste variant heeft maar lieft 557 pk onder de kap. Affengeil...

Mercedes heeft eindelijk de decoupeerzaag in de fabriek weer eens aan het werk gezet en de AMG GT onthoofd. Bij de introductie van de AMG GT coupé waren de geruchten aanvankelijk nog dat er géén open variant van zou komen. Tenslotte was er ook nog de SL en inmiddels ook de S-Klasse cabrio (rijtest). Maar het nichevul-bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus is hier aan het einde van de zomer alsnog de AMG GT Roadster.

De Roadster komt er aanvankelijk in twee uitvoeringen, te weten de AMG GT Roadster en de AMG GT C Roadster. De toevoeging van de letter C is in dit geval goed voor 81 pk meer. Beide varianten hebben namelijk de 4.0-liter grootte V8 onder de kap met de turbo’s in de ‘hete Vee’. In de basisconfiguratie levert het blok echter 476 pk en in ‘C’-spec 557 pk. Precies ja, exact zoveel als de dichte onlangs gepresenteerde AMG GT R.

Met diezelfde GT R deelt de GT C ook een aantal uiterlijke kenmerken, alsmede technische goodies zoals de meesturende achteras, het diff en AMG Ride Control. De dikkere versie is daardoor wel wat zwaarder uitgevallen: de weegschaal blijft staan op 1.660 kilogram. De instapper weegt 1.595 kilogram. Geen vedergewichten dus, maar desondanks zijn ze met een top van 316 km/h voor de GT C en 302 km/h voor de basisbak allebei goed voor meer dan 300 kilometer per uur.

Beide varianten hebben een stoffen dak en de Panamericana-grille die een knipoog is naar het verleden. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat we die grille ook terug gaan zien op de ‘non-R’ coupé varianten, te meer daar uit een eerder uitgelekte planning al bleek dat er ook nog een GT C coupé op de rol staat. Of die dan naast of in plaats van de GT S moet komen is nog niet duidelijk.



80 reacties

Perfectie!
Zo mooi, als je een huis op wielen hebt ?
@gt4power: dat geldt voor BMW.
Ben niet zo’n roadster man, maar deze ziet er gewoon beter uit dan zijn gesloten broertje. Wit is een no go..maar dat terzijde.
@cpp1: Ik vind het juist bijzonder stijlvol. Cremewit met een rood stoffen dakje. Prachtig.
@viezefreddyw: op bijvoorbeeld een Porsche 356 is dat stijlvol ja, maar niet op een MB naar mijn mening. In 90% van de gevallen zie ik fout tot zeer fout publiek rondscheuren in witte Mercedessen.
@cpp1: Daar ben ik het wel met je eens, maar waar dat soort lui in rijden zou jouw mening niet moeten doen veranderen. Als ik een AMG GT Roadster zou aanschaffen, neem ik een witte met een rood dakje.

Of als ik een SLS Roadster zou aanschaffen, ga ik linea recta naar Hoefnagels. Hebben een pracht van een exemplaar.
https://hoefnagels.nu/wp-content/uploads/2016/09/11042507-4.jpg

Of ik neem een bruine, ook prachtig.
http://images.thecarconnection.com/lrg/2012-mercedes-benz-sls-amg_100363938_l.jpg
Hij is wel erruggg mooi geworden hoor. Prachtige roadster. Zeker niet mooier dan de SLS, dat is wel erg lastig, maar het gaat de erg goede kant op. Ik vind de SLS Roadster mooier dan de Coupé en zo ook met deze AMG GT. Prachtig ding.

Maar als ik het dus goed begrijp is het vooralsnog niet mogelijk om een AMG GT S Roadster met 510PK, zoals in de GT S Coupé, te kopen? Als we het dan toch over nichevullen gaan hebben…
@viezefreddyw: Grappig hoe smaak kan verschillen.
Ik vind de SLS als coupé prachtig (sterker nog, staat in mijn top-5 meest begeerlijke auto’s) met zijn kenmerkende vleugeldeuren en daarbij behorende designelementen. Iets wat je op de cabrio-versie niet meer terug vindt…
Dan deze GT. Ik moest ontzettend wennen aan de lijnen, die ik alleen in het echie (en niet op foto’s) pas leerde waarderen. Maar zo als Roadster klopt hij toch wel erg goed hoor!
Naar mijn mening vele malen mooier als de SLS Roadster.
Zet maar voor de deur hoor! Graag in ’t zwart met beige kap en een grille zonder die rare verticale spijlen. Dank u!
Moest dat nou? Die grille met verticale rooster
@subaru4ever: ja, knipoog naar het verleden.
@boomhauwer: ik vind het geen gezicht.
@subaru4ever: Ik vind dat juist geweldig. Sinds ze zo’n grille toonden op de AMG GT3 hoopte ik al dat ‘ie z’n weg naar de straatversies zou vinden, en dat is dus met de GT R, Roadster en GT C het geval.
Lekker hoor, mooie lijnen
Ook zeer geslaagde velgen moet ik zeggen! Gaan we hopelijk op meer amg s terug zien
Iemand een idee waarvoor de C-aanduiding staat? Van de verticale lijnen in de neus ben ik nog niet helemaal overtuigd. Een enkele of dubbele horizontale lijn zou er een rustiger geheel van maken en de wagen zou nog breder lijken. Helaas werk ik niet als Chief Design bij AMG!
@leaper035t: *enkele lijn zoals bij de AMG GT coupe dus…
@leaper035t: C van cabrio?
@theracetosucces: haha zou logisch geweest zijn. Blijkt de potentere versie van de roadster te zijn. Had dan een S-aanduiding verwacht maar geen C…
De marketing afdeling heeft weer flink geworsteld met de typeaanduiding zeg… En toch een behoorlijk zwaarlijvig apparaat uiteindelijk. Maar verder is een cabrio altijd beter dan een coupe, zeker met een V8 in het vooronder.
@trustmeiamanengineer: ik begrijp cabrio’s niet. Koud in de herfst, winter, lente, te warm in de zomer. Altijd te veel lawaai. Tenzij je allerlei schermpjes en airscarfs in laat bouwen. Verder alleen geschikt om ermee te rijden in de Italiaanse Alpen. Verder zie je er overal uit als een vieze oude man of een kapper. Met je petje.
@pomoek: Ben het wel met je eens. Ik begrijp de charme van open rijden wel, maar NL is daar helemaal niet geschikt voor. En dan zit je met de nadelen van een cabrio die jij noemt: lawaai, te warm of te koud, te zwaar, duurder, minder zuinig en ik vind het ook een beetje patserig of gay (afhankelijk van de auto).
@berlinetta: wat een niveau, laat NL nou juist het ideale klimaat hebben voor een cabrio (NL, a.k.a. cabrioland)

maar goed, lekker lullen vanuit de onderbuik is dan ook weer typisch NL’s
@lekkaah: Juist ja, Nederland. Het land waar je eerst buienradar moet checken voordat je je cabrio met het dakje open parkeert. Maar wat betreft de temperatuur geef ik je gelijk. Dat is hier wel geschikt voor cabrio’s.
@pomoek: @berlinetta: Afgelopen twee maanden anders heerlijk genoten. Met de trip naar Kroatië meegerekend al bijna 10.000 kilometers erbij op gereden. Afgelopen zondag was de Coentunnel ineens een erg leuke tunnel. En straks na het werk vrolijk naar huis. Ik vrees alleen dat ik niet binnen een half uurtje thuis ben..
@viezefreddyw: vrolijk worden van je forenzenrit: Dan doe je het goed.
@viezefreddyw: Ik begrijp dan ook zeker waarom jij er zo van geniet. Ik zou er zelf ook van genieten, maar ik zou gewoon niet zo snel een cabrio kopen. Liever de coupe. Ik ben nou eenmaal geen cabriorijder. De nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
@berlinetta: Ik snap het wel hoor, absoluut. Er zijn nou eenmaal weinig echt goede dagen om cabrio te rijden. Maar wanneer het kan, is het gewoon genieten. Zeker in een auto als deze. Tunnels zijn ineens erg leuk om doorheen te jagen.

En verder is hij bedoeld als funauto en rij ik wanneer het uitkomt en wanneer het mooi weer is. Gelukkig hebben we een loods bij het bedrijf waar hij in kan wanneer het weer slechter gaat worden. En wanneer de mogelijkheid zich aandient haal ik hem onder het doek vandaan.
@viezefreddyw: Ik moet je dan ook gelijk geven dat het bij een Ferrari een ander verhaal is. Dat is sowieso geen auto die je elke dag rijdt en ook niet met slecht weer. Daarbij past een cabrio ook beter. En dan moet ik ook zeggen dat ik de cabrio’s van Ferrari altijd erg fraai vind. Zag gisteren nog een 360 Spider over de snelweg vegen, haalde me in. Het geluid was wel echt oorverdovend.

Misschien is mijn afkeer voor cabrio’s ook ontstaan door de types die ik er meestal in zie rijden. Of het zijn mannen van middelbare leeftijd in een iets te hippe cabrio, waardoor ik er zo’n lifestyle-gevoel bij krijg óf het zijn mannen in dure cabrio’s die gezien willen worden. Maar uiteraard bestaat er ook een hele grote groep cabriorijders die gewoon liefhebbers zijn en daar is absoluut niks mis mee.
@viezefreddyw: 5 graden te koud, 30 graden te warm.

cabrio is dus kudt in siberie maar ook in spanje, laat NL daar nou tussen in zitten.

Perfect klimaat hier dus voor een cabrio.
@viezefreddyw: je rijdt m nu als (semi)daily?
@scottishcarspotter2000: Het is geen daily, maar ik rij er nu wat vaker in natuurlijk omdat het prachtig weer is. Nu kunnen we er nog van genieten, strakjes zal hij lange tijd onder een doek in een loods moeten gaan staan vrees ik.
Neee waarom nou weer andere bumperpartijen e.d… Het sierlijke van de coupé is hiermee helemaal verdwenen. Nog steeds een mooie wagen maar perfect is die niet.
Geen mercedes fan, maar alle Maggies.. prachtige auto!
Waar de coupe in mijn ogen een rare verhouding heeft is dat bij de Cabrio totaal verdwenen!

En ik lees dat veel mensen klagen over de verticale grill, maar dat valt toch wel op te lossen?
Het geldt ook voor deze Benz: dat scherm in/op het dash is een stijlkeuze. Maar die bezels zijn dat wat mij betreft niet. Die randen kunnen echt dunner. En voor dit geld zou ik dat ook verwachten. Jammer!
Na de dolksteek in de rug met de S klasse cabrio is dit de genadeklap voor de de Mercedes SL. Van de markt met die oude wagen en opnieuw uitvinden, terug naar de basis, sportief en licht.
@mashell: precies dit. Er is naar mijn idee prima ruimte voor 2 cabrio’s in dezelfde klasse en met de SL en S-cabrio heb je ook voldoende onderscheid (al zou de SL wel wat sportiever mogen). Nu is het gewoon kannibalisme.
Dit is toch wel ongeloofelijk mooi hoor
De auto waarvan je wist dat hij ging komen. Maar goed geslaagd MB! Alleen vind ik de velg-keuze niets.. van de coupe waren de velgen beter, net als de diamond grill.
Ik vind cabrio’s zelden mooier dan de auto’s waarvan ze zijn afgeleid, maar deze kan toch wel tippen aan de coupe hoor. Schitterend ding. En waar ik de verticale spijlen niet helemaal vind passen bij de GT R, staat het hier wel goed. Zeer fraaie auto zo. Een van de mooiste cabrio’s momenteel te koop.

Mercedes heeft qua cabrio’s nu wel voor ieder (met geld) iets wils:
De S cabrio voor de comfortabele rijder, de AMG voor de sportieve rijder en de SL voor degene die beiden wil.
Man man wat en geweldige auto heerlijk zo dat wit met rode stoffe dak en dan lekker fout rood designo leer van binnen
via Android app
Ligt het aan mij of zie ik hier enige gelijkenis met een Porsche? Wel ergggg mooi overigens!!
Dus Mercedes-Benz heeft een sl 65 amg en een amg gt roadster. Het zelfde segment. Twee verschillende modellen. Bmw heeft niks
@reggie-boy_rood: BMW heeft een i8. Mercedes heeft niks…
@viezefreddyw: sow.. Ja dat is echt iets dat je als automerk echt moet hebben.
@reggie-boy_rood: Zoals ik al zei, de SL en AMG GT zijn anders. De laatste is veel sportiever, de SL hangt tussen de AMG GT en de S in.
@berlinetta: de volgende SL wordt volledig ontwikkeld door AMG met de bedoeling er opnieuw een echte Sport Leight van te maken. Zoals de eerste 300 SL. Minder cruiser (want S-cabrio is dat) meer performance. Je kan het nalezen op website of FB-pagina van Road & Track magazine. Het toonaangevend Amerikaanse automagzine. Hun info en bronnen blijken altijd te kloppen.
@leaper035t: Zou best goed kunnen. Gezien de naam (Sport leicht) past het ook veel beter bij de auto en je hebt kans dat de AMG GT toch weer uit productie wordt gehaald, net als bij de SLS.
@berlinetta: was de bedoeling van de AMG GT niet om een (blijvende) concurrent voor de 911 maken? Wellicht zullen de verkoopcijfers hierover beslissen…
@leaper035t: hoe kan dat nou, wordt ontwikkeld door AMG? AMG is een marketinglabel van Mercedes, dat is helemaal geen zelfstandige autofabrikant.
@mashell: AMG heeft de volledige AMG GT ontwikkeld. De SLS was de eerste wagen die ze voor MB volledig zelfstandig ontwikkeld hebben dacht ik.
@berlinetta: sl blijft geweldig. Jammer dat je ze niet zo vaakt ziet!
@reggie-boy_rood: Persoonlijk ben ik na de W230 een beetje afgehaakt. Dat was het laatste model dat ik echt geweldig vond. Alle generaties daarna doen me eigenlijk niet zoveel.
Ik weet sowieso niet zo goed wat ik van het model vind. Het is eigenlijk een alleskunner, maar ook is het weer overal een compromis.
Ik vind ‘m echt heel erg geslaagd. Véél mooier dan de dichte versie, in mijn mening. Super!
In het zwart met rode kap graag, heerlijk!
Deze verdiend ietsie meer de benaming “SportLeicht” dan de auto die daadwerkelijk die naam draagt bij Mercedes…
Ik kan overigens maar niet wennen aan die overdreven grote koelgaten. Alsof Mercedes al haar auto’s tegenwoordig met een kettingzaag te lijf gaat…. En als ik dan naar het interieur kijk, waar ik een gigantische middenconsole zie, dan vind ik het al met al een nogal lompe wagen. Weinig elegantie.

Het retro grilletje is dan wel weer leuk.
Porno op de vroege morgen, I approve! Met deze GT Roadster en GT C zetten ze toch wel twee heel mooie cabrio’s mee. Aan de bovenstaande reacties te zien val ik in herhaling, maar Mercedes weet cabrio’s te maken die niet voor de coupé onder doen qua schoonheid. Wat dat betreft flikken ze hetzelfde kunstje als bij de SLS.
De nieuwe grille vind ik ook echt leuk staan. Ik vond hem al tof op de AMG GT3 en GT R, en nu ook op de Roadster en GT C. Laten we hopen dat die bumperpartij binnen niet al te afzienbare tijd ook naar de coupé komt.
Nu nog een handbak er in en het is een echte amg.
blijkbaar redelijk uniek dat ik het niks vind. Vooral die voorkant, verschrikkelijk lelijk! Het is net een opgeblazen kikker. Of zo’n biggetje van angry birds…

PS. @autoblog, nog niks over de ariel atom aero P?
Ik ben verliefd…
Dit is dus zoals de SL had moeten zijn, Sport en Leicht. Buiten dat ik dit front too much vind is de positionering binnen het gamma ook vreemd. Mijn Mercedes-hart bloed van deze ontwikkelingen.
@breinstein:
Komt dat niet dan von Snorrestein eigenlijk alles waar Mercedes ooit voor stond, rücksichlos overboord heeft gepleurd om wereld dominantie na te streven ?
Ooit had hij “een Mercedes” en dat was iets ! Dan had je wat, je was iemand, ‘je had het ‘gemaakt’
Tegenwoordig maken ze in de unterklasse auto;s die me eerder doen denken aan de gemiddelde koelkast en is de magie van het merk grotendeels verdwenen, de naam ‘das Haus’ is dan ook niet meer van toepassing.
Ze maken auto’s .
Punt.
Toyota ook !
@desjonnies: de neergang is ingezet door Schrempp die de modellen te goed en te duur ontwikkeld vond. Dat snorriemorrie zijn beleid laat hangen naar de aandeelhouders is daar bovenop gekomen. Vroeger had je inderdaad aan een ‘Mercedes’ genoeg en had je geen badges als AMG of Maybach nodig. Wellicht zijn de tijden of klanten veranderd en is het nu wel nodig, maar positief vind ik het niet. Ieder gat in de markt moet maar gevuld worden maar van alle niche modellen vind ik alleen de CLS echt geslaagd.
@AB : in het artikel staat dat de C evenveel PK heeft als de R. (557) De R heeft volgens mij 585 PK.

Overigens mooie auto, zeker de grijze met licht interieur.
@ericc: Klopt idd wat je zegt! De R heeft 585pk :)
Valt me altijd iets op.
Auto’s voor gewone stervelingen noemt AB negen van de tien keer de prijs of richtprijs.
Maar eigenlijk nooit bij dit soort apparaten.
Wel een leuke wagen overigens ; maar als’ie zes en een halve ton Euries mag kosten is het ‘leuke’ er snel vanaf !
En ik ben niet zo een vergelijkingsmongool, maar wat lijkt’ie op de nieuwe FIAT Spider !
@desjonnies: dat is precies wat is ik zag toen ik voor bij scrollde op de app!
Jammer van al die luchtinlaten en aparte drukke vormen van de bumpers. Doe mij maar gewoon de GT-S van de eerste lichting. In het geel, zonder rare spoilers en randjes. Met zwarte velgen. Veel stijlvolle en ‘cleaner’ dan deze compensatormobiel.
Hok op wielen
Een van de mooiste auto’s op dit moment, ik vond de SLS cabrio al super gaaf, maar deze is gewoon perfect.
Ik zou geen moment twijfelen als ik moest kiezen tussen een Jag, 911 of deze…..geef maar de mercedes.
Weet iemand waar die C voor staat? Toch raar dat je bij de roadster de C van coupe gebruikt en bij de coupe de R van Roadster. Zal die R wel voor Race of zo staan maar toch niet goed over vergaderd bij de marketing afdeling
Ik rij zelf graag Mercedes, maar dit model doet het voor mij toch niet. De neus is naar mijn smaak te lang. Bij de cabrio valt me dat meer op dan bij de coupe. Maar ja, een kwestie van smaak… Wat is eigenlijk nog de toegevoegde waarde van de SL? Weet iemand wat de gedachte van Mercedes hierover is?
O ja, waar staat de “C” eigenlijk voor? Een GT en een GT-C(abrio) had ik begrepen, maar een GTC Roadster?
@superhans: C van coupe wellicht? Of C-klasse natuurlijk.
Waarde @mashell: het artikel gaat over the Mercedes AMG-GT Roadster, dus de “C” staat natuurlijk niet voor C-klasse. En dus ook niet voor coupe. De coupe heet GT, GT-S(port) or GT-R(ennsport). De cabrio heet GT Roadster of GT-C Roadster. Van Cabrio Roadster heb ik nog nooit gehoord, dus de C moet voor iets anders staan…en jij weet dus ook niet waarvoor.
Oogt heel klassiek naar mijn mening, erg mooi gedaan van MB
Maar geen foto’s hoe de deuren open gaan? Ik was al groot fan van de gt maar deze komt ernaast te staan in mijn garage (denkbeeldige) samen met de sls. Tjezus wat een heerlijke auto
Geweldig mooie auto geworden en naar mijn mening mooier dan de coupé. Ook met deze grille als stijl element uit het verleden, prachtig!! Doe mij maar een zwarte met een rood kapje ;-)
Godnondetjuu wan mooie cabrio!!
De amg gt is als cabrio nog mooier!
Dak omlaag en gassen met die amg v8.
ik ga ff lekker zitten dromen…….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).